Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
  • 0
KillerBoo

felmeddelande varje gång jag skriver ett inlägg

Fråga

Postad (redigerade)

Varje gång jag skriver ett inlägg får jag upp ett felmeddelande.
Inläggen registreras dock ooch jag ser dem om jag klickar tillbaka i webläsaren (Chrome el androids standard gör ingen skillnad)
Felet uppstår inte via iPhone eller PC utan bara från min platta (Asus MemoPad 10 m android 4.2.1)

Har provat att rensa cache och tömma kakburken utan resultat. Det händer -dock mer sällan- även om jag bara klickar mig in för att läsa random tråd

-Avbryter detta inlägg för att ta en skärmdump för att bifoga i senare redigering.

Edit: Klickar jag på "hämta igen" händer inget annat än att sidan uppdateras och meddelandet visas igen.
Klickar jag på "Visa mer" visas följande text:
Webbsidan på http://www.maringuiden.se/forum/topic/71323-felmeddelande-varje-gÃ¥ng-jag-skriver-ett-inlägg/ har resulterat i för många omdirigeringar. Problemet kan eventuellt åtgärdas genom att rensa bort cookies för den här webbplatsen eller tillåta cookies från tredje part. Om detta inte åtgärdar problemet kan det bero på ett konfigurationsproblem i servern och inte ett problem med enheten.

post-72938-0-56379700-1395263530_thumb.jpg

Redigerad av stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommendera Poster

  • 0
Postad (redigerade)

Äsch. Vad synd! Det fungerar för mig med den inbyggda browsern. Även med Firefox. Hmm... Lurigt, detta.

 

EDIT:

Kollade just att gå in på denna tråd med Firefox utan att knappa på "full version". Då får jag felmeddelande om att "The page isn't redirecting properly". Knappar jag däremot på "full version" först fungerar det. Skumt. Jag som trodde att jag hade hittat felet :(

/EDIT

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Äsch. Vad synd! Det fungerar för mig med den inbyggda browsern. Även med Firefox. Hmm... Lurigt, detta.

 

EDIT:

Kollade just att gå in på denna tråd med Firefox utan att knappa på "full version". Då får jag felmeddelande om att "The page isn't redirecting properly". Knappar jag däremot på "full version" först fungerar det. Skumt. Jag som trodde att jag hade hittat felet :(

/EDIT

 

Du har helt rätt i att det handlar om duoble encoding och det kommer ifrån gamla konverteringar som innebär att en del inställningar måste hållas som dom är för att allt skall funka. Men det är sååå irriterande.

 

Håller på med att testa en FULL konvertering av databaserna på devsiten för att se om det är genomfört så vi kan bli av med dessa problem.

 

Det rör sig mest om hur olika OS och webbläsare hanterar redirect med server redirect. En del hanterar det "konstigt" men ändå rätt eftersom det handlar om bandbredd och säkerhet. Och det gäller nästan enbart mobila enheter och full version. Men eftersom mer och mer går åt det mobila så är det ohållbart.

 

Så lösningen är FULL konvertering av databaser och resten av systemet. Så lösningen finns men den är komplicerad och segdragen, Men det är åt det hållet som jag jobbar nu.

 

Tack för tipsen och för all info rörande detta. Det är inte bara vi som har detta problem heller tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

 

Äsch. Vad synd! Det fungerar för mig med den inbyggda browsern. Även med Firefox. Hmm... Lurigt, detta.

 

EDIT:

Kollade just att gå in på denna tråd med Firefox utan att knappa på "full version". Då får jag felmeddelande om att "The page isn't redirecting properly". Knappar jag däremot på "full version" först fungerar det. Skumt. Jag som trodde att jag hade hittat felet :(

/EDIT

 

Du har helt rätt i att det handlar om duoble encoding och det kommer ifrån gamla konverteringar som innebär att en del inställningar måste hållas som dom är för att allt skall funka. Men det är sååå irriterande.

 

Håller på med att testa en FULL konvertering av databaserna på devsiten för att se om det är genomfört så vi kan bli av med dessa problem.

 

Det rör sig mest om hur olika OS och webbläsare hanterar redirect med server redirect. En del hanterar det "konstigt" men ändå rätt eftersom det handlar om bandbredd och säkerhet. Och det gäller nästan enbart mobila enheter och full version. Men eftersom mer och mer går åt det mobila så är det ohållbart.

 

Så lösningen är FULL konvertering av databaser och resten av systemet. Så lösningen finns men den är komplicerad och segdragen, Men det är åt det hållet som jag jobbar nu.

 

Tack för tipsen och för all info rörande detta. Det är inte bara vi som har detta problem heller tyvärr.

 

 

Ok, då var jag inte helt fel ute.

 

KillerBoo, bara för att stilla min nyfikenhet, skulle du inte kunna testa dessa två länkar (obs se till att du inte först har klickat på "full version" i något av de två fallen nedan):

Nr1; en som jag inte tror fungerar på din platta: http://www.maringuiden.se/forum/topic/71323-felmeddelande-varje-g%C3%83%C2%A5ng-jag-skriver-ett-inl%C3%83%C2%A4gg/

Nr2; en som jag tror ska fungera på din platta: http://www.maringuiden.se/forum/topic/71323-felmeddelande-varje-g%C3%A5ng-jag-skriver-ett-inl%C3%A4gg/

 

Om den sista fungerar men inte den första får det nog anses klarlagt att även dina problem beror på double encoding.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

 

 

Äsch. Vad synd! Det fungerar för mig med den inbyggda browsern. Även med Firefox. Hmm... Lurigt, detta.

 

EDIT:

Kollade just att gå in på denna tråd med Firefox utan att knappa på "full version". Då får jag felmeddelande om att "The page isn't redirecting properly". Knappar jag däremot på "full version" först fungerar det. Skumt. Jag som trodde att jag hade hittat felet :(

/EDIT

 

Du har helt rätt i att det handlar om duoble encoding och det kommer ifrån gamla konverteringar som innebär att en del inställningar måste hållas som dom är för att allt skall funka. Men det är sååå irriterande.

 

Håller på med att testa en FULL konvertering av databaserna på devsiten för att se om det är genomfört så vi kan bli av med dessa problem.

 

Det rör sig mest om hur olika OS och webbläsare hanterar redirect med server redirect. En del hanterar det "konstigt" men ändå rätt eftersom det handlar om bandbredd och säkerhet. Och det gäller nästan enbart mobila enheter och full version. Men eftersom mer och mer går åt det mobila så är det ohållbart.

 

Så lösningen är FULL konvertering av databaser och resten av systemet. Så lösningen finns men den är komplicerad och segdragen, Men det är åt det hållet som jag jobbar nu.

 

Tack för tipsen och för all info rörande detta. Det är inte bara vi som har detta problem heller tyvärr.

 

 

Ok, då var jag inte helt fel ute.

 

KillerBoo, bara för att stilla min nyfikenhet, skulle du inte kunna testa dessa två länkar (obs se till att du inte först har klickat på "full version" i något av de två fallen nedan):

Nr1; en som jag inte tror fungerar på din platta: http://www.maringuiden.se/forum/topic/71323-felmeddelande-varje-g%C3%83%C2%A5ng-jag-skriver-ett-inl%C3%83%C2%A4gg/

Nr2; en som jag tror ska fungera på din platta: http://www.maringuiden.se/forum/topic/71323-felmeddelande-varje-g%C3%A5ng-jag-skriver-ett-inl%C3%A4gg/

 

Om den sista fungerar men inte den första får det nog anses klarlagt att även dina problem beror på double encoding.

 

Så är det, klickar jag på nr 1 får jag felmeddelandet direkt. Klickae jag på nr 2 kommer jag hit. Felmeddelandet när jag svarar kommer jag nog att få ändå....?

 

Edit, japp felmeddelandet kom som väntat. Nyfikenheten stillad? :-)

 

post-72938-0-00063000-1397160534_thumb.jpg

Redigerad av KillerBoo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Bumpar denna. Är det någon lösning på gång ? Gäller även http://www.maringuiden.se/forum/topic/71668-%C3%A5%C3%A4%C3%B6%C3%A5%C3%A4%C3%B6/

 

Ja det är en lösning på gång. den innebär dock en konvertering samt test av konverteringen och det innebär en nedstängning av siten/forumet under den tiden.

 

Det skall göras men det är en del annat som skall göras samtidigt så det dröjer några dagar innan det finns möjlighet till detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

Har roat mig med att kika närmare på det för en del av oss förhatliga felmeddelandet "Sidan innehåller för många serveromdirigeringar" och som beror på att de nationella svenska tecknen åäö felaktigt kodas om till diakritiskt format två gånger, sk double encoding. Detta problem existerar verkligen även om det finns forummedlemmar med överlägsen erfarenhet, kunnande och utbildning som betvivlar det.

Bifogar en redigerad skärmdump i låg men läsbar upplösning som visar hur länkarna hanteras på min enkla platta - har klickat på knappen "Full version" längst ned på sidan innan skärmdumpen togs.

 

För samtliga länkadresser nedan har jag tagit bort inledande "http://" för att vara säker på att de visas i klartext.

 

Kopierar jag länken från den lilla symbolen - inringad under markeringen 1 i skärmdumpen - får jag:

www.maringuiden.se/forum/topic/72252-b%C3%A5ten-%C3%A4r-seg-i-b%C3%B6rjan/?view=getnewpost

vilket är en korrekt länk med de svenska tecknen kodade endast en gång och i korrekt diakritiskt format med endast två ersättningstecken för varje enskilt svenskt tecken. Denna länk borde således fungera. Tyvärr visar det sig att vid exekveringen, dvs då jag klickar på denna länk, expanderas denna korrekta länk till
www.maringuiden.se/forum/topic/72252-b%C3%83%C2%A5ten-%C3%83%C2%A4r-seg-i-b%C3%83%C2%B6rjan/#entry501040

vilket är en felaktig länk eftersom de svenska tecknen felaktigt kodats ytterligare en gång  - sk double encoding - med påföljd att varje enskilt svenskt tecken nu har ersatts med fyra (!) tecken vilket i sin tur gör att länken tolkas som att den innehåller serveromdirigeringar.

 

Om jag istället kopierar länkadressen i textraden - inringad under markeringen 2 i skärmdumpen - får jag
www.maringuiden.se/forum/topic/72252-b%C3%A5ten-%C3%A4r-seg-i-b%C3%B6rjan/

dvs en länk i korrekt diakritiskt format och som vid exekvering dvs klickning ger
www.maringuiden.se/forum/topic/72252-b%C3%A5ten-%C3%A4r-seg-i-b%C3%B6rjan/

mao en fungerande länk och som resulterar i att tråden visas korrekt, utan felmeddelande.

Vad blir då slutsatsen? Uppenbarligen är länkadresserna korrekta från början. Någonting går snett så de ska expanderas. Jag har roat mig lite med att ta bort "?view=getnewpost" ur länkarna och då fungerar utan undantag alla länkar som innehåller å, ä eller ö. Det verkar som att då tillägget "?view=getnewpost" exekveras så försöker man utföra diakritisk kodning en gång till, vilket är onödigt eftersom länkarna redan har korrekt diakritisk kodning. Man får för övrigt samma fenomen om man använder "?view=getlastpost". Blir lite misstänksam mot hur getnewpost och getlastpost har kodats/definierats...

post-94090-0-71642500-1404052971_thumb.jpg

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

 

 

Bumpar denna. Är det någon lösning på gång ? Gäller även http://www.maringuiden.se/forum/topic/71668-%C3%A5%C3%A4%C3%B6%C3%A5%C3%A4%C3%B6/

Ja det är en lösning på gång. den innebär dock en konvertering samt test av konverteringen och det innebär en nedstängning av siten/forumet under den tiden.

 

Det skall göras men det är en del annat som skall göras samtidigt så det dröjer några dagar innan det finns möjlighet till detta.

Hmmmm, står tiden stilla eller har det verkligen inte gått "ett par dagar" än?

 

Mitt intresse för MG dalar för var av dwssa par dagar eftersom jag uppfattar det som värdelöst att ens försöka svara i åäö-trådar från plattan. Gr telefonen går det bra men jag har skaffat en surfplatta sv en anledning..... jag gillsr inte stt surfa på små nalleskärmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

All heder till Undrande som orkar mickla med detta när ingen ansvarig verkar anse att problemet är värt att ta på allvar!

+1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tyvärr, problemet kvarstår på min platta med den inbyggda browsern, och jag får således samma felmeddelande som förut. Jag har varit tveksam till om detta problem har med data i databasen/-erna att göra. Att det fortfarande inte fungerar efter konverteringen verkar också tala för detta.

 

Så fort jag tar bort "?view=getnewpost" eller "?view=getlastpost" ur länkarna fungerar de. Är RIKTIGT misstänksam mot hur getnewpost och getlastpost har kodats/definierats...

 

Klickar jag först på "Full version" ändras länkarna, ?view=getlastpost finns då inte längre med i länkarna, och plötsligt fungerar de.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...