Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mrsnoggen

Bavaria 27 sport bra ?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag är väldigt intresserad av Bavaria 27 sport. Kan någon berätta något om dessa båtar ?

Hur är sjöegenskaper ? Kvalitet ?. Efter mycket räknande har jag kommit fram till att satsa på enkel bensinmotor 5.7 gxi 320hk. Dels för att en v8 är enkel att skruva med själv samt att delarna är billiga jämfört med diesel. Samt att dubbla maskiner i såpass "liten" båt blir ganska trångt i motorrummet. Jag kör ca 50 timmar / säsong tänker jag fel eller vad tycker ni ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också tittat en del på denna modellen och tycker den är mycket trevlig, det enda negativa tycker jag är lösningen med det stora soldäcket akteröver, här föredrar jag mer sittutrymme. I övrigt verkar Bavaria hålla en god kvalite i förhållande till prisklass. Precis som du skulle jag gå på ett singelmontage med en bensinare. Så lycka till med dina köpplaner och låt oss gärna veta hur det gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var handpenningen lagd. Jag har fått tag på en 2008 som stått på land några år.

Endast 85 gångtimmar på motorn och svensksåld. Det blir mycket städ och polerjobb då den stått i en ladugård. Nu längtar jag tills jag får hem båten ! Återkommer med åsikter + och - när jag levt med båten ett tag . Verkar inte vara någon här på forumet som äger någon. Då kan det vara bra för andra att veta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en Bavaria 29 Sport för några år sen med just en sån motor som du nämner, den var lite klen i just den båten. Annars nöjd med Bavaria den gick bra i sjön men när det regnade kom det in vatten i stickkojen. Det var en del otätade skruvhål i rutramen så allt vatten rann från targabågen ner i ramen och via skruvarna in i båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till köpet. Ungefär vad fick du ge? Blev det en bensinare? Vad har den för fartresurser?

 

Tror som många säger att detta är ett vettigt köp. Inte tillräckligt stor för att man måste ha en diesel och en bensinare kan man ju som du säger serva och skruva på själv. Där verkar ju en nyare Vp diesel helt sjukt mkt krångliare eller dyrare att äga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nu efter att jag levt med båten några veckor ge lite plus och minus. Possitivt överraskad av prestandan med en 5.7 gxi. Toppfart 32 gps knop. Marshfart mellan 22-25 knop. Ganska hög ljudvolym från motor då motorrummet orginal inte är ljudisolerat. Detta åtgärdade jag med "riktig" motorrumsisolering i själva motorluckan i form av skumgummimatta +blymatta. Vid sidor och runt stuvfack användes vanlig självhäftande 30mm motorrumsisolering från biltema. Skillnaden blev enorm. Det går nu att prata normalt i marshfart och fullgas :) båten planar förvånansvärt lätt. Trots närmare 400L bränsle och 4 pers.

 

Lite stötig i motsjö. Men båten går med härlig tyngd utan massa skrammel. Bra utrymmen i båten för sin storlek. Marshvarv ca 4000rpm vid 24 knop. Enl flödesmätare 1.9-2.1 l / distans.

 

Tyvärr ganska bökigt kapell. Men så är det väl på alla daycruisers av denna typ. Båten känns rejäl i räcken och rutramar. Synar man bakom luckor och långt in i stuvfack så är det oftast obehandlad glasfiber. Kanske inte Orustkvalitet.

 

Summa summarum tycker jag att det är mycket båt för pengarna. Betydligt bättre än många amerikanare. I "synliga" ytor i klass med nordisktbyggda. I stuvfack och motorrum finns lite detaljarbete att jobba med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...