Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Summer_Wind

Ankarspel aktern Sundancer 270 1998

Rekommendera Poster

Hej

Efter en underbar dag på Allt för sjön så har vårkänslorna kommit och alla idéér börjat gro ..

Jag vill montera ett ankarspel på min Sundancer men funderar lite hur det ska gå till.. Jag har sett på lite bilder då linan försvinner in i stuvfacket vid badbryggan !! Men sedan är det liksom ett svart hål för mig .. hur har NI fäst ankarspelen på era båtar i denna låda och leder Blyadelinan/kättingen ner i motorrummet??

Jag har sett att det finns en tråd med detta montage på en likadan båt men länkarna på bilderna fungerar ej längre ...

Så alla tips mottages tacksamt..

Det Ankarspel jag funderar på med fjärrkontroll är Quick Balder 900 åsikter om detta spel mottages tacksamt

.http://www.hjertmans.se/article/quick-balder-900-ankarspel-lina-14mm

Tack på förhand för era kloka svar

Mvh Micke F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett hur två kompisar monterade sina. Dock använde dom vanligt däcksmonterat ankarspel som de helt enkelt placerade på golvet inne i stuvfacket innanför den löstagbara väggen där vatten/landström är monterad. Linan löper ut vid nollan på 270 om du har dom kvar.

Under ankarspelet i motorrummet så monterade de ett rör som styr iväg ankarlinan lite åt styrbord ner i en box bredvid motorn

På badbryggan satte de infälld ankarhållare av typen i länken nedan. Snyggt och mindre att snubbla på

http://www.boatstuff.se/battillbehor/ankring/ankarrullar-ankarhallare/ankarrulle-ankarhallare-for-infallnad.html

 

Vid montering av Balder typen så har jag dåligt med tips

 

Jag lämnar gärna pris på spel mm ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också i planerna att skaffa ett spel till min 270.

Det jag inte löser är vart linan ska få plats, inte sura ner.

Lutar år ett band spel men då blir kostnaden problemet istället :P

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era snabba svar

Jag tänkte leda ner linan alt kättingen ner i motorrummet på SB-sida  av motorn  å sammlas upp i en väldränerad plastbalja alt nätkorg.. den lilla mängd vatten som följer med linan tänkte jag att den skulle dunsta bort ur motorutrymmet meeen jag är oxå fundersam.. Ett så kallat bandspel vil jag inte ha då man inte får någon dämpning till ankaret. dvs draget hamnar direkt i ankaret inte ryckdämpat med hjälp av kättingen eller den blyade linan.. 

Som samtliga investeringar/förbättringar så blir man alltid snurrig i skallen av alla för coh nackdelar,,,

MVH Micke F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att få till en låda på styrbord sida jämte motorn. Om du har en motor vill säga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp jag har en 7,4 MPI singelmontage .. hu mycket plats tar 50 meter blyad lina egentligen?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga hur mycket plats den tar. Hinken som linan levereras i är 29cm hög och 28cm i diameter men där i är ju linan lagd kompakt. Båda mina kompisar hade 45m lina och fem meter kätting i sina lådor som satt bredvid motorn. Funkade bra

En av kompisarna har kvar sin 270 men den är inpackad för tillfället så foto blir värre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,

Alternativet är så klart att köra kätting, tar mindre plats och stuvar sig bättre.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ur bakom väggen vi pratat om tidigare.

 

Kan inte riktigt få ihop det då man demonterar det lilla golvet så kommer man rakt ner i dräneringstunneln.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar inte bilderna heller, grrr

 

 

2

ååå Jag har givit lite upp MG för en stund.. men jag sammlar kraft för att ta upp tråden igen..Vi som kommit så långt med bilder å allt men just nu håller jag på att köpa på mig grejorna å båten får jag hem om några veckor .. så jag återkommer med installationsbilder  framöver..först ska jag bara vårrusta segelbåten innan försäljning...å innan den är klar våar jag inte börja med Sundancern  föör då kommer aldrig 77:an bli klar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att blyad lina är bra, den kinkar nästan aldrig. Men för att helt undvika risk för kink så ska det till en rimlig fallhöjd, jag hade 1,4 meter ner till botten av stuven. Allt in i en påse. Påsen är för att ingen del av linan ska få för sig att åka iväg och ligga i beknip någonstans.

 

Sedan det här att ta upp ryck.

Alltså... Ett band är ju stumt. Helt rätt. Och de få extra decimetrar man alltid har ute ger ju bara en ryckdämpning på... Några extra decimetrar?

 

Kätting är ju rätt stumt också... Men några extra decimetrar ger ju lite grann? Ska du få bra ryckdämpning med kedja vid aktermontage så tror jag vi snackar många meter ute?

 

En blyad lina är helt klart lite mindre stum än kätting eller lina. Men inte så mycket tror jag?

Inte som en vanlig tunn treslagen lina, den kan nog töja 5-10% innan den brister?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

Har precis inhandlat en Sea Ray 270 -99 med singelmontage (7,4 mpi) och har oxå plan på att montera ett ankarspel i aktern! Har någon av er gjort detta ännu? Hade varit suveränt om man kunde få tips & trix och om någon har bilder alternativt bor i närheten av Gbg och skulle vara intresserad av visa sin installation mm :)

 

Mvh

 

klaso

Redigerad av Klaso

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...