Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sidde

Segla Express ensam?

Rekommendera Poster

Hej. Jag äger sedan i somras en Albin Express och undrar om någon har erfarenhet av att segla en Express ensam utan autopilot?

Den är ju ganska känslig på rodret så ett rorkultslås av något slag är ett måste antar jag. Men är det möjligt att segla Express solo?

Och hur hanterar man förseglet då? Ska man enklast bara segla på storseglet och skippa focken helt?

Vad har ni för tips/åsikter/erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka moment är det du tänker på som svåra att klara ensam?

Att slå?

Att sträcka långa bogar - tråkigt att styra?

Att snabbt kunna lämna rorkuletn en kort stund för att fixa något tekniskt eller en macka?

Att ta ner segel?

Något annat?

Jag har ingen erfarenhet av att segla just Expressen ensam, men jag kan inte tänka mig att det är några problem att klara båten själv med ett roderlås. Man kan ju segla jolle med fock solo liksom vår Comfort 32:a med stor krånglig genua så ett roderlås bör ju räcka.

Ska bli intressant att se vad de som verkligen seglat Express ensam har att säga, men det är nog bra oom du förtydligar vad du tror är det svåraste.

Gott Nytt År!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar man kustnära kan det vara en hel del förändringar i vind och riktning och det blir en hel del att göra när man ska slå. Att ta hand om storseglet är inga problem men däremot focken och koordineringen där samt hur hanterar man hastigt problem om focken fastnar i mantåget eller dylikt.



Men sedan även att reva om det börjar blåsa upp lite eller springa upp och ta ner förseglet medan man står på öppet vatten, hur hanterar man det? Och orkar ett normalt roderlås att stå emot stampig sjö osv?

Och gott nytt år på er alla

MVH Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan!



Jag seglar en Albin Vigg ( nästan stor som en express) oftast ensam. Det går alldeles utmärkt! Några tips från mig:



Prio ett är säkerhet! Säkerhetssele med säkerhetslina! Det absolut värsta för en ensamseglare är nog att ramla överbord. ( Åke Mattson ensamseglaren och författaren, numera avliden,  föll överbord från en Magnifik Midget utanför Brasiliens kust i lugnt väder 1970, men överlevde i hajrikt vatten på något förunderligt sätt.)



Gör allt du kan och har råd med för att slippa lämna sittbrunnen! Rullfock och Alla fall neddragna till sittbrunnen. Ingen rullfock? Skaffa då en nedhalare till förseglet.



Viggen är mastheadriggad och då ska man i alla fall absolut inte skippa förseglet, hellre då storseglet om man måste välja!  Kanske samma för en express?



En autopilot är guld värd men kostar idag under 4000. Något man kanske inte tänker på är att autopiloter ( i alla fall min, Simrad tp10) kan slå automatiskt med en ända knapptryckning och det är oerhört bra för då kan man fokusera på focken och strunta i rorkulten vilket underlättar jättemycket vid kryssande ensamsegling.



Seglandet i sig tror jag inte är svårare ensam än med gastar ( i alla fall söndagssegling) det som däremot är svårt och besvärligt är att lägga till i naturhamnar. Då saknar men några extra ögonpar som kan spana efter sten och grund och vattendjup.



Mitt slutliga generella tips är att du naturligtvis ska prova på ensamsegling. Du kommer att lära dig mycket om segling och din båts beteende på kort tid.



Lycka till!

Thomas S

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin Express har 7/8 rigg och att skippa storseglet, som verkligen är ett storsegel, är nog inget alternativ. köra med ett mindre försegel till man får in rutinerna kanske.

http://www.sailguide.com/albin_express.htm

Har i stort sett alltid seglat lånkölade tröga båtar speciellt kostrar.

Lånade svärsonens express ett par veckor sommaren 2000 och seglde i Stockholms skärgård.

I princip inte annorlunda än när man seglar andra båtar själv - vilket jag till överväganve delen själv gör. Fast jämfört med mina båtar så var kryssen en possitiv upplevelse. Även om båten var lite snabb i vändningarna jämfört med mig. Ibland hann jag inte med utan båten slog tillbaka.

Skotningen av förseglet blir ju inte perfekt när man seglar själv men för min del är det aldrig frågan om kappsegling.

För min del har autopilot varit ett måste sen början av 1990-talet. Julrea för närvarande. http://www.hjertmans.se/articlegroup/autopiloter

Många fördelar men autopilot men det finns ju nackdelar också. Den främste kan väll enklast beskriva som - STRÖM

post-945-1394237760,2575_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Säkerhetssele med säkerhetslina ska defintivt införskaffas.

Nedhal är en väldigt bra idé, får labba lite med hur det är mest effektivt att placera den.

Autopilot däremot kanske jag kommer införskaffa som extra hjälpmedel men defintivt inget jag ser mig själv använda för dagsseglingen. Att alltid behöva förlita sig att ha tillräckligt med ström för att använda båten känns inte helt rätt.

Ett vindroder kanske skulle vara något däremot för att öka bekvämligheten på resans gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vindroder på en  Express är väl till att förstör båten.

Dina synpunker på stör till autopiloten förstår jag, även om jag inte kan tänka mig va utan autopilot. På min nuvarande båt har jag inte fått rattpiloten att fungera tillfredställande, men på de tre tidigare båtarna där jag hade autopilot (och vindroder på 2) handstyrde jag bar in och ut ur hamnen.

Att slå med autopilot är mycket enkelt. När man skall slå trycker man in två knappar samtidigt. Båten slår 110 grader. Under tiden hinner man med att skota. 

Om 110 grader är för mycket kan man trycka tillbaka de grader man vill direkt efter att man givit autopiloten order om att slå.

När man får skotat hem så får man justera kursen - eller lossa autopiloten och handstyra.

Om an alltid väljer det sista aternativet är det inte dumt om mn monterat en hylsa - typ rör med större diam än autopilotns styrarm på rorkulten eller strax intill så den är lätt att lägga bort och lätta att få tagpå för nästa slag.

En enklare och billigare variant http://www.hjertmans.se/article/roderlaset

Den fungerar ju så att när du lyfter rorkulten så stannar rorkulten i det läget.

Lite krångligare än att slå med autopilot men det går när man får rutin.

Jag hyllar också principen håll dig alltid kvar ombord.

Har seglarvästar och uppblåsbara flytvästar med inbyggd sele till ett antal personer ombord.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett simpelt system för att kunna släppa rorkulten en stund är att ha en gummicord dragen över sittbrunnen under rorkulten.

När man vill släppa rodret en stund så snor man den över rorkulten och justerar den så att båten ska falla en smula. Sen tar man hem på storen så att båten blir en aning lovgirig.

Båten kommer att lova upp och därmed minskar trycket på rodret och gummicorden kommer att få båten att falla. När båten faller av ökar trycket mot rodret och gummicorden ger med sig varvid båten lovar upp en aning igen.

Jag har testat det och lärde mig trimma in min förra båt så att den i princip seglade bidevind själv. Nu har jag en hackbräda och en kursstabil IF så jag har inte testat det på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@toaen: Jag har redan ett sådant där roderlås du länkar till, dock aldrig använt det så får se hur det fungerar till sommaren.

@Janken: Bra tips. jag har sett den där lösningen på någon youtube-video på en Albin Vega. Det är något man kan ge sig på när tiden är inne. Är ingen direkt investering som behöver göras.

MVH Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar så gott som alltid min Dixie 27 ensam. Har ett Tiller Lock av typ som toaen länkade till, funkar smidigt när man behöver släppa rodret en kortare stund. När jag går öve stag styr jag med knäna, funkar som regel bra även med genuan, men med kryssfock är det ännu enklare.

 

Jag tycker att tilläggningen är det svåraste momentet, speciellt om det är okänd tilläggningsplats och man måste släppa ankare, styra mot land, kolla bottendjup, bromsa upp båten och hoppa iland. Samtidigt. Men det går det med, men det får inte vara för kraftig vind då.

:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vindroder på en Express låter heltokigt i min värld. Har seglat en del Express och det är en livlig båt med massor av seglingsglädje som ett vindroder effektivt skulle ta död på.

Du lär få svårt att hitta ett bra vindroder för mindre än 30.000 kr. En autopilot, ett batteri, en solcell och en laddregulator kan du få för ca 7000 kr. Både Simrad och Raymarine har enkla och beprövade modeller som fungerar utmärkt.

Som soloseglare kommer du få enormt mycket glädje av en autopilot. Hur ska du annars kunna släppa rodret för att trimma segel, t.ex. smyga fram på fördäck och kolla så focken står rätt?

Edit: Med autopiloten får du också en autotack-funktion, d.v.s. piloten slår åt dig medan du skotar om focken. Billigare och effektivare än en självslående fock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet alls av vindroder och det kanske är som ni påpekar en dålig idé.

Men som sagt, jag känner inte att jag vill förlita mig att alltid ha ström när jag vill segla. Framförallt inte när det är så lite eldriven utrustning som det är på en express. Jag kan däremot tänka mig en enklare autopilot som extra utrustning för bekvämlighet men jag föredrar nog att hitta en bra lösning med ett rorkultslås och övning för att ta mig fram solo.

Mitt primära syfte är att dagssegla och jag har köpt en livlig båt för just den anledningen och ju enklare lösning desto bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dagsegla utan autopilot är inga problem.

Vindroder är mer för långseglingar där man har stadig vindriktning och långa bogar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Gott Nytt År på er alla!

Såg ni konceren från Wien? Nu visade de även första delen före pausen. Men det var båtar å ensamsegling jag skulle svara på.

Jo precis som Peter skriver ovan, det är en massa spring. Jag har tyckt att värst var att få undan seglet/byltet på fördäck för det hindrar linorna och förtöjningen.

Annars äre samma procedur. Ner med focken/genuan. Sno runt den med en gummisnodd. Springa akteröver å skota storet å ta pinn å räta upp kursen. Gör ofta en lov o kollar stenar å sånt och slår runt i en cirkel å droppar ankaret. Ner med storen som får ligga på bommen, släcker skotet helt ut. Ett ½ varv runt knapen på akterankarlinan å smyger in och ibland kastar jag den minsta lilla draggen i land. Annars knyta lite lätt i vad som helst som håller. Sedan springa akteröver igen å tajta upp akterlinan. Nu kan man gå fram lite lugnt å tajta förlinan. Sedan ta aktern igen. Efter det fixa seglen. Å DÅ kommer äntligen den där sköna känslan av välbeffinande.

Jag har skaffat en rulle, smartroller, så numera skall jag slippa byltet, bara rulla in förseglet och tar ner storen först. När hustru är med ombord så vänder jag runt båten å drar in aktern mot klippan så det är enklare för henne att kliva ombord. En fördel med att inte ha rodret längst i aktern. Hon kan inte hjälpa till, (trasig arm...) utan står i ruffluckan ur vägen för springandet. Någon enstaka gång vid sidvind tar hon rodret för att hålla kursen rätt. Då brukar jag ta med mig akterlinan fram i fören så kan jag stå där å bromsa upp det där sista. Viktigt linan löper i klyset. Det tipset bjuder jag på.

 Införskaffat en autopilot som jag inte hunnit testa än. Att springa ner å hämta upp termosen eller kikaren eller jackan då brukar jag falla av en bra bit å släpper rodret. När jag kommer upp är jag på rätt kurs igen. Behöver jag stanna längre tid än så då bilägger jag båten genom att bäcka med focken. Då står hon stilla och driver sakta med ström-vind och man hinner slå en sjua eller bre en macka med seglen uppe.

Även med autopiloten kommer jag att göra så i fortsättningen åsså, vill inte riskera att segla för fullt medan jag är nere i ruffen å krocka med något. Inte sjömansmässig även om det är ute på öppet vatten, för att inte tala om vad som kan hända om jag skulle drutta i då.

Men det är himla skönt att inte behöva sitta och krama rorkulten hela tiden utan man kan röra sig lite. Så en autopilot rekommenderas varmt.

Kalman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart klarar du dig utan el, jag gjorde det i över 30 år. smiley 

Använde alltid roderlås av den typ toaen länkade till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min avsikt att hänisa till tråden som egenligen handlade om vindroder var inte att rekommendera vindroder, avsikten var att peka på möjligheten att låta båten styra sig själv när det behövs.

 

I sin enklaste form löser man det med ett roderlås eller ett gummisnöre, men det finns även andra möjligheter som jag tror är värda att pröva, särskilt när man seglar mycket ensam och kanske behöver något att ägna sigåt förutom ren segling.

 

Denna form av styrnin ger möjlighet att klara sig utan el, men ändå kunna göra annat ombord under längre tid.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . Jag har själv seglat en Maxi77 i 14 år och tycker det inte är några större bekymmer att segla själv. Jag har haft rodellåset som man bara lyfter rorkulten en liten bit så är det låst.. Den tiden räcker gott och väl för att skota eller göra det man ska på fördäck eller i ruffen..

Nu är väl Expressen mer som en jolle på rodret så marginalen kanske blir lite mindre om du gör det med hård kryssskotning. 

Jag har för mig att Expressen har självslående fock å då lär det ju vara en baggis att ensamsegla.

Jag har dragit ner allt till sittbrunnen på min båt och även monterat ett par extra winschar  som var menat till spinnakern men dessa har jag använt till försegelen oxå som jag med lätthet når från rorkulten.. Mina Genuawinchar bytte jag till 2växlade ST winschar för då behöver man bara använda en hand  då man inte behöver dra i skotet utan det räcker med att veva för att göra fintrimmet.

Jag anser att man seglar med l lika bra segelkotning  när man seglar själv som om man är fler... dock tar det givetvis lite längre tid med momenten..

Autopilot köpte jag först när vi ska transportera oss långa sträckor för att slippa hålla i pinnen i flera timmar...vi har ca 15 timmars segling ner till Öregrund utan direkt möjlighet att gå iland å då är autopiloten ovärdelig men inomskärs räckenr det billiga roderlåset gott och väl.. 

Kolla på andra Expresser hur dom har gjort gärna de som kappseglar ibland då får du många fina och kluriga lösningar som är billiga och förenklar dina seglatser

Mvh Micke F

Hälsingland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglade mycket ensam i en H-båt på 70-80 talet och den är väl lika livlig som en  Express. Trots det låg H-båten bi ganska bra så att något som tar lite längre tid att fixa (även fixa en macka o kaffe) så gick jag helt enkelt över stag utan att släppa fockskot. Båten låg då still och jag kunde fixa vad som erfodrades.  Om det friskade i kunde jag reva storen genom att släppa storskot , låta focken stå ock lägga rodret till lovning med det arrangemang som Janken beskriver. Båten lovade då och innan den gick över försvann draget i focken så att den föll av igen.

Sen hade jag alltid en lina genom ett block i fören som gick  från sittbrunnen genom blocket utanför vant tillbake till sitt brunnen med en skothake i ändan. Om jag skulle lägga till i en hamn med akterpålar eller bojar för aktern lade jag till med pålen/ bojen bredvid sittbrunnen, fäste min lina och halade hem så att fören  låg fårtöjd nära pålen/bojen. Sen kunde man fixa allt beslå segel osv för att sedan paddla sig in till bryggan. Om jag skulle ligga på svaj för ankare gjoorde jag på samma sätt, krokade skothaken runt ankarlinan och var då förtöjd i fören utan att behöva gå upp på däck.

Detta lite tips ev användbara

Nu på min ålders höst (85) har jag en liten J-17 och även på den hänger min lina med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips och erfarenheter. Det kommer säkerligen komma till stor nytta när säsongen börjar och man ska ge sig ut på nya äventyr i Höga kustens skärgård.

MVH Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu, det finns gott om grottor i detta område. Jag har mest koll på de grottor som finns i Härnösandsområdet, men det där är på Mjältön tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag e kanske inte rätt man eftersom jag e helt nybörjare som köpte min första båt, en Vega, och seglade då också för första gången i mitt liv för tre somrar sedan.

Hur som helst var jag den mest intresserade i familjen och då hade jag heller inga bekanta som seglade. Det bara föll sig så att jag mest seglade ensam.

Ibland om det blåste mycket och jag ville ha rodret i en riktning en lite längre stund, om jag skulle meka med nåt på tex. fördäck, så hade jag ett par tampsnuttar eller gummistroppar som jag satte fast rorkulten med. Funkar hur bra som helst. Sen kom jag på att man kunde sätta fast gummistropparna på båda sidorna om sittbrunnen med bara ett varv runt rorkulten. Då var det lätt att finjustera. Båtens riktning går att förändra lite beroende på om du står på styrbord eller babord sida av båten.

Det var egentligen bara när man ska lägga till någonstans där det är bökigt att klättra överbord i fören som det är lite knixigt. Då är en jolle perfekt eftersom du kan ankra, ro iland en lång tamp och sen löser det sig. Finns det folk någonstans redan där du lägger till så får du ju alltid hjälp.

Vega är den största båten jag varit ombord på, kändes gigantiskt att försöka navigera den själv. Nu efter tre somrar och i den tredje båten, 42 fotare, hade en Scampi 30ft emellan så är det ännu enklare då jag har både ratt och stävankare. Då är det väldigt enkelt att lägga till med aktern före om det finns hyfsat med plats vid bryggor osv.

Vegan liksom Scampin och Bavarian har masthead rigg vilket medför lite fysisk aktivitet när du slår men det är inga problem att sköta det själv, ingen är i vägen i alla fall.



Nu har ju fler av mina vänner bekantat sig och blivit förälskade i båtlivet så vi e oftast familjen eller ett gäng men har seglat alla båtarna själv.



I hemmahamnen har jag spännt upp ett gammalt skot som fören eller aktern, beroende på vilket jag lägger till med, går emot innan den slår i bryggan så jag kan låta båten glida in och fokusera på sidoförtöjningarna.

Vid kryss, när du slår, är väl det enda jag kan komma på som i vissa fall kan vara enklare om man är två:

När jag slår har jag märkt att det är smidigt om man svänger upp mot vind, håller i båda fösegelskoten, släpper läskotet först när seglet vill över. Då är det bara att dra in på den nya läsidan, dra fast runt vinch, provisoriskt, och vänta lite tills båten lovar upp mot vind, eller vända upp med rodret och gå upp lite, men inte så att du slår ofrivilligt tillbaka, bara nästan så att seglet fladdrar fritt. Då kan du snabbt skota dikt eftersom du inte har något motstånd, spänna fast runt vinchen, och falla av så du får fart. Då slipper du använda vinchvevarna som kan vara i vägen. Gör faktiskt så tom. med 42 fotaren som har runt 50 mvadrat genua.

Annars vet jag inte vad som skulle vara problematiskt men e klart intresserad av att få veta ovh framförallt kanske lära mej och segla bättre.

MVH Hannu 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...