Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Hajjen

vatten i cylindrar i V8 mercruiser?

Rekommendera Poster

Hej alla båtälskare !

Jag är inte någon båtmeck i någon form men är intresserad av att lära mig mer. Är på jakt efter en dc på 26 fot och hittat ett exemplar där det kommit vatten i cylindrar men inte i oljan i en v8 mercruiser mpi. Funderar på att köpa en båt till ett lägre pris men att försöka själv eller med hjälp av någon mek kunnig. Min funderingen är följande om det ska göras en renovering på  denna motor är det någon som tror vad ett worse case scenario kan innebära i reda pengar så att säga. Alla idéer är välkommna.

 

Mvh Sjögalen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag aldri hatt en båtmotor med mer enn 2 cylindrar; UTAN vatten där det inte skall vara.

Men, jag har en granne.................

 

I bästa fall har din motor fått backflush av salt- kylvatten. Själv om du kann veva den runt; så är det minimum demontering av hela motoren.

Mercruiser är ju en svart motor. 20k svart månne, eller 5k om du kann göra det själv.

(Då räknar jag bara packningar och slip)

Risken är att du åker på ytterligare 10k i andra delar (kolvringar, ventiler m.m.)

 

Varför har man motorer i båtar.............?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du vatten i cylindrarna och inte i oljan så ligger troligtvis felet i övre delen av motorn. men först går den att dra runt?, Obs ta ur tändstiften. Sitter den fast så är det nog bara att inse det blir dyrt.

1. Brusten topplockspackning/ ar ca 1500 kr, om toppen ska planslipas lägg på 2000 kr

2. Sönderrostad topp/ ar ca 5000 inkl packningar x 2 om bägge topparna är väck, beggade toppar

3. Söderrostade limpor  eller knän ca 10000 kr

Går den inte runt utan måste borras så skulle jag nog säga att det är bättre att köpa ett färdigt longblock för runt 30-35000

Här är en firma som har ett prisvärt paket www.northoffshore.com Jonas kan nog även ta sig an din befintliga motor

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte själv i höstas en 8m lång amerikansk daycruiser från -97 med motor (Mercruiser 5,7) som har tagit in vatten.

 

OM du har erfarenhet av motorrenovering och renovering/plastning av båt kan det vara ekonomiskt fördelaktigt att köpa en båt med defekt motor, om du inte har det blir det dyrare än att köpa motsvarande fungerande båt

 

Det fanns inga spår av vatten på oljestickan, men motorn satt fast och en genomrostad limpa såg ut att vara orsaken. När motorn väl var utplockad visade det sig att vattnet fanns i hela motorn, i cylindrar, olja etc. ALLT var rostigt: vev, kam, lyftare, stötstänger, vippor, insug... Blocket krävde borrning till överdim.

 

Jag visste detta kunde vara fallet då jag köpte båten och prutade tills det fanns bekväm marginal. Alternativen var då att renovera befintlig motorn, köpa nytt long block från USA eller en annan fungerande begagnad motor.

 

Bara maskinbearbetningen (borrning, planing, slip av vev, fräsning av säten....) skulle gå på ca 7000kr. Det behövdes även nya kolvar/kolvringar, kam, lager, packningar, limpor/knän, serpentinrem, m.m. Endast longblock går att få hem från USA för ca 15000kr. För min del slutade det med att jag hittade en komplett nyservad begagnad motor i bra skick.

 

Räkna med att du kommer hitta mer jobb än bara motorn då du plockar av motor/drev. På min båt har jag snart renoverat färdigt motorrumet där jag bytt ut delar av akterspegeln som var rutten, plastat om och målat. Jag har även renoverat bälghuset där jag bytt lager och packning på styrtapp och växelarm samt bälgar och stödlager. Har även gått igenom trimpump, samt trimplanspumpen. Nu skall motorn snart i och sedan kvarstår en genomgång av drevet och riktning av motor.

 

Om du känner dig bekväm med att göra jobben ovan är det bara att köpa, behöver du lämna bort merparten till firma är det bara att glömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...