Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
jmwa

Insprutning på vp 170?

Rekommendera Poster

Hej och god jul!

Sitter här och funderar på vad som ska fixas med båten till i sommar. Jag har en ganska fräsch vp170 som naturligtvis drar läskigt mycket soppa. Nu undrar jag: har någon försökt sig på att bygga om till insprutning och vinner man något på det? Går det över huvud taget?

Hälsningar

Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tja insprutning finns ju på ett antal kvarvarande Volvo 164E-bilar, då är effekten 160 Hk. B30E heter motorn och har elektronisk bränsleinsprutning från Bosch, D-Jetronic, till skillnad från dom fyrcylindriga B20 så övergick man aldrig till mekanisk insprutning av typen K-Jetronic på Den sexcylinfriga motorn (B30)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite nyfiken på fördelarna, nån som provat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det går!

Om jag var dig så ut på skrot och plocka bort motorpiska och spridare m.m. Mappa sedan den med tex nira eller vems.

Min aq151 med insprut, uppstartad och klar.

post-10025598-1394237758,7651_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättstartad, jämnare gång, piggare, drar mindre, mindre mek med förgasare och kan plocka ur mer hk, dock inte så viktigt på sjön, det är vridet man vill åt.

B20 2.0L dåligt vrid

B23/B230 2.3L alt 2.5L med marinvev som blir mer vrid

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kul ide.

Dock håller jag inte med om att den kommer att dra mindre för att den är insprutad. I alla fall inte om du inte bygger ett system med lambdasond(er) som ger en återkoppling av bränsleblandningen.

Jag har själv haft en AQ170 i tio år och rätt inställd går den riktigt bra och är lättstartad.

Det klurigaste är att ställa in länkagen mellan de tre förgasarna men om du har manualen så finns det en enkel steg-för-steg-beskrivning som funkar mycket bra.

Mitt råd är att behålla förgasarna men om du vill förbättra nåt så sätt dit ett brytarlöst tändsystem.

Men om du tycker det är Kul att bygga ett inprut så är det en helt annan sak, lycka till!

 

M.v.h. Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det att få en förgasar motor att gå billigare om man KAN och har mycket bra kunskaper när det gäller att räkna ut den bästa blandningen.

Jag fördrar då att man gör som jag, bredbandslambda med rätta värden på några enkla steg.

Men handen på hjärtat, en båt går inte att få så snål som man vill, vi släpar ju i motstånd alltjämt, dock kan det löna sig att kliva upp 2-4 cyl till tex en V6 eller en V8 då dessa inte behöver jobba ihjäl sig på sjön. Tror nog att den raka 6 i detta fall kan bli mycket bra om man optimerar tändning och bränsle samt luft.

Min motor optimerar jag i bänken innan såklart. Har även testkört den i en bil och det gör skillnad på kam, ventil, luft, bränsle, borrning och längre slag på veven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med brytarlöst låter intressant, är det svårt/dyrt att byta och vad blir fördelarna, min AQ170 är iof lättstartad men det är ju alltid kul att uppgradera...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns för och nackdelar.

All el behöver VERKLIGEN isoleras då vi har en våtare värld i en båt.

Finns en nyare 123 tändning som går att ställa med tex dator via USB, dock så är den dyrare.

I min förra båt så hade jag en en AQ130 med brytare, vart så jävla arg så jag höll på yxa upp allt i båten innan jag byte fördelare. Isolatorn bråkade. Jag tog helt enkelt en SAAB 9000 fördelare och svarva ner den nedre delen, då passar den perfekt i B20 och tog även tändsteget. Vips så fick jag en likadan fördelare som dom säljer för MYCKET pengar.

Det positiva då? Lättstartad, inga brytare m.m. En ny fördelare får man ju också. Bättre tändkurva som gör att du kan få bästa tänkbara tändning som blir resultatet BRA.

Inga effekt höjningar om du trodde det, bara om den går som en tunna skit idag.

post-10025598-1394237761,9202_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ignitor från www.BM-Classic.com   är bra alternativ istället för 123 ignition, om fördelaren är i bra skick dvs fjädrar o vikter fungerar som dom ska. väl investerade pengar ihop med deras högeffekts spole

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för massor av intressanta tips! När jag läser om hur man installerar insprutning inser jag att det är några våningar över min mekarerfarenhet;-)

Alternativprojektet är att rengöra och renovera förgasarna. Kan väl aldrig vara fel på en 40 år gammal motor? Någon som gjort det på sin VP 170?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag fick göra rent mina förgasare efter att ett snille till båtbyggare fyllde tanken med vatten Utan att meddela mig. Eftersom jag brukar köra runt motorn nåra varv på startmotorn (tills jag får oljetryck) ett par ggr på vintern så hade jag fyllt flottörhusen med vatten...

 

Hursomhellst så var det ganska enkelt att plocka isär och göra rent dem.

Det är fasta munstycken också så det var inte något som behövde ställas in förutom länkaget mellan de tre förgasarna.

Att renovera dem Tror jag inte behövs eftersom det är få rörliga delar.

 

M.v.h. Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...