Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jussi79

Ideer o Prylar till båt?

Rekommendera Poster

Skulle vara intressant med olika prylar el dylikt som underlättar i båten, såsom förvaringsprylar, fack etc... Eller elektronik som har hjälpt er... Själv kommer jag att installera kamera fram/bakåt med en monitor vid kaptensstolen för att underlätta att se var aktern eller fören är (eller titta på när frugan släpper i/tar upp ankaren), sedan installerar jag i wc:t som har rörelsedetektor o hölls tänt i 5min o släcker sedan automatiskt, även kommer jag att installera en tryckknapp i wc:t som sätter på sötvattenpumpen till 1min o sedan stänger av pumpen (vill inte ha sötavattenpumpen på hela tiden för förra året läckte mitt vattenssystem ut kölen när vi var uppe på holmen o promenera o hade glömt på pumpen)... Sedan skall jag förbättra lite på med ledbelysning etc och även laga ett stuvutrymme till... Sommaren kommer att komma fort i år då jag skall göra detta på våren... Hoppas bara våren är låång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år kommer värmaren att få en egen dieseltank med däcksfyllning. Toa-systemet får sugtömning och nivåmätning (och lite nya kranar och slangar) och jag kommer att få en ny autopilot :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på samma linje, kommer sätta kamera över akterdäck som även får med lite sikt akterut! för skulle någon ramla i eller liknande så har jag INGEN chans att se detta. även tänkte jag sätta upp kameror i maskinrummet, en över varje maskin. Frågan är bara vart och vilka kameror ska man köpa? ska man köpa från kina eller ska man köpa från svensk leverantör?

 

rörelsesensorer är ingen dum grej, ström är ju det som man ska spara på mest i en båt, antar att  det finns för 12/24V system eller funkar det med en vanlig sensor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu prylar är så viktigt så köp dem inte från diktaturen Kina. Stötta Sverige och EU i första hand - så får du dubbel glädje av ditt inköp -  och andra demokratier i andra hand.

Många av er har säkert redan märkt att jag inte går igång på prylar, det som är skönt med båtliv och semester är för mig att slippa prylarna, tv:n, datorn, etc, för en stund. Sådant som har med säkerhet, miljö och liknande att göra går alltid hem. Här är några förslag.

Inbrottslarm med kameraövervakning och GPS-spårning är en bra grej. Finns även system som man kan koppla annat till som värmare till/från,larm för vatten i kölsvinet, etc, etc.

För den som har segelbåt (eller den med motorbåt som ligger ute länge utan att köra så mycket) kan det vara bra att komplettera solcellerna med en vindgenerator. Vid dåligt väder (osoligt) blåser det ju ofta istället.

På större båtar kan en bogpropeller höja säkerheten.

En radar kan vara bra för den som ofta är ute även när vädret är dåligt.

Ett automatiskt släcksystem till motorrummet.

För vår båts del är det indirekt nivåmätning av toatanken (tillförd mängd spolvatten) som är på  och att slipa om roderprofilen.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja varför inte, kan absolut ses som en miljösatsning.

Vi har dock plats för all sopsortering ombord utan hjälp av burkpress, men mycket burkar blir det...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag köpt det mesta från Kina tyvärr... 12v alltihop och urval finns mycket... har en likadan kamerasystem på bilen med fram/bakåt kamera o den visar även när mörkt... Det som är sant att man borde stöda inhemskt men att betala för en sak 10ggr mera här så.... rörelsesensorerna kostade i Kina ca 1-2 euro och här i EU så var de från 10-15 euro.... kamerasystemet från kina med en 5 display blev från kina ca 50-60 euro (vet inte vad de kostar men om man kan räkna ut att en navigator kostar i kina 20-30 euro o likadan här 80euro ->....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga bra exempel som visar att privathandel med diktaturer främjar demokratin i diktaturen mer än något annat man kan tänkas göra. Jag har faktiskt inga exempel på att handel med diktaturer förbättrar något alls.

Någon annan kanske har information om detta??

Komplettering:

Bojkott fungerar ju inte heller så bra, men då är man i alla fall inte delaktig till förtrycket.

Organiserad handel i större omfattning då man kan ställa krav på diktaturen tror jag däremot kan vara något som på sikt leder sakta, sakta fram mot en demokratisering.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Eller gör som alla andra; skit i solidariteten och köp det som är bäst/billigast.

Kina, whatever!

Apple har i dagarna gjort business med ett kinesiskt telecombolag och kommer nu att komma in på en marknad med 760 miljoner telekonsumenter (bolagets kunder). Apple beräknar sälja 19 miljoner Iphones.

Hurra, säger jag. Iphone gillar jag inte så det kan kineserna gott ha många av...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har kommit bort lite från ämnet.

Kinesiska ätpinnar passar bra på båt. wink

De flyter när man tappar dem över bord.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ja det där med akterkamera är ingen dum idé men frågan är om man inte blir lite förvirrad av alla intryck istället för att vara fokuserad på var man är någonstans. Någon som kan berätta om nyttan kanske?

En kamera som visar bakåt är knappast intressant i livet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första övervakningskameran ombord skulle jag sätta i maskinrummet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyttan med en kamera bakåt i min båt ivarjefall nyttig för sikten är inte bra pga toan skymmer min sikt bakåt så blir en del av aktern jag inte ser alls. Sedan den som skall sättas i fören är för att jag skall var strand/berg finns då jag tar iland... Det beror på hurudan båt man har ifall behövs eller ej... i dedär Kina/Asia saken får var och en ha sin åsikt om, den går jag inte in på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med kamera i fören slipper man skrika HOPPA FÖR F-N när det är två meter kvar utan kan lugnt smyga intill så att hoppilandkajsa kan stiga iland bekvämt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att hitta elektronik som inte är tillverkad i Kina?

Priset beror väl oftast på hur många mellanhänder som ska ha del av kakan. De Svenska generalagenterna är en betydande del av priset (varför är det billigare i andra EU-länder än i Sverige med alla våra båtar???)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt, troligen är det mesta i alla fall delvis från Kina. :-( Man kan ju försöka i alla fall...

Mellanhänder och väl tilltagna garantier och reklamationsmöjligheter gör produkterna dyrare i sverige.

Mackey

Glömde att önska god fortsättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just köpt en dator från Kina. Datorn ska jag använda att övervaka båtmotorn med, varvtal, oljetryck, temperaturer osv. Jag har varit i Kina flera gånger och är övertygad att åtminstone en del av pengarna jag nbetalar går till mat för dagen till de som tillverkat datorn. De får låg lön med våra mått mätt, men om ingen köper deras produkter får de ingen lön alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt OT, sorry. Jag kan inte låta bli.

Jag var i Kina första gången 1986 och även då såg alla välmående ut. Ett par år senare sköt Folkets befrielsearmé ihjäl några tusen av dessa välmående kineser på Himmelska fridens torg.

Det finns nog inget som kan kallas ens spår av demokrati eller mänskliga rättigheter i Kina även om det matriela välståndet ökat mycket i framför allt städerna de senaste 25 åren. Nej, några av landets paradgrenarna är långa frihetsberövanden utan rättegång,  tortyr, dödsstraff och censur.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte redan har värmare i båten kan denna möjligen vara av intresse:

 

http://www.aliexpress.com/store/product/Air-Parking-Heater-2kw-12V-Diesel-Similar-with-Webasto-Heater-For-Boats-Buses-Trucks-Caravans-Camping/816190_693181745.html

 

Ca 3500kr hemma inklusive frakt och tull. Finns reservdelar att få tag på och jag har svårt att tro att funktionen är märkbart sämre än motsvarande webasto, Eber eller snugger som förmodligen görs i samma fabriker.

 

Kommer själv beställa en och testa snart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Samma argument funkar på barnarbete; har de inget jobb får de ingen lön och ingen lön betyder ingen mat och ingen mat... ja ni fattar. Det som däremot är trist med barnarbete är att ungjävlarna inte har sinne alls för kvalité. De liksom bara monterar ihop det lite hipp som happ. Har de ingen vakt som kollar vad de sysslar med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjärrstyrd däcksbelysning är kanon, tankmätare till vatten septi och diesel har installerats, frysbox blev det i somras.

En luftrenare från kjell o compani hamnade också i båten.

En kamera på kjölen eller under vattenytan vore kul, lite bökigt att montera dock.

 

Ny vhf skall i i vår, en autopilot står på önskelistan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu prylar är så viktigt så köp dem inte från diktaturen Kina. Stötta Sverige och EU i första hand - så får du dubbel glädje av ditt inköp -  och andra demokratier i andra hand.

Många av er har säkert redan märkt att jag inte går igång på prylar, det som är skönt med båtliv och semester är för mig att slippa prylarna, tv:n, datorn, etc, för en stund. Sådant som har med säkerhet, miljö och liknande att göra går alltid hem. Här är några förslag.

Inbrottslarm med kameraövervakning och GPS-spårning är en bra grej. Finns även system som man kan koppla annat till som värmare till/från,larm för vatten i kölsvinet, etc, etc.

För den som har segelbåt (eller den med motorbåt som ligger ute länge utan att köra så mycket) kan det vara bra att komplettera solcellerna med en vindgenerator. Vid dåligt väder (osoligt) blåser det ju ofta istället.

På större båtar kan en bogpropeller höja säkerheten.

En radar kan vara bra för den som ofta är ute även när vädret är dåligt.

Ett automatiskt släcksystem till motorrummet.

För vår båts del är det indirekt nivåmätning av toatanken (tillförd mängd spolvatten) som är på  och att slipa om roderprofilen.

Mackey

Rätt så säker på att du har bra många prylar i hemmet och i båten som har stämpeln Made in China..... Förmodligen så är även dina kläder tillverkade i Kina.

 

 

Men till er som kan tänka er att köpa det ni vill ha utan att tänka på vart det är tillverkat så kan jag rekomendera NASA BM-1/BM-2 batteriövervakare! Kostar mellan 1.400-1.500:-! Alltid trevligt att veta hur mycket kräm man har kvar i batterierna!

 

P.S

Dessa är tillverkade i Kina

D.S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft bakåtriktad kamera på en båt, det är förvånansvärt användbart. Att rekommendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt så säker på att du har bra många prylar i hemmet och i båten som har stämpeln Made in China..... Förmodligen så är även dina kläder tillverkade i Kina.

Men till er som kan tänka er att köpa det ni vill ha utan att tänka på vart det är tillverkat så kan jag rekomendera NASA BM-1/BM-2 batteriövervakare! Kostar mellan 1.400-1.500:-! Alltid trevligt att veta hur mycket kräm man har kvar i batterierna!

 

P.S

Dessa är tillverkade i Kina

D.S

 

Ja, tyvärr har du nog rätt. :(

Jag köper väldigt lite kläder - och försöker ha koll när jag köper kläder -  och är inte så prylorienterad så jag minimerar i alla fall skadan. ;)

 

Det gäller ju inte bara att proppa in nya prylar i båten, man ska ju underhålla det man redan har också.

  1. Ankarband är exempel på något som bör bytas var 5:e till var 10:e är. Då är brottgränsen ofta under hälften av den ursprungliga om bandet utsatts för väder och vind eller värme.
  2. Förtöjningsgods i största allmänhet försämras också med åren.

En ny pryl kan ju vara ett ankarspel för att ersätta det gamla ankarbandet.

Ett gasollarm? (troligen från Kina)

Led-lampor (troligen från Kina)

 

Håller med Jimsan om att en kölkamera skulle vara kul och även praktiskt. Det är en pryl jag faktiskt skulle kunna tänka mig att installera.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har ju Biltema sänkt priset på sina LED-lanternor till 299kr/st. Så i år kommer nog många båtar få nya lanternor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kamera som gick att rikta åt olika håll att ha i masttoppen vore inte så dumt. Vi har en fast bro med väldigt liten marginal att ta oss under när vi seglar ut i saltsjön. Så kunde man rikta ner den och se vad det är som trasslar om furlexen inte kommer ut som den ska. Eller kolla var katten är eller hur himlen ser ut bortom knallen man ligger vid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch, en pryl till jag skulle kunna tänka mig. :)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...