Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jonas-a

Ängelholm - Stockholm?

Rekommendera Poster

Hej!

Kommer ev köpa min första båt inom kort. Den ligger i Ängelholm och jag ligger i Stockholm så på något sätt måste den ju hit...

Hur lång tid tar det att segla hit henne tror ni? Vilken väg är bäst?

Om hon ist ska fraktas med lastbil...Vad kan en sådan tripp kosta? Och finns det risk för skador i samband med en sådan transport?

Båten vi talar om är en Amigo 27:a.

/ Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte tänka lite annorlunda...

Låt båten ligga kvar i Ängelholm över vintern och gör en vårseglats på Göta kanal. Kanalen öppnar den 5 maj. Tänk vad härligt att färdas genom det vackra svenska landskapet i vårskrud och före högsäsong.

Jag vet inte exakt hur lång tid det tar genom kanalen, men ca. 7 dagar utanför högsäsong + till Göteborg och från Mem till Stockholm. Kanske 14 dagar om man skyndar sig och annars cirka tre veckor. Om jag inte minns fel ingår gästhamnsavgift i kanalkortet så man kan ju faktiskt dela upp resan om man vill.

Segla runt tar nog ungefär lika lång tid, 2-3 veckor alltså om man inte väljer att segla dygnet runt. Så här års skulle jag nog avråda från att segla hem båten. Det är inte riskfritt med korta dagar, höststormar och kallt vatten. Våren är ljusare och mindre stormig, men ännu kallare i vattnet. Använd överlevnadsdräkt!

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslagsvis gör du som Mackey skriver, kombinerar hemseglingen med semester. 

Om du bara ska få hem båten så är det inte så dumt att ta den på lastbil. Det kostar visserligen en slant (10 - 15 000:-  ) men du ska märka att det inte blir så mycket billigare om den ska transportseglas hem. Då ska du först vara ledig från ditt jobb (ifall du har något), sedan ta dig till Ängelholm, kanske bo på hotell medans båten rustas, sedan hemsegling med gästhamnsavgifter, diesel eller bensin. Ja kostnaderna tickar iväg. Du kanske dessutom ska ha med dig en resekamrat och denne kanske inte nöjer sig med burkkonserver.

Jag gjorde en ganska noggrann kalkyl då jag tog hem vår båt från sydsverige till Stockholm och kom fram till att det, i det närmaste, gick på ett ut att ta biltransport eller segla. Då pratar vi om 16 000:- (min båt var större). Jag valde biltransport och en transportör med bra försäkring ifall något skulle hända. Jag valde dessutom att låta båten övervintra hos säljaren -tyckte inte om att ta hem den under vintern i snöslask och kyla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktiga om man låter båten ligga kvar hos säljaren är att kunna påvisa att man tagit den i besittning. Det har under årens lopp varit en del knepiga turer kring det. Att räkna in förlorad arbetsförtjänst i transportkostnaden kan man ju göra om man vill, men jag tycker det är felaktigt. Det är ju trotts allt en upplevelse/erfarenhet också. Påminner mig en hel del om älgjägarna som klagar över att ammunitionen är dyr och semesterdagar kostar det, så köttet blir så dyrt. I så fall ska man nog inte jaga/transportera över huvud taget. Rekreation kostar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar 4 dygn att segla från Ängelholm till Stockholm,non stop.(det är lite över 400Nm)

Så en torsdag till söndag med bra väder vindar från rätt håll.

Nu såhär sent på året får du kriga för att få hem båten.Men det går, varma kläder och te/kaffe i termos.

Ät hela tiden.

Alt,Segla hem henne i vår, mitten maj.

Eller lastbil,men det är synd att missa en seglats runt Sverige.

 

 

Jag gjorde denna transport segling när jag var ung Orust-Stockholm start 4-5 maj.(för ca 15år sen)

Missa inte detta tillfälle att se vår Svenska kust,det är fantastiskt.

En av de bästa resorna jag gjort,kanske för att det var den först lite längre resan med båt jag gjorde.

När jag tänker på det så kan det ha varit just denhär resan som gjorde att jag numera bor på en segelbåt.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att genom åren ha köpt två segelbåtar i Skåne och seglat hem dem till Stockholmsområdet, skulle jag ditrekt avråda dig att segla hem i höst.

Din första båt i kombination med 400 dm distans, osäkert väder och en båt som du inte känner. Det senare gör att det kommer att bli problem på vägen. Motorn kanske stannar, du har räknat med för lite bränsle eller annat. Värmen slutar fungera eller autopiloten, seglen är dåliga osv. Kanske seglatsen slutar i Simrishamn och därifrån blir det inte billigare med landtransport.. Från mig är rådet därför, landtransport eller hemsegling i sommar under flera veckor.

Lycka till vad du än gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att allt här i livet inte ska ses som kostnader utan att en lite längre seglats kan vara en fin upplevelse. Men jag tog även med det i mina tankar och kom fram till att om jag skulle göra upplevelsen fin och inte alltför händelserik så var jag tvungen att jobba och rusta båten en hel del för att kunna lita på att allt fungerar och då börjar ju kostnaderna ticka iväg igen, alltså kostnader för semesterdagar och eventuell hotellvistelse, taxiresor till och från hamnen (den låg lite avsides) mm. I mitt fall fick jag hem båten på en dag och sedan kunde jag på hemmaplan göra allt det där rustandet under kontrollerade former, sedan sjösätta och börja att känna på båten under lite kortare turer.

Om man ska segla hem den så måste man kunna lita på att säljaren, dels varit ärlig, och att båten verkligen är i toppskick för en längre tur. För trådskrivaren Jonas som dessutom är nybörjare behövs nog någon erfaren och sakkunnig som kan bedöma båtens tillstånd innan färden påbörjas, alternativt att han sätter av längre tid för att i vår/sommar för rustning och eventuella avbrott på färden. 

Så någonstans i tankebanorna måste man trots allt börja titta på kostnader och ta sig en allvarlig funderare på om det är bäst att betala och få båten snabbt hemtransporterad eller om man ska sätta av ett antal dagar för hemsegling och samtidigt få en upplevelse för livet. Och det är ju precis det som Jonas frågar efter så vi får fylla på med förslag och erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det går att segla hem båten på mindre än en vecka, men jag tänkte som många andra att man ska vänja sig vid båten, vänja sig vid att vara helt ansvarig för sin första båt och passa på att ha semester i främande farvatten dit man kanske aldrig mer kommer att komma med båt.

Samtidigt är det en upplevelse att utmana sig själv och vädret och göra som happysix gjorde. Det blir garanterat ett minne för livet och det kostar inte så mycket. Om du planerar för en veckas segling så planera även så att du med ett par telefonsamtal kan vara borta längre tid om något går på tok. Då behöver du inte känna någon stress om båten, du eller vädret inte fungerar som planerat och du kommer inte att ta onödiga risker.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla och mycket intressant att läsa era olika (och lika) tankar om det hela. Att segla upp henne själv är uteslutet då jag inte har tillräcklig kunskap och dessutom har jag svårt att vara ledig den tid som krävs för att slippa stress och felbeslut. Tyvärr, för utan tvivel så hade det med rätt hjälp varit den mest attraktiva och livsbejakande lösningen...(suck).

Håller på att undersöka kostnad för transport på väg. Verkar dyrt...

I skrivande stund har jag plötsligt drabbats av Vad är det jag ger mig in på-känslan. Sitter i soffan med sjuk son och flyttar fram jobb så att det blir allt mindre tid över...

Man skulle ha två liv...(och en båt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte så hemskt långt mellan hamnarna om vädret skulle ändras och om motorn stannar så kan man ju alltid segla in till nästa hamn.

 

Men som ni andra säger så är nog landtransport förnuftigare så här års,men ack så tråkigt.

 

 

Ett par frågor till TS, hur är båten utrustad/skick?(finns vindroder/autopilot,värmare)

Har du någon erfarenhet av höst/vinter segling?

Kanske känner någon eller några seglare?(så du får ihop ett crew)

 

Detta skulle avgöra om jag skulle transportsegla nu i höst.

Eller vänta tills i vår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du letar transportör, kolla då också på Sthlms-baserade firmor. Det bästa är om dom kan  samköra, alltså ha en transport nedåt och sedan köra din båt upp, eller tvärt om. Din båt har fördelen att kunna gå på flak, jag tror den klarar maxhöjden (under viadukter mm) och den har heller inte den bredd som ställer till det med följebil å sånt. Alltså borde det gå att hitta någon som kan ta den på en vanlig lastbil vilket ökar möjligheterna och sänker priset. KTH i Karlshamn är duktiga på båttransporter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min båt 35 mil hemifrån var den rätt sliten, jag insåg att en vårrustning skulle ta en stund. Att då åka ner, tvingas bo i båten på land eller på hotell medan jag vårrustar... nä, det är jag för gammal för - det kunde jag kanske ha gjort när jag var tjugo. Dessutom kostar det också pengar. Så, jag ordnade en lasbilstransport, jag väntade några veckor extra innan den kom då ju - som tipsats om ovan - inväntade en tom retur.

Kan f ö tipsa om Wiklunds Åkeri som gjorde ett kalasjobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i din situation i somras. For omkring runt i Sverige och letade båtar och funderade även på att segla hem den från stockholm till sundsvall.

Sedan när jag hittat några intressanta båtar så började tankarna komma om vad det är för något jag gett mig in på. Jag tog mig en seriös funderare på vad jag klarar av och tillslut bestämde jag mig för att slå till på en båt. Valde att köpa transport av en firma från Stockholm.

Frakten gick på 9k från Stockholm till varvet i Härnösand (50mil). Lät båten stå hos transportören tills han hade en tur norrut så man kunde få ner priset lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en bra plats till båten i sin hemmatrakter, typ inomhusförvaring är det nog värt att kosta på en landtransport. Eller om båten är risig och man är klar över vad som behöver göras. Men ska man stå där och täcka båten i kyla och snöslask så skulle i alla fall jag låta båten ligga kvar hos säljaren. Säljaren brukar vara villig att hjälpa till. Troligen kan man göra upp någon form av delbetalning så att man är garanterad att säljaren tar sitt ansvar. Ofta kan säljaren vara med på en del av hemseglingen, brukar vara värt guld att få del av dennes erfarenheter. Man måste heller inte gå hela vägen hem på en gång. Tar man kanalvägen kan man låta båten ligga ett tag i Vänern innan Göta Kanal öppnar 5:e maj. Jag har varit med om båtägare som lagt båten i min hemma hamn ett par veckor - utan kostnad. Man vet ju ofta vilka som inte kommer att sjösätta på ett tag. Det finns en del båtar som landförvaras i mina trakter över vintern på sin väg till sin nya hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår dilemmat med transportlösningar. Impulsköpte själv en Amigo 23 i slutet av sommarsemestern som låg i Vänern. Själv bor jag 28mil från hamnen, så jag kikade på lite olika transportalternativ. Jag köpte först och främst en vagga för att kunna lasta hela paketet på lastbil, men ändrade mig och byggde en vagn av ett gammalt jordbrukschassie istället. Använde sidostöttorna från vaggan, men allt annat är egenkonstruerat. Hamnade på ca 7000kr i materialkostnad totalt och har lagt ner ungefär 60timmars jobb på att få vagnen som jag vill ha den. Lyfte båten i måndags och avverkade den 28mil långa sträckan på ca 7timmar. Jag hade mätt ganska noggrant på tyngdpunkter etc, så det gick bra att köra snabbare än lagstadgade 30 km/h också. Även om det kan te sig långsamt att köra genom halva landet med en 30-kärra, så går det rätt så fort ändå.

 Det bästa är ju om man hittar en färdig vagn (som inte är byggd av gamla förkrigs-hjul som torkat sönder), men annars är det relativt lätt att bygga en egen. Vagnen har ju fördelen att man alltid kan flytta på båten om det behövs också. Ytterligare ett alternativ är ju att hyra en vagn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Amigo 23 väger ca 1,8 ton medan en Amigo 27 väger 3 ton. Detta ställer andra krav på dragbil och körkort ifall man ska dra ekipaget på släp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amigo 23 väger 1800 kg enligt specifikationen, men i mitt fall vägde min 23:a in på modiga 2500kg. Troligen p.g.a inombordsmotor och ombordutrustning.

Angående körkortskraven så är det inte hela sanningen du levererar.

Enligt transportstyrelsens bestämmelser för efterfordon så finns inga särskilda krav på körkort för att få framföra ett 30 km/h-efterfordon. Det som däremot krävs är att efterfordonet är utrustat med LGF-skylt, sidomarkeringsreflexer, röda triangelreflexer bak och vita positionsreflexer framåt. Sen måste ju såklart båten vara surrad och lastsäkrad enligt konstens alla regler.

Ser man till dragfordonet, så finns kravet att efterfordonet med last inte får väga mer än bilens bruttovikt. Vi drog mitt ekipage med en Vw-buss och hade då 500kg tillgodo.

Hyr man eller lånar en lätt lastbil eller pickup som får köras på B-kort, så ska man nog kunna lösa det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gränsen mellan lätt- och tung lastbil går väl vid 3,5 ton? I detta fall gäller det alltså att hålla släpet inklusive båt på en vikt under 3,5 ton så att det får dras med en bil som väger under 3,5 ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Amigo 27 har en vikt på 3000 kg enligt spec. http://www.sailguide.com/Amigo_27.htm

Kortaste vägen är ca 55 mil - om man kör E4. Med hemmabyggd vagn, i 30 km/timme och delvis på motorväg. surprise

Personligen skulle jag vänta tills våren och segla hem båten runt Skåne. Kanalvägen är inget för mig - det innebär ju att motorn måste fungera större delen av sträckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får tacka för alla vindlingar och tips! Sista budet nu för min del är om säljaren kan segla henne till Karlskrona, dvs runt Skåne, för att sen bli avlöst av mig plus partner. Då är min fråga: Hur lång tid kan det ta att segla upp henne längs kusten från Karlskrona till Stockholm?

Vi pratar alltså Amigo 27, dvs mer trygg än snabb...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ca 250 distans.

5 dags turer.

eller 60 timmar 2,5 dygn.

Men så här sent på året med mycket mörker och kalla vindar så räkna med 1 vecka och då går det ändå bra.

Första 2 dagara upp till Västervik är det inte mycket skydd.(utomskärs)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack, glömde nämna att det hela skulle äga rum i vår, början av maj kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt, det tror jag kommer bli en fin resa.

Har du tid att segla en bit med den gamla ägaren kan det vara guld värt.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Höst

Om du måste hämta båten i år så bör du göra det med lastbil. skulle tro att själva transporten med bil kostar ca 15000kr + moms, om du kan avtala med någon som kan göra detta i kombination med annan transport, annars dyrare. Problemet kan vara att förankra båten. Transportören brukar vilja fästa i relingslisten och sedan spänna nedåt, vilket jag tror är olämpligt om relingen är i trä, vilket det troligen är på en Amigo 27 (se bild)

Ett annat problem är att kölen lutar något (långköl) men det borde gå att palla upp på något sätt, bäst då om vaggan som båten står i är i stål och är stadig.

Segla skulle jag inte göra så långt sent på hösten, inte ens själv trots att jag haft båt lääänge. Mörkt-kallt och blåsigt!. Däremot på våren då går det att lämna båten i någon lämplig hamn och sedan komma tillbaka och fortsätta om något går sönder etc.Vintertid ger detta bara nya problem i ovan båt och ovan besättning.

post-10019272-1394237720,7471_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till våren

Kan du vänta till våren med att hämta båten så har det alla fördelar, bara du kan säkerställa att du tagit båten i besittning, rent juridiskt. Eller att du bara lägger handpenning nu och betalar resten till köparen efter att han hjälpt dig med sjösättning etc.

Ofta väldigt värdefullt att få hjälp och handledning av säljaren om man köper en ny båt och om man är ovan.

När jag köpte min nya större båt i Karlskrona fick jag säljarens hjälp med sjösättning och mastning, samt att han hjälpte till med en del göromål med att få igång värmare mm. Jag hade då ordnat boende hos några bekanta i närheten några dagar. Det är rätt mycket att fixa och greja med ändå innan en så lång resa. När han sedan erbjöd sig att följa med på 1:a seglingsetappen till Kalmar var det mycket välkommet.

Har skrivit lite mer om den resan i denna tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=318124

När jag sålde min gamla båt tidigare i höst så erbjöd jag köparen att lyfta upp här (jag hjälper till med avmastning-mastning) och att de sedan seglar hem till sommaren i stället, eftersom detta var deras 1:a båt. De har då kunnat segla här några gånger och fått känna på segellivet, och skall gå lite kurser nu i vinter så de är mer förberedda inför hemresan

Är du helt ovan bör du naturligtvis lära dig navigera och du bör ha någon med dig som kan segla. Vi var 2 då jag seglade hem båten, jag är van seglare men min medhjälpare var inte det, och det har sina begränsningar, är båda ovana är det kanske inte så bra att ge sig ut på så lång resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man anlitar en åkar som normalt transporterar båtar, så har han utrustning för att palla upp och säkra båten på ett betryggnde sätt. 

tex http://www.torgerssontransport.com/ det finns fler.

Få de dessutom möjkighet att välja tid för transporten så kan de sammordna med en returfrakt.

Med en seriös båtransportör tror jag inte det är några problem. 

Själv skulle jag vänta till våren och ta hemseglingen som ett sommaräventyr och ta god tid på mig. Men jag är ju ganska van seglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...