Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jingo

Uppdragning och vips är man med ny båt!

Rekommendera Poster

Vips var sommaren slut och det blev dags för uppdragning. När jag en fredagskväll i slutet på september satt på waxholmsbåten på väg ut till ön för att plocka ihop grejerna inför säsongens sista resa var det ruggigt väder med blåst och regn i luften. På lördagsmorgonen när jag gick ut på altanen med morgonkaffet i handen var det vindstilla, 15 gr och solsken. Således bästa tänkbara väder för en entimmestur från Nämdö förbi Stavsnäs och till Evlinge. Sonen skulle komma med trailern till uppdragningsplatsen och förutsättningarna var perfekta.

Först lite annat plock sedan ner i båten för att starta. Tilta ned motorn och vrida runt nyckeln, inget hände. Ett svagt surrande inget mer, batteriet var helt slut. Men brorsan har nog ett reservbatteri och jodå i förrådet stod ett annat batteri, ett snabbt byte och tyvärr samma resultat. Ringde brorsan som bara bekräftade att han drabbats av samma fenomen och ställt sitt gamla urladdade batteri i förrådet. Tack och lov hade mackägaren nytt batteri på lager så det blev en promenad med pirran efter sig och en halvtimme senare spann motorn som en katt vid bryggan. Bara att ge sig iväg med en värmande solen, en lätt bris vilket innebar att det glittrade som en försommardag i vattnet. Ingen blåst på nämdöfjärden utan resan blev en ren njutning, sista biten trimmade jag ut så mycket det gick och forsade fram i mina maximala 37 knop.

När jag la till såg jag sonen komma rullande med trailern och jag kände mig varm i pannan av solen, perfekt dag för uppdragning och nu skulle båten in på garantiservicen på Jobs Marin.

När jag lämnade trailern på firman frågade ägarn hur sommaren varit och jag sa ”Skönt men lite blåsigt”. Han frågade då om jag inte var intresserad av en mitthyttare från Sandströms?

Det var jag inte först men efter en del förhandlande och hustruns medgivande var vi på gång med byte. Nu går vi i väntans tider för den första mitthyttaren i vår ägo. Så väntan på vårens sjösättning blir lång nu. Men den som väntar på något gott….

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt. Hoppas ni får en fin båtsommar i den nya båten. Ser framemot att du berättar om ni är nöjda med bytet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig berättelse.

Dessa försäljare och medgörliga fruar - vad de kan ställa till med.

Grattis till nya båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt värre! Blev det en hel igenom hård MC eller blev det den alltmer förekommande klinkade Sandström  560MC med kapell istället för skott i aktern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bjärven!

Ingen klinkad 560 för mig, hade en Solvigg 18 och det gungar fortfarande i huvudet när jag tänker tillbaka. Den jag köpt heter 620 MC och bygger på Örnik 610MC skrovet. Det visar sig att formarna till det skrovet ägs av Sandström och nu får användas igen.

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det slog mig en tanke när jag läste ditt sist inlägg och även gick in på din sjöbod och kollade.

Ditt valspråk stämmer gansk bra med min takegångar.

Tur att jag aldrig har en tanke på att ta upp båten vintertid. Det kan ju bli dyrt. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur blev det med gammel båten, har du fått den såld? Eller har du två båtar nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten, ser kanonfin ut!

Behåller du den gamla motorn eller vad blir det på denna?

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Motorn flyttar dom över till den nya båten, båten tog dom i inbyte så slapp jag hålla på med det. Fick en rätt hyfsad paketdeal.

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...