Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Peter_K

Världens bästa kylbox

Rekommendera Poster

Jag tog ett helt vanligt kylskåp 240V och kastade ur kompressorn. Sågade upp baksidan så jag fick in frys delen och monterade 12V kopressorn där den andra satt. Plastade igen hålet igen.

Fick då ett skåp som var klar med dörr, belysning, lådor m.m. Det väger väldigt lite och tror det heter Gram eller nått.

Köpte det på blocket för 500kr nytt, 80cm högt och passade perfekt i båten. Testades såklart hemma med ett batteri i vardagsrummet (frun inte glad). Fungerade bra, uppgraderade kylning med en datafläkt till.

Finns ju såklart mindre skåp att köpa, man får ju ett färdigt skåp till liten peng, övervägde att åka till våran lokala återvinningsstation innan och kika, men hittade detta innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kasta ut 220 volts kompressorn?  varför kör du den inte bara på en Inverter??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar väl mer ström. Samt att jag hade ett kit som är till för att bygga en egen kylbox.

Sen är jag jäkligt nyfiken, vill kolla om det gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en 230V kompressor som kunde köras via inverter. Men den drog väsentligt mycket mer ström. En 12V kompressor som Danfoss BD35F är en bra konstruktion och väldigt effektiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett bra nytt kyl i dag tar ca 11w när det går.  det är i startögonblicket det tar en hellvetes massa ström på grund av startfunktonen som bestämmer vilket håll den skall gå åt.  det finns 2 lindningar i en kompressor och i starten går båda lindningarna.  lägg en konding ist för värmekontaktorn så startar kylet på ingen ström alls.   jag hade ett 120 literkyl på ett 80 amp batteri me en 300 w inverter som gick utan laddning i en vecka. kompressor går ca 25 % vid normal omgivningstemp och normalt öppnande. Kylet kostade 1200:- och kondingen 36 :- en sockerbit på kompressorn 1 :- och en inverter för 199 :-   fipp fopp klart

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte gillar plastsmak kan man ju låta tillverka en rostfri låda. Om det är svårt att få in lådan där man vill ha den så kan man kanske tillverka den i delar som kan sammanfogas på plats.

Heja Sverige, 4 - 0 mot Slovakien.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har artikeln med kylbox installation på Lynn Rival på en pdf.

Om någon vill läsa (artikeln är skriven på engelska men innehåller mycket bilder).

Skicka mig ett PM.(kanske någon kan fixa en länk)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K, hur gick det? Tog du klivet in i 2000-talet?

 

Blev påmind om tråden när happysix tog tog kontakt ang. artikeln, jag ska lägga upp den när jag är vid rätt "dator".

 

Kul om du kan berätta om dina erfarenheter, både bygge och funktion i den härliga sommarvärmen vi haft.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer filen, todde jag.

Jag lyckas inte konvertera den så att den blir nog liten för att ladda upp.

Sorry

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi beställde en tank från UK

 

Isolera med 100mm PU

 

In monterad

 

Och såhär ser det ut,hemmagjord bänkskiva i läcker kolfiber.

 

Nattljus röd LED bra för mörkerseendet när man vill ha en nattmacka under gång.

 

 

Det vart ny spis och LED dimmer + PIR switchar i alla skåp som grädde på moset.

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Fast det blev rätt konventionellt bygge. 50 mm PU-skivor från Byggmax som fogades samman till en relativt liten box, c:a 35-40 liter. Insidan plastades med epoxy och väv, spacklades och målades med 2K-färg. Boxen är liten, kompressorn har fläkt som standard, jag har sågat hål i mitt låga basinrede och mha en slang sugs sval luft därifrån. En ventil i ÖK på skåpet ger fin luftgenomströmning. Kompressor, Isotherm 2001 Compact på REA.

 

Summa: boxen är enkel men går snålt. Jag höll inställda sex grader i somras när värmeböljan var som värst mha 36W solceller, normalt med motorgång (in/ut ur hamn + vindstilla) dagligen och två 75A batterier. Jag är mer än nöjd. Fast det var mer jobb än jag räknat med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det funkade bra, det var nog rätt sommar att ha kylboxen klar till.

Säg det som inte är mer jobb en beräknat.  :( 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråd.

Någon som använt waeco cool ice som box men satt in en isotherm förångare i den.

Sedan kan man ju sätta ytterligare isolering på utsida om cool-ice egen isolering inte skulle räcka till men dom skall ju vara superisolerade.

Skulle vara intressant att höra om någon gett sig på ett sådant bygge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...