Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Peter_K

Världens bästa kylbox

Rekommendera Poster

Jag funderar på att låta båtlivet ta ett kliv in i 2000-talet och bygga en kylbox. Välisolerad, plastad insida, lock upptill. Inte så stort. Men hur?

 

Kom med tips. O-förångare, eller platt? Nivåer? Annat? Hur utformar jag min box till Världens Bästa Box? Alla tips, alla erfarenheter - bra eller dåliga - är välkomna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du frågar som en persom, med tristess. som egenlig vet svaret.

Isolation från innsidan OCH ventilation på utsidan.

Tänk själv! Det handlar om att flytta värme ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så långt är jag med. Men jag behöver tips på smart utformning av själva boxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Peter, du som är så smart borde ju enkelt lösa det problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet Harry, är man smart låter man andra göra misstagen. wink

Hat byggt tre isboxar/kylboxar.

De två första som enbart isboxar tjock cellplast typ Divynycell som plastats på insidan. Den senaste som kylbox men som avrinning som en isbox. Där fanns det tidigare en vanlig kylbox insatt i inredningen. Jag behöll de översta delarna och locket och byggde en mycket välisolerad kylbox. Större delen hade 10 cm isolering.

På vissa ställen 15 cm, bara för att bygga bort utrymme så att jag kunde komma åt hela kylboxen invändigt från luckan. På någon liten del hade jag bara 5 cm isolering - av praktiska själ. Den innersta skivan på 5 cm var sån svindyr med ytskydd som säljs för att tillverka kylboxar. Resten var markfrigolit. 

Vanlig Kompressor och O-förångare. Vattenkyldning och AUS hade kanske förbättrat något, men jag tyckte inte det var värt pengarna. Monterade två termostater som jag tänkt koppla som en fattigmans-AUS Den ena skulle styra kompressorn normal och den andra när jag hade landström eventuellt även när jag gick för motor. Den delen i projektet blev inte klart innan jag la den bpten i malpåse.

Det finns en del bilder och text på kylboxbygget i det här inlägget som även handlar om en del annat. http://thallatha.blogspot.se/2009/12/storfidran-undet-tak-2005-2007_6617.html Skrolla ner en del.

På min nuvarande båt står jag i valet och kvalet hur jag skall göra. Har en speciell kompressor som går på både 12 och 230 volt. Kopplar över till 230 volt när jag ansluter landström. Drar ca 50% mer ström på 12 Volt än en modern komressor utan vattenkylning och AUS. 

Bygga en egen box med kompressor eller köpa en färdig - det är frågan. Men det finns saker som ligger högre på prioriteringslistan - så länge det gamla kylet fungerar.

post-945-1394237697,4913_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är så smart att jag vet när jag inte kan, då frågar jag. Men tack för förtroendet, crabfish.

 

Och tack för svaret, toaen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du är så smart så du frågar även när du vet.

Varje problem kan lösas på många sätt och det kan finnas små vinklingar i ett i övrigt dumt svar som ger upphov till att man tänker runt problemet och får en ännu bättre detaljlösning.

Tom Harrys svar kan nån gång emellanåt ge upphov till att man tänker vidare runt ett problem och drar nya slutsttser. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast här vet jag inte, jag har aldrig haft en båt med fungerande kyl. I förra båten fanns ingenting, i nuvarande finns en ful hemplastad box där allt åker runt med ett trasigt Supercool-aggregat. Jag börjar från noll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde med en sats från Isotherm, limmade ihop det och satte silikon godkänd för livsmedel i skarvarna. Dessa skivor är av PU vilket är ett väldigt välisolerat material. I utrymmet utanför boxen hade jag fogskum för att hålla allt på plats i utrymmet som hade lutande sidor. Hade jag haft plats hade jag satt ett lager extruderad cellplast (XPS) utanför PU skivorna innan jag sprutat i fogskum.

 

http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/Hemsida/Inredning_VVS/Kyla/Kylaggregat/BYGGSATS_ISOTHERM?id=08979

 

XPS säljs bl .a under namnet Jackofoam, DOW och Ecoprim

 

 

Edit. Använd hellre två tunna skivor XPS än en tjockare och lägg skarvarna omlott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några synpunkter:

1. Insidan av boxen ska vara lätt att hålla ren. En box plastade jag upp och härdlackade, inte helt enkelt att hålla ren men framförallt luktade det alltid plast. Nästa gång fixade en bekant en innerdel av livsmedelsklassad PVC. Delarna svetsades ihop. Mycket bättre, luktfritt och lätt att hålla snygg.

2. En dränering i botten. Det bli kondens i botten och ibland spill. Smidigt att kunna tvätta ur. Dräneringen kan vara en uppdragen slang eller en kateterklämma.

3. Ett galler i botten en vit upp, rinner något ut så står inte grejorna i det blöta.

4. Belysning i boxen. Det är fan så jobbigt om man alltid måste ta till fixlampan när man ska ha något och det är betydligt enklare att fixa detta från början.

5. Bygg inte en box som är större än att solpanelerna kan hålla igång den hela sommaren. Det är så enormt skönt att boxen alltid är kall, att man kan lämna vissa matvaror där. Jag tycker detta gjorde boxen dubbelt så värdefull.

O-förångaren stjäl mera plats men man kan frysa is. Numera har jag alltid ett par påsar is i boxen. Härligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med o-förångare och frysmöjligheter, is i drinken är ju aldrig fel (...eller i barnens läsk...). Monteras den stående/liggande? Ska man ha ett lock, eller funkar det ändå? Vill minnas jag hade en gammal kyl med frysfack med ett enkelt plastlock, där var o-förångaren liggande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med bra antar jag att du menar driftsnål och effektiv? Plus jämn värme.... ehhh... kyla?

A

Effektivitet för en kompressor ligger i att den är sval. Antingen så satsar du på en vattenkylning, det är det bästa helt enkelt. Alternativt så ser du till så att det kan strömma kyld luft från kölsvinet förbi kompressorn och sedan att luften kan evakueras ut. Ev med en extra fläkt? Mycket få produktionsbåtar har detta fixat på ett rimligt bra sätt faktiskt. Men du bygger själv ju?

B

Jag har sett många kylar där man gör fel - tycker jag - med placering av känselkroppen. Såg bla en Jeanneau där sensorn som styr kompressorn satt rakt under kylelementet ( som ska sitta upptill eftersom kyla rinner nedåt ) Okej... men vad händer?  Kompressorn på, kyla alstras... och rinner ner. Dvs sensorn känner först som att det är tillräckligt kallt, stänger av? Strax efter det så blir det varmare... kompressorn går på... ja, det blir ett jäkla på och av.

Det korrekta, tycker jag, är att dela av mellan förångare och kyldel, dvs mellan kallare och svalare. Det gör du enklast med lite plastskivor. Det innebär att sensorn mäter i mer jämn temperatur som inte förändras så snabbt. Speciellt som du kommer att isolera ordentligt.

Men observera att du inte bygger två fack, kylan måste kunna rinna ovanifrån nedåt. Men inte rinna som vattenfall utan mer som en bäck åt sidan, sakta och kontrollerat. Då mäter sensorn mer korrekt är min erfarenhet. Och du får inte så svårt att reglera in en temperatur.

C

Det här med dränering? Jag har haft det i flera båtar och måste säga att jag föredrar att inte ha det. Så jäkla svårt är det inte att böja sig ner och torka ur kylen?

Annars så ska du ha slangar till kölsvinet, som blir grisigt istället. Fasiken svårare att torka där! Plus risken att du glömmer att stänga dräneringen, då blir det kallt i kölsvinet istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tack för tråden Peter, å tack alla för svaren så här långt.

Jösses, jag höll ju alldeles på att glömma bort att fixa kylbox nu när jag nu bygger om pentryt i båten. Tur man läser här ibland.

Så här långt så tror jag att jag låter bli att ha dränering. Men väl ett galler i botten. Sedan skall det vara solpanel tydligen, kanske dags att investera nu? Till skillnad från de flesta så behöver jag ingen is varken till saften eller till annat. dessutom så tar jag alltid med mig fryst mjölk och klampar hemmifrån, så hittils har vi klarat oss ganska bra då vi inte heller har så många varor som behöver hållas särskillt kallt. Tomaterna och morötterna och potatisen mm.

Så i vårt fall skulle en mindra box med mindre aggregat räcka ändå.

Vilka fabrikat finns det?

Sedan vet jag inget om AUS, äre nått som automagiskt kopplar om och fryser fort som fabian när man har landström? För att sedan snåla på 12V-en?

Å vad äre som skall ha vattenkylning?

Kan man inte bara bygga om/bygga in en sådan däringa campingbox som går på både 220V ~samt 12 V=? Vi brukar ha med en sån i bilen å det funkar bra över en dag utan ström. Fast inga frysta grejer i den då förstås.

Kan man inte utnyttja gångvärmen som i gamla tiders gasolkylskåp?

Ser fram emot ditt projekt Per_K. Skicka gärna upp bilder och skisser.

 

 

(glömde fråga en dum fråga, vad är en o-förångare?) (annars vet jag hur ett kylskåp funkar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å vad äre som skall ha vattenkylning?

Kompressorn kyls av vatten via en bottengenoföring. Tror man kan använda bottengenomföringe til tex vasken. Kostnaden dör en sån kompressor verkar ju va åtminstone 2,5 ggr dyrare en en vanlig enkel.

http://www.hjertmans.se/article/kylaggregat-isotherm-3251-sp-asu

Vanlig kompressor - sån som jag har i min storfidra

http://www.hjertmans.se/article/kylaggregat-classic-compact-2001

Oförångaren syns på bilden i länken ovan eller i bilden på kylbox i storfidran ovan.

post-945-1394237700,5333_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Effektivare kylning av kondensorn ger lite lägre förbrukning. För varje grad man får ner kondensortemperaturen förbättras COP-värdet (bortförd/tillförd energi) med 2%. En båtkyl som tar  0,6A/tim eller 157Wh per dygn minskar sin förbrukning med 10% om man kan hålla kondensorn 5 gr kallare.  Besparingen blir 15,7Wh eller 1,3 Ah vilket är medeleffekten hos en 3-4W solpanel. 1,3Ah/dygn blir, om vi antar att kompressorn går 30% av tiden, 0,16A. Dvs ska vi ha en extra fläkt så måst den dra mindre än 0,16A om vi ska vinna något. Vinsten är alltså ganska begränsad. Kan kompressorn sitta i botten av en stuv har ofta en temperatur som är bara lite högre än omgivande vattentemperatur.

I en typisk båtkyl har termostatens känselkropp kontakt med förångaren. Det finns tre skäl till det:

1. Temperaturen i kylboxen blir jämnare.

2. Förångarens temperatur är 15-20 grader kallare än boxen därför kan tex man tex ha is i en O-förångare. Sitter den vertikalt med en gallerdurk så kan man lägga på ett lock för att göra is effektivt.

3. Det främsta skälet är dock att man minskar energiförbrukningen bla genom att COP-värdet förbättras med ca 3% för varje grad högre temperatur man kan i förångaren. Sitter termostaten någon annanstans i boxen så blir det en viss eftersläpning.

Isolering är viktig men det är en av flera faktorer. Har man för vana att plocka upp mat och den framme en stund för att sen ställa tillbaka så går det åt mycket energi. Likaså mat som ruttnar vilket allt egentligen gör med tiden. Störst betydelse har isoleringen i en box som aldrig öppnas.

Det rinner bar ut kyla genom en dränering om den är öppen eller när locket är öppet. Sätter man typ en kateterklämma på slangen så bestämmer man själv när det ska rinna ut, är det äckel-peckel så låte man det väl rinna i en pyts? Skulle man få för sig att använda is, tex därför att kompressorn gått sönder så är en dränering värd guld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är  en vattenkyld kopressor bättre än en vanlig standardkompressor, men sen är det ju frågan om priskillnaden är värd den bespring man gör.

tex 11 500 kr mot 3 400 kr för några få Ah/ dygn under några veckor per sommar!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tack för svaren behemac och Toaen.

Det där med dräneringsslang om det blir fullt med vätska låter viktigt. Fast jag tror inte det kommer att inträffa för mig. Jag menar varorna är i påsar el likn. så det rinner ändå inte ut. Å tjocka isbelägg lär det knappast bli i båten på korta sommaren.

Hur går det med dina planer Peter_k?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Platsbyggde en box i vintras/våras, tillsammans med en Isotherm 2001 kompressor. Extremt nöjd med resultatet! Trots en icke-optimal form (lite grund och avlång) är isoleringen riktigt bra och strömförbrukningen därefter.

Använde frigolit för att få till en mall/mockup som inpassades noggrant. Sedan skar vi Isotherm-skivorna efter mallen. 15cm isolering i botten och 5cm överallt annars.

Förångaren håller ex frysta köttbullar frysta flera dagar, även utan lock.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är fortfarande planer, först ska båten täckas etc. Men det är otroligt många bra svar hittills!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm, men du är uppenbarligen för korkad för att låta bli att kommentera när du inte har något att bidra med.

Varför skriver du inte något i någon av sjöfylleristernas favorittrådar istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Världens bästa box kan du inte bygga för den har jag ;-)

 

Den är plastad på insidan, tappventil i botten och även en köldplatta från Isotherm. Fungerar klockrent att fylla med is om man vill spara på strömmen om man ska ligga ute länge. och det bästa utav allt är att den är på ca 300L :-)

post-1122-1394237701,6807_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran kyl skall bytas i vinter.

crying

Vi funderar på att bygga in en Tek Tank.

Sid 10.

http://www.tek-tanks.com/website/wp-content/uploads/2013/10/TEK-TANKS-2013-BROCHURE.pdf

Vad tycker ni andra om det.:-D

Vad vi ska satsa på för kompressor och förångare får bli en senare fråga efter vi sett hur stor kylboxen(tek-tank) blir.

 

En till länk.

http://www.tek-tanks.com/about-us/custom-fridge-and-freezer-liners/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser









Har en Shipman-28 och ont om både plats och el men en matglad kock ombord.

Det blev en platsbyggd box under en dinettsoffa. Sågade till isolering och la in 20-25 cm och tätade med isolerskum. På detta 4mm ply invändigt och sen limmades väv med epoxi så att den blev helt tät, lackade avslutningsvis med Toplac. En tratt med slang leder ner i till ner länspumpen. Kompressorn, Isotherm 2001 är placerads vid stickkojjens fotända. Har ett galler som skydd mot packningen under kojjen. Där tar den ingen plats och det är svalt och torrt .Solcellen på ruffgaraget 40W räcker till och blir över. En digitaltermometer är ger trygghet utan att behöva öppna och känna efter. Brukar få -1 till +4 på max pådrag. Lyx med iskall jucie till frukost.... Boxen släpper inte ut kylan när man öppnar och ingen risk att något ramlar ut, dock blir det kondens ovanpå under dynan och ett liggunderlag med hål hindrar den att bli fuktig. Vi har även en kylväska med klampar som sval i början på turerna då 36L inte är så mycket men ändå tillräckligt för en dryg vecka och det var en avvägning mellan energitillgång kontra volym. Materialet var dock rätt billigt jämfört med färdiga skivor så boxen går att modifiera om jag skulle önska öka volymen i framtiden.

post-4350-1394237759,1862_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danfoss BD35F har en inbyggd varvtalsreglring mha motståndet R1. Går att sätta ett relä som ökar varvtalt vid motorgång eller landanslutning. Jag satt och tittade på en automatik som körde kompressorn hårdare när solpanelerna laddat upp batterierna. Men solen räcker för att hålla igång kylen så det projektet las på is. http://www.novakool.com/support/bd35f_compressor_data.pdf

Termometer på kylboxen är bra, jag har denna för 20 spänn: http://www.ebay.com/itm/LCD-Screen-Display-Digital-Thermometer-Tester-2M-Cable-for-Refrigerator-Freezer-/280856584502?pt=AU_Gadgets&hash=item41645b6136

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en.

Merlin, mini smart speed controller

Du funderade på?

Som jag länkade till.

Eller ?

Jag undrar för att jag är intresserad av att göra som TS(Peter K)

Bygga en riktigt bra kyl.

Som inte drar för många Ampere och samtidigt inte är för dyr att tillverka.

 

 

 

Bra tips från ebayyesDigital Thermometer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft många funderingar runt detta. Solpanelerna har ju förenklat det hela. I nuläget räcker strömmen bra, nästa steg är val utvikbara paneler. Det som skulle vara kul är en typ Arduino-dator och sen mäta ström och spänning till batterierna.Overkill, visst men kul. Men det enklaste är ett spänningsstyrt relä före solcellsreglatorn. För en PWM regulator så stiger spänningen till drygt 14V när batterierna börjar bli laddade och då kan ett relä köra kompressorn på högvarv. Så har jag haft för fläktar och det fungerar bra. Men vill man ha ner dygnsförbrukningen på kylen så är det effektivaste att “lagra” kylan i en ackumulator som i sin enklaste form är vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite synpunkter i den ordning jag kommer på dem.

ASU (dvs. utrustning som lagrar kyla i en ''kylklamp'' när det finns elöverskot) tycker jag inte är värd pengarna. Det är billigare att utöka batteribanken med ett extra batteri istället. Detta gäller egentligen för alla dyra/krångliga spartips som bygger på att lagra kyla vid överskott på el.

Den ''fattigmans-ASU'' som toaen skriver om är bra ändå. Då kyler man maten lite extra när man går för motor och kompresorn behöver inte gå på ett tag när motorn stängts av. Enklast kopplar man ett relä som kortsluter termostaten när motorn går på samma sätt som man kopplar ihop start- och förbrukningsbatterier vid motorgång. Ett vanligt relä kostar ca. 20:- kr på Biltema.

Montera gärna kompressorn mm. i ett annat utrymme än du bygger kylboxen i. Även om du drar slang från kölsvinet för att få så kall luft som möjligt till kompressorn och slang för att blåsa ut värmen så blir det lite varmare kring kompressorn och det är ju onödigt när det är kyla du vill ha.

Kompressorn är ganska tyst, men inte ljudlös. Tänk på det när du väljer var den ska monteras. Använd gummiupphängningar och undvik att montera kompressorn på sådant som kan föra ljudet vidare. Akustik är inte min starka sida, Kalman kanske har några bra tips.

Storleken på kylutrymmet påverkar inte energiförbrukningen så väldigt mycket, en dubbelt så stor kyl får ju bara roten ur 2 (1,4) gånger så stor ytteryta. Bygg så stort du behöver eller får plats med. Vi har en 30 liters box, men den är i minsta laget även för oss som inte lider av att förvara mycket matvaror vid kölsvinstemperatur.

För att få lite perspektiv...

10 cm cellplast (lamda = 0,03 W/(m*C) ) släpper in 6 W värme per m2 isolerad yta.

0,03 [W/(m*C)] / 0,1 [m] * 20 (Omg. temp - Box temp) [C] * 1 [m2]

Den värmen (6 W) motsvarar ca. 2 W kontinuerlig energi från batteriet till kompressorn.

2/12*24 = 4 Ah per dygn från batteriet.

För 10 cm bra polyuretan med lamda 0,023 W/m*C

4,6 W värme till boxen

1,5 W till kompressorn

3 Ah per dygn

Tänk på att isoleringen inte behöver vara jämntjock. Om det bara får plats 5 cm isolering på ena sidan så kan du ju sätta 15 cm på den sida där det får plats. Tänk på att du kan få kondens på utsidan om isoleringen är väldigt tunn, gissningsvis när den är tunnare än 1 cm.

Mackey

Rättat lite och lägger även till att en förångare du kan göra is i kan du även göra glass (parfait) i vilket kan vara en kul överraskning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett par år sedan var det en massa snack(varningar) om plaster inom livsmedelsindustrin.

Ni som platsbyggt en kyl/frys box har ni märk någon smakförsämring på öppnade matvaror pga

plastdoft.

Det är därför jag funderingar på en Tek-Tank som skall vara gjord i godkänd kylboxplastHDPE.

 

Practical Boat Owner june 2013.(Rebuildig Lynn Rival)

Läste jag för första gången om dessa fridge/freeze liners.

Här kan man köpa en digital kopia.

http://marinedirectory.ybw.com/reprints/results_related.jsp?tem=ybw&id=84010

 

http://marinedirectory.ybw.com/reprints/viewcart.jsp

Jag hitta ingen länk.

Till någon gratis pdf

Idag fick jag en zippy på mailen med artikeln.(men hur länkar man en zippy)

Någon som kan skicka mig ett PM och jag skickar dig zippy´n.

Nu har jag den på PDF på datorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...