Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Motorkryssare

Gasspis

Rekommendera Poster

Vi har i våran nya båt en gasspis med ung. Jag har stor respekt för gas. Har hört att det ska finnas 2 avstängnings kranar. På våran båt finns bara 1. Räcker det eller?

 Vad är det bästa gaslarmet?

Ska man slänga ut gasen och skaffa annat eller vad tycker ni?

Hälsningar Karin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig att jag skulle slänga ut gasen, men den ska behandlas med respet, precis som all annan brännbar vätska. Normal så har du en kran vid tuben och en i änden på röret innan slangen som går till spisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Folk dör av elchocker också, men jag tycker fördelarna med elektricitet övervägen riskerna.

Samma går för gas, men där är inte alternativen riskfria, eller ens säkrare.

 

Behåll gasen.

Kör rör så långt det går, slang med crimta termineringar i ändarna. fjärravstängning är trevligt, med dränerad kavitet för flaskan.

Jag lever inte som jag lär, jag kör flaska med 1,5 m slang. men när vi är klara med matlagininge stänger vi av vid flaskan.

i år ska vi göra en riktig insatallation.

men byta från gas.....näe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gas...JA

Ser till min gasanläggning ofta med att bla täthetsprova och kontrollera slangarna. (samt byta med några års intervall) . Jag har ett gaslarm som alltid är inkopplat så fort Huvud-strömbrytarn slås på...just då hörs ett pip.

Jag stänger dessutom huvdkranen vid gasflaskan direkt efter användning av spisen. Jag har just nu en gasdriven värmare, den däremot åker ut nu till förmån för en dieseldriven Eberspächer (har lite noja när jag skall sova)..... men gasspisen den behåller jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt tänkt. Riktigt säkert är kall mat, kokkaffe och kallt vatten blir riktigt hyggligt efter en vecka. Jag lyfte ut min gasol och kör med kök/engångstub tills jag har fixat en riktig installation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kök/engångstub: Även en''lös'' spis har samma risker som en fast (om inte större). Det lösa köket och engångstuberna (även förbrukade engångstuber) ska förvaras så att eventuell gas inte hamnar i båten. Det betyder att engångstuberna ska förvaras i en gasolhink med dränering utanför skrovet. Om det lösa köket har en gastub ska hela köket förvaras så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack! Vad har du för gaslarm? Är du nöjd med det!? Vi ska köpa ett gaslarm till våren och vi vill ha det bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att svara på din ursprungliga fråga. Ja det skall finnas (minst) 2 avstängningskranar. En vid övergången från kopparrör till slang vid varje förbrukare, och den skall vara åtkomlig. Sen sitter ju en kran på flaskan också, den räknas!

 

/B

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ikea har en billig gasvarnare. Min har fungert fera år plpacerad nere vid durken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla datum på alla slangar ( alla slangar yngre än ca 15 år har datum... )

Byt sedan regulator. Är den inte marinanpassad så rostar den lite efter några år.

 

OT; var på båttillbehörsaffären "Bryggan" och de hade två olika regulatorer.

På den billigare stod det, på engelska, att den endast var lämplig för hemmabruk.

Sedan skrev man i klartext att den inte fick installeras i trädgård eller " Mobile home" vilket jag tolkar som att den är helt olämplig för båtar om den inte kan användas på land i en husvagn.

 

Gas är helt säkert men det kräver regelbundna byten av grejer plus koll av täthet, gärna också gasvarnare.

 

Eftersom detta var en gammal tråd så förtjänar säkert ämnet en viss upprepning? ( tjat alltså )

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det pratas i det oändliga om att byta slangar och rör i gasolinstallationer (och det är inget fel med det). Det nämns aldrig att det i många installationer sitter packningar och o-ringar som åldras snabbare än rör o slangar.

Exempel 1: I anslutningen på 2-kg-flaskor så sitter det en o-ring på avstängningsventilen som skruvas fast i flaskan. Om den o-ringen spricker (vilket inte är ovanligt) så läcker gasolen ut även om skruvventilen stängs (o-ringen sitter mellan flaskan o avstängningsventilen i anslutningan).

Exempel 2: På P6 m fl flaskor med kran på flaskan så sitter det en gummikona i regulatorn. Den blir hård när den åldras och kan då vara svår att dra till tillräckligt hårt för att bli tät. På moderna regulatorer så är gummikonan utbytt mot en o-ring - som åldras.

 

Dagens gummikvalitet är ofta dåliga. Jag har haft en ett år gammal regulatorventil där o-ringen gått läck på grund av sprickor i gummit. Felet upptäcktes redan innan sjösättning på våren. Gjorde det klassiska testet att trycksätta och se om trycket står kvar. Direkt när jag stängde kranen på flaskan så såg jag på regulatorns tryckmätare att den rasade i botten. Fortsatte med såpvattentestet och det bubblade friskt runt anslutningen.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-104983-0-98707100-1429396194_thumb.jpg

Den här är cirka 50 år gammal och fortfarande tät! 

(Men den ser förskräcklig ut.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mycket bra varning. Att bara ha koll på slangar skapar en förädisk säkerhet. Gasflaskan som är reserv ska förvaras i utrymme som är dränerat om man frågar mig. Reserven började plötsligt läcka när en elkamin värmde utrymmet där gasflaskan förvarades. Kanske var 50 grader och sprängblecket utlöstes och gas fyllde båten. Inget hände men risken var hög att t.ex kaninens termostat skulle ha startat brand eller explosion.

 

En husvagn jag hyrde hade kopparrör för gassystemet och en koppling hade skruvats upp men lukten avslöjade bristen som lätt fixades.

 

Spisarna brännare ska man se upp med liksom kranen för brännaren.

 

När jag bytte slangen som var sprickig såg jag att den har en inre svart slang med segt gummi som är svårt att skära igenom. Den går knappt av för hackor. Tanken är bra, byt slang som har sprickor så är slangen ingen risk i gasinstallationen.

 

Efter gasflaskmalören förvaras reserven i ankarboxen svalt och dränerat.

Redigerad av forgus31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja "kaninens termostat" ska man inte skoja med ;)

--

Har också ett gammalt kök som eld. Väldigt smart gjort men omringar har fått bytas flera gånger under åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, kanin 50 grader! Vilt av den självlagande sorten. Inbyggd termostat. Ställ på önskat gradtal, t.ex 75 grader för genomstekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...