Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonas-a

Amigo 27

Rekommendera Poster

Hej!

Fingal har jag tittat på och den var länge ett alternativ men jag har ändå begränsat mig till Amigo eller Bianca. Har ju redan fattat att det är som med hus: Det finns inget objekt som har alla rätt. Åker till Ängelholm nu i helgen och tittar på två båtar. Om någon får nys om Amigo 27.or eller Bianca 27:or som ska säljas så säg gärna till. Synd att man inte kan ta dem på taket till en 945:a sen när köpet väl blir av. Får väl hyra skeppare alt ordna lastbil...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en spännande helg! Båda båttyperna är bra, tror inte det finns några större skillnader. Det är beprövade konstruktioner som rör sig fint i sjön, ger en bekväm segling och som tål riktigt tuffa tag om det skulle behövas. Sen får du kanske räkna med att bli omseglad någon gång men vad gör det? Man har väl båt för att vara på sjön? Jag kollade lite på Biancan, ser ut att vara väldigt fin på bilderna. Och med en nästan ny motor till det priset? Även om man kanske helst inte vill köra motor så är det värt guld att ha en motor som man kan lita på. Jag hörde fö en som köpte båt en bra bit hemifrån. Han lät båten ligga kvar över vintern därför att säljaren hade en bra plats. Sen seglade han hem den tidigt på våren. Lösningen blev väldigt kostnadseffektiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte så ofta inne och kollar på segelbåtar på nätet men gick in och kollade Biancan i Ängelholm - och blev kär!

Fina linjer och den ser ut att vara i gott skick. Ofta kan dock verkligheten vara en helt annan än den känsla man får på bilderna. Hoppas du gillar den och lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kan meddela att jag just betalat handpenning på min första egna båt! Det blev en Amigo 27 till sist. Hemmahamn Ängelholm men från och med i maj nästa år ny hemmahamn i Stockholm.

Tack för hjälp med beslutsprocessen!

/ Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, även om du bara fick den näst vackraste båten ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bumpar en gammal tråd eftersom frågan diskuteras här: Skillnaden mellan enkel- och dubbellaminat i däcket.

Min fråga gäller kondensen. Blir det mycket kondens med enkellaminat? Hur hanterar man det, är det matta som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, MarkusF säger:

Jag bumpar en gammal tråd eftersom frågan diskuteras här: Skillnaden mellan enkel- och dubbellaminat i däcket.

Min fråga gäller kondensen. Blir det mycket kondens med enkellaminat? Hur hanterar man det, är det matta som gäller?

Ja, du måste ha en isolerande matta för att slippa takdropp. Välj en matta med slutna celler så den inte suger i sig kondens. Limmas med våtrumslim, vattenbaserat fungerar bra. Om det är svårt att få det att sitta i något hörn så kompletterar du efteråt med kontaktlim på de ställena.

Vill du ha bättre isolering så limma på ett lager liggunderlag först och avsluta med "en snygg" inredningsmatta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hamnar egentligen fukten då? För det måste väl ändå bli någon form av kondens, eller? Hamnar den mellan matta och plast?

 

Är det ofta problem om man köper en båt med enkellaminat? Är lite sugen på Amigo som tydligen har det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, MarkusF säger:

Var hamnar egentligen fukten då? För det måste väl ändå bli någon form av kondens, eller? Hamnar den mellan matta och plast?

 

Varm luft kondenserar på kall yta.

Om du har rätt isolering finns ingen kall yta att kondensera mot => ingen kondens.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondens uppstår enbart om varm, fuktig luft träffar kall yta.

Isolerar man den kalla ytan med matta, liggunderlag eller divinycell mm så blir det ingen kondens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, MarkusF säger:

Var hamnar egentligen fukten då? För det måste väl ändå bli någon form av kondens, eller? Hamnar den mellan matta och plast?

 

Är det ofta problem om man köper en båt med enkellaminat? Är lite sugen på Amigo som tydligen har det.

Isolering för att hindra fukten att fälla ut mot kalla ytor och ventilation för att vädra bort den fukt som alltid blir av att du vistas i båten (utandning, matlagning mm)

Ventilationen ska ordnas med tilluft så lågt som möjligt och frånluft i rufftaket. När luft blir varm så stiger den uppåt och då får du cirkulation på luftomsättningen. Varm luft har en fysikalisk förmåga att innehålla mer fukt än kall luft. Det är därför som den varma luften bildar kondens på kalla ytor. När luften kyls av så kan den inte innehålla lika mycket fukt och det visar sig genom att fukten utfälls som vattendroppar på den kalla ytan.

Det är även viktigt att ventilera ut den varma fuktiga luften så att du får torrt i båten. Samtidigt får du in ny sval tilluft som är torrare än den varma luft du ventilerat bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en tanke om att fukten hamnade mellan isoleringen och däcket/skrovet som då kan vara kallt, men det gör den alltså inte. Men det förutsätter väl då att isoleringen ligger tätt över allt för att det inte ska samlas någonstans? Och det är alltså det som är viktigt att kolla vid köp av begagnat, förstår jag....?!

Om det har släppt och behöver bytas, är det ett avskräckande jobb?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, MarkusF säger:

Om det har släppt och behöver bytas, är det ett avskräckande jobb?

 

Beror ju på hur man är som person. Själv skulle jag se det som positivt, då har jag koll på hur det ser ut bakom isoleringen, och jag kan själv välja ambitionsnivå och ytskikt. 

 

Tanken med ex. liggunderlag (eller motsvarande material) som isolering är ju just att det finns stora möjligheter att få det tätt pga materialets flexibla natur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint, det låter inte så farligt så länge man är noggrann.

Tack för era svar! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att avsluta den delen av renoveringen på min båt.
Om båten är gammal så är befintlig klädsel sunkig, luktar och har delvis lossnat. Gammalt skumgummi har fallit i smulor. Det kan vara fläckvis mögel bakom. Att ta bort den ock sätta nytt är nog det största lyftet du kan göra för trivseln ombord. Att limma upp ny isolering/beklädnad är inte så svårt men man lär sig tekniken efterhand så börja där det inte syns, i stuvfack, bakom hyllor osv. Avsluta med de delar som kommer att synas mest. Det jobbigaste momentet är att ta bort det gamla limmet. Hitta en metod som fungerar.

 

Att klädseln är dålig bör inte avskräcka från köp men kan vara skäl att pruta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I senaste numret av Praktiskt Båtägande är det en DIY-artikel om byte av inredning.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips! Ska titta på en Amigo i helgen så de kommer lägligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är synd att de flesta verkar ha låtit mattorna sitta alltför länge. Jag hade tur, mina var inte sunkiga så jag drog bort remsor och limmade på liggunderlag. Annars brukar det gå bra att få bort mattan, riv ner och kör med Biltemas FlapDisc. Limmet vet jag flera som låtit vara kvar, liggunderlag är ganska förlåtande.

Under däck ("taket") är skummad PVC himla bra, snyggt och enkelt att sätta. Matta har jag extremt dålig erfarenhet av att limma där. PVC kan man sätta med lister och/eller karosseribrickor och skruv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Peter_K säger:

Bara att googla... finns andra (säkert billigare) leverantörer med större sortiment. 

https://www.seasea.se/inredning/klädselmaterial/klädsel/skiva-pvc-skummad

Om man skruvar upp en sådan skiva i taket på en båt som inte har sandwichkontruktion som isolerar så lär det väl kondensera mellan tak och skiva.

(De senaste inläggen har ju innefattat problemen med kondens på homogena glasfiberlaminat.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Lintott säger:

Om man skruvar upp en sådan skiva i taket på en båt som inte har sandwichkontruktion som isolerar så lär det väl kondensera mellan tak och skiva.

(De senaste inläggen har ju innefattat problemen med kondens på homogena glasfiberlaminat.)

Japp - så är det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det har ju andra här hävdat att det inte gör, så länge det ligger dikt an....

 

Om jag har förstått rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, MarkusF säger:

Fast det har ju andra här hävdat att det inte gör, så länge det ligger dikt an....

 

Om jag har förstått rätt.

Skummad PVC är en skiva, du kan aldrig få den att ligga dikt an. Det du kan göra är att montera den på sandwich eller limma en isolering och sedan montera skivorna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, MarkusF säger:

Fast det har ju andra här hävdat att det inte gör, så länge det ligger dikt an....

 

Om jag har förstått rätt.

Du kan inte få en styv skiva att "ligga dikt an". Det kommer alltid att bli en luftspalt emellan. Enda sättet att få takbeklädnaden att ligga dikt an är att använda en mjuk formbar matta och limma. Självklart går det att limma liggunderlag för att få isolering och sen skruva en slät skiva för att få en snygg yta.

Om du har sandwich i taket så kan du slopa den mjuka mattan och skruva skivor direkt mot taket som då är kondensisolerat av sandwichen. Men självklart så blir isoleringen ännu bättre även mot ett sandwichtak om du först limmar en isolerande matta.

 

Redigerat: Peter_K hann visst före....

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Lintott säger:

Om man skruvar upp en sådan skiva i taket på en båt som inte har sandwichkontruktion som isolerar så lär det väl kondensera mellan tak och skiva.

(De senaste inläggen har ju innefattat problemen med kondens på homogena glasfiberlaminat.)

Om luften kan komma in mellan skiva och tak, ja. Men det kan bara handla om väldigt små mängder fuktig luft som kan komma in där. Men, det är nog bra att limma upp en isolering om man inte har det i däcket. Det försvårar inte monteringen av den skummade PVCn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...