Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Peter

Biltemas bottenfärg

Rekommendera Poster

Har använt Biltemas bottenfärg i år med mycket gott resultat (på västkusten). Priset är inte alltid avgörande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här, sedan ett par år tillbaka. Kan inte se nån skillnad gentemot International, Hempel etc.



Jo förresten, priset är ungefär hälften .. smiley







Fair wind and calm seas,



Leif, Gbg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har ni båtarna? när sjösatte ni?

När tog ni upp båten?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också alltid använt Biltemas bottenfärg, med mycket gott resultat. Denna säsongen körde jag med den billigaste från International (tror jag det var), som var ännu billigare än temas. Lika bra resultat, max 10 snäckor. Jag ligger på Gålö söder om Sthlm. Det är nog generellt ganska bra förutsättningar vid vår brygga. Nästa år ska jag prova giftfritt med cayennepeppar i. Det har bryggrannen kört med dom senaste tre åren, inte en snäcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde också med biltemas här på västkusten (den giftigaste) och jag har haft mycket bra resultat. Bättre resultat än med internationals färg så de blir biltemas nästa år igen, billigt och bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sjösatte i slutet av maj , ej upptagen ännu (men jag dök under båten häromdagen, så jag har koll ). Båten ligger utanför Gbg.



Ossy, jag blev intresserad av ditt miljövänliga alternativ. Vad är det för färg du tänkt blanda cayenne i ?



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ej riktigt vilken färg jag ska ha. Får kolla med bryggrannen. Någon giftfri bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cayenne är helt inefektivt mot beväxtning, det finns inget i kryddan som skulle kunna förhindra snäckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alltid varit varit motståndare till lågprisalternativen då jag brukar gå efter devisen att man får vad man betalar för. Bytte båt i våras och den var redan bottenmålad och klar för sjösättning med biltemas bottenfärg. Båten ska plockas upp 6/10 och det ska bli mkt spännande att se resultatet. Under sommaren har jag dock inte kunnat skönja ngn som helst beväxning. Jag återkommer med resultatet. Vore ju kul om man kunde bli motbevisad vid upptagningensmiley!

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man kan ju faktiskt undra när myten/skrönan om cayenne skall avlivas, men det finns ju fortfarande folk som tror på andar och allt möjligt annatangel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske skulle funka lika bra med timjan, citronpeppar eller aromat.😜men grannen har inga snäckor iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Lefant Nautica på ostkusten. Den funkar utmärkt, och man slipper tjocka skikt, Biltemas färg bygger på. Men så dansar jag med den en natt när fullmånen lyser också för att effekten ska bli bättre. Rekommenderas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först den dagen du målar olika ytor med samma färg, men med/utan inblandning av diverse kryddor vet du om det har effekt. Det KAN ju vara bottenfärgen som faktiskt funkar också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

körde faktiskt biltema jag med nu sist, dock med vetskap att jag skulle sälja båten :-) så jag får tyvärr inte se resultatet. Nu har jag dock blivit med större båt, frågan är om man vågar sig på att köpa biltema till en båt som ligger i 2-3 år emellan upptagningarna? har en åtgång på ca 20L 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå cayennepeppar i bottenfärgen. Jag provade för några år sedan att måla delar av botten med färg blandad med cayennepeppar. Rikligt med peppar. Jag vill minnas att jag använde en mjuk giftfri fär från International och en storköksförpackning med cayennepeppar inköpt på Citygross.

 

Jag dök ned och inspekterade botten några gånger under säsongen och utvärderade antalet havstulpaner nör båten stod på land.

 

Jag kunde inte se någon skillnad i beväxning av grönt slem eller havstulpaner mellan de olika områdena. Det var gott om båda delarna.

 

Den enda skillnad som märktes efter att jag sköljt bort det gröna slemmet var att pepparfärgen var skrovligare. Troligen hade den inte nötts bort lika lätt.

 

Min viktigaste slutsats av experimentet är att kryddor i storköksförpackning är enormt billligare än små konsumentförpackningar. Så mycket billigare att det är värt att köpa storpack även om jag får slänga det mesta för att det tappat smaken efter några år.

 

Båten låg någon vecka i Mälaren i anslutning till sjösättning och upptagning. I övrigt i Stockholms skärgård (inte alls långt från Gålö).

 

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en färg som skulle passa dig, men jag tror din båt måste vara längre än 12 meter för att du ska få använda den i Sverige.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! ja men då är det isåfall lugnt, min är 20x6 :-) ska kolla upp detta! verkade ju inte superbillig men fungerar den med gott resultat i 36 månader så kan det ju vara värt det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde också ett litet test med en yta cayennepeppar-blandad bottenfärg för några år sedan och kan bekräfta att det är helt verkningslöst. Har använt biltemas västkustfärg några år i rad och den har fungerat väldigt bra för mig. Tror å andra sidan att det har mest att göra med vart man har båtplats dvs hur strömt det är osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I flera år har använd biltemas bottenfärg med mycket gott resultat. I år gjorde jag samma sak, men när jag målade tyckte både jag och mina båtgrannar att den luktade lite annorlunda, men jag tänkte inte så mycket på det. Efter att ha seglat ut för första gången i år upptäckte jag konstigt blå spår efter min båt, ja det var bottenfärg. Efter några veckor hade jag nästan ingen bottenfärg kvar. Konstig nog all bottenfärg försvann också från biltemas butiker. Var det någon slags "tillverkningsfel"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ju en båt på ostkusten förra året i augusti, med Biltemas "oskustfärg". Jo det var ju en hel del havstulpaner på den förra hösten vid torrsättningen, men inte så där överbevuxet precis, jag var positivt överraskad.

 

Jag var litet sent ute hos Biltema i våras då att den svarta färgen var slutsåld, har annars haft den i några år på den förra båten med gott resultat. Så det blev Internationals svarta bottenfärg av västkustkvaliteten. Tja.. jag har två paddelhjusgivare till logg och multidisplay, båda visade 0 knop, då GPS visade 19 knop, i våras gick båten i 22 knop på samma varvtal.

 

Så i fredags kväll krängde jag på mig våtdräkten, som, tro det eller ej, hade krympt minst en storlek... Som en superhjälte i tajta trikåer slängde jag mig i Skageracks elektrolyt utrustad med simfötter, cyklop och isskrapa.

 

Omkring 30 cm av den bakre delen av botten, inklusive trimplanen var bevuxna med havstulpaner. Och havstulipanerna gillar tydligen att åka karusell på paddelhjulsgivarna också, liksom på propellerns noskon, den är målad med en skvätt Hempels färg för aluminium, Drevet och propellern hade inga tulpaner, dessa var målade med Biltemas färg, men jag hade glömt att måla noskonen, och fick några penseldrag Hempel av båtgranne.

 

Så till nästa säsong skall jag försöka lista ut när Biltema får in sin bottenfärg i hyllorna, för så här kan jag inte ha det, eller så får jag köpa en ny våtdräkt i större storlek.

 

Måhända blir det bättre med några fler lager västkustfärg på botten, oavsett fabrikat.

 

Det är möjligtvis ingen som provat att blanda tabasco, skånsk senap, HP-sås eller tequila i bottenfärgen??? :P

 

Summa summarum, Biltemas ostkustfärg var bättre än Internationals väskustdito. Med förbehållet att båten låg på västkusten i vatten tre månader, men hela denna säsongen med Internationals västkustfärg. Så man kan nog inte dra några alltför vederhäftiga slutsatser av det.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...