Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
AndreasAn

Segelnummer

Rekommendera Poster

Köpte en båt i Danmark för en månad sedan, byggd i Sverige men med danskt segelnummer. Skall skaffa nytt storsegel framöver men hur gör jag när jag vill byta till svenskt segelnummer?

Båten har nummer D46 i seglen vilket jag antar är skrovnummer 46, vilket iofs är lite märkligt för jag har läst att båten bara producerades i drygt 30 exemplar. Har iaf inte hittat något svenskt nummer i båtens dokumentation och har heller inte hittat något inpräntat produktionsnummer i båten (ännu).

Så kan jag bara ta S46 eller måste jag ansöka om ett löpnummer hos svenska seglarförbundet och ta det? Såg att dom tog 1000 kronor i avgift för en ansökan utanför löpnummerserien och det tycker jag är lite väl saftigt.. Hur noga är det egentligen?

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara 46? Skippa D bara, liksom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade för mig att man alltid hade S framför skrovnummer för att identifiera att båten är svensk? Och att nummer ur löpserien har SWE framför.. men det kanske inte spelar nån roll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då - väldigt många båtar har enbart en siffra i seglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi köpte en dansk båt så bytte vi bara D mot S men då visste vi att det var rätt skrovnummer. Lättast är om du gör det också och kallar båten för nr 46 i försäkringspapper - det är bara dom som vill ha nummer för idientitet och någon mer S46 borde inte finnas om det bara gjorts ca 30 st. Funkade det i Danmark så funkar det här. Vilken båttyp är det?

Man behöver inte registrera segelnummer någonstans om man inte vill ha ett officiellt SWE-nummer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall ta en ordentlig kik i båten, skrovnumret skall ju finnas inpräntat någonstans misstänker jag, hittar jag bara det så kör jag på S följt av det numret, annars får det bli S46.

Båten är en Compis 33, som jag för övrigt är mycket nöjd med!

Jag har inga planer på att ställa upp i några större kappseglingar så en officiell registrering hos svenska seglarförbundet känns lite onödig..

Tack för infon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...