Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Jingo

Tröga reglage och första besöket i Stavsnäs

Rekommendera Poster

När semestern började i midsomras var steg ett att hämta ut material till ön med båten. Sonen lastar bilen full och kör ut till Stavsnäs, vi kommer med båten, hur enkelt och självklart som helst. Dessutom ville jag ha lite timmar på nya motorn så att man kan börja gasa lite mer.



Sagt och gjort, hustrun plockade ur lite lösa grejer ur båten och vi stack iväg.



Det som i början varit lite knixigt med reglaget till nya motorn är att det är rejält trögt att gasa när växeln precis är ilagd. Jag hade tänkt justera detta så fort bruksanvisningen anlänt från båtfirman vilket tagit tid. Nåväl det var inte trögare än att det gick att köra, dock lite ryckigt då man får trycka på ordentligt innan det händer något.



När vi kom fram till ett lite blåsigt Stavsnäs var det rejäl trafik runt bryggorna men en plats fanns ledig precis vi kättingskarven mellan flytbryggorna för oss. Jag tog en snygg sväng fram mot bryggan, då hustrun hastigt hoppar upp ur båten och går längs relingen fram mot fördäck. Detta innebär då självklart att båten när den började luta kommer ur kurs att vi hamnade två meter från bryggan istället för emot. En snabb manöver med back och ratten så var det bara att svänga ut igen och ta nytt sikte på bryggplatsen.



Denna gång kom vi in helt perfekt men hustrun hade fått trassel på linan så hon hoppade inte iland, således en ny manöver med ratten och backen för att åter ta sikte på denna eftertraktade bryggplats. Sonen som kommit strax innan och höll på att lasta ur bilen tittade konfunderat åt vårt håll.



Nåja nytt sikte på bryggan och hustrun redo dock är jag lite stressad eftersom jag känner omgivningens blickar mot vårt lilla ekipage och farten in mot bryggan lite högre än tomgång denna gång., när hon hoppade iland la jag i backen för att parera tilläggningen.



Men, farten var ju lite högre och det behövdes ett lätt tryck på backen för att få mer bromskraft. Just då kändes reglaget extra trögt, jag tryckte men det rörde sig inte och båten gled utanför bryggan och upp på kättingarna vid skarven mellan flytbryggorna. Då tryckte jag till ordentligt på gasreglaget och fick ordentligt med gas så att båten med ett rejält bröl backade in på den avsedda platsen. Phuu, äntligen på plats. Folk på bryggorna och i båtarna stog märkligt stilla med huvudena vridna åt vårt håll vilket jag låtsades inte märka.

Sonen kom ut på bryggan med en några lådor skruv och frågade vad vi höll på med, han sa ”Fattar ni hur pinsamma ni är, komma med hamnens minsta båt och inte kunna lägga till. Ni har blivit fullkomligt utskrattade medan ni höll på med era konster.”



Normalt brukar vi ta det lugnt och fika när vi är i Stavsnäs. Denna gång lastades båten med raketfart och vi smög iväg hemåt igen utan att låtsas om någonting.

När vi kom hem till ön och jag kollade i telefonen hade bruksanvisningen till motorn kommit men ingen hjälpt fanns där i att justera reglaget. Brorsan släntrade förbi och frågade vad jag letade efter. Jag förklarade att reglagen var extremt tröga, han sa då att när dom bytte motor härom året sa deras båtfirma att ”Stripsa inte ihop reglagekablar och styrkablar, då kan gas/växelreglagen bli lite tröga.”



Jag gick då direkt ner till båten där mina reglagekablar var oerhört väl ihopstripsade av firman som monterat motorn, för säkerhets skull hade jag också tagit några extra för att montaget skulle vara snyggt. Jag klippte dessa och vips gick reglagen hur bra som helst.



Nu blir tilläggningarna lite bättre i alla fall även om jag inte kommer kvala in till OS i tilläggning.

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buntband och silvertejp är bra till NÄSTAN allt, men det finns bevisligen undantag laugh.

Kul historia och det är inte utan att man känner igen sig i den där känslan man får att det räcker med en liten tvekan vid tilläggandet så har man alls blickar på sig.

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes

Fin liten historia! Tack för att du delade med dig av dina pinsamheter, alla gör dem - men det krävs en mod för att skriva krönikor om dem. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...