Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
paradisoskar

Biltemas marinkikare

Rekommendera Poster

Är lite intresserad av en marinkikare med inbyggd pejlkompass och ser att biltema har en för 899 som verkar helt reko, i alla fall enligt produktspecifikationen. Jag vet att kvaliteten på biltemas grejer är högst varierande, så innan jag köper något vore det trevligt att höra från någon som har erfarenhet av denna kikare.

Exakt likadana (förutom texten) kikare går att finna på en rad andra ställen, allt från ebay och amazon till erlandsons brygga. Ibland till betydligt högre priser. Jag antar att det är någon form av standardchassi som sedan förses med optik av olika kvalitet. 

Erlandsons säljer just nu sin kikare till ett något nedsatt pris, 998. Tror ni att de har fått tag på ett bättre parti än Biltema så att man bör handla där istället?

Biltemas kikare: http://biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Kikare-och-Kompass/Marinkikare-7-x-50-25737/

Erlandsons: http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/KIKARE_PEJLKOMPASS___AVSTAND?id=04062

Jag vet att marinkikare från biltema har berörts här förr men dessa trådar är flera år gamla.

 

Trevlig sommar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror mer på Erlandssons. Jag köper själv en del på biltema, men som du är inne på är kvalitén varierande. När man då får en motsvarande kikare för 100kr till känner jag att det är för lite pengar för att chansa..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Biltemas, och är nöjd med den. Det kan skilja en del på de här billigare kikarna om man jämför med färgen på linserna. Några fabrikat har grönaktig färg (Biltema), andra har orangeliknande, en del blåaktigt sken. Kan vara att fundera på. Men som sagt, Biltemas håller en likvärdig hög kvalitet för pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick en sådan för ett tag sedan (jag var tydligen inte värd en Steiner). Den optiska kvaliteten är bra, jag är lite imponerad. För några år sedan jämförde jag en billig noname kikare med min riktiga - skillnaden var stor. Idag är skillnaden betydligt mindre. Hur den håller kan jag svara på om typ fem år. Men jag tror den kommer att göra sitt jobb.

Biltemas kvalitet oroar mig inte, de har en generös reklamationspolitik, jag har utnyttjat den några gånger och det har fungerat bra.

Reklamationer är kostsamt för ett företag, både hantering och badwill. Större företag lägger mycket resurser på att slippa detta. När man köper in så tar man in prover från en massa tillverkare och utvärderar. Sen har man en löpande kvalitetskontroll av leveranserna - ofta med eget folk på plats. Man vill ha en jämn kvalitet, det är det viktigaste. Sen blir man ibland lurade av oseriösa leverantörer eller att leverantören inte klarar sin egen kvalitetskontroll. Jag har sysslat med att importera bla elektronik från fjärran östern. Man får höra en del av tillverkarna. Biltema anses som en bra men hård kund. Andra importörer köper vad skit som helst bara priset är rätt.

Vi upplever kvalitet olika, en del tycker en grej är skit och andra tycker den är bra. De som har dålig erfarenhet skriker högst. Biltema sålde tamp för några år sen, jag tyckte den var dålig för den var slapp och gick inte att splitsa. Det kunde jag konstra i butiken. En båtgranne hade den, han tyckte den var jättebra! Biltema är stort, några miljarder och de växer i snabb takt. På skitprodukter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det får bli den från Erlandsons nu, orkar helt enkelt inte göra den utflykten som krävs för att komma till Biltemas butiker i Sthlmsområdet. Får försöka komma ihåg att återkomma med ett omdöme när jag har satt den på prov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikaren är säkerligen exakt densamma på Erlandsson, Ebay (mfl) som på Biltema.



Att Biltema säljer den billigare beror sannolikt på att de köper in ett avsevärt större antal, och således får ett lägre pris, och/eller, att de väljer att ha en lägre marginal på den produkten.



Man får vad man betalar för stämmer långt i från alltid numera, när mycket massproduceras i en och samma fabrik (oftast i Kina) till såväl fina märket, halvfina märket, generiska märket eller till valfri stor kedja typ Biltema (eller Wall Mart), då försedd med dess logotyp.



Och som sagt, Biltema har, de få gånger jag behövt reklamera något, inte gjort några som helst svårigheter, utan bara frågat om jag vill ha en ny produkt eller pengarna tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... kan tycka att detta med pejlkompasser känns litet föråldrat i dessa GPS-tider?

Särskilt inbyggda i kikare som man ändå aldrig lyckas hålla still i en liten fritidsbåt på öppet vatten, alltså där gammaldags positionsbestämning genom krysspejling kan bli aktuellt som backup till gps? För att måhända svära i kyrkan litet, själv hade jag inte varit intresserad av nån sån snurrebutt till magnetkompass, i så fall hellre satsat pengarna på backup-gps eller bättre optik!? (På ett stort stabilt fartyg utomskärs går säkert kryssbäringar att bestämma noggrant ifall kikarkompassen devierats regelbundet, men men.)

Vete katten, men själv är jag nöjd med min gamla kompasslösa skruttkikare tills nåt som verkligen är värt pengarna dyker upp. Fin ljusstark optik är naturligtvis alltid bra men kostar, allt annat lika. Men eftersom jag vanligtvis seglar i tillräckligt dagsljus gör svårigheten att hålla kikaren still att jag prioriterar undertryckning av rörelse-oskärpa, inte ljusstyrka. (Vill exempelvis kunna läsa hamnars skylttext eller se naturhamnars små bergdubb på långt håll, och då blir svårigheten att hålla kikarn still alltid avgörande.) Fanns ett tag svindyra kikare med gyroupphängd optik, dessa försvann. Finns numera bra CCD-digitalkameror, kanske kan man helt enkelt fota litet slarvigt på hamnskyltar etc och knäppa några bilder. Sen raskt zooma in och tyda texten på en ljusstark display, kan det funka?? Slut med gnället, åter till trådfrågan. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk, jag tycker pejlkikaren känns mer aktuell än någonsin. Att pejla för att bestämma position finns det väl ingen som gör och ytterst få klarar av att få en hygglig position. Helt förlegad teknik när man idag knappt kan köpa en rakhyvel utan inbyggd GPS. Dessutom är det betydligt svårare att pejla med kikare jämfört med en pejlkompassen. Nej, grejen idag är i kombination med plottern. Titta på något i naturen, ta bäringen, vrid bäringslinjalen i plottern och man vet exakt vad man tittar på. Eller tvärtom, ta bäringen i plottern till tex en prick, rikta kikaren åt rätt håll och förhoppningsvis ser man pricken i kikaren. Så plottern och pejlkikaren kompletterar varandra.

Helst hade jag velat ha en kikare med optisk bildstabilisering, överföring av bäring via bluetooth till plottern och gärna night vision. Men, tsv får jag nöja mig med Biltemas pejlkikare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det är en gammal tråd det här... Vill bara säga att biltemas kikare med kompass, tycker jag är i klass med betydligt dyrare på marknaden... Är mycket nöjd med min... Det har tydligen Handla Digitalt tagit fasta på, för dom säljer exakt samma kikare för Dubbla Pengen.. 2000.. He He..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är stor skillnad på kikare men då också stor skillnad på priset. Har man möjlighet att jämföra i butik så gör det! Är man inte halvblind så framgår skillnaden ganska enkelt. Man kan förstå att fågelskådare lägger tio tusentals kronor på en Leica.

Tveksamt om man behöver så bra kikare ombord, Biltema mfl fungerar utmärkt.

Min kompis som är fotograf har valt en annan lösning, en kamera med extrem zoom, typ Nikon Coolpix B700 med 60x zoom. Fungerar faktiskt mycket bättre än en kikare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...