Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
oakie

GFS 10 problem

Rekommendera Poster

Jag har en Garmin GFS 10 kopplad till min 720. Den fungerar fint och visar flödet per timme och distans. Den är även kopplad till bränslemätaren och visar hur mycket bränsle som finns kvar men här börjar problemen. Den kan visa hur många liter som är kvar i tanken. Jag antar att den räknar baklänges från maxkapacitet. Detta fungerar utmärkt tills jag startar om motorn. Då börjar den räkna ner från full tank igen.

Någon som känner igen felet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen GFS 10 men har funderat på att köpa en. Blev därför intresserad av din fråga och letade lite. Du verkar inte ensam om problemet. Ett problem verkar vara programvaran i din 720 där en förändring relaterad till bränslegivare skedde i version 3.70 (nyaste versionen är 4.10):

http://www8.garmin.com/support/ch.jsp?product=010-00835-00

Annars verkar det finnas lite idéer om att det kan hjälpa att kalibrera och ange tankvolym mm, men jag hade börjat med att uppdatera programvaran i plottern om det inte redan är gjort. För mer detaljer och andra idéer, se speciellt sista inlägget:

http://www.thehulltruth.com/archive/t-328557.html

Återkoppla gärna hur det går. För som sagt, jag är lite intresserad av GFS 10 också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag såg tråden på The Hull Truth igår och uppdaterade till 4.1. Tyvärr verkar det inte göra någon skillnad... Jag skall testa att göra en fabriksåterställning för att se om det hjälper.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Garmin GFS 10 kopplad till min 720. Den fungerar fint och visar flödet per timme och distans. Den är även kopplad till bränslemätaren och visar hur mycket bränsle som finns kvar men här börjar problemen. Den kan visa hur många liter som är kvar i tanken. Jag antar att den räknar baklänges från maxkapacitet. Detta fungerar utmärkt tills jag startar om motorn. Då börjar den räkna ner från full tank igen.

Någon som känner igen felet?

 

NU har du säkert redan löst problemet med din gfs 10. Men att tanken fylls igen beror på att du måste stänga av gps'en på knappen så att informationen lagras i gps'en. om du stänger av båtmotorn och låter gps'en vara igång och sedan startar båtmotorn igen så uppstår ett spänningsfall i gps'en så den startar om. Om du går in i din gps händelselogg så garanterar jag att det står "Abnormal shutdown" eller liknande.

 

Hoppas min info är till hjälp för någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...