Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gaskon

CMD, Cummins Mercrusier 4,2L (MS och ES)

Rekommendera Poster

Skapar en tråd för denna motorn och även för nyare CMD 4.2 motorer. Finns hur mycket som helst information om Volvo Penta. Men saknar ofta information kring denna motorn. Tänkte att man kan få och ge lite tips och synpunkter här i denna tråden. Men det är upp till er andra om det ska bli en bra tråd. Har själv en Aquador 28C med en Cummins Mercrusier 4,2L ES 320 Hk årsmodell 2006 med Bravo 3 drev som jag köpte i höstas. Har hittils fungerat felfritt :-) Har själv gjort servicen på motorn i höstas och tänker även fortsätta med det i framtiden. Är tidigare ganska van att skruva med motorer fast då mest mc motorer. Under vintern har jag tuggat manualen på motorn och drevet, tyvärr har jag bara en engelsk manual både på motorn och drevet, finns den på svenska? Inte på nätet, ialla fall om jag inte är helt oduglig på att googla :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu i helgen började varningssignalen för låg motoroljenivå, oljetryck pipa.

Det fanns både motorolja och oljetryck så jag blev väldigt konfunderad.

Det visade sig att samma larm är kopplat även till låg drevoljenivån. Kollade även den behållaren och det var olja i behållaren men i underkant. Fyllde upp till mitten och larmet försvann smiley

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har samma motor, MerCruiser 4.2ES320 (svart). Inskaffade den som ny förra höst då min Tristan 345's tidigare MerCruiser D-tronic 7.3 gav upp. Den nya motorn var i själva verket beställd av Bella som bygger Aquador, men p.g.a. konjukturen 2009 blev den alldrig installerad. År 2010 kom den nyare vita Cummins MerCruiser 4.2 ES 320 med Common Rail, och mitt exemplar blev i lager. Hade en del tur då jag lyckades komma över just detta förmånliga exemplar med fabriksgaranti 2 år.

 

Den skall förbruka ca. 43 l/h på 3.400 varv. För min rätt stora o tunga Tristan 345 Fly skulle det betyda 24 knop och galant under 2 l per distans. Det skulle vara ett super resultat. Har inte ännu lyckats verifiera detta då jag kört så lite.

 

Fin o enkel motor byggd med kvalitetskomponenter som Bosch insprutning. Behaglig att köra jämfört med tidigare V8:n. Ryker inte alls ens vid kallstart. Relativt tyst ljudnivå med dovt ljud som inte skär i öronen. Bra med vridmoment då turbon kommer med ordentligt kring 2.500 rpm. Vid hård motvind och hög sjö har jag nu ännu reserv att hålla en bra marchfart.

 

Jag kör sjäv med ett Bravo IIX drev, för det har visat sig att Bravo III inte håller i installage med bara en motor och en tung båt.

 

Volvo har ju service i varannat sund, men kunnande begränsar sig ofta till de äldre modellerna. D4 och D6 är kinkigare att fixa. På det sättet är MerCruiser på samma linje.

 

Hoppas du får en fin sommar med din Finskbyggda snygga båt! Kunde lägga in en länk till min blogg om båtar och mycket om MerCruiser, men skriver tyvärr bloggen på finska..

 

 

 

Häls,

 

Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De var bra då vet du att larmet fungerar.

 

Vet annars att Wallhams båtsupport på Tjörn ska vara rätt duktiga på mercruiser/ cummins. De brukar jag ringa även om jag bor i Kalmar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Maxum 2700se  08 med en cummins ,köp på Skåne Marin och dom är mycket duktiga på Cummins .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått bättre koll nu på hur mycket diesel den drar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinshopen i älvsjö (stockholm) säljer en jättebra manual på svenska till cmd 4.2 320 hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig tråd som jag skall följa, har dessa motorer i min nya båt och gillar dem redan starkt. Skall se om jag kan sätta en flödesmätare och se vilken förbrukning man hamnar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon manual man inte får när man köper motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara den för 1,340 dollar som passar för motorn. Är bra kvalitet på deras grejor.

post-10024215-1394237700,6035_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Min MerCruiser 4.2 ES 320 på min 5,5 ton tunga Tristan 345 Flybridge drog mellan 2,1 - 2,3 per sjömil (distans). Detta på ca. 3.400 rpm och 24 knop. Då jag sänkte farten till 20 - 22 knop steg förbrukningen till nästan 2,6 l/NM.

 

Borde enligt motorns spec sheet vara möjligt att t.o.m. komma under 2,0 L/NM. Få se nästa sommar..

 

 

H.,

 

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du flödesmätare installerad, är intresserad av att montera en sådan själv. Skulle isåfall vara intresant att veta vilken modell du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gaskon,

 

Nix, jag har inte flödesmätare. Jag tankar ofta, alltid fullt och följer noga med uppmätt förbrukning. Helt ekonomisk lönar det sig inte med en flödesmätare. Du får aldrig investeringen tillbaka i inbesparat bränsle.

 

Via följande länk nedan kan du hitta hur mycket diesel per timme spridarpumpen ger ut på olika varvtal. Helt matematisk borde 1,8 L/NM varit möjligt, men det har jag inte lyckats uppnå ännu (3.400 rpm -> 42,2 L/h per 24 knop).

 

Min relativt tunga båt går bäst med ca. 3.400 till 3.500 rpm. Då planar den lätt i 24-25 knop och jag behöver nga trimplan.

 

http://hitechmarine.com.au/aurora/assets/user_content/files/7001bc7474b6f626947d063345be7dc6.pdf

 

 

Mvh,

 

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Marcuscdet är min uppfattning oxå.

Tack för länken till verkstadsmanualen, har letat en hel del efter den utan att hitta den.

Nu ligger den utprintad på sängbordet, riktig tjock bok :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hoppas manualen inte komer att bli nödvändig utan bara underhållande. Manualen för Bravo 2X drevet är dubbelt så tjock! Detta trots att det finns mycket mindre delar i ett drev än i motorn ;)

 

Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

vi har bytt upp oss till en beg Aquador 26 med en CMD 4,2 ES. Vi hann bara med 200 nm i höstas, men det känns som att motorn passar denna båt riktigt bra.

Nu till min fundering. Till förra båtens Volvo Penta brukade vi köpa delar från Crom Marine. Men var köper man bäst filter, anoder, impeller och andra underhållsdelar till rätt kurs om man har en CMD?  

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen koll på ställen runt Stockholm, antar att crome marin ligger där.

I Göteborgs området har Öckerö marinmotor ett bra utbud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Det verkar dock som att Öckerö Marinmotor inte har någon postorderservice. Eftersom vi bor uppe i Norrbotten så måste det gå att beställa delar på distans.

/Niklas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

har en RIB Unlimited 32 ('06) med CMD QSD 4.2 350hk med Bravo XR ('11). Monterat själv med all elektronik.

Går 40 knop med 3000 rpm - ger 0,9 l/Nm. Max på 50 knop. Med en Maximus 28' som är labbat av BBlades i USA till att bli närare 27'.

Hade problem med motorfästen som blev kört sønder - brickorna i järn blev slitna och tunnare som igen gjorde att motr børjade vrida på sig. Inte bra. Bytte till 10.9 järn och fyllde på med brickor på hela bulten- Det blev stumt!

Monterat Racor luftfilter - ger mindre turboljud från insuget.

Har flyttat drevoljan tills platsen för den avlägsnade gasen. Den har ingen funktion längre på denna motorn (fly by wire). Då kan jag kolla nivån och påfyllning sker utan att ta av plastplåten över motorn.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller manual på svenska så säljer Marinshopen i Älvsjö (stockholm)  en på svenska som är mer detaljerad än den som följer med vid köp av motorn (CMD 4.2 320). De säljer även delar till CMD. Jag har köpt oljefilter, bränslefilter etc där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite filter till de äldre 4.2. Vet ej om de nyare kör samma filter men misstänker det. Om du pm.ar lite filternummer så kan jag kolla upp det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Marinshopen verkar ha en hel del grejor till olika motorer. På reservdelsshopen kommer dock inte CMD upp under kategorin inombordsmotorer diesel. Jag har mejlat dem och bara fått besked om manualen alt. servicebok

Jag har hittat web-shopen Mercurydelar.se som har ett bra sortiment, men då är det fråga om originaldelar till fullpris.

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag har bytt de båda bränslefiltren i min 4,2ES och fyllde upp förfiltret med diesel. Jag lyckas dock inte fylla finfiltret genom handpumpen som sitter monterad vid finfiltret på motorn. Jag lyckas bara pumpa med det runda handtaget 1-2 cm upp och ner. På Volvo Pentan som vi hade i förra båten fick man dra runt motorn något varv med tändningen för att det skulle vara möjligt att pumpa. Det hade tydligen att göra med i vilket läge motorn stannat. Jag har nu försökt detta med CMD:n, men lyckas inte få till någon större pumprörelse på handpumpen.

 

Finns det något specialknep som inte finns omnämnt i instruktionsboken? 

 

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...