Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Rasta

Huvudstömbrytare hur har ni gjort?

Rekommendera Poster

Min huvudströmbrytare har blivit mindre pålitlig så jag har inhandlad en ny. Den jag köpte va tydligen en av dom bättre 300:-. Jag har alltid haft det kopplat så att jag stänger av all ström med den inklusive motorn.

När jag pratade med 2 st på jobbet så sa dom att deras motorer har ständig ström och att dom sätter bara på alla instrument och all annan el med huvudströmbrytaren. Blev osäker och fråga i affären jag köpte brytaren och han sa att man ska bryta all ström inklusive motorn.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra så tänkte kolla hur ni gjort. Min motor är för övrigt en mariner 60hk 4t 2002års modell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en bra huvudbrytare måste man betala 300 eller mer, att köpa billigare, brukar ha röd plastnyckel är att kasta bort pengar.

Du kan koppla som du har haft det tidigare.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, all ström till brytaren (utom länspump om det finnes). Antagligen så som du hade det tidigare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att ni som brukar stänga av huvudströmmen gör likadant i bilen? För mig är det en arbetsbrytare som man bara stänger när man ska göra något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM man överhuvudtaget ska ha utombordaren via en huvudströmbrytaren är det viktigt att det är en högkvalitativ brytare och helst inte nån nyckelmodell, absolut inte med nyckel i plast. En nyckelbrytare kan slås av om nåt kommer åt den o på de med plastnycklar är det vanligt att nyckelpiggen brister. Om strömmen bryts under drift är stor risk att likriktaren/regulatorn lämnar in. Jag föredrar helt klart att koppla utombordarn direkt mot batteriet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis som du fått via de flesta svar, är det en huvud-strömbrytare så ska den bryta allt. Annars kan den bara heta strömbrytare.

Dock brukar man koppla förbi med anslutning av länspump men inget annat. Ska man då bryta rubbet är det bara att lossa kablar till batteriet.

 

En liten fråga, varför är den med lös nyckel så dålig? Spänningsfall? Går sönder lätt? eller vad är felet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag fick min motor (Yamaha F80) monterad på Yamahacenter 2010 fick jag besked på att motorn ska vara direktkopplad och inte kopplas via huvudströmbrytare. Dumt nog frågade jag inte varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En orsak till direktkopplad är att om huvudbrytaren bryter kontakten med batteriet då motorn är i gång kan spänningen skena då generatorn inte har någon belastning.

Överspänning brukar förstöra elektriska komponenter.

Defekta brytare (glapp) kan själva bryta och ge denna effekt.

Själv varit med om fenomenet i rallybilar när klåfingriga slagit av huvudbrytaren då motorn varit igång. Glödlampor som exploderat men klarat övrig elektronik.

Men själva vitsen med huvudbrytare är ju att kunna bryta bort batteriet om något går åt pepparn . Dock stänger inte huvudbrytaren av motorn. Men Brinner det i systemet drar man nog hellre huvudbrytaren än oroar sig för överspänning. Dock bör man stänga av motorn först.

Har man direktkopplad motor blir det svårt att bryta bort batterierna om något händer. Även smidigt då man mekar och vill vara säker på att ha det spänningslöst.

Själv tycker jag det känns bra att kunna bryta bort batteriet då jag lämnar båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 stycken brytare, en till startbatteriet och motorn och en till förbrukningsbatterierna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabfish skrev: En liten fråga, varför är den med lös nyckel så dålig? Spänningsfall? Går sönder lätt? eller vad är felet?

Den har grova kopparkontakter som ju oxiderar lätt och därmed ger spänningsfall. Dessutom så har den dubbla bryt-ställen i serie, alltså två ställen som kan oxidera/krångla. Nyckeln pressar helt enkelt en kopparskena mot de två anslutningsbultarnas ändar med ett fjädertryck. (Ena bulten borde vara permanent förenad med skenan via en rörlig fintrådsfläta, kan jag tycka.) Att nyckeln går litet trögt att vrida är för att fjädern spänns upp, men den kunde gärna ha varit ännu kraftigare med tanke på pressen i den rejäla kontaktytan.


[själv har jag borrat bort nitarna och satt dit skruvar istället, och brukar putsa kopparn vid vårrustningen. Brytaren lossnar då och delar sig i samma moment när dessa träskruvar tas bort, själva anslutnings-ringöglorna får sitta orubbade. Vårservicen går därför snabbt och enkelt. Just min röda plastnyckel har en metallpigg och visar inga tendenser att ge sig. Kör i normalfallet som mest 55 ampere genom brytaren utan minsta problem, alltså givet att kopparytorna är hyfsat oxidfria. Haha, man vet vad man har - men inte vad man får - så den får nog hänga med nåt ytterligare decennie. ;)]

Vilka grejor måste egentligen vara batteri-inkopplade då båten lämnas i hamn, kommer bara att tänka på sagda länspump samt därtill solpanel/vindsnurra och bilstereominne. Fler manickrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Samma här! Känns tryggt, enkelt och bra... om inte så låt mig leva vidare i ovisshet smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Kopplar det lika dant som jag hade innan då. Det e säkert min gamla brytare som fick voltregulatorn att sabba på min motor då. Säkert därför den va ostabil i laddningen med. Anledningen att jag köpte en ny va att helt plötligt bröts all stöm ( aldrig när jag körde) utan 2 ggr när jag skulle starta båten efter att ha stannat o fiskat en stund 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja nu är det så att de huvudbrytare med den allra högsta kvalliten har lös nyckel, brytare med vred är genomgående av lägre kvallite, att en kvallite brytare skulle bryta utan att någon vrider på den är omöjligt, ju trögare/hårdare fläder desto bättre, då den ska bryta så snabbt som möjligt för att motverka gnistbildning om det ligger spänning på brytaren vid avslagningstillfället.

Jag öppnade min 25+ år gamla brytare av nyfikenhet, inte tillstymmelse till någon som helst antydan av gnistbildning, kontakterna var ej av koppar utan någon annan ljus metall lika blanka som om dom hade varit nya.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många gånger har dina brytare kopplats från med elastning av någon dignitet.

Kallas de inte batterifrånskilljare?

I min värld är en frånskilljare en apparat som inte får öppnas under belastning. Den skall enbart bryta spänningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld bryter man elen för att inte elförbrukare i båten ska ligga och dra viloström när man lämnat båten. För att på detta sätt inte komma till båten nästa gång och ha ett tomt batteri och så kan man inte starta motorn (förutsatt att man bara har ett batteri för både start- och övriga förbrukare).



Förövrigt kan jag säga att jag hade tidigare en röd plastnyckel till brytare och en liten metallbit som strömmen ska gå igenom. Började märka att motorn var död när jag skulle starta den och fick lirka med nyckeln fram och tillbaka. På något sätt pajjade den men då var den ca 14 år gammal. Jag köpte en ny på hjertmans med fast nyckel som man vrider på och av och den kostade ca 250kr. 2 år gammal och still going strong ;)

 

http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=855&artname=Huvudströmbrytare Blue Sea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va en sån med grön nyckel jag köpte som fanns på den sidan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har en batteriavskiljare som gör att den alltid startar. sedan har jag en huvudbrytare oxå som jag väldigt ofta glömer stänga av. ofta är det medvetet. Båte drar då ingakrypströmmar mm o det är oxå bra att veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudbrytaren är en säkerhet. Om det skulle råka bli en brand eller kortslutning i elsystemet så är den guld värd, därför skall den bryta all ström, men undantaget som bekräftar reglen är om det finns en automtisk länspump eller tillexempel en kylfläkt som inte får kunna stoppas innan den kylt av det som skall kylas, dessa skall inte vara kopplade via huvudbrytaren men tänk på att det är viktigt att ha dessa avsäkrade på rätt sätt.

I min båt är elsystemet kopplat via 2 brytare. en brytare för vadera batteriet. Detta gör att jag väljer vilket batteri jag vill använda och vilket jag vill spara på för nästa motorstrat. Kan välja att ha båda brytarna tillslagna samtidigt så laddningen görs på båda batterierna, men måste då komma i håg att koppla bort det ena när vi lögger oss i någon hamn. Är ju inte skoj att få slut på ström så motorn inte vill starta.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du att din huvudtrömbrytare klara att bryta strömmen vid en kortslutning, eller är det något som du gissar/tar för givet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte hänga på Toaen's inlägg ovan...

 

Jag har fått synpunkten att brytare med en lös nyckel i PLAST har en liten risk - om det blir kortis. Då blir det varmt i ledningen?

 

Då blir det ännu varmare i brytaren kan man gissa?

Och då värms nyckeln också upp, den har metall nederst.

 

Är plasten billig och strömstyrkan stor kan plasten t.o.m. börja smälta?

Och blockera så att nyckeln inte kan manövreras?

 

Lösning? Två sätt: byt till nyckel helt i metall.

Eller brytare med vred, fast för en femhundring ungefär, högre kvalitet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog i stället vilja säga - sätt in en säkring. För starbatteriet - en som klarar startmotorns startström. För förbrukningsbatteriet - en säkring som klarar de högsta strömmarna plus lite till som förbrukningskretsen drar. Ledningarna skall dimensioneras i harmoni med de tänkta strömmarna i kretsen.

Jag hade vid ett tillfälle en starmotor/dynastart som brann upp när jag försökte starta motorn. Försökte bryta strömmen på huvudströmbrytaren/batterifrånskilljaren, varvid huvudströmbrytaren också brann upp (svetsade ihop) . indecision Fick lägga av kabeln på batteriet för att få stopp på eländet. 

Ni kan inte ana hur snabb jag blev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudbrytaren är en batterifrånskiljare eller, som jag ser det, en arbetsbrytare. Dvs en brytare som kopplar bort strömmen när man vill ha strömlöst pga arbete. Det är också en säkerhetsgrej, att kunna bryta all ström vid ett haveri. Enligt CE-reglerna skall det finnas huvudbrytare, är båten CE-märkt måste den alltså finnas. Huvudbrytaren är nog knappast konstruerad för att bryta last eller daglig användning. Vill man bryta ström så använder man strömbrytare. Eller så har man kombinerad säkring/brytare, tex automatsäkring/dvärgbrytare för montering på DIN-skena. När man lämnar båten slår man av det man vill ska vara strömlöst. Jag har gjort uppdelningen så att jag håller navigationsdelen separat och hela den delen bryts med en brytare/omkopplare som också ger möjlighet att växla till matning från startbatteri. Det är en sk kamströmställare som dessutom bryter tvåpoligt. Jag har tagit bort tändningslåset till motorn och ersätt med en riktig strömbrytare. Både start och husbatteri har givetvis både huvudbrytare och huvudsäkringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, måste bara få gnälla litet ytterligare på min gamla kära nyckelbrytare. :) Förutom det knasiga med att den onödigtvis bryter på två seriekopplade ställen så landar mellanblecket helt platt utan minsta tendens till oxid-skrapande sidorörelse.

[Hjälper alltså föga att försöka gymnastisera en glappig brytare genom att upprepat slå till&från för att därigenom skrapa oxid, dess möjlighet för litet gnagande rörelser tycks konstruktören också ha missat. (Har försökt skissa detta ovan, alla strömbrytare eller reläkontakter borde i mina ögon vara konstruerade för åtminstone en pytteliten gnagande rörelse vid tillslag enligt de blå pilarna. Bleckets/bultarnas sneda ändvinkel i den högra skissdelen kan nog åstadkomma detta? Gissningsvis så räknas oxid-slipande gnag som en helt elementär egenskap/parameter i strömbrytar-branschen??)]

Håller f.ö. med Toaen, brytaren kan smälta ihop men värmeutvecklingen slutar därmed (resistansen går mot noll vid hopsmältning, och svalnandet permanentar sen överraskande smidet innan man ens hinner släppa startknappen) så risken för att värmen skulle spridas till själva plastnyckeln och hinna orsaka att den smälter - enligt Funkis tanke - känns osannolik eftersom det väl dessutom finns ett värmeisolerande bajonett-mellanstycke enligt skissen? (Kan bara ana hur snabbt du fick fram 13:s nyckel och lossade batteripolen, har upplevt samma dynastart-reläproblem men med den viktiga skillnaden att brytaren i mitt fall råkade funka. :) Huvudsäkring på batteripol bl.a. därför nog klart rekommendabel.

post-10006646-1394237501,1886_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas 1 Håller med om att en lågprisbrytare skulle vinna på din konstruktion, det  är hos dom det förekommer oxidation, glapp, med värmeutveckling spänningsfall och till slut svetsning.

En dyr gastät brytare med kraftig fjäder drabbas inte av dessa problem.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...