Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ebberstein

Behöver Er hjälp! Utveckling av grill för båtfolk

Rekommendera Poster

Vi är en grupp industridesign-studenter från Ingvar Kamprads Design Center i Lund. Vi arbetar med ett projekt då vi vill utveckla en grill för båtfolk.

Vi vänder oss därför till Er som har erfarenhet av grillning eller Ni som önskar att grilla när ni är ute med båten.

Vi söker nu personer som skulle kunna ta sig några minuter och hjälpa oss.

Nedan finns en länk som leder Er till en digital enkät som är till för att vi ska förstå användarnas vanor, krav och behov av grillning på havs.

http://bit.ly/108h4EO

Vi tackar så mycket på förhand för Er tid.

Har ni frågor maila gärna på:

Erik@Ebberstein.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bättre att göra länken klar och klickbar, så att man kan koll att den fungerar. Fick inte länken ovan att funk, men med lite trix och envishet kom jag in på enkeäten. 

 

Mina grillvanor tillhör nog de mer avancerade. Har en Coobgrill - som jag fått som tack för hjälpen och använder den npg i alla fall en gång vart annat år.wink

I fjol vet jag bestämt att jag inte grillade - jag hittade inte grillen. cool

https://docs.google.com/forms/d/1ucTRIN2bSWj1BTxGq-D2B3ZZzP-CtFcaE160spL_cdE/viewform

Att sen fåden att fungera på forumet verkar hopplöst-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahopp, nu är ett ytterligare fel upptäckt; Nämligen att det inte går att välja fler än än på frågan om egenskaper hos grillen.

Edit: det första felet är att citattexten fattas(som beror på MGs server).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen! Är lite av för många kockar situation som har uppstått. Nu ska det sista felet förhoppningsvis vara löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska hjälpa sina medmäniskor så klart, MEN detta är enbart i syfte att tjäna pengar på information som du/ni annars kan köpa.

Förmodar att om vi nu hjälper er att utveckla den perfeka grillen så borde vi alla bli delägare i patentet på denna supergrill:)

 

 

EDIT: Fasiken va svårt det e med stavningen!!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverka portföljgrillar. De försvann för många år sen för att de var så bra. Ersattes av det eländiga engångsgrillarna som bara går att bära i en riktning. Portisgrillar har handtag för återbäring och laddutrymme för ny kolsats.

Genialt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, portföljgrillar må vara bra för enklare grillning tex korv eller möjligen tunnare hamburgare. Jag kör Biltemas rostfria liggande tunna. Plats för kolpåse o tändvätska när den är undanstuvad, möjlighet till dubbla grillytor och när man bara använder botten kan man ju även vika över locket för temperaturens skull. Möjligen lite för liten för att lägga i tegelsten el dyl för indirekt grillning, men det går iallafall. Helgrilla ex.vis en fläskfilé på en portföljgrill är i min mening ogörbart. Grillen är nu inne på 3e säsongen och inget har hittills fallit isär eller rostat sönder som på mycket annan billig skit. Jag grillar MYCKET, ofta flera ggr i veckan, med premiär runt nyårsdagen och säsongsavslut strax innan julmaten tar vid. Grillar allt mellan fågel och fisk oavsett om det är animaliskt eller vegetariskt och har hittills inte hittat nån portabel grill som slår den jag har nu. En portföljgrill har jag nedstucken i fiskeryggsäcken för att kunna grilla nån outtalbar korv vid nån tjärn, men det är allt den duger till imho :)

Till TS:

Jag har fyllt i enkäten men saknar (i vanlig ordning) en mängd frågor som väl borde vara av intresse om ni ska utveckla nånting som redan finns lite längre:

Exempelvis hur stor grill man är villig att släpa med sig för att kunna stuva undan densamma.

Ytterligare ett exempel: Grillar du iland eller på båten? Hmmm, om det fanns en vettig kolgrill jag kunde ha fast monterad på pushpit så skulle jag gärna överväga att grilla ombord istf iland som nu sker. Men alternativet var man FÖREDRAR att grilla finns inte med. Bara var man gör det idag och varför man gör så. Hur ser en vettig sådan grill ut då, blir ju en följdfråga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv löste jag mina behov med att komplitera upp min Weber 'fyrkantiga' ..med en en Primus gasolgrill , typ portabel , med engångs gasoltuber!

Mao ..kan grilla ombord och på land och fortfarande stuva undan dom i båten ,pga dess netta storlek :-)

Tycker nog grillkolen tar mer plats :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag besitter en weber q100 en riktigt bra pjäs! gasol, går fort att få varm  och relativt lättstuvad. 

Svärmor jobbar med bland annat krockkuddar så hon sydde mig ett fodral i krockkuddetyg som dessutom är flamsäkert och tätt så när jag klämmer ihop kardborren så förblir den luktfri.

Dessutom kan jag stoppa ner den i maskinrummet utan att bli orolig för att det far omkring massa bös som kan landa i grillen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja ha en grill (för kol/briketter) som går att stuva i båten utan att den först måste rengöras allt för noga, för att den inte skall smutsa ner.

Alltså, den borde ha ett helt tätt ytterhölje och en form som gör att den inte rullar runt inne i båten och dessutom försedd med en spärranordning så att den inte öppnar sig av sig självt.

Däremot ser jag inget behov att kunna använda den inne i båten (bara dumt) möjligen på bryggan (men inte heller det ett behov) ..... grillar helst i land!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en grill som är snabbtänd (10-12 min), hyfsat stor grillyta med gjutjärnsgaller, gallerna kan brännas av efter grillningen, packas in i väska för att slockna, borstas rent på gallerna vid nästa användning, förvaras i väska med dragkedja. Den har bara ett fel - den är rätt dyr. Men det går att hitta den billigare på webbshopar i England eller Tyskland.

http://www.sonofhibachi.com/

http://fritidsutrustning.se/product_info.php?products_id=30

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det såg ut som ett användbart koncept.

Rätt mycket delar för visso, men det verkar som man bara monterar ihop den en gång, och därefter bara viker hop den och stoppar den som den är i den brandsäkra påsen. Vilket går att göra utan problem även om den är vrålhet, bara man inte bränner sig själv förståss.

Grillbriketterna kvävs då när påsen stängs och allt slocknar/svalnar och kan tom återanvändas.

Är det så enkelt och bra ?   Då kan den vara klart intressant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sparar väskan om du inte stoppar den i påsen direkt när du grillat färdigt. Låt den svalna nån kvart - sen kan du stänga in den.

Den monteras ihop vid första användning sen är det bara upp o ner i påsen som gäller.

Briketterna i grillen slocknar och återanvänds vid nästa grillning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är så tråkig att jag vartannat år köper den billigaste kolgrillen på OK-macken för ca 100 kronor när den föregående rostat sönder. Den körs på lämplig klippa iland, får svalna under natten och stuvas i svart sopsäck när den tas ombord.

Ingen lämplig grill-klippa betyder val av annan mat. Vågar inte köra grill ombord. Mer än gasolköket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätthanterlig, tar liten plats, lätt att rengöra, lätt att använda , efter användning doppa den i vattnet så kan man ta ombord den direkt utan att behöva vänta på att den ska svalan..

 

Muurika.. (stekhäll) http://www.muurikka.se/

 

Självklart kol,ved eldad .

 

(Läs gärna på vår hemsida under länken S/y Recept där jag kommer lägga in nya recept anpassat för oss båtfolk, Ligger bara ett där nu men jag håller på att sammanfatta 5st till inom snar framtid.)

Redigerad av Allegro33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja ha en grill (för kol/briketter) som går att stuva i båten utan att den först måste rengöras allt för noga, för att den inte skall smutsa ner.

Alltså, den borde ha ett helt tätt ytterhölje och en form som gör att den inte rullar runt inne i båten och dessutom försedd med en spärranordning så att den inte öppnar sig av sig självt.

Däremot ser jag inget behov att kunna använda den inne i båten (bara dumt) möjligen på bryggan (men inte heller det ett behov) ..... grillar helst i land!

I styrpulpetaren har vi en liten grill i en väska. Funkar utmärkt, grillar till 4 personer, korv, kött, kyckling etc. Inte stora flintastekar men väl ytterfiléer, kotletter etc. 

När jag grillat klart öser jag briketterna i vatten och 5 minuter senare kan jag packa grillen i väskan, vill jag snåla tar jag upp och torkar briketterna så räcker de till en grillning till...

 

post-104865-0-43075600-1412780244_thumb.jpg

 

Edit: För mig är det viktigt att grillen blir liten, och det får gärna finnas en färdig väska till den så att den inte smutsar ner båten i onödan, samt isolerar metallen ifrån aluminiumet i båten.

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en grill som är snabbtänd (10-12 min), hyfsat stor grillyta med gjutjärnsgaller, gallerna kan brännas av efter grillningen, packas in i väska för att slockna, borstas rent på gallerna vid nästa användning, förvaras i väska med dragkedja. Den har bara ett fel - den är rätt dyr. Men det går att hitta den billigare på webbshopar i England eller Tyskland.

http://www.sonofhibachi.com/

http://www.youtube.com/watch?v=X_CNazAOnUc

http://fritidsutrustning.se/product_info.php?products_id=30

Kul att se att det är fler som hittat denna eminenta grill. Jag har lyft fram den i alla grilltrådar jag läst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min SoH i drygt tre år och är fortfarande lika nöjd varje gång jag använder den och det är rätt ofta, både på sjön och hemma i trädgården. Ett antal vänner till mig har blivit imponerade när de sett den i användning och har skaffat egna och även de är nöjda med sina.

 

Tyvärr så har Fritidsutrustnings hemsida  rasat samman men de påstår på FB att det går att maila dem.  https://sv-se.facebook.com/fritidsutrustning?_fb_noscript=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...