Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jokar

Hälsorisker polyester

Rekommendera Poster

Hej!

Har plastat tak i båten idag, hade öppet taklucka och fri sittbrunnsdörr. Jobbade Max en timme utan att vila. Hade tyvärr ingen mask (kommer alltid ha det from nu).

Naturligtvis kände jag mig yr efteråt. Polyester innehåller ju styren som är farligt för hjärtat samt cancerframkallande.

Nu luktar jag plast när jag andas ut. Har någon varit med om liknande grej?

Puls är normal men blir lite orolig om vad som finns i mina lungor. Att det var dumt utan andningsmask förstår jag med, men nu när det redan skett, vilka åtgärder är bra att vidta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som du inandats mycket ångår. Om du känner att något inte är normalt tycker jag du skall uppsöka läkare direkt.

Polyester innehåller ju som du säger styren, och läser man säkerhetsföreskrifterna från t.ex.recihold som tillverkar polyester så gäller.


Vid inandning:

Tillförsel av friskluft, i förekommande

fall konstgjord andning, värme. Vid

ihållande besvär kontakta läkare.

Vid medvetslöshet lägg oc

h transportera patient st

abilt i framstupa sidoläge.

·

Vid kontakt med huden:

Tvätta omedelbart med vatten och

tvål och spola därefter noggrant.

·

Vid kontakt med ögonen:

Spola ögonen öppna i flera minuter under ri

nnande vatten och kontakta läkare.

·

Vid förtäring:

Skölj munnen med vatten.

Se till att patienten kommer under läkarvård.

Hoppas du känner dig bättre snart.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör ha en riktig skyddsmask med filter av sådan typ som säkert tar bort det farliga styrenet. Jag använder numera alltid det liksom dubbla skyddshanskar eftersom det lätt blir klibbigt och då måste man snabbt bli kvitt kladdet för att kunna fortsätta.

Jag använder även en stor fläkt för att öka luftomsättningen. Blir man det minsta yr är det inte bra!

Bättre än skyddsmask är en friskluftmask om du har tillgång till det..

Polyesterplast där är lösningsmedlet farligt, däremot är inte hudkontakt med plasten fullt så farlig. Däremot vid användning med epoxi då bör man mycket noga akta sig att få hudkontakt då risken för epoxialergi är påtaglig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var ung och dum, köpte jag mig ett plastskorv till en 27 fots havskryssare och plastade upp däck och överbyggnad. Jag stod innomhus i en lada och hade täckt båten med pressänning från taket, som jag kunde hissa upp när jag jobbade.

Hade en kronans gasmask som jag använde när jag plastade. När jag plastat färdigt dagens arbete, släpte jag ner presänningen, satte på lite värme och gick hem.

En arbetskompis kom över ett skrov inkl. däck till en ungefär lika stor motorbåt - billigt. Han hade en liten lada, där han lyckades baxa in båten. Arbetskompisen är/var av den energiska typen till skillnad från mig, som aldrig har brått.

När alla förberedelser var klara började han plasta. Om han hade nån skyddsutrustning vet jag inte. Han satt inne i båten och plastade nästan en hel lördag. När han körde hem de fyra milen mådde han inte bra. Han var sedan borta från jobbet i flera månader. Han hade blivit styrenförgiftad. Styrenen lär sätta sig på centrala nervsystemet.

Sen sålde han båten så snart han kunde.

Hur man klarar att plast utan nån form av andningsskydd förstår jag inte. Skulle själv plasta nere i ett stuvutrymme med en lite lucka. Gjorde alla förberedelserna, la allt så att jag skulle kunna komma åt det, inkl. gasmasken. Kröp ner i luckan och kom åt allt - utom gasmasken.

Plastjobbet var så litet att jag tyckte jag kunde fixa det utan mask. Det kunde jag inte. Hur jag så snabbt kunde ta mig upp ur den lilla luckan förstår jag inte än idag.

Nu för tiden använder jag lösningsmedelsfri epoxy om jag plastar nåt innomhus. Det har ju också sina risker som Hasse skrev, men det luktar inte så eländigt.

Mår du inte bra skall du nog söka läkare.

PS

Nu är jag gammal och dumwink

Bild på mitt nuvarande plastprojekt - reparation av lukan i  och uppfrächning av sittbrunnen.

 

post-945-1394237484,4123_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smileyJag började -85 med plastskador och ombyggnationer och visst har man slarvat med mask och så. Hanskar var för jobbigt att ha av och på. Doppade istället fingrarna i talk när jag skulle ta i mattorna. Jag minns att i början kunde man bli lite yr i mössan men jobbade på ändå, jobbet skulle ju bli klart och kunden väntar och vill inte betala mer än nödvändigt. Men med tiden blir man avtrubbad och känner liksom ingen skillnad. Detta är inget jag rekommenderar men det jag fått lära mig är att styren är inte canserojent men aceton är. Slipdammet är farligare. Styren påverkar centrala nervsystemet på samma sätt som alcohol men ligger kvar lite längre tid i kroppen.

Alltså detta har varit min vardag mellan 1985 till 2007 och är fullt frisk och har värden som en idrotsman så jag tror inte ni behöver vara oroliga även om jag inte rekommenderar att göra som jag. Lite vimsig är man ju ibland, kan ju bero på något. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som jag kände, visste om som byggde båtar daglgen på 70 - 80 talet är idag avlidna tyvärr i leukemi, så hälsosam är styrenplasten.Och på den tiden använde man inte skyddsutrustning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde nyligen Biltemas andningsmask 26350 för lite båtjobb. Dels med gasfilter och dels med partikelfilter. 

Jag var noga med att kontrollera att den slöt tätt. Jag är mycket nöjd med den. Även när jag målade en båthytt invändigt med Interprotect som verkligen stinker av elaka lösningsmedel och epoxi. Jag kände inte ens lukten av färgen med masken på....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT kanske, men:

Min bror och jag gick en plastlagningskurs på Flipper Marin någon gång runt 1980. Det här var på den tiden innan lokalerna brann ned, så de höll till vid Viggbyholms Båtklubb ute i Täby, Stockholm. Gubbarna (40+) var riktigt trevliga och otroligt kunniga, och visade bla upp foton på en Flipper 850 som tjuvar helt hade kapat mitt på för att kunna släpa aktern med den värdefulla motorn närmare land. Den hade gubbarna lagat, och fotona - tagna i släpljus - visade att lagningen inte ens syntes. Yrkeskunskap, verkligen!

 

Fast... vi var också chockade över hur gubbarna såg ut. Bara lite drygt 40 men väldigt slitna, röda i ansikte och om näsorna, svullna mm. Vi lovade varandra dyrt och heligt att alltid ha andningsmask och handskar om vi skulle plasta, eller hålla på med starka saker öht vid målning, etc. Jag har hållit det löftet. Har haft mask tom då jag målat med oljealkydfärger.

 

Har ofta undrat hur det gick med de vänliga gubbarna på Flipper, och om de ens fick leva så länge att de fick uppleva millenieskiftet. Hoppas verkligen det, men är inte så optimistisk.

 

Jag funderar en hel del på om inte ångorna från tex epoxi, styren mm i begränsad omfattning även kan upptas via huden och att ämnena den vägen kan nå blodomloppet. Det vore intressant att få veta om någon har undersökt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde samma misstag som TS för ca 10 år sedan. Jag plastade några mattor ca30min utan mask och hade ont i lungorna dagen efter och smakade plast.

Jag hoppas att det är en gång är ingen gång men visst får man respekt för plast efter detta... Ni som ännu inte plastat, slarva inte med utrustningen.

 

Jag är intresserad av fler erfarenheter kring riskerna med plast. Jag slarvar inte med någon kemikalie idag, så kanske förde det något gott med sig:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Jag tror att en gång ingen gång gäller, men lyssna på varningssignalerna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite som Mange säger var dit jag ville komma tidigare, en gång är ingen gång. Men arbetar man daglien och går i ångorna kanske upp mot tio timmar om dagen kanske mer under häktiska perioder så blir man så van vid det att man tänker inte på det längre. Huvudvärk blir en vardag. Men jag drabbades av kraftig yrsel vid ett tillfälle och var då i kontakt med yrkesmedicin och där sa man att styren är inte canserframkallande. Men det kan skada hjärnan på samma sätt som alkoholen gör. Kroppen tar upp styren på samma sätt som alkohol och lagras inte i kroppen, men det tar något längre tid innan det går ur kroppen. Däremot poluretanlacker och många epoxy produkter innehåller isossianater vilket är starkt canserframkallande och allergiframkallande. Bottefärgerna som alla målar med varge år är livsfarlig! I synnerhet ni syndare som kör med ocean färg fast ni inte ens behöver det. Tvi på er fiskmördare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbade nära ett plastbåtsvarv vid plastbåtsboomen på 60/70 talet, mycket få av dom som plastade skrov fick uppleva sin pension!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo nog kan man lukta plast om man jobbat mycket med polyester. Jag mins i början på 1980-talet när jag kom hem efter att i 2 veckor varit uppe i Nyköping och varit med att plasta mina föräldrars Alllegro 33 att min fästmö/blivande fru tyckte det var läskigt att pussa mig eftersom jag smakade polyester. Vid ett annat tillfälle hade min mor bakat kannelbullar samtidigt som det pågick plastarbete i källaren. De bullarna hade en något skum smak. Jag tror inte alla blev uppätna utan det blev nog en del fågelmat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 timme är ganska mkt. Instämmer i de som sa att om du känner dig sämre, uppsök läkare.

Jag har plastat en del och använt Biltemas mask. Är fullständigt fantastisk bra för sitt låga pris. Det enda är väl att man bör byta insatser med jämna mellanrum så de inte blir mättade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

uppsök läkare - ett gott råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet finns det ingen klar koppling mellan cancer och styren. Styren är klassat som möjligt cancerframkallande (http://monographs.iarc.fr/ENG/Monographs/vol82/mono82-9.pdf).

Däremot så tycker jag sunda förnuftet manar till försiktihetsprincipen. Halvmask med kolfilter är bra, helmask med separat luft är ännu bättre. Lukten sätter sig i kläderna, så byt om när du är klar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade på friskluftsmask. Priset avskräcker. Jag ska slipa bort gelcoat och en bit längre in till blykölen, sen bygga upp och plasta om enligt konstens alla regler. Utomhus. Har en AGA-mask för dykning och ett par luftflaskor med 200 bar i. Funkar det? I mitt fall, behöver jag täcka huden? Tänker overall och handskar + AGA masken med separat lufttillförsel.

 

Lite rädd för att den immar igen, svettigt jobb! Finns det nån annan mask som duger annars? AGA masken har legat 10 år på hyllan, om den inte funkar längre, kan man stoppa vanlig dykregulator i munnen och ha cyklop (för att täcka näsan så all luft går genom munnen, och skydda ögonen)? Blir lite bar hud på ansiktet då men kanske ok? Får ju alla fall bra luft i mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte synd att förstöra dykutrustningen!?

 

När du slipar bort gelcoaten är det en bra andningsmask med damfilter som gäller. 

Helst har jag bara T-shirt när jag slipar glasfiber. Å så en skållhet duch efteråt. Det trixet lärde jag mig på en plastbåtsfabrik nån gång i början v 1970-talet. Har slipat mycket glasfiber på amatörnivå sen dess. Sen kan det ju va en aning kallt nu med bara T-shirt. så då dår man lida med varmare kläder som masserar in glasfibernålarna i huden. indecision

När det gäller plastningen så är det för ditt jobb epoxy som gäller. Epoxyn har lite andra risker än polyester. Allergiframkallande, så där är det nog mer heltäckande kläder - engångsoverall kanske - som gäller. Och skyddshanskar. 

På den andningsmask som jag har kan man sätta till även andra filter. 

Här har jag svamlat lite allmänt tunt bägge frågorna. Ja tom runt alla tre - även den du inte ställde. Slipa ordentligt. wink

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/slipfusk.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas andningsmask räcker utmärkt, har slipat/plastat flera båtar med samma mask. Handskar och heltäckande klädsel och dusch efter slipning räcker. När du står ute och jobbar är varken damm eller lukt speciellt jobbiga.

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetsklader-och-Skyddsutrustning/Oga--Oron--och-munskydd/Skyddsmask-755-26350/

 

För att få tillräcklig värme för härdning bör du dock bygga ett litet tält av byggplast eller liknande runt kölen, men det har du säkert redan tänkt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket frisk luft är nog det enda du kan göra när det redan hänt.

Jag kan rekommendera Julas vätsketäta overall om du vill slippa glasfiberdamm på huden. Använder dom även vid plastning och byter dom mellan varje plastningsomgång så plasten hinner härda till den ska användas igen. Däremot är dom väldigt varma på sommaren men det får man tåla.

Handskar kör jag med engångshandskar från jula samt billiga skithanskar över för

Andningsmasken är en klassisk Sundström med ABKE1 filter + dammfilter

Det jag har märkt är att skilnaden mellan olika polyesterbladningar är stor. Den som jag köpte i 200liters fat kan man plasta med utan mask, om man går på lukt men säkert inte nyttigt. Biltemas polyester förpestar hela lagerlokalen ävem om man bara plastar 30x30cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man jobbar med lösningsmedel är det viktigt att ha rätt filter på andningsmasken också. Filtret som följer med är oftast ett partikelfilter. Filter för organiska lösningsmedel skall vara brunt (Andra filter är gröna eller gråa)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har plastat 3 timmar och fick som röda bulor runt vänster öga. Fick stå böjd över formen då jag lagt i remsor i steglisterna. använder Sundström mask och handskar. Jag har inte varit med om att plasten varit så stark tidigare. Jag har inte fått plast i ansiktet utan måste vara ångor. Använder norpol  720-800

Nu tar jag det lungt ett tag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styren är vetenskapligt bevisat vara cancerframkallande. 

Framför allt har exponeringen av styren ökat lymfatisk och hematopoetisk cancer.

Styren leder till en ökad frekvens av kromosom strukturella avvikelser i perifera blodlymfocyter

Risken för njurskador och leverskador är starkt förhöjda samt längre exponeringar ger med säkerhet kroniska kognitiva hjärnskador!

Hade en patient som arbetade i båtindustrin, som skälvande med skevande ögon påstod att det där med styren är skitsnack. Kort därpå kunde han inte röra sig utan rollator. Svår njursvikt. Avled i leukemi 1,5 år senare...

Om ni plastar finns bara en bra lösning, -övertrycksmask!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha pratat med ett proffs i plastbranchen så är det nog härdare som skvätt upp i ansiktet när jag blandat. Såren kommer läka men om man får härdare på sig så skölj med vatten rikligt. Aceton släpper huden igenom vad jag förstått. Jag har köpt en sundström sr 200 helmask nu som jag kommer använda. Övertrycksmask är förstås bäst men lite overkill om man inte plastar i cisterner eller 8 timmar om dagen. 

4253400.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lonelybird: Hur ser du på någon enstaka exponering som vi är ett par som råkat ut för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...