Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Jocke-SeaRay

Primus Vidar gasolgrill

Rekommendera Poster

Hej ...blev köpsugen en dag och kom hem med en gasgrill från Primus .

Min egna tanke va att istället för att alltid ta fram Webern så finns det tillfällen då bara några korvar eller annat enkelt skall grillas !

Så , utan att veta eller testat , hoppas jag mitt val har varit klokt , för det var den enda portabla grillen jag kände till ....

 

Så ...någon annan som gjort samma misstag :-) ..och kan göra ett utlåtande på denna grill . . ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande! Har själv sneglat på den grillen och tycker den verkar väldigt smidig. Ser fram emot att höra om dina, och andras erfarenheter med den! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade för några somrar sen. Rackig konstruktion med skruvar som lossnade och rostade, automattändning som inte funkade mm. När man grillar rinner fettet ner och lägger sig invändigt. Svårt att göra rent utan tillgång till hetvatten och helst en stor diskho. Min åkte i soptunnan. Har du returrätt så skulle jag rekommendera dig att lämna tillbaka den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi köpte en sådan inför en långseglats för två år sedan och det är det bästa vi gjort, har aldrig grillat så enkelt som då. Vi föreberder allt tillsammans och går sedan iväg och grillar. Ingen glöd som skall inväntas....  

Fick tips av säljaren att ha två flaskor med då det kan frysa i utloppet om man kör hårt med den. Du kommer snart lära dig var det är varmast och hitta tekniken. Det funkar att grilla över hela ytan men det kräver lite flytt av köttet/fisken under tiden för att det skall bli klart samtidigt

Kvaliten är ok tycker jag, och man kan ju ta ut det undre lagret och göra rent!

/Tobias, som är en mycket nöjd Vidar grillare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med Vidar i fem år.

Suveränt att kunna sitta i båten o grilla, i början lade vi en folie

I botten som samlade upp fett men vi bytte till en senare modell

Som har en uppsamlingsplåt i botten.

Köper gasflaskor på biltema 4-pack till löjligt låg kostnad.

 

Kort sagt suverän sak att ha med sej , och ja det finns rejälare grillar

Men inte till de pengarna o den bekvämligheten.

 

Grilla på Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att fler kör med grillen :-)

En praktiskt fåga fån n om inte rns provet grillen ..för att få upp mer värme , kan man grilla med locket nere ? Någon provat att slänga på ett par oxfileer , nu vet ..hög temp och snabb vändning för ytans och rött innuti . På Webern hemma är det viktigt att locket stängs för att maximera värmen ..så,funkar det lika bra på den bärbara ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jocke-SeaRay

Nej, jag tycker du gjort ett val som är klokt om man skall ha en gasolgrill på en båt. Men det är bra att känna till vissa saker, annars får du samma inställning som Flipperskepparen

Jag velade under en lång tid innan jag köpte min Vidar. En del av kritiken har gällt den första modellen utan uppsamlingsskiva och så hade den några andra saker som modifierades samtidigt.

Visst är den lite ranglig och det finns vassa kanter. Det första att tänka på är låta maten rinna av...Med en kollgrill bränns fettet men inte med en gasolgrill. Sedan som de andra skriver tar det lite tid att lära sig flytta runt maten i och med att det blir rejät hett ovan brännaren. Sedan tycker jag ett grillnät är guld värt för att hålla samman fisk och hindra cashew nötter att ramla ner. Jag brukar torka av den med lacknafta efteråt, sedan lägga den i en sopsäck innan den åker ni i fodralet. Gasolflaskorna skall förvaras i ett dränerat utrymme. Storgengöring gör jag när jag kommer hem. Se till ha med ett antal flaskor och det är lätt att byta under grillningen. Det kan vara svårt att se hur stora lågorna är men jag har märkt ratten med min/med/max och man lär sig med tiden.

Lycka till.

Detta är en enda test jag fann på nätet av Vidar.

http://blogg.burkjakt.se/2010/09/03/test-av-primus-vidar-bbq/#more-28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl jävig då jag säljer den på jobbet, men det gör jag för att bekanta bad mig ta hem den då dom ville köpa för att ha i båten. Har haft reklamation på en där det var något produktionsfel.

Annars har kunderna varit nöjda och jag är nöjd med min. enkelt och snabbt att rodda mat när man är ute.

Men, det är ju inte en riktig grill, en grill ska eldas med kol enligt mig :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säj inte det, många stora grillar använder vad? ...gasol! även om jag kör med kolgrill hemma i trädgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta här verkar ha bättre erfarenheter av Vidar än jag. Kan konstatera att mitt exemplar var  utan fettbricka och utifrån informationen i tråden antagligen var en tidgare modell. Förhoppningsvis är den nuvarande versionen bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma erfarenhet som dig. Tog dock en eftermiddag och förbättrade konstruktionen på lite olika sätt.

 

Önskar att jag hade den nya modellen, men nu har vi grillat snart 4 år på den gammla och kanske kan jag sälja till sambon att vi ska uppgradera till den nya. smiley Såpass bra och smigid är den! Finns en annan tråd här om detaljerna (för/nackdelar).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den är ju inte jättedyr.....alltså....i båttillbehörsmått mätt så du borde få byta tyckr jag :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den nyare versionen, lätt att ta med, styva undan, lätt att hålla ren och varm på 2 min.

 

Love it!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr håller våran gammla fortfarande ihop! Så sugen på en ny.....

 

 

 

Olyckan kanske är framme på akterbryggan i sommar :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbar grill, smidig och fungerar bra, lätt att göra ren! :D

post-61236-0-66535000-1404417791_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i hyllningskören. Har den nyare varianten sen förra året. Otroligt smidigt att slippa kol/briketthantering. Ställer den ibland på badbryggan och grillar när man inte vill gå i land pga tveksamt väder etc. Kör alltid med stängt lock men den ger ändå inte samma ugnseffekt som en Weber tyvärr. Tycker den är riktigt prisvärd och gasflaskorna räcker förvånansvärt länge. Smidig väska följde med som gör det lätt att bära iland grillen samt att stuva den i båten. Jag säger köp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...