Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

Se och göra Sthlm - V-vik - N Öland - Gotland - Sthlm?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ser fram mot en massa bra tips för inför semestern 2013.

Vad måste man bara se och göra längs vägen när man seglar rutten Stockholm - Västervik - norra Öland - Gotland och åter till Stockholm.

Föreslå också gärna naturhamnar och gästhamnar längs vägen, särskilr sådana som inte redan finns på www.MarinWiki.se Och du, lägg gärna in dina intressanta platser...

Tack på förhad.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inget att se? crying

Då är det ju ingen idé att göra den seglingen... wink

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns massvis att se den sträckan du frågar efter. Transportseglade själv från Stockholm till Kungshamn via Kalmarsund  Maj 2005.

Då det blåste en hel del när jag skulle gå från Öja, så jag valde att gå rätt västerut och innomskärs. Tog natthamnar Oxelösund, Arkösund, Fyrudden, Västervik, Borgholm och Kalmar. Alldeles för snabbt för den fina sträckan.

Mötte en bogserbåt som släpade på en U-båt strax norr om Ven. Hade bränt en CD med de bilder jag hade tagit när jag låg i Höllviken kvällen innan. Laddade ner de bilder jag tog efter Höllviken till datorn och raderade dem i kameran. Sen rasade hårddisken på datorn. Den enda bilden jag verkligen saknade var den med U-båten vid Ven, men jag är ju glad för bifogad bild som jag tog i Kalmarsund.

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/stockholm-kungshamn-2005_7171.html

post-945-1394237388,6352_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag satt Gotland på kartan så att säga, på MarinWiki-kartan menar jag.

Det finns nu fullt med en massa små hamnar och en hel del sevärdheter och restauranger att besöka. Jag har hittat dem på www.Guteinfo.se och www.Gotland.net

Fortfarande lite omt om tips från er som varit där på riktigt... wink

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En söt hamn är Byxelkrok på Öland. Flera små bodar av turistfällestuk men på väldigt uthärdligt sätt. Tog en promenad efter stranden med blåeld (blomtyp). Jättefint.

 

Vi hälsade på en kusse till min fru och lyckades i kulingen dra sönder hans brygga. Därikring finns skyddade vikar med grunt vatten och ankringsställen. Hans stuga ligger norr Västervik.

 

Visby förstås. Hörselskydd är bra utrustning i röjarhamnen.

 

Oskarshamn är ett fint stopp. Varför inte Trosa, finns det nåt sötare. Öja inte att förglömma. Den lilla hamnen. Det var 35 år sen så den kan ha ändrats. Köpte ett par sumpade pinfärska rödspättor som böjde sig som en båge i stekpannan. Svårstekt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GRYTS skärgård.

Harstena är fint,fast jag har inte varit där på 15 år.(naturhamn på nordöstra sidan,Turesudde på sydöstra sida brygga,och bryggor i sundet mellan Hässelön och Harstena)

En fin naturhamn en bit sydväst är Gubbökupa(utkiksplats) även Laxvarp.

Men som sakt jag har inte varit där på ett par år.

Har hört att Grytsbrygga (Årsviken står det på eniros sjökort?)ska vara fint fixat numera.(resturang)Vi kallade det alltid grytsbrygga.

Även Ämtö på norra sidan resturang(tror jag) på södra sidan naturhamn.

Spendera mina somrar här som ung.Så jag kommer säker posta fler ställen vart efter jag kommer på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturhamnen på södra sidan Ämtö.

Man kan ta en promenad till andra sidan här ifrån.

Där ska det finnas en krog, enligt vänner till oss.

Fast sist jag var i dessa vatten var 15år sen,minst.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för inspirerande tips.

havneguiden.no var ett bra tips som jag inte kände till. Finns det flera webbaserade hamnguider? Ursäkta min okunskap, jag har mest navigerat efter eget huvud och använder hamnguider i Stockholms skärgård (i bokform) mest för att inte hamna där alla andra lägger till...

Det är skillnad när man ger sig av utanför sitt revir så att säga, då är det trevligt att hitta de finaste pärlorna och det gör inte så mycket om det ligger en massa andra båtar runt i kring.

Tack för inspiration i semesterplanerna, ska försöka lägga lite tid på att få in en del tips på MarinWiki. Tänker nog även försöka länka till havneguider.no från MarinWiki för att få så mycket info som mjligt tillgänglig i MarinWiki utan att göra intrång på upphovsrätten.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjäna..

På väg från sthlm kan du ju stanna till på Nåttarö (östermarsfladen), Utö Rånö Ålö, finns hur många ställen som helst, bunkra i Nynäs och ta dig vidare, trevlig resa cool..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turesudde på Harstena är  inget alternativ längre. 2011 satt det skyltar där med Privat område så den gamla gästhamnsverksamheten verkar vara ett avslutat kapitel.

De andra två Harstenaalternativen fungerar fortfarande, Harstena är värt en omväg som de brukar säga i vägkrogssammanhang. Finns för övrigt en bra krog ovanpå båthuset intill gästhamnen i Hasselösundet.

Sommarbutik (färsk o rökt fisk) med café vid gästhamnen, bageri borta i byn, bymuseeum i gamla skolan och en fin miljö i övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj där ser man, synd för det var fint och mysigt där minns jag.

Hur står det till med de andra ställena jag nämde?

Kul med lite uppdaterinng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Mackey. Om du skall in till Arkösund  så göd inte den den marinan-inga namn.

Det finns en underbar liten mini-mini vik längre upp. Kontakta mig om/när det blir aktuellt så får du mera info.

 

Till Toaen. Ursäkte min herre men i mina ögon ser det ut på bilden som Fyren/ön Dämman. Stämmer det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman 

Du behöver inte be om ursäkt. Det är den gamla och nya fyren Dämman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen verkar ha nämnt Gotska Sandön ... vårt eget lilla Västindien! Klart värt ett besök - och glöm inte att ta med jollen, annars får du simma iland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

På Gotland finns några små fina f.d. kalkbrukshamnar mellan Visby och Fårösund, ingen direkt service men mysigt och vid en (minns inte namnet) ett litet trevligt museum, till o med en liten järnväg. Fårö är ett måste och kan hanteras med cykel, rimliga avstånd. Silvis döttrar inte långt från Sudersand har fantastiskt bröd. Hamnen i Fårösund är väl inte så rolig men själva byn har affär etc. + några ok restauranger. Bungemuseet kan vara sevärt.

Och om du går till Byxelkrok, cykla längs nordkusten till Långe Erik.

Västervik var dyraste marinan förra sommaren, kommer att undvikas....

Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla trevliga kalkbrukshamnen med kalkbruksmuseem och industritåg till det gamla kalkbruket heter Bläse.

http://www.blasekalkbruksmuseum.se/hitta.html

Se bara upp vid inseglingen om du går dit. Det ligger en del nedrasade delar av kajen i vattnet. men väl innanför utlastningskajen så ligger man bra. Det syns rätt bra på satellitfotona hur uppgrundningarna ligger.

http://www.hitta.se/karta#center=6422756:1679885&zl=9&bounds=5752924:-1113076,8234424:4486924&rlm=1&type=sat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Trodde inte man fick gå i land på Gotska Sandön.

Hur är det egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst får du gå iland på Gotska Sandön!

Det finns / har funnits något militärt mitt inne på ön. Där får man nog inte gå hur man vill. Men i övrigt vet jag inte att det finns några restriktioner.

En välbesökt ankringsplats är innanför udden uppe i NV utanför fyren där det är nära till fyrbyn, museet, stugbyn mm.

Lite längre österut på nordsidan utanför Säludden går det oxå bra vid de normala SV-vindarna. Lite mysigt att somna in på kvällen och höra sälarnas råmande från udden. Udden har tillträdesförbud men det är ett rätt litet område för att inte störa sälarna.

Det gäller bara att gå dit vid hyfsat väder. Om det börja blåsa lite mer så går vågorna runt hela ön och det är omöjligt att ligga någonstans längs stränderna (Det finns ingen hamn ller kaj på GS)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har under många år gått Göta Kanal ut till Östersjön på semestern.

Brukar röra oss i St:anna och gryts skärgård.samt Ner till Kråkelunds skärgård och Norra Öland.

Här kan du kanske få lite tips och inspiration inför sommaren.

Gå in på Juli månad resp. år i Akivet så hittar du våra Semesteräventyr:

http://batliv.bloggplatsen.se/2012/07/sida-2/

Ha en bra sommar / Anders.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...