Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
studiobtc

AIS-Mottagare/Sändare

Rekommendera Poster

Varför skulle det vara problem med dingen på släp. ?

JA, min åsikt att det alltid är problem.

1. Det rycker och sliter, man får ständigt passa så att den inte kör om i medsjö och sedan rycker, Man anpassar med längden på tampen men får ofta justera. Men brukar nästa alltid sluta att man får knyta upp den nästan dikt mot aktern.

2. Hade vanlig jolle förut, men det hände ofta att den fylldes med vatten och vände runt. Sydde därför ett kapell, Problemet minskade något men det kom in vatten ändå i grov sjö.

3. Efter att ha tappat och försökt bärga jollen utanför Holmön i ca 4-5 meter höga vågor ledsnade jag totalt på att ha jollen med på släp.

Då bestämde jag mig för att aldrig mer ha jolle med förrän jag skaffar större båt så jag kan lyfte upp den på däck.

Nu har jag större båt och har med gummijollen på däck de gånger jag tycker jag behöver. Tänker skaffa en livflotte som säkerhet så kan jag lämna gummibåten hemma, jag tror även att livflotten är säkrare om man hamnar i nöd på riktigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Nu går det att få en riktig AIS-transponder för småpengar, jag önskar att så hade varit läget när jag köpte min B transponder för samma pengar.

Men nu byter jag till riktig AIS.

http://www.ctvservice.se/ais-transpondrar-klass-a/2128-true-heading-ais-carbon-pro.html

 

Priset sjönk när True Heading lade ner hårdvarutillverkningen.

 

Jag hade hellre sett en "black box"-lösning, men på klass A transponers fodras några reglage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu går det att få en riktig AIS-transponder för småpengar.

 

Nackdelen med en klass A tycker jag är att man måste programmera den med destination och beräknad ankomsttid. Jag har sett alltför många med A-transponder med helt orimliga data.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klass B transponder med display kostar 4650kr. En bra investering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matsutec HP33A kostade 3714,50 inkl moms och frakt från Kina.

Så det så ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

 

Nu går det att få en riktig AIS-transponder för småpengar.

Nackdelen med en klass A tycker jag är att man måste programmera den med destination och beräknad ankomsttid. Jag har sett alltför många med A-transponder med helt orimliga data.

Man behöver inte ange ETA och destination.

Den kan lämnas tomt.

ETA kan även tas från rutten i navigatorn.

Vill man så kan man ange destination grovt genom tex southbound.

Så indata utrummet som är mycket mer omfattande kan ses som en möjlighet.

Man riskerar inte att bli bortfiltrerad.

Det går att filtrera bort objekt som är "unreliable" d.v.s uppdateringsfrekvens på >20s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

På sidan innan nämns medingslösheten i en AIS-transponder

 

"Det finns de som seglar på, Atlanten, Medelhavet eller kors och tvärs över Östersjön. För den gruppen som högst utgör 0,1% av alla båtägare är naturligtvis en transponder väldigt värdefull men bör alltid hamna efter radarn i utrustningslistan. Men för majoriteten"av fritidsbåtarna är en transponder ganska tveksam. En AIS-mottagare kan vara vettigt om man rör sig i hårt trafikerade vatten.

 

Att ha en transponder innebär inte att man alltid syns, handelssjöfarten AIS-mottagare kan sortera bort klss B transpondrarna om det blir för grötig"

Jag håller med klass B är mer av leksakskaraktär.

 

Klass A känns tryggare än klass B

Jag brukar filtrera bort klass B, det finns annars så många att jag måste sitta med fingrarna på cansel knappen. P g a alla falsklarm.

 

Sen är det tryggt att ha SOLAS-utrustning i båten.

EPIRP är det viktigaste man kan ha imho

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok? Jag har AIS class B, En enligt mig bra VHF med DSC, Avstämd enligt allt jag lärt mig som fd sambands uderbefäl, utöver detta har jag i min grabbag en vattentät VHF, vattentät GPS samt en PLB.. All denna utrustning till trots så har jag även en klassad livflotte..

 

Men Solas... nej

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägas bör att jag seglar,, oftast ensam, att för mig även ha ett ppi i sittbrunn låter sig inte göras..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok? Jag har AIS class B, En enligt mig bra VHF med DSC, Avstämd enligt allt jag lärt mig som fd sambands uderbefäl, utöver detta har jag i min grabbag en vattentät VHF, vattentät GPS samt en PLB.. All denna utrustning till trots så har jag även en klassad livflotte..

 

Men Solas... nej

 

 

 Kul :) Kör precis likadant, fast PLB:n i räddningsvästen. 

Redigerad av Moogmannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SOLAS är en dyr och långsam process att godkänna utrustning. SOLAS har ma nenbart om man måste. Ofta har man kompletterat med icke-SOLAS grejor för att få modernare prylar. Titta tex på en SOLAS godkänd flytväst.

 

Ska man följa någon standard så är det väl GMDSS minst A1 men för längre färder hellre A2.

EPIRB eller PLB, för längre färder är EPIRB att föredra.

NAVTEX

VHF-DSC

AIS transponder klass B, klass A i en fritidsbåt är trams.

SART eller för en fritidsbåt hellre AIS-SART.

Ska man över atlanten så vill man helst ha MF/HF-DSC och en Inmarsat C.  Dessutom bör man ha minst ROC. Men då kostar det väldigt mycket pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera exempel där mindre båtar har blivit nedseglade av större och där användning av AIS sannolikt hade kunnat undvika händelsen. Ett exempel är en kollision mellan en finlandsfärja och taxibåt i dimma år 2014. Båda hade radar. Ett annat exempel är där en segelbåt med rätt till väg  i klart väder i dagsljus på öppet hav blev nedseglad av en sandsug på väg till sitt arbetsområde. Däcksutrustning på sandsugen skymde segelbåten som, eftersom kollisionsrisk fanns, hade konstant riktning från sandsugen sett.

 

Sjölagen kräver ständig utkik horisonten runt med alla tillgängliga hjälpmedel. Gör alla detta och följer alla regler så ska inget kunna hända Men vi är inte mer än människor och gör därför fel ibland. Kan vi finna hjälpmedel som hjälper oss (men som inte får överta ansvaret) så bör vi använda dem. Omsatt till bilar; om alla kör försiktigt, håller avstånd, anpassar hastigheten till förhållandena så skulle vi inte behöva säkerhetsbälten, krockzoner, autobroms, antisladd, krockkuddar etc. Men vi är inte perfekta utan vi gör fel, missbedömningar mm och därför räddar säkerhetsutrustningen liv.

 

För en tid sedan fanns en kommentar från ett befäl på ett större fartyg ang AIS och klass B filter; Varför ska man sådant filter - det är ju de små båtarna som är svåra att se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja.. jag har en Class B Icom 500 Tr.. seglar som jag brukar.. dvs.. närmar jag mig skagens rev så håller jag kurs och fart.. däremot har jag haft nytta av transpondern när jag närmat mig trålare.. att då få veta deras syfte´via vhf är en god sak...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den befälhavare som filtrerar bort klass B får ett helvete om han seglar ner en båt med klass B transponder. Ingen normal skeppare tar den risken!

 

Min Matsutec klass B transponder kostade 3714,50 kr då har den även en egen display. Detta är en vettig säkerhetspryl, inte bara att större fartyg ser mig. Alla AIS loggas, skulle man försvinna eller bara få iväg ett ofullständigt nödanrop ser JRCC var min AIS slutade sända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns en artikel som redogör för filtrering av klass B transpondrar.

 

http://www.panbo.com/archives/2010/12/class_b_ais_filtering_the_word_from_dr_norris.html

 

Jag antar att problemet inte är så stort eftersom det endast är aktuellt för de stora fartygen att filtrera bort B-transpondrarna när de är på ställen där det befinner sig väldigt många mindre båtar och de ställena är väl nära kusten, in och ut ur hamnar eller smala passager.

Sådana ställen betraktas nog ändå som svårmanövrerade för de större fartygen och vi småttingar får hålla undan i alla fall.

Till skillnad från dessa områden, d.v.s. i rum sjö längre från land skall en ansvarsfull befälhavare ej ha filter för B-transpondrar aktiva. Definitivt inte om sikten är begränsad. I det fallet är det garanterat ett regelbrott eftersom man skall använda alla till buds stående medel för att undvika en kollision.

Jag har under de 2 senaste åren då vi varit på långsegling upplevt att fartygen väjer för oss när vi är "the stand on vessel". Vid några få tillfällen när de inte visat tendens att väja och CPA indikerats till > 1Nm anropat fartyget och bett dom ändra kurs några grader. De har alltid varit tillmötesgående och girat något för att erhålla säkert avstånd.

Tack vare att m.h.a. att vi har B-transponder har dom lätt att se till att få en säker passage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog villigt erkänna att efter att seglat några hundra sjömil på en udda säsong sätter stort värde på min transponder.. förmodligen så stor värde att jag hellre skickar autopiloten överbord före transpondern... Nu ämnar jag dock behålla båda men en transponder rekommenderar jag varmt!

 

Att jag i god tid kan se framförallt större fartyg uppskattar jag väldigt, och ja jag vet.. jag borde ha en radar men för mig så är det inget alternativ, har nog med instrument i sittbrunnen på min 31fots koster som det nu är och den dag jag bygger om och monterar en tillräckligt stor skärm för att hantera, Plotter, Ais. Lod. Vind och logg så blir det nog så att jag även skaffar radar,, men ekonomiskt så har jag just nu nått min gräns...

 

Ais är för mig lite som en fattigmansradar, jag ser stora och snabba fartyg i god tid... Och dom ser mig... icke att förakta... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog villigt erkänna att efter att seglat några hundra sjömil på en udda säsong sätter stort värde på min transponder.. förmodligen så stor värde att jag hellre skickar autopiloten överbord före transpondern... Nu ämnar jag dock behålla båda men en transponder rekommenderar jag varmt!

 

Att jag i god tid kan se framförallt större fartyg uppskattar jag väldigt, och ja jag vet.. jag borde ha en radar men för mig så är det inget alternativ, har nog med instrument i sittbrunnen på min 31fots koster som det nu är och den dag jag bygger om och monterar en tillräckligt stor skärm för att hantera, Plotter, Ais. Lod. Vind och logg så blir det nog så att jag även skaffar radar,, men ekonomiskt så har jag just nu nått min gräns...

 

Ais är för mig lite som en fattigmansradar, jag ser stora och snabba fartyg i god tid... Och dom ser mig... icke att förakta... =)

 

Om vi har hjälpmedel för att öka säkerheten men som larmar för ofta finns ett problem. Om man då slår av larmet så har ju hela vinsten gått förlorat. Så vitt jag förstår så kommer en ARPA-radar med samma CPA att larma lika ofta som AIS med skillnaden att med ARPA får man med alla mål , även de som inte har AIS.

 

Situationen bör ju även vara densamma för fartyget med klass B transpondern och samma CPA, dvs där uppstår massor med larm för CPA.

 

Frågan är alltså hur vi kan (ska) använda AIS för att öka säkerheten. Ansvaret för att använda AIS så att fördelarna kan vinnas ligger på alla.

 

En lösning är att klass B har ett klass A flter som larmar för CPA för klass A utrustade fartyg på större avstånd vilket ger möjlighet att hålla undan i tid. En annan lösning kan vara att alla AIS klass B också ställer in larm på CPA samma som större fartyg, t ex CPA = 1 nm, och, när det larmar, styr undan. Jag vet att det finns ingen regel om att störst går först men inget hindrar byte av kurs innan man kommer till den punkt där man, som fartyg med rätt till väg, är skyldig behålla kurs och fart. Skulle en sådan regel, dvs man måsta ha CPA > 1 nm, kunna gälla i t ex (vissa) farleder, trafikseparerade zoner m fl högtrafikerade områden. Kommentarer???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är liten besättning och använder alltid AIS-larmen när vi seglar på öppet hav. Då är det inga problem med att man får för många larm. Vi använder OpenCPN och man kan där ställa in när larmet skall varna m.a.p. både CPA och tid till den händelsen.

 

Vid tät trafik är man aktiv vid plottern och tar hand om varje passage och förlitar sig inte på larmet.

Om man ändock har larmet på är inte problemet att det är för många fartyg som genererar larm. Man skall vara medveten om att larmet ljuder endast för de fartyg som det defakto är risk för kollision med. (Förutsett att larmet är vettigt inställt)

 

Problemet är i stället att man får upprepade larm från samma fartyg. Detta beror i dagsläget på att larmet återaktiveras p.g.a. man så att säga går in och ur satt tröskel vilket kan bero på kursändringar hos de båda båtarna. Förmodligen i första hand av våra fritidsbåtar.

 

 

 

 Jag vet att det finns ingen regel om att störst går först men inget hindrar byte av kurs innan man kommer till den punkt där man, som fartyg med rätt till väg, är skyldig behålla kurs och fart.

 

Så kan man göra men man skall vara medveten om att punkten du talar om ligger kanske någonstans vid 10 Nm.

 

Har man AIS går det att ha koll på ett fartyg på ett avståndet större än så och göra en kursändring och samtidigt följa COLREGS.

 

Har man inte AIS eller en bra radar är det helt omöjligt att göra en korrekt analys av situationen. Förmodligen har man inte ens upptäckt fartyget som, om dess rorsman är smart redan gjort klart hur passagen skall genomföras.

Redigerad av hasse_A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det går att filtrera bort objekt som är "unreliable" d.v.s uppdateringsfrekvens på >20s

 

Då har du filtrerat bort de allra flesta B-transpondrarna. Dessa har normalt 30s intervall.

 

Vad jag vet är det bara SAR båtar med B-transpondrar som har högre uppdateringstakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det verkligen ett problem i vekligheten? Skulle större fartyg verkligen filtrera bort klass B båtar och därmed riskera att segla ner dem? Båtar som kan vara nog så svåra att se både med radar och visuellt. I väjningsreglerna finns inget som säger att det skulle vara tillåtet att segla ner små båtar. Rättsligt verkar det nästan vara tvärtom, segla ner små båtar verkar mer liknas vid att köra över barn utanför en skola.

I tex trånga passager med många båtar drar man väl snarast ner avståndet på CPA-larmet och håller noggrannare utkik?

Bryggbefäl som jag pratat mer brukar uppskatta klass B transpondrarna, att bedöma kurs och fart på en segelbåt kan vara nog så svårt, klass B transpondrarna är en stor hjälp här.

Sen har vi ju alla småbåtar utan transponder, den köra man bara över och sen på morgonen skrapar man ner de riggar som fastnat i ankarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det verkligen ett problem i vekligheten? Skulle större fartyg verkligen filtrera bort klass B båtar och därmed riskera att segla ner dem?

 

Jag tror du har helt rätt. Att dom skulle ha filter för klass B är nog mest en skröna.

 

Det finns en väldigt bra tråd på cruiser forum som startar med en diskussion om hur övertro på AIS möjligen skulle varit orsak till en kollision utanför Englands sydkust där ett fartyg seglade ner en bogserbåt som saknade AIS. Längre fram i tråden diskuteras hur man skall använda informationen men även hur man skall uppträda i närsituationer med fartygen.

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f90/over-reliance-on-ais-collision-off-dungeness-159166.html

 

Det är en ganska lång diskussion men väl värd att läsa igenom om man är intresserad hur man undviker farliga situationer. 

Dockhead har en väldigt klar uppfattning som jag delar hur man skall uppträda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Finns det verkligen ett problem i vekligheten? Skulle större fartyg verkligen filtrera bort klass B båtar och därmed riskera att segla ner dem?

 

Jag tror du har helt rätt. Att dom skulle ha filter för klass B är nog mest en skröna.

 

Det finns en väldigt bra tråd på cruiser forum som startar med en diskussion om hur övertro på AIS möjligen skulle varit orsak till en kollision utanför Englands sydkust där ett fartyg seglade ner en bogserbåt som saknade AIS. Längre fram i tråden diskuteras hur man skall använda informationen men även hur man skall uppträda i närsituationer med fartygen.

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f90/over-reliance-on-ais-collision-off-dungeness-159166.html

 

Det är en ganska lång diskussion men väl värd att läsa igenom om man är intresserad hur man undviker farliga situationer. 

Dockhead har en väldigt klar uppfattning som jag delar hur man skall uppträda.

 

 

Alla fartyg >300 ton och fartyg i (kommersiell) passagerartrafik ska ha AIS. Om man sedan överlåter ansvaret till elektroniken så är man fel ute. Det finns båtar som inte är skyldiga att ha och inte har AIS, t ex fritidsbåtar. Men vi är inte mer än människor och människor gör fel (ibland). Orsaken kan vara allt från ren dumhet, utmattning, övertro på elektronik eller sig själv osv.

 

Det problem som togs upp ovan var att det blev för många (CPA-)larm under vissa förhållanden och att man av den anledningen störs av larmen ochdärför förlorar uppmärksamhet eller att man stänger av larm/AIS för att inte bli störd. I båda fallen har man förlorat vinsten med AIS. Det verkar finnas ett behov av att fundera över hur man ska utnyttja AIS-systemet effektivt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om CPA larmet piper för ofta så sätter man bara ner avståndet. Ingen normal människa fliterar bort klass B transpondrarna så att de inte syns. All AIS trafik loggas, skulle fartyget med bortfiltrerad klas B segla ner en klass B båt så syns det tydligt i loggarna och den ansvariges karriär till sjöss kommer att vara över. Rätten gör ingen skillnad på om man seglar ner ett stort eller litet fartyg.

Det skulle vara ett allvarligt brott mot Regel 5.

AIS ersätter inte andra system, kraven på tex visuell utkik mm kvarstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen sansad befälhavare kan väl filtrera bort B-transpondrarna p.g.a. att han får för många larm från dessa. Vad är alternativen ?

Han måste ju även utan AIS hantera de närsituationer som är för handen.

Är det bättre att ta fram kikare och pejlkompass och försöka att avgöra visuellt om bäringen ändras till alla dessa båtar som genererar så många störande larm ? Jag tror det är ett svårare sätt att hantera situationen på.

Att man stänger av larmen innebär ju inte att man inte måste ta hänsyn till de båtar som genererar dem.

Agerandet kan liknas vid att akutsjuksköterskorna stänger av larmen i.s.f. att tillkalla mer personal på intensiven när det börjar bli jobbigt därför att så många av patienterna fått hjärtstopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som filtrerar bort klass B bryter mot Regel 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det finns de som seglar på, Atlanten, Medelhavet eller kors och tvärs över Östersjön. För den gruppen som högst utgör 0,1% av alla båtägare är naturligtvis en transponder väldigt värdefull men bör alltid hamna efter radarn i utrustningslistan. Men för majoriteten av fritidsbåtarna är en transponder ganska tveksam. En AIS-mottagare kan vara vettigt om man rör sig i hårt trafikerade vatten.

 

Att ha en transponder innebär inte att man alltid syns, handelssjöfarten AIS-mottagare kan sortera bort klss B transpondrarna om det blir för grötigt.

Nu frågade jag här på forumet istället och det gick hur bra som helst bortsett från att det kom nån jävla gubbkuk som du och la dig i...

Förövrigt så är jag klok nog att om jag inte frågat här vedrörande min tutti frutti ais, hade jag kontaktat Garmin..

 

You cannot rely on your AIS transmissions being picked up and appropriately reacted upon by any vessel. There are numerous reasons for this. The knotty problem of AIS Class B target filtering is only one of these and is probably near the bottom of the list in terms of the potential issues that can cause problems.

 

http://www.panbo.com/archives/2010/12/class_b_ais_filtering_the_word_from_dr_norris.html

Regel 5 gäller naturligtvis, men på radarn kan man maxa Rain Clutter. Det är också filtrering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...