Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
studiobtc

AIS-Mottagare/Sändare

Rekommendera Poster

jag ser ais som ett bra alternativ till att skita i radar då radar kräver mycket mer kunskap och erfarenhet, men när man läser denna tråd så blir man väldigt förvirrad och funderar på om det verkligen är värt det....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade i din sjöbod.

Har du en Ryds Camping.

I så fall är en AIS både med och utan transponder helt onödigt - om det inte är för att du har gott om pengar och tycker det är roligta att kolla. För din navigation är det helt bortkastat.

Möjligtvis skulle jag nån enstaka gång ha använding för AIS. Lasse_L har det för att det är en yrkesskada för hans del, efter ett helt yrkesliv i angränsande branch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel tycker jag. Radarn är helt överlägsen. Inte svår att lära sig heller, kör med radarn dagtid, då har man ju facit hela tiden.

AIS är som att åka med solglasögon på natten, man ser en del men inte allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Radar vs AIS

Radar alla dagar i veckan men,,båda kan vara bra tycker vi.

Men antingen eller då är radar bättre.

Om man läser vad Dr Andy Norris svarar på frågan om det är värt att ha ais i fritidsbåt.

Så säger han ja det är det för det ökar chanserna att synas.

ett utklipp från bhemacs länk.

 Does it make sense for a recreational vessel to only carry an AIS receiver because ships won't pay attention to a Class B transponder anyway? To which he replied:

My view is that is preferable for recreational craft to carry and use AIS Class B transponders.



    This makes craft highly visible to an ever increasing number of ships in normal circumstances. It does not guarantee that you will be observed on a particular ship's AIS system but it increases the chances way above 0%, which is what happens if you don't use an AIS transponder.



    Remember that a ship's radar will not be guaranteed to see you either, neither are you guaranteed to be seen from the bridge windows. However, the chances of being seen visually, by radar or by AIS will be greatly increased compared with relying on just visual and radar visibility.



     Safety at sea, just as when driving, is governed by probabilities, not certainties. We need to be always decreasing the probability that an accident will occur to us, as individuals.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte kvar de båtarna i min sjöbod...Har saga båt nu...

 

Anledningen till att jag vill ha en ais eller radar är för att jag kommer åka till bornholm och kanske längs danmark ner till tyskland..Rättså mycket trafik i dessa område...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara utrustning och teknik som ger säkerhet ombord, vilket allt för många tycks tro. Det är nog så att tekniken ibland minskar säkerheten då uppmärksamheten på verkligheten i vissa fall verkar avta med antalet tekniska hjälpmedel.

Någon hänvisade tidigare till att AIS var bra för att Kustbevakningen kunde be honom om att hålla utkik efter någon i närheten som styrt vilse i dimman. I det lägget tror jag inte att en AIS hade hjälpt den vilsnekommna skepparen, en kurs i navigering hade troligen ökat säkerheten mer än en AIS...

En GPS/plotter hade också varit varit betydligt mer välinvesterade pengar för den som kommit vilse i dimman.

Förtydliga gärna vad just du menar med en normalt utrustad båt.

För mig är det t.ex. normalt att ha utrustning för att snabbt kunna klippa bort riggen vid ett mastbrott. Det är också normalt att ha all nödvändig utrustning och kompetens för att kunna navigera utan elektricitet ombord både i mörker och dimma. Normalt är även att årligen träna på man över bord.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om säkerheten minskar pga. tekniken får stå för dej, Man måste ha grundlig utbildning och  kännedom om tekniken samt känna till deras fel och brister. Jag känner mej tryggare med GPS, PC-plotter som jag använt de senaste 15 åren. AIS  i 8 år. Kör året och dygnet runt.

Jag skrev att Kustbevakningen kallad upp mej, eftersom de såg ,via min AIS, att jag var nära, Givetvis hjälper det inte den vilsnekommne men det ökade hans chanser till hjälp när jag också tittade efter honom visuellt och med radarn.

Om den vilsnekommne hade haft en AIS så hade MRCC sett honom och lätt kunnat dirigera Kustbevakningn eller annan närliggande båt till hjälp. Hade han haft GPS behövde han troligtvis inte be om hjälp.

Du skrev:

Som säkerhetsdetalj för en kustseglare tror jag det  finns annat som ger mera säkerhet för pengarna.

Mackey

Min fråga var ( och är )Vad kan det vara för mer säkerhet man kan få för de pengarna?

Normal rustad båt är en båt lämpligt utrustad för dess ändamål.

http://seniorseglaren.se/morkernavigering-filer/morker2010.htm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både AIS och Radar är säkerhetshöjande, sedan kan man ju disskutera hur mycket.

....  och var i prioordningen med allt annat de bör hamna. Dels för att gämföra den ena elprylen med en annan... eller för att tex gämföra kostnaden med att förslagsvis gå en skepparkurs som alternativ till ett nytt instrument för några tusenlappar..... så skulle jag nog rekommendera att gå en kurs i första hand.  Andra faktorer att väga in är annan säkerhetsutrustning (livflotte, färdplan, reservroder eller annan katastrofplanering) och att ha stenkoll på vilket väder du väljer att gå ut i .

Men jag har min AIS och radar även för att jag tycker det är kul elektronikprylar som lär mig mycket mer om sjölivet. Tex att öva gå efter radar, läsa av Raconfyrar, bedömma avstånd med ögat och sedan gämföra med radarn. Och vad gäller AIS så kan man sysselsätta sig med att kolla båtar, tex lastfartyg hur stora de är de vilken kurs och fart har de och när jag förväntas möta dem på kollisionskurs osv.

Utöver att segla alltså, när man hela tiden kan trimma rigg och segel och kolla om man kan optimera farten lite till osv

....... gumman hon brukar sitta och läsa en bok !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lasse-L, HasseO och alla andra!

Håller helt med Lasse-L om att en båt ska vara lämpligt utrustad för dess ändamål och att man ska ha utbildning och  kännedom om tekniken ombord och känna till dess fel och brister.

Jag ifrågasätter inte Lasse-L:s eget val av utrustning och jag är - efter div. läsning på intressanta webbsidor - säker på att Lase-L har den utbildning, erfarenhet och kompetens som behövs för att hantera sin och andras båtar såväl med som utan olika typer av teknisk utrustning.

Svaret på Lasse-L.s fråga om Vad kan det vara för mer säkerhet man kan få för de pengarna? beror ju som sagt på vilken utrustning och kompetens man har just för tillfället. I Lasse-L:s fall vet jag nu att en AIS är en lämplig utrustningsdetalj för hans båt på det vis han använder den och med den kompetens han har.

För skepparn vilse i dimman hade sannolikt en GPS varit bättre än en AIS, då hade han som Lasse-L påpekar troligen inte kommit vilse. En lämplig kurs i navigering och sjömanskap hade säkert också gjort att skepparn haft bättre koll på sin possition. Dimma är dock förrädiskt och kan bokstavligt talat slå ner som en blixt från en klar himmel. Du tror att du segelar i god sikt och du har bara grundläggande koll och plötsligt (vi talar sekunder i vissa fall) seglar du i blindo.

Min prioordning för ökad säkerhet i just ovanstående dimmiga fall hade varit 1) utbildning, 2) radarreflektor och signalhorn (klassar väl egentligen in i grundläggande säkerhetsutrustning, men många saknar ofta något av detta), 3) GPS, 4) radar, 5) AIS (bortsett från grundläggande säkerhets- och navigationsutrustning).

Håller med HasseO i allt han skriver och det skulle vara intressant att höra hur MG-medlemmarna ser på olika prioriteringar av utrustning och utbildning.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För skepparn vilse i dimman hade sannolikt en GPS varit bättre än en AIS,

Nu är det ju på det viset att en AIS innehåller en GPS, så det argumentet föll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det nog så,att om en skeppare kör vilse.

Så behöver nog skepparn ett sjökort och kompass sen också kunskap i att lägga en kurs.

För om man har sjökort och kompass och vet var man är när dimman kommer så borde man inte bli vilse.

Så i detta fall är det inte säkert att vare sig GPS eller AIS hade hjälpt.

Visst hade det varit lättare att hitta den vilsene om han hade en lat o long att uppge när han kalla på hjälp,men han hade säkert varit vilse ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst innehåller den en GPS om vi snackar vanliga transpondrar. Men då måste du också ha något som kan presenter positionen (Long o Lat).  Det kan inte den vanliga  AISen.

Inte alla AIS-mottagare har GPS mottagare inbyggda.

Om man skall PC-navigera och har AIS se till att programmet kan visa metro se bild

post-571-1394237385,345_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst hade det varit bra om hade haft en GPS, men ännu bättre om han hade haft en plotter alternativt ett rejält ankare.

Att hitta sin väg i riktig tjocka är inte helt enkelt även om man har en kompass.

Sen tror jag att debatten om tekniska hjälpmedel har dragit iväg alldeles fär långt. Man kan inte ersätta kunskap och erfarenhet med teknik.

För oss som är gamla i gården och lärt oss navigera i grunden är det nog inte då farligt. Vi bode ju kunna klara oss med ett gammalt pappersjökort, blyertspenna och en kompass. Har vi ingen transportör och passare (vilket vi naturligtvis har ombord av gammal vana) så skulle vi nog kunna hitta på nån ersättning. Sen kan man ju lyxa till det med en logg, så man inte måste hålla påmed spottloggen hela tiden. wink

Men alla nya sjöfarare som som är hyperstressade och måste göra allt på en gång och som inte hinner skaffa sig kunskap är ju ett alternativ att skaffa sig alla sorters teknisk utrustning för att de villseleds att man måste ha sånt för att klara sig på sjön - när det viktigaste är kunskap och den erfarenhet som man får när man efter hand tar större och större steg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är ju ganska ny i båtlivet och har precis fått en båt som man kan gör längre resor med, om man är på ex Sea sea eller liknande och frågar lite om AIS, Radar och annat för säkerheten så påstår som att det är bombviktigt och vill såklart att man köper det...

 

Men för 15-20 år sedan använde man ju inte sånt här i fritidsbåtar och det fungerade trots allt bra då, En annan fråga man får ställa sig är ju om man verkligen seglar när det är tjock dimma eller mörker osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var precis det jag menade.

Det finns en massa elektroniska hjälpmedel och dom måste man bara ha.

Du ville gå till Bornholm. Du har en båt som kalar de vattnen. Skaffa dig en plotter och en AIS-motagare och koppla ihop dem så att du ser de båtar som AIS;en tar emot. Har du råd och tycker att du vill ha en AIS med transponder så köp det. 

Det viktiga är ju att deu ser de båtar du möter och kan aggera efter det.

Det finns ingen sk Brödseglarregel, men det finns nåt som heter självbevarelsedrift.

Ser du en stor båt, visuellt eller på AIS;en, juster din kurs så du går akter om båten om det är lämpigt, men vela inte fram och tillbaka och gör det i god tid. Man skall i pricip hålla sin kurs och fart.

Jag vet aldrig att jag gått ut i tät dimma, men jag vet ett antal tillfällen när den kommit över mig. Då är det gott att ha en plotter så man ser var man är och så att man kan smyga på utsidan farleden.

Segla i mörker gör man ju ofta. När barnen var små seglade vi nästan alltid på kvällen och när det var mörkt. Berättade för en arbetskamrat, som var en inbiten motorbåtskörare, hur jag brukade utnyttja fyrna. Jag blev fullständigt totalt idiotförklarad. Nåt så dumt hade han aldrig hört i hela sitt liv. wink  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, Att unyttja fyrarna hörs inte direkt som 2013...

 

Ja, vi kan konstatera att som vanligt så är det nästan ett måste att sätta perspektiv på sina tankar om inköp. Sen är jag ganska prylgalen också, det är farligt i dessa sammanhang..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar väl på samma sätt idag. Men att följ en pil på en skärm är ju ingen sport. Möjligtvis blir marginalerna mindre än när man kryssade i kolmörker med hjälp av att fyrana växlade mellan rött och grönt tex. Men det gällde ju att hänga med i sjökortet så man visste var man va.

Arbetskompisen hävdade bestämt att man aldrig fick lämna den vita fyrsektorn. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen att jag av misstag just i detta inlägg råkade utelämna /plotter efter GPS.

1-0 till dig. Grattis! wink

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, alla AIS:er har inte en inbyggd GPS, men om du inte har en GPS kopplad till en AIS, vad visar AIS:en då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har följande utrustning på båten, är det tillräckligt eller vad anser ni gamla rävar?

GPS-Plotter - Som säkerhet och som redskap för att ta sig till ändamål på bästa och säkraste sätt.

Ekolod - Enbart eftersom jag bedriver fiske på vrak och annat trevligt

1 st Livboj - Ifall någon står på näsan och faller överbord.

Nödbloss

VHF-Har ännu aldrig använt en sådan och har inget intyg, satt i båten vid köp.

Jag vet att det är individuellt, vissa kräver allt och vissa är mindre krävande så det vore kul att veta varför ni har dessa produkter ombord och om det verkligen kommer till nån seriös användning mer än att vara en kul grej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Här är en lista på var fd. Sjöfartsverket rekommenderar, hittar inte motsvarande lista på Transportstyrelsens sidor.

http://www.rorgangare.se/2_sakerhet.html

Jag tycker direkt man kan komplettera listan med

brandfilt, pluggar eller något annat att täta hål i skrovet med, mobiltelefon i vattentätt fordral, wireklippare eller bultsax för att snabbt kunna klippa bort riggen vid rigghaveri.

Jag tycke inte man behöver ha särskilt aktuella papperssjökort om man har en GPS/plotter. Land ändras inte så mycket över åren och det är en nödlösning.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AISen visar ingenting, den är en eller två kanalig VHF-mottagare som tar emot medelanden från andra fartyg, var dom är, fart, kurs position, storlek, vart de är på väg mm.

Sen är det upp till dej att läsa av medelandena, enklast på en plotter eller dataprogram.

För den som vill sätta sej in i hur AIS funkar finns många bra sidor exv.

http://www.dagensbatliv.se/ais-och-vhf/allt-om-ais

http://www.orebrohamn.com/ais/

http://www.sjofartsverket.se/upload/Ufs/AIS%20bilaga.pdf

http://www.orebrohamn.com/ais/aislinks.php

http://lasselundell.se/ais.html

Eller läs en bok hur burkarna ombord fungerar: http://www.bokus.com/bok/9789189564732/plotter-gps-och-radar/?utm_campaign=Tradedoubler%20Link&utm_medium=Tradedoubler%20CPC&utm_source=dagensbatliv.se

 

post-571-1394237385,4974_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte mycket elektronik de tog fasta på där. Men ändå rätt bra

VHF - Har TS en som fungerar, men inget tillstånd, Kan den ju va bra i en nödsituation

Logg och lod, fast det kan ju lika gärna va en släplogg och  ett handlod.

Har själv som de flesta både logg och lod. Fast lodet ser man bara djupet på - inget för fiske alltså.

Drivankare sätter jag lite frågetecken för. Jag har visserligen ett som fanns i nån tidigare båt. Ett litet som troligtvis inte är till nån större nytta om det skulle behövas. Då är det effektivare att vända gummibåten upp och ned.  

Svensk Lots  - är det nån som har den idag?

Livflotte är naturligtvis bra. Själv har jag bara en ständigt uppblåst gummibåt - alltid på släp.

Träpluggar är ju ett hjälpmedel som alltid bör va med.

Köpte två små burkar med ett klet Stay a float på mässan för ett par år sen. Skulle täta allt oavsett omständigheterna. Tänket jag skulle testa hur det fungerde, men det har inte blivit av - som vanligt. http://stayafloat.robship.com/en/home.aspx

Trotts att jag är ganska teknikfientlig skulle jag nog inte vilja segla nåt längre utan nån av mina plottrar.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen skrev bl.a.

Köpte två små burkar med ett klet Stay a float på mässan för ett par år sen. Skulle täta allt oavsett omständigheterna. Tänket jag skulle testa hur det fungerde, men det har inte blivit av - som vanligt.

Var glad för det... wink  Samma med det mesta som har med säkerhet att göra, bäst är om man inte behöver använda den.

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag började åka båt så hade jag bara,

1. Sjökort, kompass, och logg

2. Och till dess hjälp, penna, klocka, kikare och pejlkompass.

Klarde mig rätt bra med detta i vår grunda skärgård där jag huserar. Man såg prickar överallt i kustlederna. Man kunde ofta pejla in prickar och sjömärken och lägga ut bäringar i sjökortet. Blev det lite sämre sikt så kunde man i vissa fall navigera sig från prick till prick, de stod ofta så nära att man vid en prick såg nästa och då nästa. Lotsbåtarna hade då ständigt fullt upp att kolla possitionerna på dessa prickar, då de ofta flyttades ur läge av de timmerbogserare som nyttjade dessa inomskärsleder.

Men det var innan det fanns GPS, yrkessjöfarten hade radiopejl eller det dyrare Decca-systemet, men de systemen dög bäst för utomskärsnavigering, precisionen var inte så bra typ ca 500 meter eller sämre, beroende av hur långt ifrån markstationerna man var och att de var lämplig vinkel mellan dem.

Nu är det annorlunda

Nu är 90 % av dessa prickar indragna för alltid, många enslinjer med tavlor har ruttnat eller strandrområden har vuxit igen så de inte syns, och väldigt många fyrar har släckts ner så sent som 2010, så vi har blivit beroende av GPS vill jag påstå.

Ny lista. (har utelämnat säkerhets och katastrofutrustning, då detta alltid skall med)

1. GPS-plotter, jag har 2 st,( Har redan ett par gånger upplevt fördelar med redundans)

2. Sjökort på papper och kompass. (pappersjökort klarar helt stömbortfall och ger överblick)

Kommentar: man måste alltid veta var man är och hur det ser ut dit man är på väg

3. AIS-mottagare (man ser andra fartyg med fart och kurs jag kan då planera egen kurs i god tid).

4. AIS-Transponder (Man syns hos andra fartyg på deras plotterkarta)

5. Autopilot (lite oväntat ?) Har upptäckt att det är till mycket stor hjälp att ha någon som jag litar på som håller kursen exakt medan jag tittar ut, kollar i plotter och i sjökort mm. Det kan var hopplöst irriterande om båten bytt kurs under tiden jag navigerat.

6. Radar (Med den kan man se andra hinder än båtar och även båtar utan AIS-transponder)

7. Ekolod (nu när GPS finns så är detta instrument inte lika hett) men ger rätt mycket info om man är inne i områden som är ofullständigt uppmätta eller om man går mot en kustlinje och vill slå så sent som möjligt mm. Och är även ett stöd vid navigering då viss gämföresle kan göras med sjökortet. samt vid angöring i grunda vikar och mot bryggor

8. VHF använder jag i stort sett aldrig, ser den mest som en nödradio, men man måste ha licens för VHF om man skall ha en AIS-Transponder. Min VHF anropsignal syns för övrigt för de som har AIS-mottagare och tar emot mina AIS-Transponder-data.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, att autopilot är en säkerhetsdetalj som Hasse_O skriver är oväntat. Jag håller med, i alla fall om man seglar ensam och faktiskt ibland behöver ägna en del av sin uppmärksamhet åt annat än att styra för att ta sig fram säkert.

Lite oväntat och kul.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag hade tänkt ta och lägga på nåt oljekladdigt ställe och se om det fäster som man påstår och inte prova under skarpt läge.

Upptäckte härom dan att en slang till kylvattet kommit emot flänsen till propelleraxeln och är nästan genomnött och läcker nu ganska mycket. 

Skall byta den nån av de närmsta dagarna.

Skulle ju kunns smeta på lite smörjolja, öppna bottenkranen och se om jag kan täta läckan med Stay a float innan jag byter ut slangen och säkrar den så att den inte kan nå propelleraxeln.

Hade varit kul att kolla, men Orsa kompani lovar, som sagt, inget bestämt

post-945-1394237386,4121_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VI installerade sändande/mottagande AIS-system  (Carbon+) på rekommendation från icke säljande sjösäkerhetsfolk inför våra seglingar till/ifrån och i Medelhavet. Framförallt gällde rekommendationen då det råder stark trafik i trafiksepareringszonerna i södra Östersjön, runt Bornholm och vår tilltänkta överfart från danmark till tyskland och travemunde. Vi blev också varnade för trafiken med jättepråmar i floderna. Maxlängd är 194 meter!!!! och dom kan vara hårt nerlastade och kanske bara ligga något 20-tal centimeter öveer vattenytan.

Sådna monster väjer inte för en liten mastlös plastbåt. Dom KAN inte väja!!

Enda sättet att bli varse sådana hastigt uppdykande pråmar, runt uddar och flod- och kanalkrökar, är  att installera en AIS-utrustning. Radarn funkar inte i sådana miljöer.

Men vi är inte där än. Däremot var AIS:en klockren att ha vid överseglingarna av trafikzonerna i södra östersjön. Kändes oerhört tryggt att kunna avgöra kurs och fart på handelsfartygen som drar fram i väldigt höga hastigheter. Stora passagerarfärjor i 35 knop var inte ovanligt. Riktigt läskigt.

Utrustningen kostade under 7000 kr och det mesta installationsarbetet gjorde jag själv. Behövde dock hjälp med en NMEA-anslutning till plottern som är lite halvgammal (Garmin C80). Dessutom behövde VHF:en lämnas in för inprogrammering av nytt MMS-nummer.

Enda nackdelen med AIS-en är väl att den varnar lite väl mycket när man kommer in i stora hamnar med mycket handelsfartyg under gång eller uppankrade. Alla har ju AIS och det blir ett sjujävla hallå och varnande och rödblinkande på plottern och i vhf:en i vår lilla cockpit.

Det skall gå att filtrera bort, men jag har inte fått till ddet ännu så jag stänger av AIS-en några kabellängder före angöring av stora hamnar.

Man måste också tänka på att inte alla yrkesfartyg har systemet påslaget, marinen har undantag liksom flera typer av specialfartyg...

Vi är mycket nöjda med vår AIS och räknar den som en viktig säkerhetsdetalj.

Däremot är det väl lite mer tveksamt att få till en meningsfull användning vid kustnära/skärgårdsseglingar..

Då gäller ögon och öron och ett finger i papperskortet. Vi är alldeles för många som står där i guds fria och stirrar på en plotter-TV i st f att njuta av skönheten.

Annan viktig sjösäkerthet ombord:

1) Livflotten surrad på däck och gummijollen alltid på släp

2) Plottern

3) Radar (om man överraskas av dimma o mörker)

4) VHF-en med DSC-nödknapp (vi har 12-årig dotter ombord som snabbt och korrekt måste kunna larma sjöräddningen)

VHF:en verkar underskattad och dåligt utnyttjad. Mobiltelefoni överskattas och den funkar ju tveksamt redan i ytterskärgården, vid översegling till tex Gotland blir det telefonitystnad mest hela tiden. VHfen funkar klockrent i hela östersjön. I europas kanaler och floder är den ett obligatorium. Och väldigt kul att använda privat mellan båtar och långt ute till havs.

5) Autopiloten är Kung Vetus ombord

6) Framåtseende ekolodet gillas skarpt

7) Papperskort och magnetkompass tillgängligt, aktuellt papperskort oftast framme.

8) Sen har vi ett helt litet skåp med nödraketer, bloss, helikopterfärg??, massa olika träpluggar, knivar, bultsax, fet rörtång, bra verktyg, järnspett, tredubbla bränslefilter, dagtank för diesel, reservdunkar, och yada-yada-yada....

...ändå får vi läskiga motorstopp i taskigt väder vid Utklippans fyr... Läs mer på vår blogg:

www.mah-yann.se

Båthonnör!!   /Thomas





 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det vara en säkerhet att ha dingen på släp?????

 

I dåligt väder blir det snarare ett risk moment. Vid angöring av en hamn är den alltid i vägen och försvårar en tilläggning.

 

Nej upp med dingen på däck och surra den väl på långa överfarter. Du har ju en livflotte att använda om du skulle behöva evakueranfrån båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...