Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
BoatSven

Billig plywood för båtbygge?

Rekommendera Poster

Info: Ska bygga en liten båt. Endast 310 cm lång. Den ska byggas i plywood och sedan kläs med glasfiber och epoxi på utsidan. Insidan och alla ev. kanter ska förseglas med färg eller epoxi. Livslängden på båten ska vara minst 3 år men helst 5 år. Det går åt ca 10 kvadratmeter plywood.

Båten kommer att befinna sig i både söt och saltvatten.

Det jag undrar är om det kan fungera med billig plywood från en vanlig byggaffär(Beier, Bauhaus, ByggMAX etc)? Allt som klassas som marinplywood verkar väldigt dyrt och jag skulle gjärna vilja komma under 10 000:- för skrovet(helst billigare naturligtvis).

Vilken av de billiga plywood-sorterna är minst dålig att bygga en båt av? Tex Bauhaus har Byggplywood, Björkplywood, Furuplywood, Konstruktions-plywood, Arauco furuplywood. Vilken är minst dålig?

http://www.bauhaus.se/byggvaror/bygg/skivmatrial/plywood.html

/BoatSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min gamla båt byggde jag en förvaringslåda i plywood ...Det höll inte särskilt bra med tanke på att det var i kontakt med vatten och gick då isönder efter ett tag..

I min nya båt är det nån idiot som gjort en ny lucka till motor rummet i spånskiva och målat det vitt...har redan börjat ruttna :)

 

Jag hade valt att lägga pengarna på plywood som klarar av ett båtbygge...finns säkert någon här som vet vilket träslag du ska ha..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

byggplywood är som vanlig plywood, fast mycket kvistar. Konstruktion splyfa är det närmaste marin plywood du kan komma. A sevärt billigare också, men lite sämre egenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinplywood innebär väl att limmet i den skall vara WBP (Water and boil proof), träet är ju trä.

Om du plywood med vanligt lim kanske det är en bra idé att plasta både på utsidan och insidan så att skivan blir helt inplastad och inte utsatt för vatten (annat än det som diffunderar genom plasten), och det borde väl hålla ett par år?

Vet inte om det räcker med att bara måla insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Jag har bestämt mig för att köra glasfiber och epoxi på både in och utsidan. Om man läser på Björn Thomassons sida om kajakbygge så inser man att det inte är träslagets tålighet mot vatten som är viktigaste när man väljer träslag. De övriga egenskaperna är betydligt viktigare och det är intressant läsning: http://www.thomassondesign.com/

Sidan handlar visserligen om kajaker men det mesta gäller ju alla båtar. Det är ju mer material-kännedom som är viktigt.

Tex. att en båt liten båt byggd av gran(lätt gran) med endast 1 lager 155 g glasfiberväv på både in och utsidan blir starkare och lättare än motsvarande båt av plast. En gran-kajak väger mellan 13-18 kg och tål rejält med stryk. Det är alltså att det är hermetiskt tillslutet som är viktigt, inte om träet tål vatten, inget trä tål vatten så det viktiga är att det inte blir blött. Men han påstår också att om man får en skada genom glasfibern och in i träet så blir inte träet förstört på en gång utan man kan fortfarande använda båten några veckor innan man lagar, om man inte har möjlighet att laga på en gång.

Enligt den principen så kan man använda vilken plywood som helst och få den att hålla i över 10 år med lika lite underhåll som en plastbåt. Passar mitt bygge rätt bra :-)

Men bygg-principen för kajakerna är att böja gran-ribbor som kommer att ugöra distansmaterial.

Visst är det farliga med plywood att det kan delaminera om man använder det som distansmaterial i en sandwish med glasfiber på båda sidor? Granribbor är säkert många gånger starkare mot skuvning och delaminering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delaminering är nog inte specifikt för plywood, det förekommer ju även i båtar där distansmaterialet är balsaträ. Delaminering uppstår då plasten släpper från distansmaterialet, t.ex. genom vatteninträngning och issprängning.

Möjligt att plywood utan WBP lim skulle ha lättare att släppa mellan trälagrena i plywooden om du nu kör sänder plasten och får in vatten.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur du än behandlar kommer du inte at få varje liten vrå och yta tät och då kommer plyfan att ta åt sig vatten och svälla, därför är det marinplyfa som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill hålla ner svällning så måste man nog gå ifrån billig furuplywood och satsa på något hårt träslag, t.ex. WBP mahognyplywood.

Kanske kan vara värt att sats på eftersom du inte skall ha så stora ytor. Priset för en skiva vanlig plywood på Byggmax är ju ca 200 kr, och magognyplywood kan man köpa på t.ex. Erlandsson trade för 400 kr skivan, som då är WBP limmad. Klart värt dom hundralapparna om du nu skall lägga ner massa jobb på projektet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på den relativt korta tiden båten ska hålla så kan du använda vilket trä som helst. Ta billigaste du hittar. Ser du till att få tätt inifrån och utifrån så kommer båten hålla många fler än de fem år du hoppas på. Var noga med att täta alla eventuella hål du gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Metoden med att bygga med gran och epoxi a la Thomasson är kanon. Vi tittade en del på att bygga ett par mindre katamaraner på detta sättet för några år sedan. Bygger man med plywood ska man ha typ Luan eller någon annan cigarrlådekvalitet annars blir det tungt. Dessutom blir båten kantig. Med granribb blir i princip varje ribba epoxibendlad, ev vatteninträngning ger bara begränsade skador. Det ska vara snabbväxt, lätt gran dvs från södra Sverige. Jag åkte till en bysåg och han kunde leverera en utmärkt gran. Dessutom hade han en femkutterhyvel som vi kunde låna för att hyvla ribben så att de blir konvex på ena sida och konkav på andra, då slipper man springor på böjda ytor. Skroven skulle byggas i en utvändig jigg, ribben limmas mot varandra med epoxi och häftas ihop med tryckluftpistol och T-dykert. Vi sågade upp och fräste några ribb och gjorde ett par provbitar, det såg mycket lovande ut. Nu blev det inget projekt mest pga att jag inte hade tillgång till lämplig lokal längre. Däremot har jag fortsatt med gran, bla gjort inredningsdelar. Betsat och lackat ser det ut som riktigt fin mahogny, gran är ett väldigt underskattat träslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ställde samma fråga som trådskaparen till Finlands största plywoodtillverkare Wisaplywood. Svaret därifrån var att om man epoxybehandlar, helst med matta både på in och utsidan så kan man i princip använda vilken plywood som helst. Björkplywood som är deras största produkt kan vara lite svår att böja så de rekommenderade plywood gjord på barrträ. De flesta plywoods limmas i dag med kokfast lim, vilket innebär att limmet är vattenfast. Väljer man exteriörkvalitet så är man med andra ord rätt säker. De rekommenderade också att man epoxybehandlar delar som döljs helt eller delvis vid montering. Med andra ord är det säkert klokt att stryka på epoxy på alla skivkanter innan de monteras.

Med de råden tillhanda byggde jag sedan en liten jolle som nu är på sitt tolfte år. Man får ju se till att måla över repor och skavningar med epoxyfärg om våren. Värre än så är det inte.

Lycka till med bygget hur du än gör!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej BoatSven!

Varför ska livslängden vara begränsad till 3 - 5 år?

Även om du inte behöver båten efter 3 år kanske du kan sälja den och få tillbaka en del av vad du investerar. Med det tankesättet kanske det kan vara lönsamt att vara extra noga med material och bygge för att öka andrahandsvärdet efter 3år.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en kille i Örebro som byggde en 16 m segelbåt (som just nu ligger vinterupplagd i Portugal inför fortsatta färder nästa vår) med granribbor som epoxylimmades och därefter plastades på ut- och insida med epoxylaminat.

Här är en bild av förpartiet under bygget http://www.toan.se/synb/sept5.jpg

Här är en bild från samma hemsida med en kajak byggd på samma sätt http://www.toan.se/synb/kajak_2.jpg

Det byggsättet ger ett både starkt och lätt skrov. Hållbarheten blir nog bättre än dålig plywood som riskerar att separera om det kommer in vatten mellan fanerskikten.

Han har beskrivit hela bygget på hemsidan och med en massa foton. Han var kanske något extrem för han började med att gå ut i skogen och fälla ett antal granar som efter torkning sågades upp och sedan fortsatte han....

Det går nog att göra det lite enklare genom att besöka brädgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, många intresseanta funderingar och info.

marinjohan: Jag är mest fundersam på om plywooden skulle kunna delaminera i trälagren pga skuvningen som uppstår.

Westfjord26: Jag tror inte att det är speciellt svårt att få det tätt med epoxi utan är bara fundersam över hur träet klarar sig om man får en skada som man inte hinner laga direkt. Troligtvis är det lugnt om man lagar inom en vecka oavsett träslag. Marinplywood är naturligtvis bättre än vanlig plywood, men dubbelt så dyrt.

Sakkunnig: Precis vad jag tänkte. Om båten klarar 3 år är jag nöjd och behövs inte dyrt virke så känns det onödigt. Alla hål ska nogrannt tätas.

bhemac: Jag överväger lite att bygga båten i granribb istället för plywood faktiskt. Granribb verkar kunna bli starkare, lättare och faktiskt billigare också. Det är väll att bygget blir lite mer avancerat men knappt någonting som spelar roll. Enligt Thomasson blir båten styvare i långskepps än tvärskepps vilket inte är någon nackdel eftersom båten är smalare än den är lång. Bra för vikt/styrka-förhållandet.

gladius: Båten är en som jag har ritat själv. Därför vet jag inte om den kommer att fungera bra. Jag vill bygga den billigt men ändå tillräckligt för ca 3 års användning så jag hinner testa den tillräckligt mycket. Blir den bra så kan jag bygga en ny efter 3 år av bättre material och har då möjlighet att ändra sådant som inte blivit bra.

Flintstone: Haha, tyvärr inte flugan, men bra gissning. Dock har jag en flugan eller liknande av plast ifall någon vill köpa :-)

Lintott: Mycket intressanta länkar. Tackar! Kanske man ska gå ut och välja några lämpliga träd till att börja med :-) Synd att det bara finns fjällbjörk här :-D

Jag ska rita om min båt lite för att passa för granribb istället för plywood, så får jag se vad som känns bäst. Som tur är kan man rita utan att det kostar så mycket :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte lägga ut någon översiktlig ritning så vi får se hur skapelsen ser ut? Riktigt kul du ritat konstruktionen själv! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det månne en ny Sven Yrvind som vi ser här? smileyyes

Du kanske kan prova med en modell först? 

Du har väl redan Yrvinds länk men ifall inte så kommer den här:

http://www.yrvind.com/

 

Respekt BoatSven! Hoppas du kan rapportera fortlöpande om ditt bygge. Jag ska i så fall följa dig med intresse.

 

mvh Thomas S

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tjenixen BoatSven!

Du skall bygga nått på 3,10 m? Det kallar jag för jolle, inte båt.

Jag har i många år lånat en plyfabyggd jolle på ca 2,8 m längd. Hon var byggd av vanlig byggplyfa och endast fernissad. Men all ändträ var infogad-gömd i lister och limmat med polyester.Å mässingsskruv.  Sedan var det bara vanlig oljefernissa på alltihop, ett-två nytt lager varje år på utsidan.

Hon är i bra skick fortfarande. Berättar det bara som ett alternativ.

sällar mig till de andra, skicka upp en ritning-skiss. Vi är nyfikna. Själv efterlyser jag en enkel plyfa släpjolle som framförallt släpar bra och har inte alltför låg fribord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att ni är intresserade. Jag känner till Sven Yrvind och delar hans båt-filosofi väldigt mycket. Jag började med att rita en båt som är 4,90 meter lång, gjorde även en modell i skala 1:6. Det som var problemet var att jag inte vågade bygga den båten pga att jag inte kan speciellt mycket om båtar ännu, så jag bestämde mig för att göra en mindre båt istället, så att misstagen kostar mindre. Den lilla båten blir bra att använda medan jag funderar på den större båten :)

Skrovet ser ut såhär nu efter att jag ritade om den för gran-strip metoden, men det ska på ett däckhus också fast jag ska bygga skrovet innan jag ritar däckhuset. Båten ska kunna drivas med Yuloh-åra och ett litet segel.

Kalman: Det lät ju lovande. Det är nog lugnt så länge man är noga med att kapsla träet. Jag har valt att bygga båten med gran-ribbor eftersom det gav många fördelar.

post-10020662-1394237384,1142_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sågat en hel del ribbor och limmat ihop det som ska bli akterspegel. Och så har jag börjat bygga fixturen. Lägger väll upp någon mer bild när jag kommit längre.

post-10020662-1394237384,1379_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nice....

Fin, som ett mini VO70 skrov.

(På med peke överrigga den och skaffa trapets,eller varför inte vinklingsbar köl med blybulb.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta mycket bilder och lägg in här, vi är några här som är försjusta i byggtrådar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka lägga in några bilder här under byggets gång.

Jag är väldigt glad att jag valde gran-strip istället för plywood. Gran-strip blir billigare, snyggare och starkare(tack vare mer frihet vid konstuktionen)

Bilden visar ett tidigare skede, så ni kan se fixturen

post-10020662-1394237400,9546_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej BoatSven!

Hur går det för dig? Jag vill se mer och höra mer om hur det går för dig och din lilla båt! Ge mig inspiration!

mvh 2mas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att laminera insidan på den nu. Hoppas kunna börja ribba däck och däckhus till veckan :)

post-10020662-1394237430,4905_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2013‎-‎03‎-‎15 vid 17:35 skrev BoatSven:

Jag håller på att laminera insidan på den nu. Hoppas kunna börja ribba däck och däckhus till veckan :)

post-10020662-1394237430,4905_thumb.jpg

 

Hur gick det sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-31 vid 14:39 skrev Pentax:

 

Hur gick det sedan?

Det gick tydligen inte såvärst bra, för han har inte svarat än.

 

Jag undrar oxå vilken Plywood man bör anv under Teakribborna i sittbrunnen (som ingen bemödat besvara än):

 

Jag har googlat, och har blivit varse att det finns en uppsjö olika Plywoods.. Meh, ovanstående text indikerar på att man kan anv vilken Plywood som helst, som är WBP limmad, bara man ytbehandlar det med hårdlack (epoxi)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Perrr:

Det gick tydligen inte såvärst bra, för han har inte svarat än.

 

Jag undrar oxå vilken Plywood man bör anv under Teakribborna i sittbrunnen (som ingen bemödat besvara än):

 

Jag har googlat, och har blivit varse att det finns en uppsjö olika Plywoods.. Meh, ovanstående text indikerar på att man kan anv vilken Plywood som helst, som är WBP limmad, bara man ytbehandlar det med hårdlack (epoxi)?

 

Man skall inte ha plywood under teaken, är svaret. Det du har är ett set där man köpte tunn teak färdiglimmad på plywood som man sedan limmade på plasten. Plywooden höll bara ihop teaken. Den behövs alltså inte, fyller ingen funktion. 
 

Och - för i helvete, Perrr - för hundrade gången, starta egna trådar med dina frågor så kanske någon svarar på dem. 
I all välmening. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...