Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
happysix

Göteborgs skärgård

Rekommendera Poster

Naturhamnar där man kan ligga långsides känner jag till några stycken, men lämna ut dessa vet jag inte om jag vill, det minimerar ju chanserna att jag kan ligga där själv. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men många av dom bästa står ju Kryssarklubbens hamn och faledsbeskrivningar.

post-945-1394237334,6918_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - några får vi håll för oss själva. Sladdholmen på bilden ovan är en av kryssrklubben dubbad hamn, men det står inte att det är bra att ligga långsides och det är det inte heller.

Däremot har jag för mig att det står att man kan förtöja långsides på platsen för bifogad bild och det kan man. Men det är värdelöst att ligga därom man ligger långsides. Det går förbi alldeles för många felkonstruerade båtar. En kvällsmat åkte i durken och jag trodde min båt med 10 -15 mm skrovtjocklek skulle krossats mot berget. Som tur är brukar jag alltid fändra av ordentligt.

post-945-1394237334,8942_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinga   är mycket vackert men det lär som man säger vara trångt där sommartid. 

Hyppeln är fint och har en trevlig frisör ;)

Men du kan även  ligga i älven, Kungälv har en gästhamn som är enkel, (när vi var där för två år sedan var den gratis) med restauranger bara ett par kvarter bort och vill ni in till Göteborg gå det lätt att ta sig med buss.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar yes

Marrexxx,Toaen,Thomas-1,Pelle 75,Lasse L för bra läkar, riktigt skysst.

Trixiga angörigar som Tistlarna är skönt att ha lite tips på.(ett måste besök bara för det)

Pseudonymwink vi ska inte ta dina ställen och tack för tipsen.

Alla andra som posta tackar vi också.

Jag inser att vi kommer vara  även utanför Göteborgs skärgård.

Så kanske tråden skulle kallats Västkusten + Göteborg.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ett tag sen jag var på Vinga i högsäsong men då var det rätt stor omsättning på båtarna. Finns väl inte många platser för större båtar, men med en mindre båt kunde man kajka runt en stund och vänta på att nån ger sig av. Annars kör ju Börjesson turistbåt dit från Lilla Bommen, inte så dumt att slippa parkeringsstöket. ;)

Har en överbliven kryssarklubbspärm med alla naturhamnsskisser (uppdaterad t.o.m. förra året) som du kan få köpa överkomligt. Forummejla om du är intresserad. A4-flygbilderna ser ut som i Toaens länk över Tistlarna och de streckade djupkurvorna avser 2 meter. http://joh27cam94lou.bloggo.nu/Tistlarna-Utposten-mot-Kattegatt/

Bjuder på en sidoförtöjningsplats enligt bilden, vid det röda strecket ligger ibland Hawila och andra rejäla skutor. Kälkerön ligger ost om Lyr mellan Orust och Tjörn.

post-10006646-1394237335,0412_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kälkerön är ett kärt tillhåll där jag var mycket när jag var liten.. Sen när vi började båta på egen hand runt 2000 var det OK att komma dit på helgerna, men nu senaste åren har inte den där längsplatsen varit ledig mer än i mars/april och slutet av september tror jag.. Alla tycks vilja ligga där surprise

Tyvärr blir det rätt mycket inbäring från förbipasserande så man gungar en del..

Men den är ju bra så tillvida att den har fasta dobbar i berget och bara ligger ~9Nm från vår hemmahamn cool

Ett år låg vi med stäven mot berget precis till vänster om din röda markering. Då kom en helt ny Najad 440 och backade upp mot berget (med stävankare i) och använde gummibåten för att gå iland.. Vill dock minnas att det borde vara djupt nog för att backa längre in mot berget..

Hade tyvärr inte en enda bild tillgänglig på den klippan just nu, men det går nog att ordna om intresse finns..

Känner helt plötsligt hur längtan till våren blev ännu större..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske Vasholmarna utanför Grundsund, mellan Lysekil och Gullholmen kan passa? Hittade en bild från i somras..

Vi går 2m men hade gott om vatten under kölen.. Och det finns många platser utmed berget (men det brukar vara mycket båtar också iofs)..

post-3679-1394237335,1086_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för fortsatta bra och intressanta tips på platser. Nu har jag en fråga till. Vilka av skärgårdsöarna har okej mataffärer? 

Om man vill fylla på med färskvaror för en vecka på svaj eller kanske långsides på den bohuslänska graniten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Donsö i södra skärgården ligger Yngves ICA, bra sortiment, dock ej öl då han är gravt religiös. Även på Rörö i norra finns en ICA. På Öckerö finns ICA, Apoteket och Systembolaget, ett flertal restauranger av skiftande kvalitet.

Styrsö har även den en ICA men lite längre att gå till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur långt norrut du skall gå.

I Kungshamn lägger du dig i gästhamnen och har en stor och fin ICA- affär på andra sidan Hamngatan. mindre än 100 m

Åstol - en hamn som jag bara måste gå in till när jag seglar förbi, om så än bara för att dricka kaffe - finns en liten affär som även den har mycket.

Gullholmen har i alla fall haft en liten affär på ungefär samma avstånd från gästhamnen som i Kungshamn

Skärhamn har du en stor ICA-affär ca 600 m från hamnen. 

Grundsund. Lysekil, Hunnebostrand, på ungefär samma avstånd 5-600 meter.

Bovalstrand intill gästhamnen mindre än 100 m

Hamburgsund ca 200 meter

Fjällbacka, Grebbestad och Strömstad ungefär 500 meter.

Sen finns det affärer nästan över hela skärgården. Tror inte att du skall behöva svälta under en seglats i Bohuslän.

Vid Lill bommen ligger ju köpcentrat Femman med alla typer av affärer, men det är ju en bot att gå om du skall köp mycket.

Donsö, Kungshamn, Bovalstrand har ju affärer så nära hamnen att du kör kundvagnen ner till båten och även den i Hambugsund ligger nära.

Vi svarar gärna på frågor, men om du går in i menyn till vänster på Maringuiden och klickar på gästhamnar och går vidare på de olika sjökorten, så finns det ganska mycket uppgifter om vilka faciliteter som finns i de olik gästhamnarna

På bifogad bild står jag nästan vid ingången till ICA-affären när jag tar kortet mot gästhamnen. Min båt är den med masten i sittbrunnen och två försegel närmast i bild.

post-945-1394237338,7266_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öl inhandlas sommartid på Kårholmen ½ Nm sv Donsö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och på Knarrholmen kan man lugnt ta en öl på den primitiva restaurangen som mera liknar en pizzeria. Dock ingen gästhamn men en liten träbrygga man kan ligga vid nån natt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, Knarren ligger för nära en ö man seglar förbi.

Pizzerian kan bli ett  bra lunchutflyktsmål till nästa säsongs tisdagsseglingar.

Skall kolla upp det.

Sitter och planerar nästa säsongs dagseglingshamnar för seniorseglarna.

http://lasselundell.se/senior.html

 

 

post-571-1394237338,7804_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymma tips. Det e ju inte dåligt sugen man blir på sommarens seglatser då man sitter i båten i ett regnigt Amsterdam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Restaurangen har öl och vinrättigheter. Ligg inte vid den gamla ångbåtsbryggan utan den som ligger sydost om. Toaletterna och duscharna kan användas då de är olåsta. Finns även en liten servicebutik numera bredvid restaurangen som ligger centralt på ön. Vad har hänt med GW i seniorseglarna? Har varken sett eller hört något från honom på länge nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och hemsidan. Skulle kolla en sak, men den låg i stort sett nere - åtminståne som den var förr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härlig info fyll på med sköna sommarbilder om ni vill,från er vackra skärgård.

Dom ni lagt in hitills är underbara.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GW är inte sekreterare och webmaster längre i Seniorseglarna.

Aliaset Brendan är avslutat, enl honom.

Ny hemsida är under konstruktion. http://seniorseglarna.se/

Tills den nya hemsidan blir klar finns de senaste aktiviteterna i nerbantat format på  http://lasselundell.se/senior.html

Ser på dina bilder att du finns på västkusten, Har du åldern inne så är du välkommen till oss.

 

 

 

post-571-1394237346,9881_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog signaturen Toaen du riktar dig till? Jag har inte åldern inne riktigt än ;-) även om platsen stämmer för mig. Känner dock flera medlemmar i hamnen BK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du frågade om GW och jag frågade om Seniorseglarnas hemsida så svaret var nog riktat till oss båda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag lever och har hälsan och har så sakteliga börjat bygga upp en ny webbplats, www.seniorseglaren.se

Tyvärr kunde jag inte fortsätta som webbmaster för www.seniorseglarna.se då en ny webbpolicy infördes. Allt hade varit frid och fröjd i 5 år med mig som webbmaster. Redan från begynnelsen var den bärande principen att hemsidan skulle vara en arena FÖR MEDLEMMARNA  AV MEDLEMMARNA. Men en ny styrelse, som tillträdde i november 2011 bestämde att medlemmarna inte längre skulle ha möjlighet att i eget namn lägga ut sina privata synpunkter på båtliv och allt som därtill hör. Strikt censur infördes, vilket jag inte kunde acceptera.

Föreningen Seniorseglarna har nu en imponerande webbpolicy, som nog måste överträffa det mesta man kan finna i genren. Stort GRATTIS!

På min tid omfattade hemsidan 820 mappar med 10-50 filer i varje mapp samt något tusental bilder. Det blev stort, och några medlemmar tyckte jag blev för vidlyftig. Kanske hade de rätt. Men har nu fått en nedbantad hemsida, som väl bör passa dem bättre.

Bästa hälsningar

Göran Weiler (goranw)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat:

Men en ny styrelse, som tillträdde i november 2011 bestämde att medlemmarna inte längre skulle ha möjlighet att i eget namn lägga ut sina privata synpunkter på båtliv och allt som därtill hör. Strikt censur infördes, vilket jag inte kunde acceptera.

GW läser webbpolicyn som fan läser bibeln.

Det han skriver är inte sant!

Webbpolicyn är godkänd av Seniorseglarnas medlemmar.

Hemsidan är ett forum för medlemarna och de skall bidraga med inlägg som berör båtlivet och givetvis i eget namn.

Politiska åsikter och dito kampanjer hör inte hemma på hemsidan, (är det detta som tolkas som sencur)? Någon sencurering förekommer inte längre på den nya hemsidan med den nya policyn. Jag kommer inte att diskutera detta med GW här på Maringuiden. Vill han inte rätta sej efter medlemsbeslutet så är det upp till honom. Våran nya hemsida är precis skapad och kommer att bli så som medlemmarna vill ha den i full demokrati.

Mvh Lasse styrelsemedlem

post-571-1394237356,81_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tyvärr slänger jag bensin på en slocknad debatt

Hade hels sett att den skulle vara slocknad, men det var inte jag som tog fram glöden

Men helt osanna påståenden måste  belysas med bensin.

Vem är du pseodynym ? Är du insatt i turbulensen. Om ej så kan du få kopior på ett otal mail med otrevligheter, men jag vill inte ta upp det igen, men sanningen måste fram, det finns nog med troll här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte snarare styrelsen sprutat skum på den explosionsrtade branden som rådde, eller skall vi betrakta det som olja på vågorna.

Är inte medlem i Seniorseglarna. Skulle heller aldrig tidigare kunna tänkt mig det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...