Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
happysix

Göteborgs skärgård

Rekommendera Poster

Posta gärna lite fina sommar bilder från er vackra skärgård.angel

Istället för att bråka,om vem som sa vad och hur när det begav sig.Buuu för er.crying

Nu har tråden blivit sur, som att äta på resturang och hitta hår i maten.angry

Ta genast ut tallriken och servera mig en ny,TACKAR.

detta ska läsas med en nypa ironi så ingen,hackar vidare på mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag tror inte happysix kommer hit under vintern.

En bild med en av våra sommaröar i centrum.Taget under den första seglatsen detta år (2012) dvs slutet på Januari. Hållö heter ön. http://www.utpost-hallo.nu

post-945-1394237358,1224_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först vill jag be om ursäkt för att jag i denna tråd helt oavsiktligt satte igång en sur diskussion, som inte ens var on topic. Men eftersom jag var efterfrågad, fann jag mig föranlåten att med några korta ord ge mig tillkänna och förklara vad som hänt med den gamla fina föreningen Seniorseglarna och dess ansikte utåt www.seniorseglarna.se

Min version av vad som hände under annus terribilis 2012 är för övrigt helt korrekt. Även Lars Lundells version är korrekt, så det finns inga meningsskiljaktligheter i den delen.

Så till sommarbilderna. Att komma iland på den lilla fyrön Väderöbod är inte det lättaste. Själv har jag aldrig lyckats, när jag kommit dit på egen köl. Det finns inga platser att lägga till vid för annat mycket grundgående och små båtar.

Men i år kom vi iland tack vare Svenska Fyrsällskapet som anordnade en utflykt till den lilla fyrön. Det var mycket givande. Jag har beskrivit vår dagsutflykt i bilder och några ledsagande ord:

http://www.seniorseglaren.se/vaderobod-filer/vaderobod.htm

Bästa hälsningar

Göran Weiler

Numera egenföretagare och

före detta suppleant, sekreterare och webbansvarig i Föreningen Seniorseglarna

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades faktisk ta mig iland på Väderöbod med en egen båt nån gång i början av 1990-talet. Var med min havsfidra på Storön och skulle segla vidare. Den dan fanns inte en vindkåre och prognosen lovade inte nått bättre förrän i kvällingen.

Gick för maskin till Väderöbod och gick in i yttre delen av Bodhålet. Akterförtöjning i en bult eller armeringsjärn i den gjutning som är längst ut åt öster och en förände i en bult rakt under fyren. Rodde sen in i den lilla hamnen med min dinge.

Det var en upplevelse att komma iland, men hade det inte varit spegelblankt vatten så hade det nog varit problematiskt att ligga så.

Inget att rekomendera och definitivt inte med en större båt.

Tog några bilder,men vet dessvärre inte var de är i dagsläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinterbilder är fina med men jag/vi länktar efter sommar.

Och det är kul att höra era erfarenheter om denna vackra kust.

(tack för ursäkten)

men den behövs inte igentligen för det är lätt att hamna of topicman har varit det själv ibland.

Men nu är vi på rätt spår igen;)

God fortsättning på er alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fina vinterbilder Lasse.

Och lika så med dina bilder Goranw.

Toaen,det är så kul att läsa dina anekdoter.

Länktar så till sommarn nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att du gör helt rätt i att välja bort Kielkanalen och istället gå (via Cuxhaven) till Helgoland, som är en mycket speciell ö och värd ett flerdagarsbesök!

Sedan finns det ett antal hamnar på jylländska västkusten, beskrivna i Svenska Kryssarklubbens pärm ”Danmarks Hjärta”: Rømø, Fanø, Esbjerg, Hvide Sande, Ringkøbing, Thorsminde och Thyborøn att välja på. Antingen kan man sedan fortsätta via Hanstholm och Hirtshals till Skagen, men jag skulle absolut rekommendera att ni fortsätter från Thyborøn genom Limfjorden till Hals. På vägen till Skagen försumma inte ett besök på Hirsholm och gärna Säby på fastlandet.

http://www.seniorseglaren.se/limfjorden-filer/limfjorden.htm

Läsö kan man mellanlanda på när man går till Göteborg. Läsö Västerö är mysigare än Österby enligt min mening.

I göteborgsområdet kan det vara riktigt gott om plats i hamnarna under högsäsong, juni, juli. Särskilt i södra skärgården. Alla drar norrut och trängs med norska båtar i mellersta och norra Bohuslän under denna period. Där är det oerhört trångt.

Några hamnar som inte har nämnts, tror jag, är Klädesholmen, Stora Dyrön och Lyckans Slip i Fiskebäckskil, riktiga pärlor, särskilt den sistnämnda! Men om ni ska göra Göteborg, så är det bara Lilla Bommens hamn som gäller. Sedan genomfartstrafiken numera går i en tunnel har Lilla Bommens hamn blivit ganska lugn och fridfull (ja, allting är relativt, förstås)

Om du går in på www.seniorseglaren.se och klickar på ”innehållsregister”, så hittar du en hel del. Du kan också klicka på ”Bohuslän” och därefter på ”hamnar”. Det mesta har nog kommit på plats vid det här laget. Sidan är under utveckling. Rapportera gärna till mig, om något är fel, så ska jag rätta till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med alla tips,och länken goranw.

Länktar så till sommarn,och kommande äventyr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av de trevligare trådarna jag följt!

Som nybliven båtägare sedan november känns vintern oändligt lång så jag antar att jag med detta intetsägande inlägg vill bumpa liv i tråden utan att berika den nämnvärt...

Går det att krama ur er sjörävar lite fler tips och västkustäventyr? :)

/froze

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bjed001

Halleskär i Gbg's Norra skärgården strax nordost om Vinga är en fantastisk naturhamn med en ränna där man på flera platser kan ligga kloss an berget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg i ett inlägg att ni ligger i Sixhafen i Amsterdam. En trevlig hamn som vi besökte två gånger sommaren 2010. på väg till och från Engelska sydkusten. Är den trevliga tanten kvar? Hon satt i hamnkontoret och berättade om sitt liv för oss medan kön växte med nyanlända som ville betala. Hennes man hade gått bort rätt nyligt och de hade varit med i klubben större delen av livet. 

Så trevliga och billiga hamnar mitt i Göteborg saknar vi tyvärr. Men kusten är fin hela vägen uppåt Strömstad.

Ett tips för att få semesterkassan att räcka några dagar  längre är att bunkra upp och vid fint väder dra över till Norge, runda sydspetsen och gå till seglarmeckat Farsund. Gratis hamnliggning, Farsundavisen och frallor till alla i båten så länge man är ombord!

Trevlig segling vid rätt väder 1 1/2 dygn och lätt att ta sig tillbaka till svenska kusten igen. 

Väkommen till Göteborg!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att tanten du menar är kvar,nu på vintern är hon här i allafall 4ggr i veckan och städar och fixar. (om det är samma person vi tänker på)

Annars kan jag bara rekomendera andra att besöka denna trevliga båtklubb.

http://www.sixhaven.nl/en

 

 

Nu är vi så sugna på att styra kursen norrut mot den Svenska västkusten.

Men det är lite tidigt att ge sig av,får nog vänta minst 2månader iallafall.

En av oss jobbar här nere,men på helgerna brukar vi försöka segla antingen på Markermeer, Ijsselmeer eller Nordsjön.

Första åket brukar gå av stapeln i början av mars,vi får se när det blir i år.

Seglena är nu uppe på rullen bara olja+filter kvar sen är vi redo för första turen,kanske nästa helg om vädret tillåter.

 

Lite udda bump men fortsätt gärna surra om västkusten något går alltid att lägga till som blivit utelämnat.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny tråd tog upp brännmaneter.

Vilket fick mig att undra är detta ett problem.På Västkusten.

Varje år?

Hur och vad gör ni andra om ni mot förmodan blir utsatta för en brännmanet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baddar på med salubrin eller ättikssprit för att begränsa svedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Våran Napoleonvik (Ängnö) Var ligger den viken någonstans jag kan inte hita den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran Napoleonvik (Ängnö) Var ligger den viken någonstans jag kan inte hita den

Den ligger i Sthlms skärgård så det var nog en liknelse bara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gluppö är en av öarna som omger en liten vik, närmast en bassäng, med öppning åt norr/nordväst (grundgående båtar kan komma in söderifrån, jag vet inte minsta djup men det är mindre än tre meter). Viken ligger i SV från Fjällbacka, i den omfattande skärgården.
 

Se kartan:

https://kartor.eniro.se/m/tWymh

 

https://www.seilmagasinet.no/ep_bilder/550/75420-e818ab829847aefafa4655eaa6e76604.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Våran Napoleonvik (Ängnö) Var ligger den viken någonstans jag kan inte hita den

 

Det är en fördel om man läser all som skrivs i ett inlägg och gärna hela sammanhanget, efter som det jag skrev var ett svar på en fråga.

 

post-106994-0-78458200-1496459463_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför planera så mycket var du skall gå? Dom populära hamnarna som tex Marstrand under semestermånaden får du tyvärr förboka och på Marstrand är det mesta väldigt dyrt, men värt ett besök. Strax norr om så har du sen Åstol. Men Vinga är ett hett tips. Kan du så skall du komma dit vid 10 tiden på förmiddagen för att få en plats. Toaen hade många bra tips. Tyvärr så måste du tänka på att senast kl 14 bör du vara framme vid din natthamn, sen är det fullt. Förra sommaren så seglade vi från Gbg och upp till Tanum strand. Kom vi senare än kl 14-15 till den tilltänkta hamnen så var det ytterst svårt att få plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gluppö är en av öarna som omger en liten vik, närmast en bassäng, med öppning åt norr/nordväst (grundgående båtar kan komma in söderifrån, jag vet inte minsta djup men det är mindre än tre meter). Viken ligger i SV från Fjällbacka, i den omfattande skärgården.

 

Se kartan:

https://kartor.eniro.se/m/tWymh

 

https://www.seilmagasinet.no/ep_bilder/550/75420-e818ab829847aefafa4655eaa6e76604.jpg

 

Om man har en väldigt grundgående båt som sticker under 6 meter kan man gå in genom södra inloppet.  :ph34r: 

Dvs minsta djupet i södra inloppet är 6 meter.

 

I norra inloppet finns ett grund på 5 meter, (som man kan gå på sidan av).

 

Det finns ett grund strax väster om södra inloppet på ca 1 meter, annars är bassängen djup 4 - 12 meter.

 

Där det är dubbat är det djupt ända intill berget - för de som har normala båtar.

 

För SXK´s medlemmar finns 4 bojar. Jag har faktiskt lyckats knipa en vid ett tillfälle - ganska sent på säsongen.  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför planera så mycket var du skall gå? 

 

 

Att drömma och planera är väl halva nöjet.

 

Att sen skaffa sig en massa information om olika ställen, är väl bara bra. Då har man ju mycket att välja på - speciellt om det är mycket båtar ute.

 

Att boka plats i en hamn är för mig otänkbart. De hamnarna går bort direkt.

 

Får man ingen plats, får man svajankra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...