Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Gäst Hemingway

Hur snäll ska man vara?

Rekommendera Poster

Gäst Hemingway

Jag är nog lite av en Handy Man, jag har dessutom ganska gott om verktyg. Det är samma visa varje år när vårrustningen av båtarna kommer. Jag hinner inte mer än ner i hamnen innan mina kära båtkolegor står i kö för att få goda råd eller hjälp med sina problem. Det börjar alltid med att Jag har ett problem, har Du tid att titta på hur jag ska göra?. Snäll som man är följer man med och tittar på deras båt. Ger goda råd om hur de ska lösa problemet. Då kommer nästa fråga Kan Du kolla så jag gör rätt? eller mer direkt Kan Du hjälpa mig? Då frågar man om de har svetsen med för att svetsa rostfritt, det har de givetvis inte om de överhuvudtaget äger någon. Då kommer nästa fråga Jag såg att Du har en svets, kan vi använda den? Nu är jag i den sitsen att nu ska jag låna ut min svets, svetsa och bjuda på svetstråd. När jag äntligen är färdig och ska börja på min egen båt så kommer nästa som ska ha HJÄLP. Allt detta ska givetvis ske helt gratis därför att vi är så goda klubbkolegor. Med en påföljd att varje år är min båt sist i vattnet. Ärligt talat börjar jag bli trött på det här. Därför tog jag upp frågan på ett klubbmöte och talade om att jag gärna ställer upp och hjälper andra med deras båtar, men i gengäld vill jag ha något tillbaka t.ex. att någon tar mitt vaktpass i hamnen eller hjälper mig att masta på eller av, sjösätta eller ta upp båten.....men konstigt nog är alla lika upptagna av sina egna båtar just vid sjösättning och upptagning. Nu har jag istället satt en prislapp på mitt arbete. Nu har jag blivit en ogin snåljåp som inte ställer upp för klubbkompisarna.

Frågan är var går gränsen för att gratis utnyttja andras kunskaper och verktyg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt att börja ta betalt då du inte får tillbaks hjälp i samma utsträckning som du ger tid till andra. Gränsen är väl nådd när man själv blir försenad. Visst händer det att man tar hjälp av någon i båthallen innan sjösättning, men hur svårt är det att sticka till ett par hundralappar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja folk är bra konstiga, tycker du gör helrätt. Till slut måste man sätta gränser om de runtomkring inte har det!

Själv burkar jag ge en liten present till den som hjälpt mig, tex en flaska vin eller liknande. Då känns det bättre för mig. Självklart kan en gentjänst som du också nämner i ditt inlägg vara ett bra alternativ. Jag tycker man ska hjälpa varandra men när man börjar bli utnyttjad ska man säga ifrån.

 

/K

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Alltså jag är inte ute efter att tjäna pengar, det har jag nog av. Men medan jag bytte topplockspackning på en klubbkompis båt, bad jag honom att kratta gräsmattan framför klubbhuset. Tror fan inte han visste i vilken ända han skulle hålla krattan. Då kan man bli lite trött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, jag hoppas att frågan är retorisk! wink

Det är givetvis omöjligt att svara på var gränsen går, det måste man känna av själv. Jag är lite i samma sits fast i mitt fall handlar det om en specifik person som jag känner sen barnsben. Denna person har sin båt på samma klubb som jag och hon behöver ofta hjälp med sin båt. Dessutom gillar hon att prata så jag vet att när hon kommer ned till båten och jag är där så kommer jag tappa minst en timme av min tid, även om hon inte behöver hjälp med något just då. Hon är jättesnäll och mycket trevlig så det är inget större problem men jag kan bli lite frustrerad. Dessutom får jag låna hennes segelbåt när det suger i seglingstarmen så jag bjuder gärna på lite tid! smiley

Jag tror det handlar om att vänligt men bestämt få de andra att förstå att man faktiskt inte har tid. Jag säger att jag måste jobba vidare med min egen båt, annars kommer jag inte hinna det jag vill göra. Om den andre blir sur för det är den ändå inte värd min hjälp.

I ditt fall verkar det som att du är kunnigare än jag och har bättre verktyg så jag förstår verkligen att du blivit klubbens go-to-guy. Det är säkert så att snacket går: Jaha, du behöver fixa det där. Snacka med Hemingway, han är grymt duktig och har alla verktyg och maskiner som behövs! 

Jag tycker du gjort helt rätt! Hade jag varit i din sits så hade jag bett klubbstyrelsen skicka ut ett mail till alla där du förklarar hur du känner. Att du gärna hjälper till när du har tid men att du nu ockås känt dig tvingad att börja ta betalt för tjänsterna eftersom det blir så mycket. 

Själv är jag mycket försiktig med att utnyttja andra människor. Jag har en spärr som hindrar mig från att kräva för mycket gratis och får jag mycket hjälp av någon ser jag alltid till att ge något tillbaka. Det kan vara en flaska whiskey eller att min sambo t. ex bakar en sockerkaka. Någon eller ett par hundringar i näven kan ju också vara uppskattat. Det verkar dock som att många människor inte har samma tankesätt och dessa får man ser till att upplysa/fakturera! wink

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där är det på alla båtklubbar. Då människan av naturen är lat, oduglig och missunsam, kommer alltid de ordentliga bli uttnyttjade av de slöa med manipulativ förmåga.

Jag själv skaffade ett par extra båtbockar för att kunna grundmåla min dåvarande båt. Direkt frågade en slappogranne var jag fått dem ifrån. Jo jag har köpt dem, typ.

I år, vilket är kanske 8 år senare, såg jag mina gamla bockar under båten på densamma båtgranne. Som dessutom idag spelar bror duktig och är säkerhetsansvarig på vår båtklubb. En bonntjyv är vad han är egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Jag ser det själv från två sidor. När jag gör gratisarbete så minskar jag arbetstillfällen för de som har detta som sitt yrke och livsnerv. Detta kan jag stå ut med om mina kollegor istället för att betala mig gör en insats för vår gemensamma trivsel i klubben. Det kan som sagt vara att kratta gräsmattan, måla flaggstången, rensa stuprören eller något annat för vår gemsamma trivsel. Men jag blir sur när jag ska jobba gratis åt dem och de ska stå vid sidan om med händerna i byxfickorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är nog inte retorisk. Jag känner igen det där. 

Nu har det väl inte varit så fraligt på båtfronten för min del, men det finns ju andra kunskapsområde.wink

Jag har vid några tillfällen hjälpt utlänsk båtmänniskor och jag har varje gång fått något. En kasse Holländskt öl, vin och whisky. Vid de tillfällen har jag aldrig upplyst om att jag inte dricker sprit, utan tackat och tagit emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en dualitet i det här också, åtminstone för mig: jag gillar ju att hjälpa andra och dela med mig av det jag kan! Det borde ju framgå med all önskvärd tydlighet här på forumet om inte annat. Så jag märker att jag ibland snärjer in mig själv i hjälpa andra--träsket. Kommer någon person som hört att jag är lite kunnig så ställer jag gärna upp för att jag tycker det är kul...men ger man lillfingret...ja, ni vet.

Grejen är dock den att min allra bästa vän, min broder från en annan moder, fick jag just på det sättet. Han kom fram till mig på skolgården i högstadiet och frågade om jag var Fred som var duktig på moppar. Tja, sa jag, lite kan jag väl... Hans moppe gick baklänges och då jag själv råkat ut för det så sa jag att jag kunde komma hem till honom på kvällen efter skolan. Sen den kvällen har vi varit som brorsor. Vi byggde två båtar ihop (se min sjöbod), reste runt i USA en hel sommar och jag var best man på hans bröllop bara för att nämna nägra saker!

Så ibland kan lite hjälpsamhet leda till något underbart! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jävliga är att många människor är så självupptagna, att det inte ser själva när de utnyttjar andra. Blir man till slut irriterad, försöker sätta ner foten och dra en gräns, ja då är man plötsligt en otrevligt fan eller småaktig.

Jag har själv blivit utnyttjad, och regelbundet ställt upp för en person, utan att egentligen behöva någon hjälp tillbaka med min egen båt. Ett år fick jag en 33cl Cola som tack. Annars inget, annat än försäkran om att han är tacksam. Han har t.o.m. kallt mig sin räddande ängel. Vid ett tillfälle fick jag nog, då han upprepade gånger under samma stormiga helg, sent på kvällen, bad mig springa och titta till, och ändra om hans förtöjningar. Efter stormen, då han fortsatte med sitt pedanteri, kände jag mig fullständigt utnyttjad, och blev till slut irriterad, och sa att den låg bra och att jag inte trodde det var nödvändigt. Då fick han ett vredesutbrott, och menade på att jag hade fel attityd, att jag väl inte ens klarar av en sån enkel liten sak.

Urgh! Jag har hållit mig undan honom sen dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Flintstone

Du har rätt jag tycker det är kul att hjälpa andra, risken är väl bara att bli utnyttjad. Själv bidrar jag ofta med föreläsningar och bildvisningar i klubbens regi. Det kan gälla motorer, långsegling eller radio ombord. Givetvis stäler jag upp gratis på detta.

För många år sedan satt jag och min familj en lördagkväll och hade dukat upp ett trevligt bord med skaldjur och just slagit upp ett glas vin för att njuta en trevig kväll. Kl var 20.00 och det ringer på dörren. En granne i kvarteret står utanför och förklarar för mig att ett av hans barn hade spolat ner en blöja i toalettstolen och nu var det stopp. Tillika hade de bara en toalett. Han hade fått nys om att jag hade en högtryckstvätt med en iller som kan rensa avlopp och undrade om jag kunde hjälpa till. Mitt svar blev.....kl 20 en lördagkväll kostar det 3000 Kr. Han blev i det närmaste chockad. Jag förklarade då att det nog var bättre att han ringde rörjouren som fanns 2 mil bort. Efter detta hälsade han inte längre och det kan jag faktiskt stå ut med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha! Nog är 3000 spänn ett bra pris på om du skulle få en mysig lördagsmiddag med famlijen eller om du skulle spola fram grannens bajsblöja! Det borde ju grannen insett...

Som jag skrev tidigare, de som inte kan visa sin uppskattning/empati är inte värd hjälpen. De får köpa den till marknadspris!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Fast man märker nog rätt snabbt när man börjar bli utnyttjad, eller hur? Sätter man inte ner foten redan i början så får man just ditt problem. Jag har hjälpt andra men det gör jag när jag vet jag har tid och, framförallt, när jag inser att personen inte själv klarar det.

Ge fan lillfingret... och skåda vad som sker!

Där vi bor har vi en granne som gjorde detsamma mot oss; han går under smeknamnet Ove (gissa varför då?). Numera har vi sagt upp bekantskapen även om det på hans tomt stå en lång, vit flaggstång som han inte betalat oss för.

Ove, han finns lite överallt...

post-10022140-1394237314,9302_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den person som man satt ner foten emot, ser inte att den själv gjort något fel. Han tycker istället att det är jag som betett mig illa.

Jag har alltid haft svårt för sånt, för jag vill vara omtyckt och vara människor till lags. Men som sagt, ge människor utan självinsikt lillfingret, och de tar hela handen. Man måste ibland sätta gränser, även om det kan leda till obehaglig konflikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Poängen är enkel; man märker mycket snabbt på vilken nivå den där hjälpen ligger. Många gånger kanske att man slår dövörat till för att man kanske själv ska få något ut av det... Så är man snäll tills man upptäcker att den där planen man hade slog aningen bakut.

Det finns hjälp och det finns hjälp, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

2012

Var vänlig och läs trådens början och frågeställningen i sista raden.

Frågan är var går gränsen för att gratis utnyttja andras kunskaper och verktyg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen mig i trådskaparens dilemma. Jag började så småningom ta betalt, tänkte att det borde väl sålla bort de snålaste. Det funkade, numera höjer jag sakta priset för att ta reda på vid vilken timlön man får vara i fred. Håller faktiskt på att bli lite stadd vid kassa :-) Experimentet har visat att folk betalar en hel del för kunskap och arbete. Verktyg hyr jag ut mot ersättning, annars ser man dom aldrig igen, eller får hämta dom vid lånarens brorsas jobbarkompis. 

Somliga av de här hjälpbehövande kallar sig mina vänner, jag brukar sätta gränsen för vad jag kallar vänskap när vederbörande inte någonsin ringer för att höra hur man har det sådär annars bara. När man ser på mobilen att någon av de här hjälpvännerna ringer brukar jag svara med Hej, vad har du nu haft sönder? Somliga fattar, andra inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Pröva och var vänlig själv...

Jag har läst tråden och gett mitt svar precis som alla andra har gett sitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

2012

Då kanske Du kan förklara för mig vad PMS har med denna tråd att göra, jag förstod det nämligen inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Då föreslår jag att du läser inlägget innan så ska du se att du fattar... kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

2012

Jo jag var smart nog att läsa alla Dina inlägg i den här tråden innan jag skrev till Dig, just för att försöka förstå vad PMS har med tråden att göra. Tyvärr kunde jag inte hitta någon kopling och därför frågar jag ännu en gång om Du vill förklara vad PMS har med tråden att göra?

För att tydliggöra det så vet jag vad PMS är och om jag har uppfattat det rätt är det förbehållet kvinnor. Mig veterligt finns det ingen kvinna som svarat i tråden. Men Du har kanske en bra förklaring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

2012

Jag står för vad jag skriver, men jag kan inte garantera att Du förstår vad Du läser. Är Du lite karl för Din hatt och så snäll som Du utger Dig för att vara tycker jag att Du här offentligt ska be Westfjord26 om ursäkt för Ditt plumpa uttalande om PMS annars ber jag Dig hålla Dig borta från de trådar jag lägger upp här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en liten replik med glimten i det öga vi inte ser här, som svar på Westfjords gliring ang om 1012 verkligen är snäll... ;)

OT: Jag känner helt igen mig i ditt inlägg överst i tråden. Nå, kanske inte så att jag har en massa pengar el verktyg, men jag älskar att kunna bidra med lösningar om nån behöver hjälp, må det vara hands on arbete, datastrul eller bara idébollande. För mig finns ingen gräns alls för vad folk får fråga el begära av mig. Har jag kunskapen och någorlunda tid så hjälper jag gärna till med diverse grejer. Kan jag inte så lär jag mig innan.

Sitter just nu o läser på ang bastubyggen då en granne undrade om jag kunde fixa till en bastu åt honom i vinter. Klart jag kan, måste bara läsa på lite först :) Ersättning? Ingen förväntad.. blir det en flaska mörk rom så tas den gärna emot, men pengar..? Från en kompis/granne? Icke för mig iaf.Tyvärr säger ofta plånboken PENGAR, men jag kan bara inte med det.

Försakade en hel sommar på stugrenovering i år. Nu faller det kanske lite utanför lådan då stugan tillhör nya svärföräldrarna men.. Missade iofs ett par månaders segling, men fick ist topplock renoverat, båtvagn byggd och en evig massa tacksamhet kastat efter mig så.. det var det värt. Även om jag gärna gjort det gratis bara för att det är roligt att kunna hjälpa nån.

Å andra sidan.. jag förväntar mig hjälp av samma personer jag inte tvekar hjälpa själv..får jag det inte första, andra el 3e ggn jag frågar så är det ok, men skulle det komma en 4e så kan dom fara åt h-te. Tacksam för att det inte hänt ännu..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

KillerBoo

Jag är inte alls ovillig att hjälpa till men kommer jag ner till båten en lördag på våren för att slipa och bottenmåla så har jag inte lust att springa omkring och hjälpa andra gratis i 5 - 8 timmar och sen stå och slipa min egen båt lördag kväll när de andra åker hem och njuter i TV soffan. Jag hjälper dem gärna men då kunde de väl hjälpa mig på kvällen att slipa och bottenmåla.....men nej då har de försvunnit fortare än en avlöning

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...