Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
gotviken

byta skrovklädsel

Rekommendera Poster

hej är det någon som har någon erfarenhet av att byta skovklädsel? verkar ganska besvärligt,mycket vinklar och vrår! någon hemsida eller dylikt att tipsa om. tacksam för div.tips innan jag sätter igång och riva ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina grundläggande erfarenheter:

- Underarbete! Ojämnheter syns

- Sträck INTE i onödan, lägg bara på klädseln och tryck naturligtvis fast ordentligt men STRÄCK INTE. Spara det till hörn o.dyl.

- Malla upp med papp och bred maskeringstejp (både för att hålla pappen på plats och för att lägga till där man skurit/klippt pappen lite tight.

- Lägg inte på för mycket extra när du klipper till beklädnaden. Lita på att du gjort en korrekt mall, överskott är bökigt att jobba med (ett par cm är bra att ha men inte flera dm)

- Kontaktlim biter direkt men sitter. Testade att sätta med lim för våtrumsmatta (något casco har jag för mig, ett lim som många rekommenderar). Tyckte det var svårare både torrt och klibbigt.

- Lägg på beklädnaden med en rak linje (alltså gränsen mellan det område du tryckt ner i limmet och det du inte lagt an ännu). Följ en referenslinje/kant. Börjar du jobba krokigt och runt så riskerar du att få överskott och veck.

- Gör så små bitar som möjligt åt gången, det är bökigt att hantera en stor matta med aktiverat kontaktlim. Skarva dock bara på dolda ställen, det är SVÅRT att göra snygga synliga skarvar.

 

Det var vad jag kan komma på så rakt av. Jag har inte testat att sätta liggunderlag under och liknande som det tipsas om i andra trådar på samma ämne...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler tips om detta moment? Döljs ojämnheter av tjockare matta? Är självhäftande enklare eller svårare? Några bra länkar till instruktioner/filmer/bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville inte att det skulle se hemmagjort ut som i videon om så jag anlitade en matläggare för att få ett perfekt resultat. Senare har jag själv satt matta men med samma metod som mattläggaren men först klädde jag med liggunderlag så effektivt döljer skavanker. Mattan limmar man med våtrumslim, det nyper inte direkt utan man flytta och dra i mattan. I kanter, hörn mm kör man kontaktlim. Då får man ett perfekt resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

anväd Roller och tänk på att det inte ska vara för fuktigt när du jobbar med limmet för då fäster det inte.
Ett sätt att få snygga skarvar är att lägg bitar om lott och så skär du, då får du en rakt skarv och bittarna går kant i kant.
Och var noga mät, mät en gång till och sedan ytterligare en gång innan du börjar klippa i vinylen

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra länkar och tips. I filmerna används en limspray. Verkar ju väldigt smidigt. Finns den på svenska marknaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra länkar och tips. I filmerna används en limspray. Verkar ju väldigt smidigt. Finns den på svenska marknaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att klä om skrovsidor är inte så lätt som det kan se ut vi en första titt. Det kan vara lättare om man gör en mall sedan klipper/skär man ut en tunnare skiva av polyeter eller något liknande, 0,5 till 1cm tjock. Sedan limmar man upp den klädda skivan på skrovsidan. Men det är inte lätt att få det snyggt.

Som man brukar säga :det är därför det finns yrkesmän/kvinnor som har detta som yrke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spraylim är väldigt praktiskt ibland men jag upplever att det inte sitter lika bra som vanligt kontaktlim. Man bör också läsa säkerhetsbladet för kontaktlimmet om man inte vill sluta som en lallande idiot.

 

Håller med om att det finns en anledning till att det finns yrkesmän/kvinnor som har detta som yrke. De använder fö inte kontaktlim annat än i ytterst så mängder.

 

 Thallatha kanske kan komma med lite tips, till skillnad från de flesta har han en del egen erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

anväd Roller och tänk på att det inte ska vara för fuktigt när du jobbar med limmet för då fäster det inte.

Ett sätt att få snygga skarvar är att lägg bitar om lott och så skär du, då får du en rakt skarv och bittarna går kant i kant.

 

Jag kan bara instämma i ovanstående.

 

Min erfarenhet av våtrumslim (alltså inte det vassare kontaktlimmet) är att rätt hanterat så fungerar det hur bra som helst. Att slippa lösningsmedelsångorna är ju en stor fördel. Felet som görs när det inte fäster är att inte låta limmet torka tillräckligt länge innan mattan hängs på plats.

 

När jag limmade inredningsmatta ombord så rollade jag ut den som Marrexxx rekommenderar. Korthårig "mohairroller". Vattenbaserat våtrumslim. Det förenklar även rengöringen av verktygen under arbetet.

"Konsten" för att lyckas med våtrumslim är att efter utrullningen av limmet låta det torka så att det är klibbfritt (hellre för länge än för kort tid). Då blir mattbitarna hanterbara eftersom de inte fastnar överallt. Du kan försiktigt hänga upp mattan - ta bort och justera (det vassa kontaktlimmet är betydligt besvärligare i det avseendet) - och när den sitter rätt så trycker du till ordentligt över hela mattan - Klart!

 

Liggunderlag under inredningsmattan jämnar ut så att ytan blir slätare. Den limmas på samma sätt som inredningsmattan. Att båten blir bättre isolerad är ju bara ett plus.

 

Motorrumsisolering (skumplastmodellen) kan vara lite besvärlig att hänga i tak (det är enklare på sidoskott) eftersom skumgummit suger in vattnet från limmet. När skivan hängts på plats så kan vattnet vandra tillbaka ut i limmet som då släpper. En tillfällig stöttning medan limmet torkar så går även det att lösa.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp Lintott viktigt att låta limmet torka så att det klibbar för att mattan ska fästa.

Roller är bra för att lägga ut lim, men det är också bra att ha en roller för att dra ut, få vinylen att fästa och få bort bubblor på vinylen. Gärna då en lite fastare typ en sådan med gummi rulle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...