Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Havskatt

Yamarin 76 DC - Samlingstråd

Rekommendera Poster

Det är ju förinstallerat slangar och luftinblås för värme. Det sitter ett luftinblås vid stickkojen och ett i sittbrunnen. Slangarna är dragna fram till där vattentanken och lysfotogendunken till spisen står. Är slangarna öppna så skulle ju lukt kunna sprida sig till ruffen från akter stuvfack.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo har sett slangar och uttag, fick även tag i en montageanvisning för båten inkl en del bilder. Sen blir det till att borra hål i skrovet för skorstenen och verkar som att det bästa är att ta ut kylskåpet för montaget så lite småpyssel men det skall nog gå!

Mvh/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang lukt kemikalier så känns det också en del i den båt jag har speciellt då kapellet varit på några dagar, men går bort så fort jag öppnar upp och luftar ut. En bekant tyckte den lukten påminde lite om bensin men det håller jag inte med om utan i mitt fall är det nog snarare från båten (skrovet) i sig. Kan nog komma lite ur toaletten också om man inte är noga med att tömma och skölja ur och att backventilen (gummistruten) är sliten och behöver bytas emellanåt,

Mvh/L

Redigerad av Lasse35
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo har sett slangar och uttag, fick även tag i en montageanvisning för båten inkl en del bilder. Sen blir det till att borra hål i skrovet för skorstenen och verkar som att det bästa är att ta ut kylskåpet för montaget så lite småpyssel men det skall nog gå!

Mvh/L

Det är väl förberett med både avgas utblås och luftintag i skrovet från fabrik.

Behöver du verkligen borra själv i skrovet?

Jag gjorde inte installationen själv så jag är lite osäker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget förberett för avgas jag har tittat på en båt där installation gjorts från fabrik och det finns inte förberett åtminstone inte på min årsmodell 2008.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havskatt vad har du för storlek på solpanelen som du har på bilden?

Angående mitt tidigare inlägg med bensinlukt så kan det kanske vara en kemikaliedoft man känner istället för bensin, man blir ju lite avdomnad efter några försök att snifflokalisera källan;-) har känt lukt när jag sitter i soffan på styrbordssida så en teori är att det vid "fel" vindar kommer från avluftningen från tanken som sitter på samma sida.

Vilken backventil är det som annars kan behöva bytas i toaletten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solpanelen är på 50W. Vad gäller toaletten vet jag inte.

En helt annan fråga : Årsmodeller/förändringar/facelift på Yamarin 76DC under åren : Jag skulle vara interesserad av att höra från "Yamarin 76DC ägare/kunniga/kalenderbitare" - hur Yamarin 76DC har förändrats i båten/skrovet från 2007- 2014 (t ex bytt skrovfärg, 2013 fått nytt fällbart sätt á la DC79 och DC80, fått fyrkantiga skrovrutor istället för elliptiska e.t.c, facelift, invändigt såväl utvändigt m.m. Tacksam för svar.Vi har årsmodell 2011.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt hundra på men tror att den första faceliften skedde med modellen 2011, då byttes skrovfärgen. Till modellår 2012 så kom de fyrkantiga fönstren och en ny förarplats, pulpiten klarade då att montera en 12" plotter. År 2014 får den samma färgsättning på inredningen som 80DC och byter namn till 79DC och även den längre akterspegel med integrerad badstege. Modellerna 80DC och 76DC kommer troligen att ersättas av 79DC.

Redigerad av Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet någon hur man byter färskvattenpumpen? Jag skruvade upp den stora skruven (där el-kablarna går in), men kablarna/pumpen sitter fast på insidan. Kan den ha fastnat bakom någon av vattenslangarna eller är det nåt annat knep? Vågar inte dra så där superhårt, för tanken e ju gjuten i ett stycke och vill ju gärna ha upp allt som går därifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämtade en i helgen, dock glömde jag mäta höjden, innan vi petade i den, utan kapell så jag vet om jag får in den för vinterförvaring när den står på kärra. Har letat men inte kunnat hitta. Är det någon som vet?

 

Med vänlig hälsning

Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet någon hur man byter färskvattenpumpen? Jag skruvade upp den stora skruven (där el-kablarna går in), men kablarna/pumpen sitter fast på insidan. Kan den ha fastnat bakom någon av vattenslangarna eller är det nåt annat knep? Vågar inte dra så där superhårt, för tanken e ju gjuten i ett stycke och vill ju gärna ha upp allt som går därifrån.

På min båt är det bara att lossa skruvarna på locket så blir pumpen lös. Elkablarna går igenom ett hål i locket som jag behövt täta med sikaflex för att det inte skall brädda över vid vattenpåfyllning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämtade en i helgen, dock glömde jag mäta höjden, innan vi petade i den, utan kapell så jag vet om jag får in den för vinterförvaring när den står på kärra. Har letat men inte kunnat hitta. Är det någon som vet?

 

Med vänlig hälsning

Erik

Jag vet inte höjden men du kan ju alltid skaffa dig ett hamnkapell.

Det bygger marginellt över vindrutan. Dessutom är det praktiskt att ha ett hamnkapell för det går så mycket snabbare att sätta upp och ta ner. Jag brukar ha körkapellet uppe när jag lämnar båten en längre tid vid bryggan, rädd för att fönstren tar skadande när dom förvaras vikta, och på semestern när man använder båten ofta använder jag hamnkapellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger upp bild på installationen av Septitankmätare Gobius 4.

Vi har varit ute en vecka nu och den har funkat perfekt!

post-61688-0-41984300-1438853505_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger även upp en bild med installerad eltoalett.

Jabsco Lite Flush har funkat perfekt så här långt.

Det verkar som om det går åt mindre vatten, i år har vi inte fyllt septitanken så fort som med den manuella orginal toaletten.

post-61688-0-12457400-1438853667_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inte varit så frekvent här men jag har en 76'a som jag köpte ny 2009 med en 250 Yamaha

Då installerade jag också en Garmin 720s med inombordsgivare (som någon frågade om här i tråden)

 

Vi öppnade upp ett inspektionshål i fotändan på stickkojen (kanske var där från början?) och limmade fast givaren där i botten. Givaren bör vara så långt akterut som möjligt för att den fortfarande ska ha vatten under sig när båten planar.

 

Navigatorn blev stulen förra året så nu sitter där en Garmin 721sx (passade bra i hålet)

 

Båten lutar något åt babord och liksom andra så tror jag detta beror på batteribanken, vattentanken och kylskåpet

Bottenmålningen på min båt är därför något assymetrisk

 

Eftersom jag inte har någon fast värmare i båten så ersatte jag utblåset i sittbrunnen med ett 220v eluttag

Jag kopplar in elen med ett Euro uttag i ankarboxen (i fören). Ingen separat säkring

Knixigt att dra kulo-ledningen in i båten men trägen vinner (uttag även i ruff och under förarstolen)

 

Tidigare i veckan blev motorn stulen och det är kanske därför som jag vaknat upp lite nu i denna tråd

Min gamla 250 var väl en 3,6 liter V6'a medan de nya 225-250-300 är på 4,2 liter

 

Frågan är om jag ska byta lika för lika (dvs. ny 250) eller om jag ska passa på att hänga en 300 istället

(bara den större volymen borde förbättra vridmomentet så varför uppgradera?)

 

Då dyker nya frågor upp...

  • försäkringspremien för att den har högre toppfart?
  • bränsleförbrukning?
  • vridmoment och toppfart?

//Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringspremien tror jag inte påverkas av att du väljer en 300Hk, det gjorde det inte för mig.

Jag fick billigaste premien hos Trygg Hansa och att jag samlade allt där. Däremot påverkar det försäkringsvärde på båten du väljer premien. Jag betalar ca 10000kr/år med ett värde på 880000kr på båten.

 

Bränsleförbrukningen är nog rätt lika, jag kan köra på ca 1,4l/nm vid 29kn lätt packat.

När vi är fullpackade för den årliga båtresan i 6dagar då är båten verkligen full med extra kylbox mm mm.

Förbrukningen är då ca 1,6l/nm vid 27-29Kn. Här finns ett norskt test med 300Hk http://www.klikk.no/motor/baat/battester/article620254.ece

Där påstår man att man nådde en toppfart på 50Kn. Vid 28Kn en förbrukning på 1,18l/nm.

Detta har jag aldrig lyckats med, har iof en tung batteribank, mycket prylar i båten, bottenmålning mm.

Min båt maxar 46Kn.

 

Välj en 300Hk dem är heta på begagnat marknaden om du vill sälja båten senare. Det finns inte många 76:or med 300 vad jag sett.

Redigerad av Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hämtade en i helgen, dock glömde jag mäta höjden, innan vi petade i den, utan kapell så jag vet om jag får in den för vinterförvaring när den står på kärra. Har letat men inte kunnat hitta. Är det någon som vet?

 

Med vänlig hälsning

Erik

Jag vet inte höjden men du kan ju alltid skaffa dig ett hamnkapell.

Det bygger marginellt över vindrutan. Dessutom är det praktiskt att ha ett hamnkapell för det går så mycket snabbare att sätta upp och ta ner. Jag brukar ha körkapellet uppe när jag lämnar båten en längre tid vid bryggan, rädd för att fönstren tar skadande när dom förvaras vikta, och på semestern när man använder båten ofta använder jag hamnkapellet.

 

 

 

Tack för svaret, när båten väl är inne så är det inga problem med höjden, det är bara in genom porten som är relevant. Får hitta ett bra sätt att mäta när båten ligger i vattnet.

 

I övrigt måste jag säga att båten är kanon!

 

/E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej båtvänner!

 

Sedan en vecka tillbaka är jag lycklig ägare till en Yamarin 80 DC - 2009:a. Den är mycket välskött och trevligt utrustad med bl a Yamahas V8 på 350 hk, Garmin 12" GPS 7012, Waeco batteriladdare och Wallas-värmaren.

 

En praktiskt fråga; Alla ni andra 76- och 80-ägare - hur fäller ni ner det stora kapellet? I vilken ordning och hur viker/rullar ni det för att det bäst ska få plats i garaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har i sommar inte haft några problem med lukt i båten:) spolade ur septitanken med sötvatten inför vinterförvaringen förra året och slog i Kemitech (tror jag den heter)  i tanken.  

 

u99jolu när jag fäller kapellet så tar jag bort akterrutan å lägger ner den först i garaget, sedan öppnar jag dragkedjorna på aktre kapelldelen upp till takkant. sen viker jag upp alla sidor på taket sen är det inga problem med att få plats med det i garaget. 

 

Det här funkar bra för mig efter 4 års träning, i början plockade jag även bort sidorutorna men det behövs inte längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har i sommar inte haft några problem med lukt i båten:) spolade ur septitanken med sötvatten inför vinterförvaringen förra året och slog i Kemitech (tror jag den heter)  i tanken.  

 

u99jolu när jag fäller kapellet så tar jag bort akterrutan å lägger ner den först i garaget, sedan öppnar jag dragkedjorna på aktre kapelldelen upp till takkant. sen viker jag upp alla sidor på taket sen är det inga problem med att få plats med det i garaget. 

 

Det här funkar bra för mig efter 4 års träning, i början plockade jag även bort sidorutorna men det behövs inte längre.

 

Jag gör exakt likadant. Köpte båten för tio veckor sedan och det har tagit tills nu innan jag fått till 100% teknik.

 

Det jag kommit på som underlättar mycket är att när jag fört ner bakdelen i kapellgaraget så trycker jag ut den så långt akterut den kommer. Då kan man lägga den främre delen "framför" och då kan man således använda hela djupet i garaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ständiga frågan ang. hur man skall behandla teaken har kommit.

 

Vi har bestämt oss för att bara köra grönsåpa och borste utvändigt för att få teaken silvrig och fin. Invändigt vill vi dock testa att behandla den. Jag har läst om en produkt här på forumet som inte kräver slipning utan bara tvätt och behandling som fungerar bra och som inte blir kladdig.Tyvärr så hittar jag inte namnet nu när jag behöver det.

 

 

Utvändigt är jag klar men invändigt har jag inte gett mig på det ännu. Som det är nu är själva teaken i fint skick men det är flammigt..

 

Hur gör ni andra?

 

Mvh

Erik

 

EDIT: La till en halvkass bild men man ser hur flammig teaken är invändigt.

post-103745-0-49887500-1443436097_thumb.jpg

Redigerad av estaaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ser ut som att tidigare oljning av teaken har blivit väldigt ojämnt pålagt. Mörka partierna olja kvar å dom ljusa ingen olja. Själv tvättar jag bara teaken invändigt den håller sig ganska brun av det med. Utsätts ju inte av massa sol och nederbörd under kapellet. Om du ska olja så var noga med att ta ett medel som går ner teaken så du inte får en yta som ser lackad ut. (inte snyggt) kolla Hallberg Rassys hemsida står ganska mycket där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ser ut som att tidigare oljning av teaken har blivit väldigt ojämnt pålagt. Mörka partierna olja kvar å dom ljusa ingen olja. Själv tvättar jag bara teaken invändigt den håller sig ganska brun av det med. Utsätts ju inte av massa sol och nederbörd under kapellet. Om du ska olja så var noga med att ta ett medel som går ner teaken så du inte får en yta som ser lackad ut. (inte snyggt) kolla Hallberg Rassys hemsida står ganska mycket där.

 

Tack för svaret.. När man läser överallt på nätet så är min samlade slutsats att det aldrig blir riktigt nyskick färgmässigt när man behandlar den med olja. Frågan är om det inte blir att vi bara tvättar av den så den tillslut blir silvrig/grå.

 

Sen får nästa ägare bestämma hur de ska göra i framtiden. Då överlämnar man iaf. ett helt teakdäck som man inte slipat bort 5 mm. på..

 

Känns inte som Snappy, Danish oil osv. ger ett 100% resultat..

 

/E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar om kapellfällning jonte3 och estaaf - stämmer väl med hur jag själv gör nu när jag efter några veckor fått till det!

 

Nu till en annan fråga:

Ni som har eller har haft en 80 DC med Yamahas F350 - vad har ni för propeller? Enl. Yamaha körfakta och Yamarin rekommenderas Saltwater Series XL 23 x 15 1/4, det är dock baserat på en motor före införandet av SDS (Shift Damper System). När Yamaha lanserade SDS på F350 2011 ändrade man nämligen märkningen av stigningen på propellrarna så att t ex en 23" XL prop utan SDS sägs motsvara en 21" XL med SDS. Jag har för avsikt att uppdatera till en SDS prop men vill gärna veta om någon har erfarenhet av ovanstående innan jag slår till. Även erfarenheter av SDS i största allmänhet tar jag tacksamt emot, avsevärt förminskat växlingsljud?

 

Länken där Yamaha förklarar märkningen:

http://yamahaoutboards.com/sites/default/files/pdfs/Prop%20Shop%20FINAL%20-%20Vol%201%20Ed%202%20August%202011.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej , har en 76a -07 .

Är sugen på att sätta in besticklådor och skåpet som finns fram i båten på min båt .

Funderar på om något gjort detta på sin båt , om det var krångligt och ev pris på detta ?

Mvh Ulrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ständiga frågan ang. hur man skall behandla teaken har kommit.

 

Vi har bestämt oss för att bara köra grönsåpa och borste utvändigt för att få teaken silvrig och fin. Invändigt vill vi dock testa att behandla den. Jag har läst om en produkt här på forumet som inte kräver slipning utan bara tvätt och behandling som fungerar bra och som inte blir kladdig.Tyvärr så hittar jag inte namnet nu när jag behöver det.

 

 

Utvändigt är jag klar men invändigt har jag inte gett mig på det ännu. Som det är nu är själva teaken i fint skick men det är flammigt..

 

Hur gör ni andra?

 

Mvh

Erik

 

EDIT: La till en halvkass bild men man ser hur flammig teaken är invändigt.

Jag brukar använda International system Teak Vax det både skyddar och ger halkskydd. 1ggr per år inför vinterförvaring kör jag Teak restore och Teak Olja 2ggr och sist med 2ggr Vax har funkat jättebra i fyra säsonger nu och teaken är fortfarande väldigt fin, invändigt är den nästan i nyskick.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar om kapellfällning jonte3 och estaaf - stämmer väl med hur jag själv gör nu när jag efter några veckor fått till det!

 

Nu till en annan fråga:

Ni som har eller har haft en 80 DC med Yamahas F350 - vad har ni för propeller? Enl. Yamaha körfakta och Yamarin rekommenderas Saltwater Series XL 23 x 15 1/4, det är dock baserat på en motor före införandet av SDS (Shift Damper System). När Yamaha lanserade SDS på F350 2011 ändrade man nämligen märkningen av stigningen på propellrarna så att t ex en 23" XL prop utan SDS sägs motsvara en 21" XL med SDS. Jag har för avsikt att uppdatera till en SDS prop men vill gärna veta om någon har erfarenhet av ovanstående innan jag slår till. Även erfarenheter av SDS i största allmänhet tar jag tacksamt emot, avsevärt förminskat växlingsljud?

 

Länken där Yamaha förklarar märkningen:

http://yamahaoutboards.com/sites/default/files/pdfs/Prop%20Shop%20FINAL%20-%20Vol%201%20Ed%202%20August%202011.pdf

För din propeller fråga prova att starta en 80DC tråd istället eller en propeller tråd. Tror inte många hittar din fråga i denna tråd. Du kan också prova att kontakta Jarb, han har skrivit mycket bra här på forumet, han är grym på Yamaha och propellrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den ständiga frågan ang. hur man skall behandla teaken har kommit.

 

Vi har bestämt oss för att bara köra grönsåpa och borste utvändigt för att få teaken silvrig och fin. Invändigt vill vi dock testa att behandla den. Jag har läst om en produkt här på forumet som inte kräver slipning utan bara tvätt och behandling som fungerar bra och som inte blir kladdig.Tyvärr så hittar jag inte namnet nu när jag behöver det.

 

 

Utvändigt är jag klar men invändigt har jag inte gett mig på det ännu. Som det är nu är själva teaken i fint skick men det är flammigt..

 

Hur gör ni andra?

 

Mvh

Erik

 

EDIT: La till en halvkass bild men man ser hur flammig teaken är invändigt.

Jag brukar använda International system Teak Vax det både skyddar och ger halkskydd. 1ggr per år inför vinterförvaring kör jag Teak restore och Teak Olja 2ggr och sist med 2ggr Vax har funkat jättebra i fyra säsonger nu och teaken är fortfarande väldigt fin, invändigt är den nästan i nyskick.

 

 

Du får inte problem med att teaken blir svart/mörk där man går mycket menar du?

 

Mvh

Erik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...