Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sahlback

På svaj med patentankare

Rekommendera Poster

På min båt sitter ett 20 kg patentankare babord för med 50 meter kätting. Jag gillar att ligga på svaj i badvikar för att sola och bada. Brukar släppa ut ca 3 gånger djupet. Problemet är att båten svänger omkring för mycket även i ganska svaga vindar vilket gör att kättingen nöter på kölen. Visst kan jag köra med ankarspelet i aktern istället men helst vill jag ju att fören ska vända mot vinden och ge oss lä i aktern. Finns det något att göra eller är det bara som det är? Isåfall känns ju patentankaret i fören mest som prydnad. Eller kan det bli bättre om jag skiter i 3 gånger djupet och bara släpper till botten, det gäller ju svag vind och inte övernattning. Problemet kanske har att göra med att det sitter på sidan och inte exakt fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att kroka i en hanfot i kättingen som sedan fästs symetriskt i barbord resp styrbords knap. kör ur mer kätting så att du får slack i den och som gör att hela båten hänger i hanfoten. (googla på hanfot så dyker det upp en bild i listan som är bättre än 1000 ord, men som jag inte kan kopiera in pga av att jag knackar detta på paddan) Detta skall nog hjälpa....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjukt irriterande när båten flöjlar vi svajankring. Men man kan fästa en tamp på kättingen några meter från båten och sen lägga den andra änden på en knap mittskepps, så det blir som en Y-fot. Justera längden på tampen så båten fortfarande har en skaplig vinkel mot vinden, då brukar svängandes upphöra, iaf för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips för att undvika segling vid svajankring är att släppa ner ett anklare i aktern också. Det kan göras på två sätt, antingen låter man ankaret bara hänga rakt ned med ganska kort lina (bara några meter längre än det är djupt) och i stort sett släpa mot botten eller så lägger man för och akterankare så att man spänner upp båten mellan ankarna. Framför allt det senare alternativet är inte att rekommendera om man ankrar över natten då alla andra båtar runt om som svajankrar kommer att vrida sig med vinden medan din båt kommer att ligga still i fel riktning.

Man kan också skaffa ett ankarsegel som sätts i akterstaget. Jag vet inte hur det ska se ut, men ganska litet med sidorna cirka 3, 2, 1 meter. Gör ett prov med en pressening och om det funkar kan du ju låta sy ett riktigt ankarsegel, eller sy om toppen på en gammal fock eller genua.

Lycka till!
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...