Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
moltas

Motorstölder i Blekinge.

Rekommendera Poster

Nu är dom i farten hos oss också!
Från att tidigare inte varit drabbade av stölder slog dom till i gångna natten. I vår båtklubb, Slättanäs Båtsällskap, har medlemmar blivit av med vad vi vet, minst fyra stycken utombordare och minst ett femtontal motorkåpor till företrädesvis Yamaha och Mercury. Jag är själv en av dom drabbade. Har dock bara blivit av med kåpan till min 30 hkr. Mercury. Under eftermiddagen och kvällen har polisen med två bilar varit engagerade i fallet. En del uppgifter är säkrade, bl. a. mystiska utländska bilar med angivna bilnummer, utländska fotografer som figurerat på bryggorna som uttryckt sig på knagglig engelska. Under morgondagen kommer kriminalen att vidareutveckla arbetet. Måste ändå säga att poliserna engagerade sig mycket bra och la ner mycket detaljarbete. Dom hade tydligen haffat en figur i närheten under natten med två stycken utombordare som han hade svårt att förklara vad dom kom i från. Kan vara en av dom stulna hos oss.
Visst f-n blir man frustrerad av sånt här! Det ryker väl en 3 000 spänn minst i självrisk till en ny motorkåpa. Får väl reda på mer detaljer under morgondagen. Så ni alla andra var på er vakt i båtklubbarna så gott det går och sprid ut vad dom här gangsterna håller på med!

/Moltas.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är sånt som gör att man inte vill köpa nån ny fyrtaktare.Vad gör polisen och rättsväsendet åt problemet?  Säger dom usch och fy och släpper bovarna sen eller blir det saltgruvor eller outsourcas bovarna till att reparera Putins Bajkal-Amur järnväg?

Eller anvnds våra motorer till att bättra på ekonomin i Baltikum?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till bilar skickas en signal via nyckeln som gör att bilen går att starta. Hade motortillverkarna velat hade ett liknande system varit standard på alla nya motorer men det är de inte. Varför? De tycker de är kanon att få sälja mycket motorer. Ju mer som stjäls, ju mer får de tillverka på nytt till de som drabbats. Försäkringsbolagen gillar också läget för det är bara att höja premien för kunderna om stölderna stiger. De enda förlorarna i soppan är vi konsumenter. Kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare fyra stycken motorer uppges ha blivit stulna isamband med den stora stölden. Dom sammanlagt stulna objekten uppgår till ca 20 stycken.

Moltas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick min nya motorkåpa igår. 8 500 kr plus 500 för montage av dekalerna. Fick rådet av lokala marinhandlaren att inte montera dekalsatsen förrän båten säljes. Det får bli så, dessutom kommer jag att sätta ytterligare en säck över kåpan. Då får de iaf. gå ner och titta i båten vad det är för motor. 

Ytterligare stölder under senaste dygnet, främst motorkåpor, har enl. lokaltidningen förekommit i Mörrumstrakten och en del andra ställen här i Blekinge\\angry\\. Åt helsicke!

/Moltas.

post-13008-1394237231,9792_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick utlåtandet från mitt försäkringsbolag igår. Inget åldersavdrag och full ersättning minus självrisken för kåpan, 500 kr. i ersättning för en framtida montering av dekalsats utan krav på kvitto. Hör till saken att jag lämnade in skadeanmälan i helgen...Beloppet ska finnas på mitt bankkonto inom ett par dagar. Tycker försäkringsbolaget skött detta ärende utomordentligt bra. Vill inte skriva vilket bolag det handlar om med risk för att det kan uppfattas som reklam. Moderatorerna kan ju ha synpunkter på sådant!wink

/Moltas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske hjälper lite att täcka motorn. Dom här förbrytarna måste iaf. ner i båten, riva av skyddet och kolla om det finns någon kåpa eller inte. Fotograferna som rekar under dagtid är nog inte så intresserade av detta och lämnar förhoppningsvis båten och motorn ifred.

Hursom helst, nu börjar vi med nattbevakning i hamnendevil.

/Moltas

post-13008-1394237470,0549_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag var det en misstänkt figur vid båthamnen  igen. Eftersom vi reagerar starkt på människor som fotograferar i närheten av våra båtar så konfronterade jag figuren om han hade båt eller var medlem i klubben. Han kunde bara engelska och utgav sig för att vara amerikan.



Varför fotar du här?



Jag har farmor eller mormor som är född här.



Vardå?



Han kunde inte svara troligt på det. Tycker mig känna igen dom här förklaringarna.



Jag upplyste honom om att vi uppskattar inte fotograferandet särskilt mycket i hamnen även om det är tillåtet. Försökte sedan förklara varför vi inte tyckte om fotandet. (Vid stölden i somras så hade figurer setts fotografera omotiverat.) Då börjar han bli märkbart irriterad och började ursäkta sig väldigt bryskt. Därefter gick han med väldigt snabba steg till bilen vilken var en Volvo V40 som var lånad från Hertz. Han tittade väldigt långt efter mig då jag koncentrerat kollade bil nummer.



Jag är ganska säker på, han var inte amerikan, han fotograferade inte av ärliga skäl och hade dessutom ett väldigt besynnerligt uppträdande. Jag köpte inte hans förklaringar utan jag har kontaktat polismyndigheten och rapporterat händelsen. Vi har utav polisen blivit direkt uppmanade att kontakta dom vid såna här händelser.



Även igår så hade en svenskregistrerad husbil med polsktalande människor, två män och en kvinna, visat sig på hamnplanen. Dessa blev fotade av en båtägare och en höll sig väldigt markant bakom dom andra två vid fotograferandet. Ljusskygg?



Ni övriga här i båtklubbarna, var vaksamma. Är ganska säker på att tjuvarna är väldigt aktiva med sina förberedelser nu.



Tyvärr är det väldigt tråkigt att behöva uppträda på detta sätt från oss båtägare. Det finns ju trots all dom som har ett allmänintresse av båtar och har det av ärliga skäl.



Med detta vill jag belysa att vi har koll på tjuvarna samtidigt som övriga båtklubbar genom MG får informationen.

/Moltas.





 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv låste jag ute 3 polacker på vår brygga. De gick runt på bryggan på midsommarafton i kakibyxor och kollade in båtar. Den fjärde vankade runt på land och vissta knappt var han skulle ta vägen.

När jag drämde igen grinden bakom mig började männen som såg ut som militärer från balkan eller nåt: Hello, mister Hello.

Jag bara skakade på huvudet och åkte. Samtidigt som jag ringde polisen. På parkeringen stod en extra hög Volkswagen skåpbil.

Apropå fotograferr, så har vi haft mörkhyade personer vid vår badplats som fotat barn! Då ringde jag också polisen.

Det kan kännas tryggt och fint i Sverige. Men det finns tyvärr andra länder i vår närhet, där det inte är samma solskensidyll av kapital och framgångsrika vackra människor. Det är då problemen börjar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick min nattvakt tillsammans med en klubbkompis i klubbhamnen i Tisdags började kl 21:00 och slutatde 06:00 OK det var tungt de sista timmarna men det är värt varje minut EN natt/säsong för att slippa dessa problem med stölder

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde att dom stulit 2 små utombordare i våran lilla småbåtshamn nyligen, fan vågar man sjösätta eller inte? min motor väger visserligen ca:160kg men då kan dom ju bara vada ut med ett traktordäck eller linande och lägga motorn på för att sedan vada iland igen och sedan snabbt dra.

 

Om jag ägde en ny 4 taktare av större slag skulle jag inte kunna sova om nätterna. Det värsta är att om dom inte lyckas med det dom är ute efter kan dom ju i ren jävelskap förstöra tex kapell och inredning.

 

Ja jag kan inte hjälpa det men så fort jag ser en polskreggad bil drar jag öronen åt mej direkt, i mina ögon har dom själva förstört respekten för många av sina landsmän som faktiskt är hederliga människor.

 

Igår knacka det på dörren, det var en polsk kille som på engelska sa att han var en fattig student som pluggade i karlskrona, pga höga studieskulder hade han då gjort lite handarbete vilket såg ut som nån slags leksak småbarn har hängande över sängen.

 

Jag sa med en gång No Thanks! Och tänkte för mej själv att imorrn är väl bilen borta för att han inte fick nåt sålt.

 

Nä usch för för dom som inte kan låta andras grejer bara vara ifred, blir så himla trött på allt skit som händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest oroväckande är att det är fri inpassering från Östblocket. Typ på tulltjänstemannens fråga vad de ska i Sverige att göra med största tänkbara skåpbilen?

I know someone here, my sister lives in Norway, I like ABBA, You want polish Vodka yes?

Thank you very much, please pass

 

Ibland undrar man vad tullen gör egentligen. Bara att kolla på Arlanda, typ helt tomt när man passerar tullen där.

Det går fasiken utför med Sverige på vissa områden, inte bara försvaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suomi batti: Utmärkta initiativ, utmärkta.....i ditt tidigare inlägg med låsningen av grinden och anmälan av barnfotograferna

Kenbja: Har också gått en omgång i vår. Vi har våra pass mellan kl 22.00 till 06.00. Ibland tidigare, på kvällen beror lite på hur trivsamt väder det ärwink. Är ändå så förbaskade tråkigt att vi ska behöva nattvakt med anledning av dessa gangsters. Men visst, tillsyn av båtarna vid hårda vindar ingår också!  

/Moltas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...