Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
johanth

Effektproblem med en AQ130. Problem med en cylinder.

Rekommendera Poster

En detalj i sammanhanget men kanske bra för andra att notera. Jag snålade och köpte komp.testare på Biltema. Duger väl egentligen bra men fick även jag ett 0,0 resultat i en cylinder. Den motorn gick på alla fyra även om den gick dåligt. Noterade då vid nytt test att nålen hoppade även för den fjärde cylindern men att den inte fastnade. Det verkar som att de billiga mätarna behöver lite tryck för att registrera. I mitt fall skiljde det kanske något hekto och de andra cylindrarna låg precis över gränsen. Efter en ventlislipning så blev det bra.

 

Som sagt, något att ha med sig om man nyttjar billiga komp.testare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ytterligare bonnatips....se till att rören är runda och med fina/vass kant i anslutningen, dit med packning och gå loss med en gummiklubba...(yepp gå loss ordentligt...mina rör var allt annat än runda innan jag hade fått fanskapet tätt...) packning på tub kan vara bra under mässingsmackapären som ansluter mot toppen...

Är ganska säker på att det inte är ngt annat som orsakar problemet...det är ju faktiskt bara impellern som råder över vattentrycket....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju teorin att det är motorns kompression som går ut i kylsystemet och detta skapar ett väldigt högt tryck samt luft i kylsystemet.
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, tror nog bara ett det är otätt vid anslutningarna......men, men...-man måste ju såklart ha med murphys lag i beräkningarna....

Till trådskaparen, har du testat att med munnen blåsa i slangen som går från den lilla vevhusventilationsburken? kan ju vara igensatt?? När motorn är igång ska det ju komma ganska mycket lufttryck därifrån....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis, Sven (välkommen till tråden), johzac, Krisus_von_batte och nbottning!


Först:
1. Kompmätare från Biltema. Håller med om att den bör användas med sunt förnuft. Har kört dubbla test mer än en gång.
2. Slangen till vevhusventilventilationen. Den har jag haft borttagen under testerna. Den går till flamdämparen, och med flamdämparen på så tycker jag att det blir ganska svårmeckat.


DAGENS TESTER, som bygger på input från er alla:


Initialt ville jag ta reda på vart tryck in till temostathuset kommer ifrån. Ett försök att göra detta visas i filmen:
  Högupplöst: aq130.thunstrom.se/VID_20120908_105328.mp4
  Lågupplöst: aq130.thunstrom.se/VID_20120908_105328.wmv


Tryck från impellerpumpen och från kröken är tydligt. Nästa test är att koppla ihop dessa med en slang för att kunna utvärdera eventuellt tryck från cylindrarna:
  Högupplöst: aq130.thunstrom.se/VID_20120908_105847.mp4
  Lågupplöst: aq130.thunstrom.se/VID_20120908_105847.wmv


Försöker åter fokusera på den plats när pyset sker. Okulär utvärdering av termostathus, kylrör och skarvklämmor. Rörböjen som leder in mot termostathuset verkar ha fått en del våld mot sig tidigare. Djupet på platsen där röret leds in i temostathuset signalerar att röret kan skjutas in längre. Summan av dessa iaktagelser och lite varsamt våld resulterar i ett tätt termostathus. Underbart!


TEMPERAUR
Hög temperatur var ju något jag hade innan jag beslöt att börja felsöka och skapa denna tråd. Temostaten är testad på spisen och verkar öppna enligt de specifikationer som gäller för sjövattenkylda motorer. Även på plats i toppen ser den ut att fungera:
  Bild: aq130.thunstrom.se/IMG_20120908_123740.jpg

 

Dock rullar mätaren på oroväckande fort mot rött:
  Bild: aq130.thunstrom.se/IMG_20120908_111947.jpg


Jag har skaffat en billig ir-temperaturmätare för att få ett bättre stöd i utvärdringen. Den visar att det är ca 80 grader där det är som varmast på toppen (vid ordinarie temp.mätaren, bakom 4ans cylinder), när mätaren glider in i det röd/gröna området. Mätaren forsätter uppåt och stoppar ungefär där det blir helrött på mätaren. Då är temperaturen på toppen 103 grader:
  Bild: aq130.thunstrom.se/IMG_20120908_154541.jpg


Temperauren på limpan och kröken under 33 grader. Det kommer ingen vit rök från drevet, vilket (enligt en annan tråd) skulle kunna antyda om för hög temperatur. Jag sköt även ner i oljestickahålet, och det gav ett värde på 70 grader. Jag hittar inte så mycket om maxtemperatur på toppen, men de få jag hittar indikerar att 103 är på tok för mycket (kristallisering m m).

TOPPLOCKSBULTAR
Är det bara att ta bort ”allt igen” och efterdra bultarna?


ÖVRIGT
Lite småsaker finns kvar att fixa, tex har jag fått ett mindre läckage vid oljekylaren:
  Bild: aq130.thunstrom.se/IMG_20120908_155036.jpg


Nu är oljan och oljefilter bytt två gånger efter vattenskadan. Så jag håller tummarna för att det inte skall komma in något nytt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man tittar på filmen där termostathuset är borta så ser vattnet inte ut att innehålla några luftbubblor, det oroliga ytan är nog från motorns vibrationer. Och det är ju bra för din del.

Troligtvis så är det nog som några har skrivit i tråden, dåliga rör och packningsytor. Dock har jag svårt att förlika mig med att impellerpumpen kan ge sån tryck som tidigare filmer visat, men utloppsrören har ju ganska liten diameter så trycket kan kanske byggas upp.

Ang temp. har du alltid haft problem med hög temp på den här motorn? Tänkte att toppen är ju en konverterad biltopp och om man inte borrat upp vatten fördelningsröret så kan det bli problem med varmgång runt 4:e cyllindern.

Annars så finns det ju inte så mycket annat än igensatta kylkanaler eller dålig cirkulation i motorn som kan ge temp problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis! Motorn har alltid tenderat till att visa ganska höga värden på instrumentet. Gubben som kovererat toppen hade nog ganska bra koll på vad han häll på med - men jag skall kolla för säkerhetsskull. Att kanalerna är risiga vet vi ju om sedan tidigare. Det stör mig att jag inte kan hitta info på webben hur kylningen cirkulerer i block och topp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbereder inträng i frostpluggen. Får se om det blir läge i helgen :-)

Vore riktigt nice om det inte var korrekt uppborrat.

post-10023171-1394237245,8507_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frostpluggen borttagen. Jag hade trott att det skulle finnas vatten innanför - med det är kanske därför som borrarbetet skall göras. Jag är dock inte helt säker på vart borren skall in - vore tacksam för tips.

Se gärna filmklipp (filmen är nog filmad upp och ner):

 

 (eller se infogad bild)

post-10023171-1394237247,2757_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet dränerar nog ut när motorn varit avstängd ett tag. Gaveln på  röret ser du ju i mitten på bilden och det är pluggat. Alltså inte uppborrat. Ska vara ett 6 mm hål borrat i gaveln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis! Borrningen fixad:  http://youtu.be/PY_qaD3-ues

 

Lite provisorisk lösningen med återanvändning av den gamla frostpluggen (sikaflex och en skruv agerar plugg efter borrhålet). Får fixa en ny rostfri efter upptagningen.

Även om jag inte är säker på att det inte tränger in vatten i oljan så nalkas slutet på tråden. Syftet var ju att få fjärde cylindern att fungera. Tack alla som hjälpt mig och ett extra stort tack till Gelis för ditt stöd. Tråden avslutas med en hyllningsfilm till Gelis. 4 cylindrar som jobbar kallt (ca 70 grader som högst) tillsammans i Trälhavet: http://youtu.be/IRpCNG8hF-8

post-10023171-1394237247,7566_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Johanth, jag har följt hela ditt inlägg och tydligen är allt löst, men hur är det med vattenläckan? Jag har själv en B20 i min båt och har också haft andra båtar med både B18 och B20. Dom tätningsringar som sitter runt kopparrören (dom som är 4-kantiga i genomskärning skall INTE synas när du har monterat rätt. Flänsen på kopparröret skall sitta nedanför kanten på limpan och i oljekylaren. För att få dit det hela rätt så måste du smeta på med ordentligt med glidmedel som såpa eller alra helst en salva som rörmokare använder (jag minns inte namnet). MEN VIKTIGAST är att B20 INTE får smörjning (kylning) vid ventilerna om du kör på oblyad bensin!!! Om du har gjort det, så har du grundorsaken till att ventlen brände och kroknade. Du måste alltså köpa en flaska blyersättningsmedel och pytsa i tanken. Sådant finns på alla mackar (tror jag). Det finns i alla fall här på Ingmarsö. B20 är en perfekt gör det självmotor för den är så enkel. Jag har verkstadshandbok där allt står som du behöver veta. OCH använd ALDRIG en vanlig termostat i en sjövattenkyld motor, den öppnar runt 80-85 grader och den termostat som ska vara öppnar vid 60 grader en viss skillnad. Samma med topplockspackningen, ORGINAL till B20. Den skiljer sig mycket från bilpackningar och andra. Tyvärr även i pris, men den håller. Cylinderhålen är inte runda på båtpackningen som dom är på andra och därför bränns dom och blir otäta. Hoppas att det här hjälper dig lite.

Janne på Ingmarsö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kul att det funkar, bara att hoppas att det håller framöver så du slipper riva i skiten igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina kommentarer Janne!

Vattenläckan i termostathuset berodde på att jag inte fick in kylröret tillräckligt långt, men löstes med nya packningar, lite våld och att klammrarna som sitter i det parallella kylröret spändes åt.

Jag kör blyersättning, men det är kanske smart att överdosera lite. Den deformerade ventilen kanske beror på att jag hade för hög temperatur vid 4ans cylinder. Jag hoppas att det skall fungera bättre nu. Nu är avgasventilerna även bytta till den marina varianten.

Termostaten öppnar ungefär som du beskriver. Har verifierat detta på spisen. (se bild)

Den packning jag köpte först hade inte runda cylinderhål, så jag skippade den och köpte en annan på Mekonomen.

post-10023171-1394237248,0554_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att se att det fungerar! Grattis!

Det här har varit en trevlig och intressant tråd att följa. Mycket beroende på trådskaparens fina bild- och videomaterial. För att inte tala om den positiva attityden, få skriver in smileys efter att ha meckat bort topplocket och hittat en massa elände därunder :-)

Ovanligt också att trollen har hållits borta från tråden, det här blir utmärkt material för de som i framtiden får liknande problem med sin motor. Bara sökmaskineriet på forumet börjar fungera som det borde.

Lycka till med båten i fortsättningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för värmande ord Faderullan! I detta projekt hade jag allt att vinna och inget att förlora -  variabler som tunn plånbok, kunskapstörst och att en båt utan motor är värdelös vara stora motivationsfaktorer för mig. Vägledd av er andra kändes inget omöjligt. Som trådskapare känns ansvaret ibland stort, och ibland när inga kommentarer ramlar in funderar man om man ställt allt för dumma frågor, eller över andra orsaker till uteblivna inlägg.

Egentligen är det bara tekniken i detta forum som gjort mig sur - vid editering av inlägg så har länkar och formatering ballat ur. Vidare vore det ju toppen om det gick att spara fler bilder i forumet för framtida arkivering. Videos kan ju med fördel sparas i youtube, men kanske det kunde implementeras bättre för inbäddning av videos och sånt.

För den som har en minut över, så finns en film som beskriver segerns sötma igår:

 

Räknar med en härlig båthöst! //Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DEN filmen var fin. Kanske tyder på att slutet gott allt är gott. Lyka till, nu ska jag byta min B20 mot en V8. Så det kanske blir min tur att be om hjälp snartblush.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Dunderklumpen! Ser fram mot att komma med glada hejarrop till dig i ditt projekt! V8 - Respekt!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...