Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mizzarrogh

Marieholm 32 för (som alternativ för) atlantsegling?

Rekommendera Poster

Ser ju ut som att prisbilden håller på att sjunka för denna typ av båtar, fortsätter det i den riktningen litet till skulle även dessa båtar kunna bli ett alternativ även för folk som jag med mer begränsad inkomst men stora ambitioner och ännu större visioner. och drömmar bör man ha anser jag. Nå, 

Har ju tidigare tittat på (och även provkört) Allegro 27, vilken är en för ändamålet mycket lämpad och i mitt tycke prisvärd båt som klarar det mesta. Denna båt var vad jag föll för för ensamsegling eller ett par man ombord.

Men, nackdelar jag komit fram till efter vinterns funderande är, dels är det ju en mycket liten båt i atlantseglings sammanhang om man vill kunna ta med fler personer periodvis och bo relativt6 bekvämt ombord.

Dels är det väldigt svårt att hitta motorstarka exemplar som klarar flodströmmar och liknande, något jag tor har med viktfördelning att göra på segelversionerna, Adagio har ju delvis annan motorplacering och sådant, jag vet ej hur den funkar för sk, världsomsegling dock, men den är svårare att hitta och de få exemplar som finns ute har ju främst gått som kustmotorseglar och liknande. (men jag är nyfiken att höra mer kring dessa)

 

Större båtar jag fundeat kring,

Fortissimo, Forgus 31 och motsvarande är ju alla beprövade typer om man hittar exemplar som är välbyggda vid färdigställandet, dock tillverkades ju ej särskilt många av dessa och andrahandsvärdet är ganska högt relativt sett.

Efterföljaren Marieholm 32 och liknande Tillverkades ju dock under längre tidsperiod och är betydligt lättare att hitta. 

Så, jag undrarom någon här har erfarenhet av hur de skulle fungera för hård atlantsegling och liknande? Är de lika robusta som föregångaren Forgus?

Hur är det om man tex skulle krocka med främmande föremål? Allegron tål ju kollision mycket bra enligt uppgift då främre delen av järnkölen skyddar glasfibern i skrovet vid kollision eller grundstötning. Allegros större än 27 är dock mycket dyra och ganska sällsynta.

L-32 är ett alternativ, men jag är fortfarande intresserad av synpunkter om man ställer Marieholm 32 mot Laurin kostrarna tex? Främst vad beträffar skrovets stabilitet, byggkvalitet, etc.

Hur beter sig Marieholmarna i hård blåst och vågor jämföet med Forgus eller Fortissiomo?

Ett krav är ju att det skall gå att täta skrovet relativt enkelt så att man ej riskerar att sjunka om båten skulle komma att bli vattenfylld.

Sådana saker är främst säkerhetsgrejer om olyckan skulle vara framme så att man kan klara överaskande stormar och liknande ute till sjöss utan att riskera, eller mer korrekt minska risken för, allvarliga haverier och direkt farliga situationer.

Jämför man ovanbeskrivna båtar med tex Albin Vega så skiljer det främst att de är mer stabila och betydligt mer robust byggda. Vegan är billig och lätt att modifiera men kräver ganska stora ombyggnader för att fungera för skarpa lägen och idag har ju prisbilden för bättre båtar förändrats såpass att fler modeller är realistiska alternativ menar jag, idag går det ju att hitta en Allegro 27 i skapligt skick för priset av en vega för några år sedan. (utöver båten tillkommer ju stora kostnader för kompletterande utrustning och modifikationer så även om båten kanske inte är så dyr har det en tendens att bära iväg rejält och min filosofi är att det är bättre man satsar på något som faktiskt har en chans att bli av än går och försöker spara ihop milionbelopp, men utan att inkräkta på vikitga saker som säkerhet och kvalitet).

 

Edit, jag önskar en motorstark båt just för att kunna gå smidigt i floder och liknande då jag vid närmare eftertanke beslutat att infoga just sådant i de tänkta resrutterna.

 

 

 

 

 

 

 



Senast ändrad av Mizzarrogh | 15 juli 2012 | 12:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har en Allegro 27 som jag förmodligen måste sälja. Försökte maila Dig men det blev något strul.

Nyrenoverad motor, vindroder, bra segel, nya rutor mm mm...

Ring gärna 0705-377488

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har varit och tittat på henne för något år sedan, mycket trevlig dam (om det nu är en hon...) må jag säga. Tyverr gick det inte i hamn hos de övriga just då, men jag tyckte ho var väldigt fin som sagt och motorn verkade frech och gick bra och alltsammans riktigt dokumenterat osv. vad jag kunde se.

Vi får kanske återkomma om detta längre fram om hon förblir osåld (jag är uppbunden av jobbrelaterade saker en tid framöver). Men jag gissar att prisbilden blir satt med tanke på att motorn är såpass frech och sådant och det är ju högst skäligt givetvis. men jag lyssnar gärna. å andra sidan är ju sådant (frech motor mm) saker man bör prioritera inför långfärd och en båt i sämre skick har ju en tendens att kosta en vacker slant att göra i ordning.

Skulle betekna den som ett bra köp jag.

har en hotmail, mediatorget snabela hotmail punkt com

(tyverr får jag inte till den riktiga men den skall fungera)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som hänt är att båten nu försetts med vindroder, inre skotskenor, ny sprayhood samt att jag förbättrat mycket.

Priset kan vi ta på telefon. Hör gärna av Dig så tror jag vi kan komma överens. Båten ligger ju i sjön nu så lättare att testa/prova allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(har talat med jansan i telefon om allegron)

Men, om vi nu återgår en stund till marieholm 32, så undrar jag hur den är kvalitets och stabilitetsmässigt samt skillnaderna i kölkonstruktionen mot forgus och fortissimo?

Forgus 31 har jag för mig är fenkölad men marieholm 32 är det inte?

Hur beter de sig i vattnet om man ställer dem mot varandra?

_

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har börjat intressera mig för Marieholm 32 och hänger

gärna på frågeställningen. Någon som vill dela med sig av sina

erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompissen haver en Marieholm 32a. I mina ögon är den felkonstruerad, propellern sitter bakom rodret. (Vegan är likadan, många har byggt om sina Vegor.) Mycket svårmanövrerad. Jag skulle aldrig välja en sådan felkonstruerad  båt. Jomenvisst har han lärt sej att manövrera sin båt men lätt är det inte. no

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äger ju en Vega idag, visserligen ombyggd men ändå. Kan faktiskt

tänka mig en utombordare för backmanövrar. Det är också en Vega

jag vill ha, fast större! Min fråga (på den kapade tråden) handlar mer

om andra likheter med Vegan. Typ hållfasthet i skrovet genom tiden,

kvalité med andra ord. Problem med plastpest, rigg  o dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus är ett Orustbygge och har inget släktskap med Fortissimo eller Marieholm 32. De kan vara bra båtar ändå och just nu är ett par från Skene ute på en sväng runt.

 

Forgus har fenköl och en bra skädda och ganska kursstabil i sjö. Kölen av bly sitter på en kraftig nedbyggd sula och går bra att smälla på grund med. Blir lite kratrar i blyet men de femton syrafasta skruvarna håller den väl på plats så det går inte att se var kölen tar vid inte ens efter en riktig grundstötning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på att få tag på en Allegro 33 =) Jag sökte länge bland olika båtar , och det jag komfram till är att  koster typer är dom ultimata långseglarna.

När jag väl bestämt mig för en Allegro så var det bara och leta, dom finns men som sagt lite ovanliga.

Anlednigen till just allegro är att dom verkar väldigt säkra på alla sätt, har vart ute provseglat i okänd vindstyrka ( ej inkopplad vindgivare) men träd hade blåst omkull inne i hamnen i västervik när vi kom in på kvällen,  Var lite Bumpy ride men båten kändes bra!

Lite som att köra Volvocheeky

Lite sega att få upp i fart, men när man väl har fått upp farten så tuffar det på, ingen båt som skulle ta ledningen i starten i ett race, men tar igen det på andra sätt, stora vågor delar den på och mosar sig igenom, medans flatbottnade ( crusing) segelbåtar står och stampar.

Alla båtar är väl bra på sitt sätt men vi fasnade för Allegron och aldrig att jag tänker byta modell.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt i att Allegro 33:an är en bättre båt men priset är

”sämre”. Letar efter något stabilt/bekvämt med ståhöjd för runt 100k.

Det finns nog inga A 33:or för det priset innan bubblan spricker 2015.

Kanske är det smartare att vänta dryga året och se om olyckskorparna

får rätt i sina profetior.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

33 Allegro, kommer nog aldrig att säljas under 100, dels så tror jag att priset på just dom båtarna har legat i samma prisklass +/- under alla år, och eftersom det bara är runt 150byggda och inga likvärdiga båtar byggs idag, så kommer om bli mer och mer eftertraktade just för långsegling, och för varje år så är det en Allegro33 som sjunger på sin sista vers. Och priset kommer att trissas upp med åren. samlarvärde och nostalgiska priser och allt det där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar funkar i princip för långsegling, om man inte är helt pundad bakom panbenet. Ursäkta stöddigheten i mina uttalanden. Men det finns så mycket speckulationer från folk som bara tror. Vi har ju som sagt en vega, visst är hon lite bitchig i marinor. Men sånt lär man sig. Det är ju ut på haven man skall.

Jag skulle lätt kunna ge mig ut på jordenrunt segling i en bavaria, men det säger många är omöjligt.

Och för att sätta saker i perspektiv, är den svenskbyggd så kommer alla kolla på din båt och säga... Ooh thats well made huh?!

Rykten är olika överallt. I sverige är vega skit. På kontinenten är det en av de starkaste båtarna med grym kvalite!

Mitt inlägg kanske inte blev så användbart. Men kontentan är att se till att välja en båt du trivs med. Både prismässigt och smakmässigt. Resten är lite skit samma. Du revar tidigare, kryssar sämre, åker saktare osv sånt kan man leva med.

 

Olyckor på havet är otroligt sällan pga att båten är för vek eller fel på eller alls går sönder. Det är pga dåligt omdömme, trött besättning osv. Då menar jag extremt väder. Som man inte borde hamna i med dagens teknik. Peppar peppar.... På den rutten som alla långseglare i princip tar set du sällan så svårt väder att du får slänga i ett drivankate. Vi har använt stormfocken en gång i ca 5 timmar....

 

Det är inte farligt att segla långt längre. Med gribfiler, gps osv så kan man undvika dåligt väder!

 

Nu ska jag hålla tyst^^ god segling på er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att en Allegro 33:a nog aldrig kommer att

säljas under 100 papp tog bara knappt fyra år att

motbevisa :D :

https://www.blocket.se/angelholm/Allegro_33__86_75356894.htm?ca=14&w=3

 

Begärt pris på Blocket för en Allegro 33:a - 96 papp !

 

Bubblan sprack i och för sig inte heller 2015 men det anmodas läsaren

avstå från att kommentera :wub:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...