Hoppa till innehåll

Onsdag 03 september 2014









Foto

Eliassons båtvarv i Varberg


  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
24 svar till detta ämne

#1 trillium

trillium

    Kapten

  • Medlemmar
  • 77 inlägg

Postad 01 jul 2012 06:50

Lämnade in min båt för att få en Nautilock installerad,  Ringde och bokade tid 2½ vecka innan.... Tog upp båten och körde dit den, Det fanns inget bokat i datorn och ingen visste nått... Det fanns inga grejor beställda. Blev lovad båten klar Ons sen Tors och till sist Fre,  Ringde och kom överrens om att den skulle vara klar fre em, dom skulle köra ner den till hamnen.. om det inte blev så skulle dom ringa, Inte ringde dom!  Jag körde från Björketorp och ner ca 14mil fram o tillbaka....  Ingen båt.... Där fanns inte ens någon som visste var den stog..  Den stog i nått vinterskjul i ett hörne....

Jag blev i och för sig varnad För Eliassons av flera båtgrannar på bryggan... men trodde alldrig att dom va så likgiltiga inför kunder...  Detta var första och SISTA besöket där......  

Ps:Det dom sen påstår att dom fått fram, är inte det överränskomna utan ett system som är ca:1500kr dyrare.........



#2 Ockelbo-Ht-16

Ockelbo-Ht-16

    Kapten

  • Medlemmar
  • 99 inlägg

Postad 01 jul 2012 08:14

Låter som du ska hämta båten å lämna in någon annanstans... Eller iaf få en rejäl rabatt!

Fy f-n för sånna klåpare!

Mvh



#3 trillium

trillium

    Kapten

  • Medlemmar
  • 77 inlägg

Postad 01 jul 2012 08:37

Du läste mina tankar!      Hämtar den i morgon efter jobbet.............



#4 Ockelbo-Ht-16

Ockelbo-Ht-16

    Kapten

  • Medlemmar
  • 99 inlägg

Postad 01 jul 2012 08:38

Låter som en vettig idé... Lycka till

Mvh



#5 Rolle85

Rolle85

    Vice Amiral

  • Medlemmar
  • 1 059 inlägg

Postad 01 jul 2012 17:33

alla inom båtbranchen är likadana är min uppfattning. Skojare som bedriver verksamhet anställer andra skojare och så är cirkeln sluten.



Senast ändrad av Rolle85 | 01 juli 2012 | 18:34

#6 Terrafobica

Terrafobica

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 3 559 inlägg

Postad 01 jul 2012 18:17

Hade jag läst vad du skrev för någon månad sedan hade jag inte hållit med dig, då fanns det fortfarande ett par stycken jag höll om ryggen, tyvärr så gick det inte att lita på dem heller.  Så ja, det är nog tyvärr som du skriver.



#7 vbgbatagare

vbgbatagare

    Landkrabba

  • Medlemmar
  • 3 inlägg

Postad 02 aug 2012 18:11

Hej, jag förstår din besvikenhet och det har du rätt vara. Men har du någon gång jobbat inom båtbranchen? Båtbranchen tillhör en av det jobbigaste jobben sommartid. Dom har häcken full hela tiden. sen när det gäller din installation som du ville ha utförd så tror jag inte att det är deras fel att du fick en annan startspärr än nautilocken, jag har själv varit i båtbranchen och jobbat på varv i flertalet år undre yngre dagar. Då fick jag lära mig att allt som beställdes på sommaren fick man räkna med att leveransen kunde dröja upp till två veckor pga semster och det i sin tur innebär att det kan vara slut hos återförsöljaren och till och med i hos leverantören och liknade.
Jag är båtägare på Getteröns småbåtshamn och har haft med Eliasson att göra ett flertal gånger och jag är riktigt nöjd dock har jag varit där på höst, vinter och vår för att jag vet själv hur det är i branchen med stressen.
Att dom inte hörde av sig är dåligt i mitt tycke men som sagt stress kan göra att man glömmer....
Jag är på Getterön dagligen då jag nuförtiden är pensionär och jag såg din båt dagligen då jag till och med såg när du hämtade och det är stort skitsnack och att den stått inne i ett vinterskjul!  
Jag förstår din besvikenhet men från sanning till lögn det tollererar jag inte sånt är omoget och barnsligt, DET GÖR MAN BARA INTE än hur besviken man är.... 
Sen om jag får uttrycka mina åsikter rakt ut  angående ditt inlägg, Är du så dum så du lämnar in ett sånt jobb mitt i sommaren så ska du kolla att saken är hemma i lager annars väntar du till hösten (pga det jag skrev ovan) 
Kanske uttryckte mina åsikter lite väl starkt men jag uppskattar Eliassons Båtvarv och kommer alltid att göra.
MVH Kent!



Senast ändrad av vbgbatagare | 02 augusti 2012 | 19:16

#8 Westfjord26

Westfjord26

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 6 193 inlägg

Postad 02 aug 2012 18:31

Detta kunde du väl ändå ha använt mailfunktionen för att tala om...

#9 Volvo_Penta

Volvo_Penta

    Flottiljamiral

  • Medlemmar
  • 589 inlägg

Postad 02 aug 2012 20:19

Varför det?

 

Inlägget är av samma typ som TS inlägg fast motsatt uppfattning. Är TS inlägg OK så är väl vbgbatagares inlägg också OK.



#10 Snipan_71

Snipan_71

    Örlogskapten

  • Medlemmar
  • 129 inlägg

Postad 02 aug 2012 22:08

Inte konstigt att en hel del inom båtbranchen blir kallade idioter, har man ditt synsätt på saker och ting ska man för fan inte ha nåt med serviceyrke att göra, det kan du även hälsa dina vänner på Eliassons Varv, jag vet iaf vad jag ska sprida ut till mina vänner!!
Pinsamt är det minsta man kan kalla ditt inlägg angry



#11 T_M_C

T_M_C

    Kommendör

  • Medlemmar
  • 313 inlägg

Postad 02 aug 2012 22:30

Intressant; båtägaren skall således vara påläst att den stackars kämpande återförsäljaren har så mkt att göra pga redan tagna åtaganden och dåliga möjligheter till leveranser att man skall förstå att beställningar inte skall göras annat än på hösten för självklart behöver inte återförsäljaren informera om detta utan som båtägare får man stå sitt kast? Var själv nere hos Eliassons förra hösten och kikade på en båt som rådgivning åt en bekant och frågade vad anledningen var att de prissänkt den. -Det är för att den har en tvåtaktare och idag vill alla ha en fyrtaktare - fick jag till svar. Märkligt eftersom det stod Four Stroke på Mercuryn? Hoppas det löser sig för dig...

#12 vbgbatagare

vbgbatagare

    Landkrabba

  • Medlemmar
  • 3 inlägg

Postad 03 aug 2012 17:36

jag uttrycker min åsikt inom ämnet då jag själv har varit i branchen under mina yngre dagar.
Kanske lite magstarkt att uttrycka mig så som jag gjorde men det är så jag tycker att det ska vara.
Då är väl även jag en idiot, men börja jobba på ett båtvarv så ska du få se hur det är.
när jag jobbade kom kunder inspringades på sommaren och skulle ha dittan och dattan, sov långa mening då vi kanske inte hade grejerna hemma. Antar att detta blir mer och mer förekommande då alla bara förutsätter att man ska kunna hjälpa dom direkt.....
sen skulle jag bra gärna vilja vet vad du ska sprida ut till dina vänner????
 



#13 kjellebilder

kjellebilder

    Örlogskapten

  • Medlemmar
  • 124 inlägg

Postad 04 aug 2012 08:18

Jag har också haft problem med att få hjälp av en mekaniker. Bokade tid tidigt i våras, han sa att det gör vi i maj. Jag undrade om han inte kunde göra det nu (början på april) men han ville vänta. Hörde av mig i början på maj, fick då svaret att det var så mycket att göra så han kanske hinner med det senare, hörde av mig ett par ggr utan resultat. Det sista beskedet jag fick var att vi får göra det i höst när båten ligger på land! jag arbetar i IT branschen och där bokar vi in kunder, och är jag fullbokad dag 1, så bokar man in dag2 osv. Men i båtbranschen verkar det funka så att den som skriker högst får hjälp, och andra kunder får lida. Sen förstår jag inte argumentet att det är mycket och göra på våren, det är väl samma sak varje år? Sen finns det ju alltid kunder som tror att man bara står och väntar på att dom ska komma förbi,dom går det nog tyvärr inte att göra något åt. Sen kan jag tycka att det är lite konstigt att grossister har semesterstängt, när dom ska leverera till sina återförsäljare. I mitt tycke så tycker jag att hela båtbranschen borde ha ett sundare kundtänk och bli mera serviceminded. Det finns säkert verkstäder som är undantag, grattis ni som har kontakt med en sån verkstad. Jag har det inte..... /Kjell

#14 Baracudan

Baracudan

    Kadett

  • Medlemmar
  • 14 inlägg

Postad 04 aug 2012 17:59

Håller med om att eliassons inte går att lita på ha haft och göra med dom både privat och via yrket. Man vill ju tro att båtfirmor gör som dom flesta planer och bokar upp sina jobb som beställs men icke sa Nicke . Det är ju trotts allt vi som betalar deras lön

#15 trillium

trillium

    Kapten

  • Medlemmar
  • 77 inlägg

Postad 30 aug 2012 08:48

Hur länge har du jobbat där?  Och kalla inte mig lögnare!  Eliassons båtvarv e skit!   Jag har ett flertal vittnen på var min båt var undanstoppad.... Och om dom säger att det inte e några problem att leverera det jag efterfrågar så skall det inte va det heller.... Och telefon har vi ju alla.......  Och be om ursäkt för dåligt skötta affärer kan vi alla,,,

Undrar om du inte jobbar där?    För snart sagt alla jag pratat med är rörande överens om hur dom sköter saker.........



#16 SeaMaster560wa

SeaMaster560wa

    Kommendör 1. graden

  • Medlemmar
  • 411 inlägg

Postad 30 aug 2012 08:58

Kan bara hålla med ang båtbranschens service. Den är under all kritik! Har varit i kontakt med flertalet olika båtfirmor vid olika tillfällen och alla verkar ha ganska så dålig koll och man får alltid svaret att det tar vi senare. Problemet är att jagar man dem inte så blir det aldrig något senare.



#17 Klacksorarna

Klacksorarna

    Fänrik

  • Medlemmar
  • 39 inlägg

Postad 30 aug 2012 11:36

Jag kan bara instämma dom är klåpare dom flesta i denna branch i det stora hela.

Det synd att andra som är seriösa blir dragen över samma kam, jag säger bara Yamaha center i Sundsvall och Övik. Vilka jävla klåpare det är samma sak där också. Dom ljuger och kommer med bortförklaringar hela bunten jag var utan min båt i 7v. Jag fick hota med ARN samt konsumentvägledare innan den vart klar, och då var det katastrof när jag fick hem den. Det låg lösa delar i motorutrymmet tappade växelföraren samt en massa annat som inte var som det skulle.

Nä jag tror att vi gör jobben bättre själv grabbar och tjejer. Samt att vi slipper betala dyra pengar och vara utan våra båtar hela sommaren. Å det bara för att det står ett gäng sommarjobbare på verkstads golven som går arbetslösa resterande delar av året.



#18 Danjel

Danjel

    Örlogskapten

  • Medlemmar
  • 193 inlägg

Postad 30 aug 2012 15:35

Har tyvärr samma erfarenheter.. lämnade in min båt på en utombordarfirma i vaxholm för ett par år sedan... Kan du komma på onsdag morgon sa de? (detta var i oktober) tyckte det var lite konstigt att jag skulle komma mitt i veckan med båten via vattnet. När jag kom dit och lämnade nycklar etc, så sa jag att jag förtöjt båten vid deras brygga. visst vi tar upp den omgående sa de då.

Tre veckor senare hade de fortfarande inte lyft båten. efter lite gnäll från min sida lyfte de båten. Sedan tog de ytterligare flera veckor på sig att börja kolla på den och det slutade med att de dömde ut motorn och jag fick tillbaka den i december. Då ringde jag ändå en gång i veckan för att kolla hur det gick.

Lycka till att hyra ett båtsläp i december! finns inga kvar och de som finns kvar har inga dubbdäck (vilket det är lag på)

När jag fick tillbaka den hade det varit möss i båten och de hade dessutom låtit den stå utan täckning i flera veckor med regn och slask.

dessutom snodde de vajrarna från reglaget till motorn, vilket jag hävdade tillhörde båten. Fick dock tillbaka de efter lite mera gnäll.

Kan efter de erfarenheter jag haft tyvärr inte rekomendera någon att lämna in saker där, men vem vet... de kanske har ryckt upp sig..

/Danjel



#19 MartinX

MartinX

    Kommendör

  • Medlemmar
  • 375 inlägg

Postad 30 aug 2012 23:05

Det gäller både bil och båtbranschen rent generellt, man lovar en massa saker som aldrig blir uppfyllda, man ger tidsuppskattningar som aldrig stämmer, ständigt tar det längre tid än man lovar, det är inte utan man undrar varför, visst arbetssituationen är pressad på sommaren när alla skall ha saker gjorda samtidigt men det kan knappast vara en nyhet . Kommunikationsförmågan är nära noll också, man blir alldrig uppringd och i förväg informerad om eventuella fördröjningar.

Det finns undantag naturligtvis, verkstäder som köter sig bra, men det är aldeles för sällsynt.



#20 vbgbatagare

vbgbatagare

    Landkrabba

  • Medlemmar
  • 3 inlägg

Postad 30 sep 2012 22:23

Jobbat? Jag är bara en kund med mycket förtroende...
Påtal om stress, glömmer inte du saker i din stress? Fast det är ju klart du verkar ju vara Superman.
Sen påtal om att alla du pratat med är rörande överens om att dem inte sköter saker, Vad jag vet är Björketorp en liten håla mellan Horred och Veddige med drygt 100 invånare (om det är så många? ) så det är ju inte så svårt att alla är rörande överens då? 
Sen borde du kolla din stavning bättre.....
Mvh



#21 Gäst Hemingway

Gäst Hemingway
  • Gäst

Postad 01 okt 2012 05:47

Är man så stressad av arbetsbelastning kanske det vore bäst att inte åta sig mer jobb. Vem i helvete skull acceptera att ha sin bil ståend på verkstad i 7 veckor eller mer.



#22 sea-ray_230

sea-ray_230

    Vice Amiral

  • Medlemmar
  • 1 307 inlägg

Postad 01 okt 2012 10:26

Blir både ledsen och förbannad när jag läser sånt här.

Vi jobbar mycket seriöst mot kunderna hos oss ( inte Eliasson) en stor marina i mellansverige. Vi har i stort sett bara nöjda kunder och anstränger oss mycket för just det. Fick en utmärkelse för just detta i år. Det finns dom som är seriösa och sedan självklart rötägg.

Så min fråga till Rolle85.

Eftersom du skriver som du gör så tolkar jag dig som expert på att generalisera.

Hur gör du när du handlar mat? Alla handlare fuskar väl med köttförs och datum. Alla hantverkare gör fusk jobb, alla pizzerior fuskar med mjölredovisning, alla bilhandlare lurar folk. alla krogar har anknytning till kriminella MC gäng, alla poliser är korrupta, alla karlar är hustrumisshandlare och pedofiler, osv.

Du kan inte ha ett lätt liv med dessa åsikter. Vad jobbar du själv med? Antar att någon i ditt yrke gjort fel så då gör väl även du det hela tiden?

OBS. Jag har ingen anknytning till Eliassons båtvarv, blir bara upprörd av att få höra att vi är skojare som anställer skojare.\\no\\\\no\\\\no\\\\no\\\\no\\\\angry\\

 

PS. Eftersom du med säkerhet påstår det du gör så förutsätter jag att du besökt och lämnat in din båt på samtliga Sveriges marinor och verkstäder samt köpt en båt hos samtliga handlare? eller



#23 Bjaerven

Bjaerven

    Flottiljamiral

  • Medlemmar
  • 520 inlägg

Postad 01 okt 2012 10:51

Off Topic:

Jag är hemskt ledsen men det är faktiskt inte tillåtet att klaga på stavning när man ägnar sig åt missbrukande av kommatering och punktsättning. Måttet är mer än rågat när man inte tycks behärska ackusativ- och dativobjekt. Detta tar sig i uttryck genom läsarens svårigheter att följa med i syftningar i författarens text; kort sagt läs på användandet av DE och DEM inför vidare stavningstrakasserier.

(Anmäl mig om du upplever det tillfredsställande - det var värt det.)


Och lite On Topic:

Det är väl lite med båt- och bilbranschens planering som det är med hantverkarnas - troligen i mångt och mycket av samma anledningar: man är rädd att någon gång stå utan jobb och därmed utan inkomst. Istället åtar man sig bara lite halvt om halvt de svårare, mer tidskrävande projekten där specialdelar behöver beställas, för att kunna göra plats för mer resultatdrivande tändstiftsbyten där man har fina marginaler även på delarna. Jag säger inte detta för att på något vis berättiga den skämtverksamhet som somliga båtfirmor tydligen tycks ägna sig åt, men i sammanhanget med såväl hantverkare som bilreparatörer är det mest troligt att man ser skiten i båtbranschen som är såpass säsongsbetonad.


Jag håller med en talare ovan som tycker att man oftast gör jobbet bäst själv. En enda gång har jag lämnat in en liten motor då jag inte för mitt liv kunde få den att gå rent. När jag fick tillbaka motorn efter någon vecka sa mekanikern att han aldrig hade hittat felet (en skruv som skakat loss) om han inte dagen efter fått in en precis likadan motor som min som han kunde jämföra med. Att lämna in tidskrävande pill och felsökningsarbete där en allmän motormekaniker kommer göra samma sak som du själv är troligen oftast meningslöst då arbetet prioriteras sist. Är man inte en viktig helkund till verksamheten (exvis. fullservicekund hos ett fullservicevarv) är nog en bra regel för att inte bli missnöjd att bara lämna in specialfall - och då till specialister.



#24 Gäst Hemingway

Gäst Hemingway
  • Gäst

Postad 02 okt 2012 10:02

Tänk förr kunde man göra en hederlig affär med ett handslag, idag ska man anlita en jurist för att genomföra någon form av ekonomiska transaktion. Vart är vi på väg? Har girigheten övertagit förståndet?



#25 Groenling

Groenling

    Flottiljamiral

  • Medlemmar
  • 613 inlägg

Postad 06 okt 2012 22:50

@Danjel - Off Topic du skrev : : Lycka till att hyra ett båtsläp i december! finns inga kvar och de som finns kvar har inga dubbdäck (vilket det är lag på)

Så stämmer det inte: släppet skall ha minst samma typ av vinterdäck som dragbilen. Har dragbilen friktionsdäck, kan släpet ha antingen friktionsdäck eller dubbdäck. Har dragbilen dubbdäck, måste släpet ha dubbdäck.

 

On Topic: om jag boka en tid och kommer överens om att ett arbete skall bli utförd kan jag förvänta mig att det görs som vi har kommit överens om, basta. Om jag lovar något till min kund och kan inte hålla löftet måste jag

a - informera honom

och b - eventuell kompensera honom.

 

Alla kan göra fel, men det är viktigt att göra rätt för sig.

Det finns inte bara svarta får, det är som med allt annat, några är riktigt dåliga, de flesta genomsnitt och några är väldigt duktiga. Det gäller att hitta de duktiga\cool\http://www.maringuid...hades_smile.gif\ title=\cool\ width=\20\ />

Grönling

 

 






© 1996 - 2014 maringuiden.se