Hoppa till innehåll

Torsdag 24 juli 2014









Svetsa rostfritt


  • Vänligen logga in för att kunna svara
19 svar till detta ämne

#1 Gäst Sten

Gäst Sten
  • Gäst

Postad 16 jan 2005 10:51

Går det med en vanlig migsvets om man byter tråd?.Eller skall man ha en elsvets med pinne?

#2 MrGoodBytes

MrGoodBytes

    Landkrabba

  • Medlemmar
  • 2 inlägg

Postad 16 jan 2005 11:31

Visst finns det tråd till Mig. Själv rekommenderar jag dock Elsvets med pinne. Svetsade själv en targabåge i rostfritt med elsvets och pinne. Faktiskt MYCKET lättsvetsat. Däremot måste svetsen betas efteråt annars rostar själva svetsskarven. Fråga vilket man ska använda på lämplig järnaffär. Det snyggaste blir definitivt TIG. Tyvärr är det ju inget alla har i garaget. Lycka till Lars

#3 bar190

bar190

    Örlogskapten

  • Medlemmar
  • 139 inlägg

Postad 16 jan 2005 16:40

På tal om detta, jag tänker bygga ihop en egen variant på Silent Choice till våren, antar att det blir i rostfritt. Någon här på forumet som har lust att hjälpa mig med svetsningen? Funderar på att skaffa egen svets men det får bli något annat år...

#4 havetsstorm

havetsstorm

    Kommendör

  • Medlemmar
  • 380 inlägg

Postad 16 jan 2005 18:11

Det beror på gur kraftig pinne du vill ha .....de där har dem full koll på där man köper pinnarna .....

#5 Gäst bar190

Gäst bar190
  • Gäst

Postad 17 jan 2005 21:56

Sarnblad! Tackar för erbjudandet, men jag håller hus i Stockholm/Uppsala-regionerna, så det blir nog lite svårt...

#6 Gäst Nissed

Gäst Nissed
  • Gäst

Postad 07 nov 2006 20:10

Hej!

Lyfter tråden då jag tänkte försöka att svetsa en badbrygga i vinter med en ram av rostfria rör och teak/ek plankor att stå på.
Har tillgång till både MIG och Pinnsvets men skulle föredra att använda pinnsvetsen eftersom jag vill slippa att hyra en tub med specialgas.

Vilka elektroder rekomenderar ni?
Vad mer bör man tänka på?
Bocka rör i RF, värme eller kallbockning?

Mvh Nisse


#7 guzzlon

guzzlon

    Flottiljamiral

  • Medlemmar
  • 650 inlägg

Postad 07 nov 2006 21:36

Hej!! Om det ska svetsas med pinne på rostfritt så se till att ha minst 1,5mm gods i matrialet å ännu hellre 2mm.
Att bränna ihop några rör till en badbrygga klarar nog dom flesta som har lite talang av.. men ska det bli helt tätt så blir det nog kinkigare..
Försök att Tig-svetsa ändå,det blir ju så mycket snyggare!!
Och tänk på att inte använda samma skiva till rondellen som du har kapat vanligt stål med,risken är då stor att du smittar ner det fina rostfria matrialet och att skarven rostar!!
Vad det gäller bockning av rören så prata med din lokala rörmokare dom har i regel fina grejer att bocka med å fort går det,så det blir nog inte tal om nån stor slant,det är ju fint om det blir fint redan första gången!
Gör gärna nån sorts mall att bocka efter å inte bara en massa mått!!
Svetsa Lugnt!!


#8 Gäst Nissed

Gäst Nissed
  • Gäst

Postad 07 nov 2006 21:40

Hej och tack för ditt svar.

Visste inte om det där med kapskivan, hade inte en aning om det.
Har tyvärr ingen möjlighet att komma åt en TIG, ska försöka med pinnsvetsen iallafall.
Återkommer med bilder förhoppningsvis.

Mvh Nisse

#9 nikitalord

nikitalord

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 3 158 inlägg

Postad 07 nov 2006 23:06

Du kan ju alltid punkta ihop dem som du vill ha det hela och sen knalla ner till lokal svetsare och få det snyggt och tät tigat, sömmarna behövs nog inte betas ibland räcker det att bara bortsta med rostfri stålborste.

Rostfritt går även bra att svetsa med vanlig gassvets blir det aktuellt så kan du få lite tips om hur du enklast gör. 

#10 micke24

micke24

    Örlogskapten

  • Medlemmar
  • 132 inlägg

Postad 07 nov 2006 23:26

Helt rätt som nikalord skriver!Punkta dina rör och lämmna över resten av jobbet till en som kan tigsvetsa det blir klart snyggast.Det kan gå att borsta men varför chansa jag rekomenderar att du betar svetsarna.När man jobbar med rostfritt ska alla redskap ,slipskivor,kapskivor,stålborste mm ja till och med handskarna ska vara osmittat av vanligt järn el dyl.
Ett litet tips!För att malla upp badbryggan kan du använda elrör som är lätta att kapa o böja sen är det bara att lämmna dessa till någon som kan bocka rören åt dig.

                 Micke

#11 Gesse

Gesse

    Vice Amiral

  • Medlemmar
  • 1 265 inlägg

Postad 08 nov 2006 00:03

Beta svetsarna är att rekommendera men det går att polera svetsarna noggrant.
Tig är också klart bäst.

#12 Reimars

Reimars

    Fänrik

  • Medlemmar
  • 29 inlägg

Postad 10 nov 2006 20:35

Hej på er.Ni svetsar ock skarvar,men frågan vilken sticka ni skall använda kommer alldrig fram.Materialet skall vara syrefast,inte rostfritt,ock då svetsar men med Esab ok 63.30.Det är frågan om tunnvägga material,då lämpar sej 1.6 till 2.00 sticka bäst.Har ni ej möjlighet att anskaffa betesvara,så koppla en rostfri stålborste i borrmskinen o gnugga oå ordentligt.

#13 KillerBoo

KillerBoo

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 3 046 inlägg

Postad 10 nov 2006 20:46

Hmmm, ursäkta en amatör, men är inte syrafast RF???



#14 nikitalord

nikitalord

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 3 158 inlägg

Postad 10 nov 2006 21:30

syrefast är rostfritt men rostfritt är inte alltid syrefast det vimlar av kvaliter ta med en magnet så får du se mycket som kallas rostfritt fastnar till och med magneten på.

#15 Reimars

Reimars

    Fänrik

  • Medlemmar
  • 29 inlägg

Postad 10 nov 2006 21:34

Jag ursäktar naturligtvis din fråga.Vi använder uttrycket RST för rostfritt ock AISI för syrefast.Nummerbemärkningen för rostfritt är A2 ock för syrefast A4

#16 Gesse

Gesse

    Vice Amiral

  • Medlemmar
  • 1 265 inlägg

Postad 10 nov 2006 21:40

Jag tog med en magnet till Biltema en gång för att testa deras rostfria båtgrejer och jag höll på att få med mig hela deras sortiment med rostfritt med magneten.
Där köper jag inget rostfritt.
Så visst är det skillnad på rostfritt och rostfritt.

#17 KillerBoo

KillerBoo

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 3 046 inlägg

Postad 10 nov 2006 21:49

Det var ungefär vad jag menade, RF är RF, sen är en del RF även syrafast?



#18 KillerBoo

KillerBoo

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 3 046 inlägg

Postad 10 nov 2006 21:50

Hmmmm heter det förresten syrEfast??? inte syrAfast?

#19 nikitalord

nikitalord

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 3 158 inlägg

Postad 11 nov 2006 10:04

beror nog om du är -o8 men ville inte förvilla till svaret för mycket.

reker e vel såna maneter

#20 micke24

micke24

    Örlogskapten

  • Medlemmar
  • 132 inlägg

Postad 12 nov 2006 22:36

Ett litet inlägg!Även syrafast RF kan kännas lite magnetiskt!!Om det är en svetsad detalj vill säga.

                   Micke




© 1996 - 2014 maringuiden.se