Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kalik

Jula gräsklippar motor som inombordare! Nån som testat ?

Rekommendera Poster

Hej på er !

Jag har en öppen snipa ca 6,5m lång i plast utan motor (har axel och proppeler) Vill ha en liten diesel inombordare men i väntan på att rätt motor hittas tänkte jag prova med en 4-takts bensinmotor i från Jula (Meec Tools)på 196 cc Art.nr: 725017 (1700 kr) den är på ca 6,5hk......nån som har erfarenhet av att montera typ gräsklippar motor i mindre båt  eka etc ?

Vore tacksam för tips eller sågningar ; ) av min ide!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den är luftkyld blir den väldigt varm, bra luftxäxling är nödvändigt, du måste fixa ett vattenkylt avgassystem för att undvika glödheta avgasrör i båten. En luftkyld motor är inte särkilt tyst. Det finns luftkylda innombordare men alla jag sett är för specialändamål såsom livbåtar eller andra tillämpningar där man inte kan eller vill lita på kylvattentillgången. Visst går det att köra på Jula motorn men det kanske inte blir en så praktisk eller trevlig båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pga att båtmotorer alltid går på hög belastning så skulle jag avråda använda en gräsklipparmotor som troligen skulle paja tämligen omedelbart pga den höga belastning båt ger istället för gräsklippare som går med varierad belastning. Har för mig det funnits någon mindre båt en gång i tiden med en Briggs&stratton gräsklipparmotor på. Det blev ingen hit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget jag skulle ge mig på; för mycket jobb i förhållande till resultatet. Istället är det att rekommendera att gå på rätt motor (lämpligen av den typ som satt i båten innan och som motorbädd, axel och propeller passar för) direkt.

Men det är klart att det går, med de nackdelar som påtalats. Du kommer behöva köra motorn utan kåpa för kylningens skull och med ett avgasrör som sticker upp. För övrigt tillverkar Briggs & Stratton utombordsmotorer av gräsklippartyp, även om de inte säljs i Sverige.

På länken här ser du en person som monterat en gräsklipparmotor på en utombordarrigg. http://www.youtube.com/watch?v=QVDLbuU6i90

Eller så kan du kolla på flotten på min profilbild; den drevs med en motor av den typ du tänkt dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte vara först, men varför inte testa med en begagnad el-truckmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul ide, men hur länge kommer det att funka? Och om den pajar fort är det värt besväret? Briggs&Stratton utombordare finns på Youtube. Men är det en vanlig gräsklipparmotor eller en som de förstärkt för att hålla? Jag har ett kinesisk elverk man skulle kunna driva en elmotor med? Men tungt tillsammans och osäker livslängd så vad är meningen med det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en renoverad Göta eller Vire istället. Finns billigt på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gräsklipparmotorer och liknande har lågt effekuttag och är ganska lågvarviga så hållbarheten är nog inte något stort problem, en båtmotor eller vattenpump eller elverk har alla ganska hög belastning. Kruxet är om man får till en rimligt säker och användbar installation utan att det kostar mer än en riktig marinmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett en sådan fungerande instalattion någonstans, kan inte komma på var, så visst skulle det funka för dig med, kor hårt låt oss få del av ditt bygge, bilder och kommentarer.

Intresant!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Kalik!

Det var värst vad många entusiaster som svarat.blush

Börjar med att ställa en fråga, hur händig är du? Det största problemet är att fixa axelkopplingen, du måste kanske svarva ett mellanlägg/adapter. Det andra att du bör förlänga avgasröret och kanske sätta dit en större ljuddämpare. Svetsa alltså. Sedan måste det normala arbetsvarvtalet för gräsklipparmotorn vara lagom för propellervarvet. Den anpassningen är ganska viktig. Så där bör man tänka till. Diesel har högre vridmoment vid lägre varv och skall jobba belastat, då mår den bäst. Bensinare skall varvas lite mera generellt och har lägre vridmoment.

Sedan tänker jag sätta olyckskorparna på plats. Min jordfräs som är bra många år gammal kör jag för full gas och hög belastning i kanske 4 timmar nonstop, med avbrott endast för tankning. Inte 17 har det hänt nåt med den. Å kåpan sitter kvar. Å inte har jag byggt om den till vattenkyld heller. Motor heter visst Brigg&Stratton laugh

Så.... vad pratar vi om ? Det som är problem med gräskipparmotorerna är att de har inte olje filter, inte de äldre. Så man bör byta oljan ganska ofta. Kåpan skall sitta kvar för den styr luftströmmen, kylningen. Och dämpar buller. Om du täcker över hela motorn med en låda på säg 60x60x60 cm så bör du ha ett par stora bamse lufthål strategiskt placerade. Å extra för den delen av ljuddämparen som ev ligger under lådan. Är den utanför så kan man fixa ett galler så bränner man sig inte.

Inte 17 hör man talas om folk som bränt sig på ljuddämparen på gräsklipparna samt jordfräsarna, så varför skulle det ske, vara farligare, om motorn sitter i båten? Det är nog fler som ryckt sönder armbågen när de drog i startsnöret, eller slagit i knogarna.

Mitt råd är att om det passar för övrigt, ekonomin, händigheten, verktyg, mm. så kör.

Själv har jag fortfrande inte lagt mina ideer på hyllan att köra på min 10 hästars dieselgenerator och elmotor. Det är två saker som avhållit mig. Bullret för det är en luftkyld motor. Sedan så känns det lite fel att köra på elen och skaffa elmotor och batterier när jag ändå måste sparka igång dieseln. Det blir faktiskt negativ vinst om man räknar ihop allting. Dessutom drar min nuvarande diesel otroligt lite soppa medan generatorn kommer att ha högre förluster och den dieseln drar mer soppa. Men vore jag motorlös eller min motor var kass, ja då skulle det bli ett annat läge.

Sedan med tanke på min senaste erfarenhet av en Göte motor, näää... tack, skulle aldrig köpa en sån, hur mycket renoverad den är.

Du kan läsa i en anna tråd om toggles och en som mastat av. Seglade på den båten när motorn, Göte, inte ville vara med. Som tur för mig så var jag inte ombord när masten gick. Tragsik händelse. Har hört att ägaren har visst lyckats få snurr på Göte men jag tror inte den glädjen varar länge till. Men skall du bara ut i skärgården för att fiska med din öppna snipa så kan dina funderingar vara ett alternativ. Lyssna inte på olyckskorparna. De är uppskrämda av Överbeskyddarverket.

De ringer säkert till Konsumentverket när soppan tagit slut och tankmätaren lagt av och de fick motorstopp och ringde Räddningstjänsten. Säljaren har inte upplyst dem om att mätaren var inte att lita på och inte fabian vet de hur man kollar soppamängden. Det stod inte i boken

Nu är jag elak och generaliserar, men några av dem skrev kanske även en blänkare här: Hjälp, hur kollar jag soppan, tankmätaren trasig, jag har en Utter (?) tror jag?angel

Hug i och berätta gärna hur det går. Gärna bilder. Eller låna en snurra i avvaktan på din diesel.

Skön sommar, om det nu blir nån,,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Kalman, om GötA-motorn...
Hur många skulle INTE kunna berätta om sin gamla krånglande inombordare..?
Det är en enkel bensin-tvåtaktskonstruktion som är robust och lättskött. Men, om man inte sköter om, servar och reparerar en motor lägger de till slut av, detta gäller oavsett om det är en GötA, en Penta eller Yanmar - eller Briggs&Stratton.
Jag hade f ö en Vire i min förra båt (också bensin, tvåtakt...) som då var över 30 år, och det tuffade och gick så snällt - om man skötte om den. Tidigare ägare hade försummat den, och det krävde en förgasarrenovering och lite annat för att den skulle gå bra igen, men å andra sidan fixar man det enkelt själv och delarna är asbilliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som en alldeles utsökt underhållande galen ide, men den är förmodligen lite för galen för den verklighet vi lever i.

Förutom de redan nämnda problemen med kylning och avgaser, så kommer den inte gå att montera i en båt utan en vinkelväxel. En gräsklipparmotor kan bara gå rättvänd, om man lägger den på sidan för att passa båtens axel får den inte smörjning på rätt ställe och kommer skära ihop rätt fort. Förgasaren kommer med största sannolikhet inte heller funka och det kommer förmodligen rinna soppa antingen rätt in i motorn eller ut ur hela kalaset beroende på vilken sida man lägger den.

Däremot har jag faktiskt sett en utombordare med gräsklipparmotor. Det var nån som hade en halvtrasig båtmotor, en annan halvtrasig gräsklippare och en svets, och byggde frankensteins aktersnurra. Den var eländigt högljudd, men gubben var nog redan halvdöv. Sen verkade den rätt svårkörd, då den helst bara ville gå på sitt normala arbetsvarvtal och stannade annars. Men på en utombordare funkar ju luftkylningen bättre (det finns ju faktiskt en del äldre små luftkylda), avgaserna hamnar utanför båten, och axeln pekar åt rätt håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jula hade väl en med horisontell axel? Ska trådskaparen komma ännu billigare undan så har JULA en grästrimmer med motor för 495. Kanske går att bygga om som longtailmotor alternativt? Räkna inte med nåt större drag, men klart bättre än de flesta elmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, se där. Jag trodde det var frågan om att slakta en faktisk gräsklippare. Den där motorn är väl avsedd för åkgräsklippare, och är väl då inte riktigt lika olämplig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser tre stora problem:

1. Kylningen kommer inte fungera på samma sätt som på en gräsklippare eftersom motorn kommer sitta djupt nere i en båt.

2. Avgaserna måste ledas ut ur båten på något sätt vilket kan påverka motorns prestanda om det befintliga avgasutsläppet är avstämt på något sätt.

3. Varvtalsregistret är oftast väldigt smalt på gräsklipparmotorer vilket kan innebära ganska stora problem i en båt. Man måste ju kunna anpassa farten efter omständigheterna så att man kan köra riktigt långsamt vid t ex tilläggning och sedan ändå kunna tuffa på i några knop på öppet vatten för att komma någonstans.

Sen kan det ju vara bra att kunna backa med båten också så saknas backslag blir det än klurigare.

Om dessa saker går att lösa så är det ju bara att sätta igång att montera! yes laugh Eftersom båten är öppen kanske en rejäl fläkt löser kylningen, avgassystemet kanske inte alls är avstämt så ett rör rätt upp i luften kanske funkar utmärkt. Varvtalet samt backväxel är ju lite knepigare...men det är väldigt få saker i världen som inte går att lösa.

Mvh
Fred

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp minnet återvänder ibland, longtailmotor var det jag sett en BoS motor som,

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra snipa hade en luftkyld Bernard åttahästare med koppling av okänt märke. Avgassystemet var vattenkylt, ett hembygge av vanliga vvs-rördelar, en framåtvänd liten skopa under vattenintaget gjorde att kylvatten trycktes in när båten gick. Ibland fylldes skopan med sjögräs och dylikt, då var det bara att backa några meter så lossnade det. På det stora hela fungerade den lösningen helt ok.  Motorkåpan var öppen fram och baktill för att luften skulle cirkulera. Varmt och skönt att sitta bakom motorn och styra med pinne om det var kallt ute. I värmebölja satte man sig framme vid ratten i stället.

För ett pris på 1700 och lite mekande och pyssel så har du ju inte så mycket att förlora, kör hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, det sämsta du kan råka ut för är ett lärorikt spektakel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte ta ett kompakt motorpaket från någon framhjuldriven småbil typ VW golf, sedan använda automatlådan som backlag efter att ha agadiffat så kan man modifiera drivaxeln mot propelleraxeln, det kanske blir för stort iallafall och för mycket effekt samt tillverkning av avgaslimpa samt värmeväxlare och impellerpump.

Notera att om man inte har ett marint backslag som tar propellerkraften eller ett externt trycklager får ju motorn ta upp den kraften vilket få motorer är byggda för inklusive Briggs & Stratton.

Eller köp en MD8 med backslag, det verkar som om dom verkligen vräker ur dessa maskiner ur större segelbåtar.

 



Senast ändrad av rickardp | 27 juni 2012 | 13:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hur har det gått med ditt projekt? Låter riktigt roligt. Det finns ju en massa små luftkylda att välja bland, både bensin och diesel att välja mellan tex hos RC holm.

Har du kommit på någon adapterlösning mellan motor och backslag?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas verkligen att du gör slag i saken och bygger efter dina egna ideér. Jag har själv varit inne på att dra ut den gamla dieseln ur båten och ersätta den med en Briggs&Stratton (eller var det Pratt & Whitney?). Vad kan gå fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå, tråden är fyra år gammal och jag tror inte att TS hade varit på MG sen dess :)

 

KalikGick med 25 jun 2012

EJ AKTIV Senast aktiv 22 aug 2012 09:27

Statistik

  • GruppMedlemmar
  • Aktiva inlägg1
  • Profilvisningar0
  • MedlemstitelLandkrabba
  • ÅlderÅlder okänd
  • FödelsedagFödelsedag okänd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är härligt med lite "trådarkeologi" :)

Allt för många inlägg slutar i tomma intet utan att man får reda på hur det gick?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har "ett antal" sådana där klassiska luftkylda fyrcylindriga VW-boxermotorer liggnades, några 1600 är i gott skick, en nyrenoverad...

Jag vet var det ligger en liten övergiver sportbåt, nån tidig Sweet Sixteen eller något sådant.... Vågar man tänka tanken helt ut? En liten planande sportbåt med en luftkyld volkwagnsmotor...?

 

Nåväl, jag har följt en serie på Kunskapskanalen som handlar om Mekongfloden, där förekommer det en hel del sådana där longtailbåtar. En sån skulle man ha, i Asien finns det någon slags dragracing med longtailbåtar, ser totalt livsfarligt ut, man åker i 100 knop i smala bevattningskanaler... Det ser ut som om det är astrimmade B&S i de lägre klasserna och MC-motorer i mellanklasserna, till bilmotorer ja till och med V8:or i de tyngre klasserna... Tänk att ha en V8 på en pinne längst bak i en plattbottnad båt... hua!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...