Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
te-el

Hur tänker ni i Sverige

Rekommendera Poster

Bor själv i Finland. Har ägt två båtar, en 27 fotare och en 31 fotare. Båda äldre >30år.

27 fotaren köpte jag i Finland, den var hämtad ca ½år före från Sverige, 31 fotaren köpte jag i Sverige.

Båda båtarna hade gasolflaskan till spisen inuti båten, altså i hytten. 31 fotaren hade till råga på det en till flaska för en gammal AGA-värmare. Ingendera båt hade gasvarnare. Sen när vi tillägger att ingendera av båtarna hade några bloss/raketer eller annan säkerhetsutrustning med sig... Plus att elen var i bedrövligt skick i båda båtarna (värkar inte vara så ovanligt).

Hur tänker ni egentligen där i Sverige? Har ni nån besiktning i båtklubbarna som vi har här i Finland? Det är inte obligatoriskt i alla klubbar, men sänker ofta på försäkringsavgifterna.

Mvh, en undrande finne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej här i Sverige ser vi det som allvarligare om föraren druckit två öl än om säkerhet ombord är rätt.

Alltså inga kontroller av båtar regelbundet med avseende på gasolsystem (finns på husvagnar) Inga kontroller på elsystem, bränslesystem, brandsläckare. Inga krav på brandvarnare i båtar man kan sova i. Inga krav på att det ska finnas flytvästar till alla med rätt storlek.

Inga kontroller om båtar är sjövärdiga. 

osv.

Håller med, nivån är åt helv.... för låg på säkerhet. Man har pratat och tjatat om båtkörkort. Inför det då för katten, hur svårt kan det vara? Lägg ribban på lägsta nivån till att börja med och avkräv förarbevis.

Största problemet nu som snart ska vara löst är att man släpper ut lite toaavfall i havet.

Håller med om att man silar mygg men sväljer kameler

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här känns det som det är upp till var och en att ha koll på sina grejor. En händelse förra veckan i vår hemmahamn får en att bli irriterad, det var en båt som sjönk och när det hände drog den med sig sin hamngranne under ytan och det visar sig nu att båda båtarna är oförsäkrade. Ska bli intressant att se hur styrelsen för klubben reagerar nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sverige har vi sällan friheten att tänka själva, det gör våra folkvalda, och det är ganska vanligt att det blir lite fel då.......

 

Senast ändrad av Westfjord26 | 24 juni 2012 | 10:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes

Då borde de ta hjälp av de som vet lite mer. Det finns mycket kunskap i våra båtklubbar och där kunde man säkert hämta med om vad som är viktigt att fokusera på.

Ta lagen om flytvästar man funderade på. Då blir det lätt massa följder man inte tänkt på. T.ex. måste man ha flytväst på när man sover, rör sig på stillaliggande båt osv.

Enklast att sno från grannländer som åtminstone har grundkravet att det skall finnas en flytväst till alla i båten.

Den nivån kan man börja med. Därefter kan man fundera på utökningar och kanske vore lämpligt med att fundera över om det räcker med seglarväst som flytväst för de som är ensamma i båten eller vid lägre vattentemperaturer, osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde det inte vara lag på att alla måste ha en båtförsäkring, liknande som trafikförsäkring. En försäkring som täcker skador man orsakar andra.

Eller kanske redan finns?

Finns den inte så är det fullkomligt idiotiskt att det kravet inte ställs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du. Nej jag tror det är upp till klubbar / hamnar att reglera det. Det blev mutter i min hemma hamn när krav på försäkring kom på tapeten. Detta efter att två båtar vält under vinter tid eller vid torr / sjösättning. Vi kan väll tänka själva och Jag tänker inte välta med min båt var argument för varför man skulle slippa... När min båt välte var det inget jag planerade.... Var de en herre som sa då ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste vara bättre med ett generellt lag krav. Alltså att alla oavsett klubbar, hamnar eller annat.

Antag att en båt kör på en badande eller anann båt. Båten ligger vid egen brygga och angör inga hamnar och ej medlem i båtklubb.  Ingen som ställer krav om försäkring.

Med lag finns det ett försäkringsbolag som får ta kostnaderna.

Precis på samma sätt som allt från moppar, mc och bilar har på våra vägar som måste vara trafikförsäkrade.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/fordon/trafikforsakring/

edit länk



Senast ändrad av crabfish | 24 juni 2012 | 12:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon lag för att båten ska vara försäkrad finns inte, däremot har hamnföreningen inskrivet i sina stadgar att alla som ligger i hamnen eller på gästbryggan ska vara försäkrade för skada man kan åstadkomma för någon annan. Men det efterlevs tydligen dåligt. Det var en olycka i hamnen för två år sedan då en större oförsäkrad båt slet förtöjningarna och skadade en annan båt så illa att den sjönk, i min enfald trodde jag att man tagit lärdom då. Nu hoppas jag att hamnföreningen kräver bevis om försäkring av samtliga båtägare för det går tydligen inte att lita på någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart enklast med obligatorisk båtförsäkring

Tillbaka till TS. Finns säkert massa felaktiga gasolinstallationer och vissa verkar inte förstå hur farlig gasol är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju det vi har, och det innebär friheten att i Dvs att strunta i säkerhet eller att  få säga sin mening om rättigheten att få bajsa i badvatten  (förbjudet i finland sedan 2005) eller om att få vara på röken när man styr en båt som är mer än 10 meterlång eller gör mer än 15 knop.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har något svar till TS.

Själv tycker jag det är oförsvarbart att låta massa hemmapulare få pyssla med gasolinstallationer och elsystem själva utan minsta kontroll av någon som kan sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kommer sig att du är för tvingande lagstiftning i de här fallen, men inte kring alkoholförtäring och framförande av snabba och/eller stora båtar, där ska varje individs egna sunda förnuft råda och lagstiftningar bara inskränker vår frihet. Var är skillnaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det har kanske inte varit så stort problem pga hemslöjdarnas mekande? Vad säger försäkringsbolag? Eller höjer de hellre premierna?  

Fast visst låter det farligt att folk mekar utan kunskap med el och gasol?

Å andra sidan ingen garanti att det blir bättre anlita auktoriserad firma vars innehavare sitter med kunskapen på ett kontor och surfar, medan han skickar ut nybörjare att göra jobbet.

Det är inte så enkelt alla gånger. Båt är ju oftast inte lika känsliga fordon som bil och flyg. 

Varning och självbevarelsedrift borde dock få fler okunniga GDSare att avstå göra jobb de inte behärskar. .

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vi har ju frihet att tänka själv när vi väljer våra folkvalda - eller!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut har vi det, men brukar det bli som vi förväntar oss?

 

Senast ändrad av Westfjord26 | 25 juni 2012 | 18:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en arbetskompis som var beredare. Dvs gjorde färdiga bygghandlingar för de jobb vi skulle utföra. Han var en ytterst noggran man. Det var sällan eller aldrig några fel på det han gjorde. Ändå fick han ofta kritik. Varför hade han inte gjort si eller så.

Vid ett tillfälle hittade han en text i en tidning som han förstorade och satte upp på sin kontorsdörr.

Det finns två sorters människor

En som går före och uträttar nåt,

och en som kommer efter och kritiserar.

Du har inte funderat på att bli politiker själv, så att vi hade fått fler vettiga beslut!?wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller medlemmar i klubbar......vore det inte enklast att klubben försäkrade alla båtar som ligger där? Då vet man att alla båtar är försäkrade. Sedan får medlemmen helt enkelt betala det som en del i medlemsavgiften. Klubben, som stor kund, skulle kunna förhandla fram ett bra pris, ALLA medlemmar skulle vara försäkrade, och ingen skulle behöva råka ut för de saker som nämnts längre ner i tråden, oförsäkrade båtar som orsakar elände för andra etc. Premien skulle naturligtvis vara individuell ändå, kanske efter storlek på båt, kanske efter andra kriterier?

Skulle det totalt sett bli dyrare för båtägaren? Knappast?

 

Vad sägs om det förslaget?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fan skulle se ut om alla som var kritiska till våra politiker själva blev det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde bli ganska bra för då fick ju de vettiga åsikterna råda - eller!?

Eller är de som fottbollssuporters. De vet precis hur fottbollspelarna skulle aggera i varje situation. Många har aldrig spelat fotboll själv och många skulle inte orka springa tvärs över planen, men de vet exakt hur idioterna till fotbollsspelare skulle ha spelat. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finska systemet att båtklubbarna utför säkerhetsbesiktningar låter utmärkt och att ha ett incitament i form av lägre försäkringspremier är också bra, det kunde vi låna rakt av, det gäller bara att aktivera båtklubbarna så att något händer. Alla båtklubbar borde kräva att alla båtar är försäkrade, jag tror det räcker med lite infomation om vilket personligt ansvar man faktiskt har på sjön, ställer man till det för sig kan man bli ruinerad utan försäkring.

Att skrika om lagstiftning i varje detalj är för mig helt obergipligt, jag tror dessa vän av ordning typer inte begriper vad dom ställer till med, att detaljreglera elinstallationer i båter skulle vara en gigantisk uppgift och skapa nya skråväsen där dom certifierade yrkesutövarna kan sätta sina egna priser, sådant har vi nog av på land inom VVS och elbranchen, dessutom är du faktiskt fri att installera och ändra i elsystemet i din egen bil och hur många ropar efter reglering där? Finns det stora problem som måste lösas med reglering av båtel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ropar alla efter lagstiftning jämt även för saker som inte är något större problem.

Det är inte ofta det händer gasololyckor eller elinstallationolyckor. Även att man släpper ut toaavfall en bit ifrån land. Obligatoriskt förarbevis skulle heller inte påverka hur folk tar sig fram. Se bara i trafiken, alla (nästan) har körkort, men det finns ändå ett antal som inte håller sig till trafikregler etc. Alla fordon har heller inte obligatorisk försäkring, t.ex. cyklar.

I verksamheter där det inte finns några större problem så behövs inte lagstiftning. Båtar ser dessutom väldigt olika ut, så lagstiftning blir ofta fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MartinX m fl, systemet med båtklubbar som utför säkerhetsbesiktningar vilket ger lägre försäkringspremier likt i Finland finns redan, bl a Svenska Sjö tillämpar det se http://svenskasjo.se/tipsochrådsäkerhetsbesiktning.asp (jaaaa, jag vet att länkjäveln inte fungerar, den gör inte det när man skriver med sin telefon...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du hittade länken, så slapp jag leta upp den. Hade för mig att jag läst om detta i mina försäkringsvilkor. Till TS: Hur tänker du som köper båtar med undermåliga installationer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till skillnad mot vad du tror så är jag ingen anarkist utan tror på lag och ordning.

Men i ballanserad form.

Alkhollagen du tar upp har inga bevis för sitt berättigande. Däremot finns en hel del bevis för bränder i båtar orsakade av bristfälliga lösningar. Dessutom en del dödsfall där gas och brandvarnare troligen hade räddat liv.

0,2 lagen har endast medfört att vi sätter resurser på ett ickeproblem och verkliga problem med t.ex. båtstölder tillåts öka med förklaring bristande resurser. Och detta kommer bra öka. Minimal risk för upptäckt och med ett alltmer kontantlöst samhälle flyttar sig brottsligheten till enklare marknader och båtstölderna kommer eskalera. Till hjälp av en lag för ett ickeproblem, sjukt. Dessutom påhejjat av ett antal som tror på spöken. Som drar historier om båtar som sats på grund av rejält fulla båtförare och hävdar att man gör så efter ett par glas vin eller öl.

Men tycker vi håller oss till det TS började med. Varför inte införa en lägsta nivå där alla med gasolinstallationer på samma sätt som husvagnsägare måste få dem regelbundet kontrollerade att de är säkra. Där ventiler och system trycktestas och placering av gasoltub kontrolleras att den är på ventilerad plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är helt klart oense om vad som är ett ickeproblem och inte, men det hör inte hit och är ingen nyhet.

Jag är kluven till tvingande ansvarsförsäkring, besiktning osv. Det finns säkert en säkerhetsaspekt i detta, men här kommer också andra frågor in. Till att börja med måste båten kunna identifieras så att det snabbt går att kolla att den är säkerhetsbesiktigad och försäkrad, och då kommer registreringsnummer in. Sedan är man inne i en byråkratisnurra som heter duga.

Nästa bit är hur detta praktiskt ska gå till? För oss som bor i en storstad är det sällan problem att hitta fram någon som kan utföra t ex en besiktning, men har man sin båt i en norrländsk insjö kan det bli problem.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Troligtvis som nu fast bara annorlunda!

post-10022140-1394237139,4173_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

te-el, intressant fråga faktiskt. Om jag inte är felinformerad har ni betydligt mera regler kring båtlivet i Finland än vi har i Sverige;
- Alkotest fick jag göra redan 1998.
- Lag om tömning av toaletter finns vad jag vet sedan länge.
- Det ska finnas flytvästar ombord.
- Bättrekontroll på el och gasolinstallationer.
- Mm, mm, mm.

Vi Svenskar sägs ju ha en stark Jantelag, ha så mycket regler och vara så beroende av vad som bestäms åt oss medan ni finnar inte har någon Jantelag och är betydligt mer självständiga än vi Svenskar. Läste för många år sedan om någon som hade tagit fram Jantelagsindex för olika länder, Sverige hade typ 75 (av 100) och Finland typ 5.

Hur kommer det sig att det finns mera regler för båtlivet i Finland?

Mackey

Ur Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen)
Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...