Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mauritx

Behöver hjälp med att gissa vad är det för delar (linor&Block))

Rekommendera Poster

I ovanstående bild finns det en tunn lina brevid den blåa, på andra sidan roder finns det en ödla till, Jag antar att det är för att låsa roder, Vad tycker ni?

 

Sedan finns en block (en 3 rullar block med linor) där man kan låsa den ena block, Inget nåning vad det är, eller vad ska det installeras. 

 

Tacksam för er svar.

 

 



Senast ändrad av Mauritx | 14 juni 2012 | 23:01



Senast ändrad av Mauritx | 14 juni 2012 | 23:04

post-10021708-1394237125,3814_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att fatta på din knapphändiga beskrivning, det står inte ens vad det är för båt eller var på båten den finns. Men, en sexskuren talja kan antingen vara till ett akterstag, storskot, en kicktalja eller något annat som kräver rätt mycket utväxling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På A svarar jag.... Vilket är det du menar? Den blå? Isf gissar jag på storskot. Den tunna ser jag inte så det kan jag inte hjälpa dig med.

På B svarar jag kicktalja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den första bilden är storskotet. Schacklet som ligger närmast i bilden ska fästas i bommen.

Vad bild två är har jag ingen aning om...det är lite svårt att se detaljerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag resonerade som så att eftersom första bilden m stor säkerhet är storskotet så finns eg bara kicken kvar, möjligen kan det vara en akterstagsträckare men... gissar ändå på kicken. Får se om d kommer mer info senare.

Jag var i samma sits när jag 1a ggn skulle reda ut alla snören o lakan när jag nyss köpt min första segelbåt. Hade ju ingen aning om vad en kick var, eller f den delen storskot, fall och annat, för att inte tala om hur revlinor skulle dras, varifrån och till var... Eller ens vad revlinor VAR öht.. Men det löser sig med det mesta bara man får masta på. Sakerna har en förmåga att bara passa på ett ställe :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skicka ett par närbilder på fästena på prylen med ljus lina, den andra bilden alltså.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har ni en bättre detalbild på masten,  Vet inte än vad 3-blocken rullen i bild 2 ska sitta.  Det kan inte vara kicktaljan som nämns ovan, eftersom det finns redan en på plats? eller?

 

 



Senast ändrad av Mauritx | 22 juni 2012 | 00:12

post-10021708-1394237131,3884_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tampen ser lite risig ut men blocken verkar fina tycker jag. Ett par klassiska Harken? Res upp masten tillsammans med någon kunnig person så kommer nog det mesta lösa sig. Ang roderlås så vekar du ha ett under rorkulten. De öglor du undrade över kan förmodligen vara en del i låset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den blåa är storskot och den vita gissar jag är akterstagssträckaren.

Gör som toaen förslår så löser det sig nog.

Lycka till!
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...