Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sparre

Transportstyrelsen vill förbuda gamla tvåtaktare!

Rekommendera Poster

Jag tycker att medlemmarna på detta forum är mycket solidariska. Många lägger ner mycket av sin tid på att hjälpa de som ställer frågor här på forumet.

Om du med solidaritet menar att vi alla som en man/kvinna ska stå upp för att vissa ska ha rätt att förstöra för alla andra (och sig själva), då kan jag hålla med dig om att solidariteten på forumet inte är så bra.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att myndigheterna slår undan benen på vissa av oss, men om det är som jag tror menar du att vår rätt att skita ner i naturen ska gå före vår skyldighet att inte skita ner. Stämmer det?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket beräknas båtmotor 4 taktarna diesel såväl som bensinare släppa ut? De är ju många fler så borde vara ett värre probem än 2 taktarna? Varför mörkas det? De släpper inte bara ut co^2.

Jag har 4st 2 taktare. 3 är gamla och dom har jag kvar som nödmotorer om den nyare skulle krångla, vilket hänt.

Och jag kör inte med mer än med en i taget. Just nu har den påmonterade stått still sen förra lördagen och ska så göra ända tills midsommar. Kan inte se det som ett miljöproblem.

De flesta gubbsen i viken har inte sjösatt än (sommarstugehamn) och väl de gjort kör flertalet bara ut i varmt lugnt väder och då inte särskillt långt. Vad är problemet? Är det den sk marknaden som inte får sälja nya motorer? Miljöproblem är det i alla fall inte.

Nu ska jag ut och åka Airbus nästa vecka och diverse resor runt det och veckan därpå biltur 150mil. Det kommer att bränna upp avsevärt mycket mer bränsle än 2 taktaren till båten under ett helt år.  Är det mer OK?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt ska du flyga?

Mackey

 

 

 

 

Varför jag frågar?
Jo bränlset till tvåtaktarnas årliga förbrukning räcker till 800 timmars flygning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 5-600 mil tur och retur . Mellanlandning både fram och tillbaka. Sen ska man till o från flygplatserna med samt transporter dit man kommer. Tanten ska med så räkna bränsleförbrukning på henne med. Och så biltur 150 mil veckan därpå.

Jag hade aldrig kört så långt med 2 taktaren pga tid det tar och oväsen. Långa resor kan man bara göra med flyg om man inte har obegränsat med tid (segla t.ex) Flyg är snabbt men också förbrukar kopiösa mängder bränsle pga det .

Har för mig att Stockhoilm Chicago tur retur förbrukar ca 100ton med en Boeing 767. Så visst går det åt soppa där, men vill vi avstå det? 

Varför då hacka på 2 taktare som förbrukar en bråkdel därav på de turer man tar med dom?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som retar mig med utspelet från transportstyrelsen är myndigheternas vimsighet, det var faktiskt så sent som 2006 som utsläppsgränserna sänktes så att förgasartvåtaktare i praktiken inte kunde säljas längre, det måste ha stått klart för alla redan på 80-talet att det fanns alternativ teknik för att få ner utsläppen, var fanns våra miljövårdande myndigheter då? Har dom nu plötsligt vaknat och för att kompensera för sin egen senfärdighet tar man i så att byxorna spricker? Varför blev det plötsligt så bråttom? Den som köpte en ny motor 2006 skulle alltså bara 6 år senare finna att den  är förbjuden att använda? Man kan inte bedriva miljöpolitik så, man måste vara långsiktig och konsekvent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både 2-takts och 4-takts utombordare som jag frivilligt tankar på alkylatbensin för miljöns skull. Samma bränsle åker i gräsklippare, snöslunga och motorsåg. Tvåtaktsoljan är dessutom av den miljövänligare modellen. Om flera var beredda att betala någon krona mer för att skona miljön så skulle förbudsdiskussionen inte existera. Den dagen som tvåtaktaren ger upp blir det naturligtvis en fyrtaktare. Sedan kan man överväga elmotor för jollen och slippa kladdet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med MartinX om att miljöpolitiken måste vara mer långsiktig och konsekvent. Jag hoppas verkligen att det bara är äldre tvåtaktare med förgasare som kommer att förbjudas, om det nu blir ett förbud.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer till långsiktigt tänk och mer konsekvent.

Massor med tvåtaktsmoppar rullar på våra gator.

I Asien är det 4-taktare i dessa men skiten med 2-takt exporteras hit.

 

Gör det enkelt, ge alla en skatterabatt som lämnar in sin gamla 2-taktare att använda till att köpa en ny 4-taktare eller modern direktinsprutad 2-taktare. Pengarna har man ju redan betalat in under många år med höga skatter på bränsle. Skatter som påstås gå till vägar men inte till fritidsbåtarnas fördel.

Visst vore det ju enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-taktare är väl inte miljövänliga bara för att de gamla 2-taktarna är värre?

Gräsklippare är 4-taktare sen många år tillbaka men hur rent och tyst går de?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ev. skatterabatt enlightened, då är det bäst att spara de gamla tvåtaktrna jag har (men inte använder alls) ett tag till.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä för den mest miljövänliga motorn är en 2 takt :) 



Senast ändrad av SeaMaster560wa | 30 maj 2012 | 20:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 taktare bör fasas ut genom en skrotningspremie och miljörabatt på 4 taktare som klarar stränga miljökrav-har för mig att det finns några olika internationella miljökrav vet ej om alla dagens 4 taktare uppfyller dem. Själv avser jag med lite dåligt samvete fortsätta köra min underbara Mercury 5hk 2 taktare till gummijollen tills tillverkarna tar fram en lika lätt  20kg och pigg 4 taktare. Jag kör på dyr biologisk nedbrytbar olja men vågar inte köra på alkylat besin (heter den så?). Har pratat med flera utombordsmekaniker som avråder därför att alkylatbensinen skall vara aggresiv mot alla packningar, membran och slangar.Kan nån bekräfta eller dementera de påståendena som jag har hört? Jag har förvisso bara en liten 5Hk, den har väl inte så mycket känsliga grejjor men jag är rädd om den, den går kanon på gummijollen- 14 knop med gps med en person, en fart ej avsedd att plåga båtgrannar i viken med, men bra när man vill fara till handelsboden. Körde för övrigt gräsklipparen på alkylatbensin tidigare och den gick sämre- motornpoffade nästan hela tiden vilket den sällan gör på vanlig bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har pratat med flera utombordsmekaniker som avråder därför att alkylatbensinen skall vara aggresiv mot alla packningar, membran och slangar.Kan nån bekräfta eller dementera de påståendena som jag har hört?  

Det svaret fick jag från min (mycket trovärdiga) mekaniker när jag ville börja köra min gamla Evinrude 6 hk på alkylat. Jag kontaktade då Aspen och fick prata med deras tekniska expert. Han sa att min mekaniker troligen blandat ihop alkylat med etanol och att alkylat inte påverkar gummi på något annat sätt än vanlig bensin. När jag sedan framförde detta till min mekaniker sa han, jaha...jag trodde du menade etanol...alkylat känner jag inte till så bra. Det ska sägas att det var precis när alkylaten lanserades och mekanikern var av det gamla gardet.

Jag tror att det är ganska vanligt att mekaniker inte satt sig in i nyheterna som kommer. De vill heller inte råda kunderna till något som kan slå tillbaka på dem själva senare och då är det bättre att avråda.

Min motor gick över tio år på alkylat och visade inga tecken alls på att må dåligt av det. Tvärt om tyckte jag att den gick bättre! Dessutom åldras inte alkylat alls på samma sätt som vanlig bensin så att köra på förra årets soppa är inga som helst problem samtidigt som bränslet i förgasarna inte kristalliseras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Tänkte bara poängtera följande. Det fins en massa rent felaktiga kommentarer i denna tråd typ , bränsle spolning etc .. rena fantasier. Dessutom är en 2-taktare per definition effektivare än en 4-taktare. Men håller med om att de gamla 2-taktarna med förgasare är OBS! felinställda och felbelastade veritabla miljöbovar liksom gräsklippare. Men en modern direktinsprutad 2-taktare har faktiskt mindre total miljöbelastning än en motsvarande 4-taktare. Allt annat är myt..smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis min poäng i inlägget ovan. Men det är en väldigt öm tå att trampa på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De nya tvåtaktarna tror jag mest på för tillfället. Hoppas jag har råd att köpa en sån så småningom.

I bilar var de väl lite problem med 2-taktarna då de blev utan olja vid motorbromsningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just för att man inte skulle kunna motorbromsa så motorn skar hade man frihjul på SAAB tvåtaktarna. De höll ändå inte så bra och saknades av få. 2 taktare i båtar fdremot jobbar mera optimalt.

Motorbromsa är inte aktuellt med båtmotorer som får jobba hårt mesta tiden pga att båtar går så trögt i vatten jämfört med bilar med hjul på land.

Mitt båtekipage på ca 300kg drar ca 2,5 liter / landmil med bara en 20 Hkr motor, medan bilen på 1500kg drar ca 0,8 liter / landmil.

Kör man 2 taktarna med belastning och fart fungerar såväl smörning som förgasare bra och är inget värre miljöproblem än andra förbränningsmotorer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vilken debatt!

Sen kan man undra om det är medvetet eller omedvetet vissa saker saknas i somliga inlägg.

Ingen, inte ens miljöutredarna, har ens föreslagit förbud mot moderna tvåtaktare med elektronisk direktinsprutning och separat smöjning o s v.
Det är den gamla primitiva modellen tvåtaktare som jobbar med att dra i sig oljeblandad bensindimma från en förgasare som kritiseras.

En annan missuppfattning är att utredarna pratar om just DIG!
Nä! Det är inte DIG dom pratar om! Du som kör några NM/säsong eller har båten liggande 90%av tiden
Det är ALLA som kör några NM/säsong och summan av de 10% som ALLA dessa snurror är ute och kör.
Det bygger på ett barns enkla matematik Om alla i sverige gav mig en krona skulle jag få 9 miljoner
Problemet är ju just de som kör relativt lite med sin motor. De flesta som tuffar fram ofta och länge sommaren igenom har redan bytt till en modern tvåtaktare eller en fyrtaktsmotor p g a bränsleekonomi och/eller komfortskäl.

Trafikflyget är inte alls befriade från kritik ur miljösynpunkt. Det är, tvärtom, starkt ifrågasatt. Charterflyg ses som ett GIGANTISKT miljöproblem.
Sen kan man kanske, ur sammhällsekonomisk sunpunkt, kan se en större samhällsnytta i trafikflyget än i tvåtakts utombordare.

Det som jag ser som mest beklämmande är dock att man har gett alla som månar om vår planet ett öknamn. Miljömuppar
Det visar klart och tydligt på ett oerhört förakt mot den som inte ser vår planet och de resurser vi har att tillgå som en förbrukningsvara. Den som vill att resurserna ska räcka även efter den dag jag tar på mig träfracken.
Ja då vill jag heller tillhöra kategorin miljömuppar än att räknas in bland de egoister som ser det som en rättighet att förbruka våra tillgångar och konsekvent föraktar ALLA förslag som kommer som syftar till att hushålla med resurserna.
Själv hoppas jag att mina framtida barnbarn ska kunna ta en tur i skärgården de med. Förhoppningsvis på ett sätt som påverkar miljön så lite som möjligt, Helst inte alls.

För övrigt så bytte jag för några år sedan ut min femhästars åttiotalstvåtaktare mot en 2,5 hp fyrtaktare på min segelbåt. (1 100 kg) Båten gör samma fart men drar hälften med bränsle. Den både ryker,  luktar och bullrar mindre samt är lättare (13 kg) trots att den  har inbyggd tank och den gamla hade separat.
Jag är ingen expert men försäljaren snackade om verkningsgrad och annat samt sålde på mig en propeller med lämpligare stigning för min tunga båt.
Jag gjorde investeringen trots att jag endast kör den ca 4-5 timmar/år. Det kommer att ta hela min livstid innan jag tjänar in de 6 000 kr den kostade. Men vafan! Jag har inte ångrat det en sekund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att förbjuda tvåtaktare är vansine i mitt tycke!

För det första är det en väldigt liten del utav mijlöpåverkan som utgörs utav dessa motorer, det finns betydligt större vinster att hämta in på andra områden. För det andra så är inte moderna tvåtaktsmotorer ens jämförbara med gårdagens förgasarmodeller.

Om något behöver fasas ut aktivt så är det just förgasarmotorerna, och jag är övertygad om att en skrotningspremie i samband med byte till en miljögodkänd motor vore en betydligt bättre väg att gå. Ett förbud kommer enbart leda till att fler människor blir kriminella när de väljer att fortsätta köra med sina gamla motorer. Vem ska kontrollera att jag har bytt ut motorn? KBV och sjöpolisen kan säkert göra kontroller på vissa ställen, men de lär knappast kunna kolla alla båtar i stockholms eller göteborgs skärgård till exempel. De båtar som blir kontrollerade och åker fast, hur ska det sen följas upp? Hur tror ni kontrollen i våra insjöar och mindre kustorter kommer se ut? Min gissning blir att den kommer vara ungefär lika omfattande som nykterhetskontrollerna, dvs obefintlig.

Så nej, om något ska fasas ut aktivt så bör det istället sättas miljökrav på motorer och erbjudas en skrotningspremie för de som byter upp sig. Sätt gränsen och låt motortillverkarna oroa sig för att uppfylla kraven bäst de vill, istället för att tvinga alla in i en riktning. Det har ju fungerat bra med bilar, en miljöklassad bil idag kan ju drivas på fler sätt än enbart el. Således är det utsläppsvärderna som är intressanta att begränsa, inte tekniken.

Sen kan man ifrågasätta om vi överhuvudtaget behöver fasa ut gamla båtmotorer aktivt. Personligen tycker jag inte det, ålder och ökande brist på reservdelar gör det mer än väl åt oss. Men visst hade det varit trevligt att få ett litet bidrag om man nu redan var sugen på att byta motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkliga vansinnet är när man börjar skrota fullt fungerande saker för att istället producera nytt.

Hur många tror till exempel att det amerikanska programet cash for clunkers gav en vinst för miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första tanke när jag läser ditt inlägg är att du förefaller rätt naiv, för att inte säga något ännu elakare.

Hur mycket produktionsresurser skulle inte användas och vilken miljöpåverkan skulle det inte få att producera 200 tusen nya fyrtaktare? Fyrtaktare som dessutom fordrar ett oljebyte årligen, till skillnad från tvåtaktarna som fordrar mindre underhåll.

Jag kan dessutom garantera dig att dina barnbarns möjligheter att njuta av skärgården knappast är avhängigt huruvida du eller någon annan byter ut sin gamla tvåtaktare mot en ny fyrtaktsmotor.

Att alla skulle börja köra på alkylatbensin är inte direkt mindre naivt. Med de priser som råder idag är det inte realistiskt och att tro att staten skulle skattesubventionera sådan bensin känns inte heller troligt. Hur skulle förresten ett förbud mot vanlig bensin kunna upprätthållas? Ska polisen åka runt och kontrollera vad 200 tusen båtägare kör med för soppa i sina tankar?

Sedan stannar ju inte all den soppa som hälls ut i Östersjön kvar i vattnet. Den dunstar och stiger upp i atmossfären. Atmossfären känner ingen skillnad om soppan läckt ut från Mercury från 1978 vid Nämndö eller gasats ut av 2 miljarder kineser på trimmade mopeder i Beijing...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbud är inte alltid av godo. Ta istället bort all skatt på akrylatbensin, så är problemet till stor del löst. Gamla 2-takt förgasar trillar på sikt bort p.g.a. av ålder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spare, bara en kommentar, var i Beijing för ett år sen. Såg ingen moppe som gick på bensin, bara elmoppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Såvitt jag kan se har det aldrig talats nåt om bränslespolning. Däremot har jag förklarat att den stora problematiken med förgasarmatade 2-taktare är att spolluften innehåller bränsle. Detta är inget som vare sej kan justeras eller belastas bort..

För att den definitionen ska va sann krävs förutom direktinsprutning ytterligare några saker som är mycket svårt att genomföra på en utombordare. Direktinsprutning tar i bästa fall tvåtaktaren till samma nivå som 4-taktaren, inte förbi. Spolningen fortsätter nämligen att ställa till potentialen för högre verkningsgrad än 4-taktaren i en portstyrd, kortslagig, högvarvig o oöverladdad motor..

Fixar man till de fyra sakerna så blir 2-taktaren effektivare än fyrtaktaren men problemet är att den motorn blir mycket stor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag kan förstå de som känner sig lurade av staten och väldigt gärna vill ha kvar sina gamla bensindrypare till 2-taktare. Så kan jag intyga att har man en gång gått från 2 till 4-taktsutombordare och sett skillnaden, i form av rykfria starter, jämn gång och löjligt låg tomgång, så vill man inte gå tillbaks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en 2-taktsinombordare i förra båten - underbar motor! Lättmekad, startade nästan alltid, lät skojigt (...som en moppemotor...), vägde lite, billiga delar.
Och om den inte startade - lättmekad!

Körde den på alkylat-soppa, kostade lika mycket på båtmacken som 95-oktanigt samt nedbrytningsbar olja. Fungerade hur bra som helst, och servade förgasaren gjorde jag också så den rök inte speciellt mycket. OK, ingen miljömotor, men jag undrar ibland om den var så mycket sämre än den dieselmotor från 1980 som sitter nu i min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De va ju akrylatbensin de ville lagändra på. Att ha kvar motorn är inga problem. Sen vet ju alla att de aldrig kommer bli någon sådan lagändring iaf..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställde undan en gammal tvåtaktare utan konservering eller nåt sånt för 3-4 år sedan som jag plockade fram nu som reservmotor. Startade utan några problem, utan rem eller oljebyten. Dessutom går den på samma bensin som också den har stått i 3-4 år. I en ny motor ska man väl inte köra på gammal bensin men den här går bra med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor fördel med 2 takarna är just att pga oljeblandningen smörjer de in sig med ett tunnt lager olja. Det är som konservering var gång man lämnar dom oanvända en tid. Bidrar säkert till att de håller så många år för korrosion motverkas. 

Och din 2 taktare som stått i boden några år har inte givit några avgaser alls. Likaså mina 2 små nödmotorer 2 och 4 hkr de stör inte för används ytterst sällan och då bara kortaste vägen hem.

2 hkraren drar 1 liter i timmen och har högfart o lågfartsmunstycken man kan ställa så det mesta förbränns. Kan inte se den som något miljöproblem. 4 Hkren drar 2 liter i timmen och samma med den att den används ytterst sällan. Ej heller miljöproblem det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...