Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Grovah

123Ignition VP250

Rekommendera Poster

Har bytt till en 123Ignition elektronisk fördelare i vinter och ikväll blev det äntligen sjösättning och provkörning! Spegelblankt vatten och kvällsol :-)

Resultatet? Inga problem med att dra på fullgas från tomgång, förut så fick jag pumpa på gasen för att den skulle varva upp, orkade varva ut direkt. Riktigt trist när man drar tex en ring efter båten. Nu varvade den upp och planade direkt utan lirkande. Tomgången var betydligt trevligare, mer stabil. Antar att en VP250 aldrig blir riktigt lättstartad men jag tycker nog att det blev bättre det med. Har man funderat på att byta till elektroniskt i sin AQ151/VP250 så kan jag rekomendera 123Ignition! 

/Grovah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Samma erfarenheter från VP130 motorer och har en flong ny liggande som skall i den nyinköpta Coroneten snart (också med en B20)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kul att höra om erfarenterar av 123 ingnition.


Min B 20 puttrar och går så jag har slagti bort alla tankar på att byta motor.

Men jag har funderat mycket på en 123I, om den är värd pengarna?

Gör den ngn skillnad på effekt och eller bränsle förbrukning? eller är det mest känsa av att motorn går jämnare?

 

Marrexxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad motiverar prisskillnaden mellan 123Ignition och Pertronix Ignitor? 123Ignition ligger ju på över 4000 kr medan Ignitor bara kostar mellan 1500 och 2000 kr.

Jag förstår givetvis att de med moderna motorer kan ha användning för 123:ans USB-koppling eller ifall man har en sliten fördelare som ändå måste bytas...men om man har en gammal motor utan elektronik med en bra fördelare, finns det några fördelar med 123:an som motiverar ett par tre tusen extra?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker nog att denna film säger allt:

Har själv liknande erfarenheter av 123ignition som sitter monterad på en b30. 123 är en helt ny fördelare om inte förlitar sig på dom gamla motvikterna som används för att förställa tändningen. Vidare har 123 flera smarta saker för sig, bla så laddas spolen upp i förväg innan en gnista skickat iväg. Detta gör att man genast får ut en starkare gnista på alla varvtal.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe...vilken cool video! cool Dock ska man nog tänka på att den är producerad av 123 så en viss nypa salt är nog inte helt fel i sammanhanget. Det framgår ju även i kommentarerna.

Att 123 är en mer avancerad produkt och säkerligen bättre än Ignitor tvivlar jag inte på alls...men frågan kvarstår; motiverar det nästan tre gånger priset...? (Frågan är givetvis retorisk.)

Om man har en motor med en bra fördelare som går helt OK med brytare och vill uppgradera till brytarlöst så känns Ignitor klart mer prisvärd i mina ögon och då kostar 123 mer än den smakar. Har man dock en sliten fördelare så kan man ju lika gärna satsa på en komplett 123 istället för att köpa en ny fördelare och bestycka den med Ignitor.

Troligen kan inte saken avgöras utan att testa båda produkterna efter varandra på sin egen motor...och då kostar det ju en j*dra massa pengar! laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4000? Min kostade 309EUR, med dagens kurs runt 2800SEK 19EUR i frakt. Alltså under 3000 hemkört till dörren.

/Grovah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller prisskillnaden på Ignitor och 123 så är det ju en himmelsvid skillnad på produkterna. Ignitor är ju en brytarspets i plast på några gram, 123 en komplet fördelare, ett rejält stycke hårdvara elektronik. Hurvida det är värt det i termer av förbättring man upplever när man faktiskt kör motorn kan nog bara var och en bedömma det. Förövrigt bytte jag från Ignitor till 123, så jag har köpt båda :-) Om det var värt pengarna? Absolut i mitt fall, men med facit i hand borde jag köpt 123:an direkt, inte testat Ignitor först ;-) En 20-30 år gammal fördelare är nog inte helt perfekt längre.

/Grovah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär det jag skrev alltså...cool

(Priserna hade jag hämtat från Svenska sidor men jag gissar att skillanden i pris på de två produkterna är ungefär lika, men lägre, om man handlar utomlands.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...