Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
666D3

Övernattning i liten HT-båt

Rekommendera Poster

Nu i helgen bär det iväg från Sthlms södra skärgård till Vaxholmstrakten. Ska jobba på en ö och valde egen båt istället för sjötaxi och bil genom Sthlm morgon och kväll. Det blir 5 nätter i båten och sedan hem över helgen och tillbaka söndag igen. Jag ser det som ett litet äventyr och 5 nätter har jag aldrig sovit i båten i sträck. Sov över till första maj och nu senast i helgen för att se att värmesytemet räckte till. Prognosen säger 3 grader som kallast vilket fungerar även om jag gärna hade önskat varmare. Första natten blir nog i naturhamn vilket det inte verkar finnas så många av i det området. Garminkortet anger iaf Velamsunds naturhamn och kanske hamnar jag där. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Trevligt gör en thermos med varmt vatten så du kan få en slurk te eller varm saft om  du vaknar på natten.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylan är inget problem. Drog på värmaren för fullt någon gång under natten till i söndags och hade 32 grader kl 6. Värre är det med utrymme och bekvämlighet. Båten ska även användas till passbåt morgon/kväll samt om något händer under dagen. Detta betyder att jag inte kan sprida ut mig i hela båten. Ser iaf fram mot det och slipper pendla 5 tim per dag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte är din HT så liten... Det finns ju klassiska från 70-talet som är 2 meter kortare och även smalare. Du kanske till o med har en lite toa i ett hörn där fram?

Och en spisplatta gissar jag?

Har funderat lite på vad som kan bli problem och gissar att om du mest ligger stilla under veckan så kommer dina batterier att ta slut. Dieselvärmare drar ganska mycket ström (fläkten) så mitt tips om du har en varm sovsäck är att ha värmen på innan du lägger dig, men sedan ha den avstängd under natten. Sätt på värmen igen när du vaknar, men du kan ju sitta i sovsäcken och äta frukost :)

Jag tycker det låter mysigt, hoppas du får fint väder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu finns det HT båtar över 30 fot som är betydligt högre än min så jag får nog kalla den liten. Spisplatta finns och den ger det enda varma vattnet jag kan utnyttja under veckan så det får bli tvättlapp. Lär vål inte lukta hallon när jag kommer hem men det får gå. Fick en tankeställare ikväll när det regnade. I min värld skulle solen skina och ge laddning dagtid tillsammans med ca 0,5 timmes transport morgon & kväll men blir vädret dåligt räcker kanske inte den fasta panelen så jag tar med den mjuka också. Kemtoa finns i ett utrymme fram i båten, Var i båten idag och provade min omsydda filt och nu funkar den perfekt. Teleskopbåtshaken träds i en kanal jag sytt i filten och läggs tvärs över båten ovanpå handtagen bakom överbyggnaden. Efter ändringen på filten räcker den nu ända ner till durken. En hopfällbar soldyna vecklas ut och läggs från räcket och upp till taket. Utblåsen från värmaren förlängs nattetid med värmeslangar så att luften blåses in under filten. Filten hängs upp först vid sänggåendet. I helgen gjorde jag på liknande sätt men då var filten för kort. Jag brukar aldrig längta till jobbet men nu gör jag det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övernattade vid bryggan. Värmaren har gått i 13 tim . Tittat på tv i ca 3tim. Regn så solpanelen har inte gett någon ström. Förbrukningsbatteri från Biltema (2,5 år) på 85 Ah. Provmätte batteriet nyss och det ligger på 12,21 V. Tror det kommer att fungera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska komplettera en god väns båt med värmare och undrar därför vilken värmare har Du i din båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att du inte har någon hjälp av MarinWiki du som varit så aktiv med inläggandet.

Det finns några öar NNO om Vaxholm på MarinWiki, där är lugnt trots att det finns en och annan sommarstuga och trots att kryssningsfartyg mm stryker runt öarna. Funkar faktiskt bra att hitta en egen plats där. Närmare Vaxholm är det nog svårt, men du kan ju lägga in några platser om du hittar något.

Veckan ser ju lite halvtrist ut ur vädersynpunkt, så det kanske kan vara värt att satsa på en gästhamn med el och bastu...

Ha det bra på jobbet!
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmaren är en Wallas 22dt som går på diesel. Värmaren är tyst men det låter från utblåsen. Tänkte åka idag och övernatta i Nappeviken. Förhoppningsvis kommer jag att lägga till några platser i marinwiki.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom tillbaka till båten nyss. Molnigt hela dagen men ändå visade voltmätaren 13,06 V och då har jag bara den fasta solpanelen inkopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för responsen. Framme vid natthamnen och jag såg att det inte laddat fullt. Kopplade även in den mjuka panelen så nu kan jag få 67W OM det hade varit sol. Det sulle inte vara kul om jag vore tvungen att kravla mig bak i båten mitt i natten och slå om till startbatteriet. Vi har blivit lovade el ute på ön men det kan man inte ta för givet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaknade i morse med båten i skuggan. 12,26 V visade mätaren och då har ändå även kylboxen varit på inatt. Vädret är rätt ok

post-10011607-1394237056,9096_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nappeviken är fin, har varit där fler gånger än jag kan räkna. Tvättfatet på andra sidan Ägnö är nästan mysigare, och så här års brukar det inte vara trångt. Härsö kan man ligga bra på mot några bryggor för några tior hos Nacka Förenade Båtklubbar (?), men då ska det blåsa sydligt har jag för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var fint i Napoleonviken utanför Saltsjöbaden och inte så många båtar. Velamsund söder om Vaxholm var också stilla men det kändes för långt till Vaxholm eftersom jag ska hämta folk 06.00. Har så mycket ström nu efter en solig dag att jag laddar laptopen med invertern. Inser att blank skärm på laptop är helt värdelös när solen skiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du har solpanelen inkopplad så säger inte voltmetern så mycket om hur full-laddat batteriet är, särskilt inte om förbrukare som kylboxen går igång ibland. En kul mätare att ha är tång-amperemeter (finns på billiga multimeters) så att man direkt kan se vad solpanelen ger (även t ex hur mycket extra den ger om man torkar av smutsen).

Blank skärm -- visst är det ett elände. Hade det på min förra laptop. Stod inget om detta när jag beställde från Dell. Nästa gång frågade jag...

Kul att det verkar gå bra för dig -- du har tur med vädret smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på hur mycket kylan påverkar spänningen...

Om jag minns rätt så gäller regeln 12,7V fullt och 11,9V tomt blybatteri vid 20C. Men ditt batteri är väl lika iskallt som vattnet på morgonen, antar jag. Gissar att lägre temperatur betyder att spänningen sjunker lite, så kanske är 12,26V mer än halvfullt när båten är kall?

Fast om jag fattat rätt går det inte att mäta exakt utan att batteriet har varit bortkopplat minst en timme. Kylboxen och värmaren har dragit ström (sänkt spänningen), så när spänningen ändå är såpass hög som 12,26V så har du nog ett ganska fullt batteri fortfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får nog köpa en annan mätare för att mäta förbrukningen. Har bara använt den fasta solpanelen de två sita dagarna pga blåst och glömska. Kylen står på batteri medium så den slår av före värmaren tror jag. Tv tittar jag bara på någon timma och det är en liten led modell. Startbatteriet används inte på nätterna. Toa finns här på ön så kemtoan har jag inte använt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätte på batteriet nu på morgonen och mätaren visade 12,36 V. Motorn startade utan problem på endast förbrukningsbatteriet. Jag måste ha snåla förbrukare. Varmt och gott inne och kalla kylvaror

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé at sova i båten när du ändå jobbar i skärgården. Kommer säker bli en av de sommrar du kommer att minnas bäst på ålderdomshemmet (om det finns några).

Ett tips från oss som också bor ombord: I regniga perioder är det inte kul att stänga in sig och vi som inte fått vårt sittbrunnstält ännu har löst det genom att göra ett tält av genomskinlig vax-duk, genomskinlig tesatape och tunn tamp. Jag mätte, klippte och tejpade ihop våderna och sedan tejpade jag tunnlar där tamparna går. Detta avgjordes vid vilka punkter det fanns något att knopa fast dom i. Detta har nu fungerat fint i över en säsong och gör att vi kan sitta utomhus även i skitväder men även lägga blöta kläder och handdukar där för torkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en bild på tältet. Att det ser så ogenomskinligt ut beror på att det regnar just nu (men under är det torrt och skönt)



Senast ändrad av ciaraud | 16 maj 2012 | 11:33

post-2001-1394237067,8964_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiffigt. Alla tips mottages med glädje. Mitt kapell har stora fönster så när jag är jag är vaken är det som ett uterum. Filten jag nämnde tidigare avgränsar båten vid hardtopen för att värmaren ska slippa gå på högvarv nattetid och ger även insyningsskydd bakifrån.

Idag hade vi besök av en fd hjulångare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Nordanvind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du har säkert redan sett tumregler för vilken spänning man kan acceptera att gå ner till om man mäter vid förbrukare inkopplade, men kanske andra trådläsare inte har det.

Ett batteri i vila (ej laddat eller urladdat de senaste 3-4 timmarna) har följande ungefärliga karakteristik;

12,7 V = Fullt
12,3 V = 1/2
12,0 V = 1/3, batteriet ska laddas genast.
11,7 V = Tomt, batterieriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

Ett batteri under jämn normal båt-förbrukning utan pågående laddning har följande karakteristik;

12,5 V = Ok
11,5 V = Låg kapacitet, dags att ladda. (Kan också bero på stor förbrukning.)
11,0 V = Batteriet ska laddas genast. (Kan också bero på stor förbrukning.)
10,5 V = Tomt, batterieriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

Med detta vill jag inte ha sagt att en tankmätare är onödig, men om man inte har någon kan det vara ett sätt att ha koll på sina batterier.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Sett det någon gång men glömt det. Gjorde en tabbe och kortslöt så en säkring gick vilken är bytt men värmaren la av så förhoppningsvis är det bara säkringen på den men det kräver demontering i regnet så Wallasköket får värma inatt. Utan locket nedfällt är den rätt tyst och filten en halvmeter ifrån kommer nog hålla värmen på rätt plats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med batteri var intressant!  Min båt starta inte igår så mätte upp batteriet till 9,9V.

Tagit hem batteriet för att ladda det men ska jag se hellre detta som trasigt i så fall? Man vill ju inte ge sig ut på havet och riskera att motorn inte vill starta när man ska gå hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte någon strömförbrukare varit igång så är batteriet säkert kasst. Vet du att inget förbrukat ström så byt batteri. Gissar på en cell som är kass. Skruvar du av hattarna på batteriet och laddar så bubblar det säkert i en cell. Nyare batterier har egenheten att du inte märker något förren det är helkass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Batteriet står på laddning men jag får nog ha lite koll på vad som kan laddat ur det, är nu osäker.

Blir kanske byte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte köket blev lite väl varmt när det inte kyldes av så jag sov med locket nedfällt och dörren under lite på glänt. Har bara täcke i båten så jag behöll strumporna och t-skirt på. Det var aldrig kallt men det kändes fuktigt och rått. Betydligt varmare nätter ute nu än för någon vecka sedan då köket inte hade räckt till.

Ikväll åkte jag hem över  helgen och sträckan Vaxholm-Baggensstäket är inte kul. 1 tim 10 min tog den korta biten med alla begränsningar. Nästa etapp jag klockade var Baggensstäket-Dalarö som gick på en halvtimme. När jag lade till vid bryggan och slog av motorn hörde jag att värmaren stod och gick. Antingen finns det ett skydd på den eller så är någon kontakt i behov av 666 spray. För att slippa en kommentar om sprayen så menade jag den nya marina sorten.

Det blev sex nätter på raken och jag gjorde av med 10 L färskvatten. Diskade med sjövatten. Söndag åker jag iväg igen.

 

Glömde skriva om den nya tv-antennen som jag är supernöjd med. Både i Napoleonviken och vid Vaxholm fick jag in 8 fria kanaler utan störningar. 



Senast ändrad av 666D3 | 17 maj 2012 | 20:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag demonterade värmaren igår och jag har ström fram till den men inte till manöverpanelen. När jag knackade lätt med knogen gick den igång så det är glappkontakt inne i värmaren. Tur att man inte tappat bort kvittot. Idag kastar jag loss igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...