Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
zumpen

Vilken spolmuff rekomenderas?

Rekommendera Poster

Hej jag tänkte starta upp maskinen till helgen och har forskat kring spolmuffar, dock får jag inget grepp om vilken som kan vara bra till mitt drev?

Biltemas, Julas och Clas Olsons skiljer ju sig från varandra.

Någon som kan rekomendera vilken spolmuff som fungerar bra till mitt drev (se bild) och vart den är köpt?

 

post-9385-1394237050,2385_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla in dig direkt på sjövattenpumpen istället

Enligt bilden har en Volvo Pemta motor och då står det beskrivet i manualen exakt vilke slang du skall koppla in dig på.

Alternativt så skaffar du ett oljefat eller motsvarande för att cirkulera samma vatten flera gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret smiley

Får kolla upp detta med sjövattenpumpen.

Ett oljefat är uteslutet då en spolmuff andå bara kostar 50 spänn och är en aning med hanterbar att släpa på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag startade upp min motor idag och använde mig av en rätt stor balja/förvaringslåda från IKEA, kostade kanske 89:- eller något (köpte den i höstas). Sen i med vatten så insuget täcktes... och vrid om. Lät motorn gå i kanske 10 min innan jag tyckte det vad nog, alltid skönt med cirkulation (vattnet åter såklart i baljan) sen låta motorn suga i sig vattnet istället för att en tryckslang gör det. Får man även koll på att impellern fungerar som den ska:-)

Mvh Elfanomad



Senast ändrad av elfanomad | 06 maj 2012 | 19:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM du ska ha en spolmuff så kan jag bara rekomendera Quicksilvers. Alla andra är katastrof. 

 

post-20084-1394237051,0032_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har numera också Qvicksilvers spolmuff efter att ha testat några andra. Den här är helt överlägset bäst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ser ut som att du har en badbrygga över drevet - kan i så fall tipsa om en enkel o billig lösning; bubbla IKEA-kassar (häng upp dem i 4 fästpunkter under/i bryggan). Fyll denna och ha ett fortsatt flöde från trädgårdsslangen! - Kolla bara så att insugen ligger fria!

Funkar alldeles utmärkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...