Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wohlfie

Portabelt ekolod

Rekommendera Poster

Tänkte skulle utforska lite mer i den sjön jag fiskar i, men är lite små rädd för grunden.

Så funderar på portabelt ekolod om man glider fram på så låg fart som möjlight hinner det läsa av?

Och vart köper man dessa till bra pris.

Helst vara så lätt att använda..

Djup som mest intressant. Och helst läsa av bra bit framför båten om det funkar så.

Får man någe skapligt för 2000? eller måste man upp mer för få de o funka bra?

 

Om man inte köper portabel Hur länge klarar ett batteri och driva denna. klarar den en heldag?



Senast ändrad av wohlfie | 20 april 2012 | 15:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för 2000 får du inte mycket, börja med ett vanligt lod det är oftast samma frågan är bara om man vill ha med väska/batteri så det blir portabelt. Ett bra lod ligger runt 3500:- -och till hur dyrt som helst.

Du får det du betalar för, ett billigt lod visar knappt mer än djup och temperatur allt annat är oläsbart även fast mycket visas så vet du inte vad som är vad. Ett litet batteri räcker gott och väl i en dag du kan ha det säkert 1 vecka.

Lood som läser framförbåten är svindyra så den tanken tror jag du kan lägga ner.. det finns däremot en intressant fuktion i humminbirds kombinerade lod/kartplotter där du kan göra en egen djupkurva runt om sjön dvs typ ditt egna sjökort om det inte finns sjökort i den sjön du ska vara i. Men som sagt var du lär få spara en slant först, dom enheterna ligger från 7.000:-



Senast ändrad av McDz | 24 april 2012 | 12:56



Senast ändrad av McDz | 24 april 2012 | 12:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnt det inget lod som bara visar djup o kanske temp.

Fisk känns som de kvitar. då det visar på lodet så har de väll flytta sig:P

skulle räcka med 50meter.

Eller sånt kanske inte tillverkas alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara är ute efter att se djupet så duger vaffansomhelst, tex ett 500-kronorslod fr Clas i sjön. Tyvärr är det dock så små displayer på dessa att du knappast kan göra annat än att läsa av djupet. Ska man använda lodet på ett vettigt sätt för fiske är det så mycket annat man vill ha fram och då kostar lodet därefter:


Bottenstruktur:
Man letar efter toppar o dalar för att därigenom kunna komma med kvalificerade gissningar om var fisken befinner sig

Bottenbeskaffenhet:
Är det hård botten, lera, sand, gott om större sten f fisken att gömma sig bland. Är det gott om växtlighet osv

Temperaturer: Gäller inte bara ytan vilket oftast är ointressant, viktigare då att från ekolodet kunna utläsa var språngskiktet ligger. Alltså på vilket djup skiftar vattentempen markant. Den infon får man inte i grader vilket heller inte är det viktiga. Det viktiga är ju var vattnet markant ändrar temp så man kan fiska på det djupet.

Betesfisk: Ett bra lod kan -förutom det mindre viktiga att visa enstaka större individer- visa stim av betesfisk. Framträder som moln på lodet och är väldigt intressant: Fiskar du rovfisk som gädda, gös el abborre så hittar du dem ju säkrast vid deras matbord....

Fisksymbolerna på de flesta (om inte alla) ekolod ska tas med flera nypor salt, det kan vara vad som helst som ger ett eko. Säkrare då att stänga av den funktionen och enbart gå på betesfisk och de bananliknande bågar som karaktäriserar en större fisk. Tyvärr är den enstaka fisken ofta historia när ditt bete väl är där....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här borde räcka väl:
http://regalsportfiske.se/visa_produkt.asp?t=Lowrance X-4&id=4639&lang=sv

Du gör den portabel genom att:
- sätta ekolodgivaren på en pinne som du mha en tving sätter på akterspegeln. Det lär finnas sugkoppar att köpa som alternativ.
- du köper ett 12V torrbatteri, t.ex hos Clas Ohlsson, Jula eller Elfa. Det största du orkar bära med dig. Troligen drar ekolodet under 0,5 Ampere, så 6Ah batteri räcker i 6 timmar (batterier skall normalt inte laddas ur med än 50%). Drar du ner ljusstyrkan på skärnen räcker batteriet längre. En 12Ah batteri räcker i ca 12 timmar utan att förkorta batteriets livslängd. Du stänger av batteriet när båten ligger stilla på en fiskeplats eller när du kör i en farled.

Så har jag haft det i många år när jag hade ingen laddning på min styrpulpetare.

Du får anpassa farten till djupet och hur botten ser ut, risken att köra på grund är större på 2 meters djup än på 20 meters, men helt säker kan du aldrig vara....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om denna Humminbird eagle cuda 300...

Eller är den likvärdig som Lawrence x4 ?

Mest djup hål jag vill åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en enkel Humminbird. Det klara med glans 120m ute på ålands hav. Hade en Eagle innan och den klarade ner till 210 som jag testade en gång. Dock suddig bild då.

Hur djupt behöver du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

upp till 50meter så klarar jag mig utmärkt.

Men verkar som de flesta lod går till 120m

tanken var så här får ett som går max till 50metr som kanske är bättre på något annat:) snabb elelr något sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag för några år sen kollade Garmins så tyckte jag dispalyen var lite suddig, så jag köpte en Humminbird som är bra.

Men CO har ju Lowrance X-4 nu på webshoppen och dom är både tydlga och bra så köp en sån för billig nu (Ca 700 hos Clasohlson)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag för några år sen kollade Garmins så tyckte jag dispalyen var lite suddig, så jag köpte en Humminbird som är bra.

Men CO har ju Lowrance X-4 nu på webshoppen och dom är både tydlga och bra så köp en sån för billig nu (Ca 700 hos Clasohlson)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag för några år sen kollade Garmins så tyckte jag dispalyen var lite suddig, så jag köpte en Humminbird som är bra.

Men CO har ju Lowrance X-4 nu på webshoppen och dom är både tydlga och bra så köp en sån för billig nu (Ca 700 hos Clasohlson)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekolodmontering www.ekolodmontering.se har lösningar som gör alla ekolod portabla.
Tidigare har man varit bunden till undermåliga portabla ekolod. Nu kan du göra det ekolod du helst använder portabelt och använda det i den mindre aluminiumbåten, kajaken, flytringen, pontonbåten eller gummibåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta kanske inte passar dig, men det finns ett billigt portabelt ekolod på Blocket just nu.

http://www.blocket.se/ostergotland/Ekolod_kayoba_65095685.htm?ca=15&w=3

 

3525621297.jpg

 

Det var Jula som sålde dessa.

 

När jag kollade Blocket hittade jag ett till:

 

http://www.blocket.se/alvsborg/Ekolod_Lowrance_64510123.htm?ca=15&w=3

 Detta är väl kanske inte direkt portabelt, men det ser ut som om säljaren använt det så.

 

9706594429.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...