Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
skruddel

Fixa sprickor i gelcoaten

Rekommendera Poster

Är det någon som har bra tips för hur man fixar/lagar småsprickor i gelcoaten och med vad.

Jag har fått som ett fint spindelnäts liknande sprickmönster runt mantågstöttorna och runt ankarfästet.

Jag vill alltså inte spackla med gelcoat filler eller något annat kladd som syns väl.

Finns det något man kan spraya över som lägger sig i sprickorna och blir hårt?

Alla tips tas varmt emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den rätta metoden i detta fallet är sannolikt att förstärka baksidan av laminatet så det slutar flexa (orsaken till sprickorna), slipa ur alla sprickor med t.ex. Dremel och diamantslipstift, fylla igen med topcoat på liten pensel eller spackla igen med gelcoatspackel i korrekt kulor, slipa jämnt och med finare och finare (våt)slippapper och till sist polera alltihop. Har man fått tag i rätt kulör på topcoaten/gelcoatspacklet och arbetet utförs bra bör det hela bli någorlunda osynligt.

Alternativ nummer två? Låt dom vara, finns inget annat enklare alternativ som ser bättre ut än det gör från början...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en burk gelcoat på biltema för 50 spänn och spackla över och torka bort det överflödiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Flummo har rätt. Beror på för klent laminat som flexar. Gel-Coat är hårt klen GF armerad styren flexar. (har haft ryds därav erfarenhetenwink

Om du bara vill ha det tätt får du använda ngt som flexar (inte gel-coat spackel) typ sikaflex villket inte blir snyggt men fyller funktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte gör något åt sprickorna tränger fukt in och till slut ruttnar plast/glasfibe/kolfibrer/distansmaterial och blir ännu svagare. Hur lång tid detta tar varierar.

På något sätt bör man laga sprickorna så att inte fukt tränger in.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra och konkreta svar. Väntar nu bara på varmare klimat för att börja fixa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda LeFant spricktätare, en lättflytande mjölkliknande vätska som tränger in i sprickorna och stelnar efter ett tag. Överflödet torkas bort. Tätar även läckande fönster med det medlet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Om man inte åtgärdar grunorsaken enl. Flummos förslag , kanske Le Fant alternativet funkar har själv inte provat, så kommer sprickorna garanterat tillbaks. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Lefants spricktätare slipbar när den härdat? Kan den appliceras på vertikala gelcoatytor med sprickor?

Jag använde en produkt som heter Creeping-crack-cure för att täta vindrutan på min veteranbil. Jag fick applicera den en massa gånger innan det blev helt tätt men det fungerade kanonbra! Dock är den produkten lite seg så jag tror inte att den går att slipa.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här Lefant, är det en vätska man häller på en trasa och stryker över sprickorna? Var köper man den.



Senast ändrad av Rolle85 | 23 april 2012 | 12:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det några flera erfarenheter av detta undermedel? Bra att veta lite mer innan man köper produkten.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...