Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hedstrom

Pressening till båten

Rekommendera Poster

Undrar var jag kan få tag på pressening till min båt, en yamarin 46. Skulle helst vilja ha en som är formad efter båten.

Nu börjar det tyvärr bli lite brottom då snart vintern är här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan använda en vanlig rektangulär presenning. med armering. De finns bland annat på byggvaruhus, bensinmackar och båttillbehörsbutiker.

Gör ett två stycken A, lägg en överliggare mellan dem, häng presenningen över och knyt med gummirep.

På min styrpulpetare har jag gjort så med med bockbeslag från Clas Ohlson, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164743578

(Finns säkert liknande hos andra också)

 



Senast ändrad av Flipp760 | 23 november 2011 | 20:00



Senast ändrad av Flipp760 | 23 november 2011 | 20:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att den typen av täckning du är sugen på är bästa alternativet, åtminstone om du tänker dig att förvara båten utomhus.

Du har inte uppgivit var du håller hus någonstans men på de flesta ställen i vårt land så kommer det snö i olika långa perioder och då kommer du få problem. 

Det Flipp760 menar med A:n är två stänger/brädor som är ihopsatta som ett A. Med två sådana, en framför och en bakom båten, med en lång planka emellan som taknock bildar en ställning som man lägger presenningen över. Då får man ett bra fall på taket vilket gör att det inte kan byggas upp några större mängder snö som kan tynga ned och orsaka skador.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns en bra bild som visar en A-ställning,
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=6513
Den är inte svår att göra i trä själv för ett par hundralappar.
Nackdelen är att den i trä är svårare att förvara.
En bra grej är om man tejpar lite mjukt material på nockens hörnor, då håller presenningen längre. Lite skumgummi, en mattstump eller vad man har hemma och några varv silvertejp.



Senast ändrad av Peter_K | 24 november 2011 | 08:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...