Hoppa till innehåll

Söndag 31 augusti 2014









Foto

Bocka u-sken till kapell


  • Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 princess360

princess360

    Fänrik

  • Medlemmar
  • 27 inlägg

Postad 20 okt 2011 18:26

Hej tänkte ge mig på att bocka u-skenor till våran båt till helgen.

U-skenorna är i aluminium och det ska bockas i ungeför 80grader på en halvmeter.

m

Någon som har erfarenhet av detta? Och kan koma med tips.

 

 



#2 qbtq73

qbtq73

    Fänrik

  • Medlemmar
  • 32 inlägg

Postad 21 okt 2011 14:33

Såg efteråt att det inte var kapellrör du skulle bocka blush... sorry..

 

Jag bockade nyligen helt nya kapell bågar då det saknades när jag köpte båten...

Jag tog en golvspånskiva som jag hade i garaget.. sågade till den formen jag ville ha.. sedan körde jag vad jag tror är överkurs.. jag fräste böjarna så att de blev Uformade så kapellröret kune ligga i dessa ...

Sedan monterade jag fast röret i ena änden och böjde runt spånskivan... det fjädrade tillbaka lite men då fick lycktstolpen utanför agera mothåll så jag bockade lite runt den och kollade mot formen tills dess att jag var nöjd... hade en radie på nästan 20 cm i mina 90graders böjar... jag tror att det går att gå ner till 15 utan problem utan att bocka sönder röret...

Jag hade 18mm kapellbågar med 2,5mm gods i...

Var lite nervös innan men efteråt kändes det som plättlätt... det tog längst tid att göra formen..

 

Lycka till...

\Jonas



Senast ändrad av qbtq73 | 21 oktober 2011 | 15:34

#3 Flintstone

Flintstone

    Hedersmedlem

  • Medlemmar
  • 3 068 inlägg

Postad 21 okt 2011 15:14

Jag har inte mycket erfarenhet av att bocka aluminiumprofiler men jag skulle tro att det är mycket svårt att bocka U-profiler i detta material. U-profiler är generellt mycket svårt att bocka eftersom de är så styva av naturen, de används ju som balkar i olika konstruktioner. När det sen gäller aluminium så är det ju ett ganska sprött material vilket gör att till och med små böjingar förstör materialets struktur och det bryts av.

Frågan är om inte dina skenor behöver valsas för att inte gå sönder.



#4 Persk

Persk

    Flottiljamiral

  • Medlemmar
  • 621 inlägg

Postad 21 okt 2011 21:49

Hej, Åk till en bilglasmästare med alulisten och köp en polykarbonat eller lexanbit som passar i spåret på listen. Placera denna där du skall göra böjen och bänd. Se till att borra och skruva efter hand du fått den böjning du är nöjd med och gå sedan vidare. Funkar kanon på detta vis. Persk

#5 Volvo_Penta

Volvo_Penta

    Flottiljamiral

  • Medlemmar
  • 589 inlägg

Postad 22 okt 2011 10:42

Riktigt bra tips, Persk!

yes






© 1996 - 2014 maringuiden.se