Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
tompen105

Placering värmare Sea Ray 260 Sundancer

Rekommendera Poster

Är nu efter båtbyte och diverse testande och funderande nybliven och nöjd ägare till en Sea Ray 260 Sundancer -02. Det första projektet blir att montera en värmare i båten, ex en Wallas 1300 (båten har bensinmotor och ingen originalmonterad AC/värme).

Frågan är bara var i båten jag ska placera värmaren? Någon som har en sådan båt med värmare eller  har monterat en? Hur viktigt är det med flera utblås, bl.a i midcabin, för att få någon värme där, eller funkar det att bara sätta själva värmaren inne i ruffen utan slangdragning runt om i båten?

Alla råd runt detta värmarprojekt mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

har ingen erfarenhet av din båtmodell, det närmsta jag kommer är min gamla flipper 700 med en wallas 1800 dubbla utblås. Jag har en wallas 1300 nu. Tror wallas 1300 blir fel för din båt. Den värmer mycket men har bara ett utblås och ej reglerbar värme och fläkt. dessutom ingen kontrollpanel på/av (kan förstås köpas till för 1900kr i dyra svenska båtaffärer eller för 1300kr över nätet). Vore jag dig skulle jag köpa en värmare med dubbla utblås och möjlighet att reglera värme och fläkt.

Tips är att båtaccenten rear ut wallas 1800 just nu

http://www.blocket.se/stockholm/VARMARE_WALLAS_1800___Komplett_kit___REA_35905052.htm?ca=11&w=3

/ Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Köp tidskriften Praktiskt Båtägande nr 8 augusti 2011, där står hur du steg för steg monterar din värmare. Passar på att göra reklam för nämnda tidsskrift, innehåller mycket matnyttigt och många steg för steginstallationer som man kan klara av själv. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall givetvis montera ett ublås i varje utrymme dvs  cabin, midcabin o under kapell...

Sängkläder i midcabin blir fuktiga o kalla eftersom värmen i cabin inte tar sig in i midcabin.

Vi för vår del har helt kapell. Vi sitter uppe merparten av vakna tiden, skönt att ha det varmt även där o inte behöva krypa ned i cabin när kylan kommer smygande sen augusti, sept o oktober.

Snåla inte med utblås, ångrar Dig första kalla, fuktiga kvällen så gör rätt från början även om investeringen blir större...

Själva har vi en

Ett vårprojekt för min del blir att montera ett utblås upp.......................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har monterat en Werbasto diselvärmare under förarstolen och kom då åt att lägga ett utblås i sittbrunnen ett i midkabinen och en inne i ruffen.

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tror att en Wallas 1300 blir för klen om du skall få skön behaglig värme när du som bäst behöver den. Till min Sea Ray 270 Sundancer valde jag en Webasto Evo 3900 vilket kanske är lite overkill hade nog räck med en Evo 2000. Monterade själva värmaren i ett stuvfack i sittbrunnen med ställbara utblås i Sittbrunn, Midcabin, Toa samt i ruffen. Är hur nöjd som helst med denna investering som ger oss skön och go värme.

 

Lycka till.

 

Micke

post-10006269-1394236839,4162_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har lite mera bilder på själva installationen.

Ska montera en värmare d2 eller d4+ i min Sea Ray 270 Sundancer -98

och skulle behöva lite vägledning av någon som gjort det.

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan båt och har monterat en wallas 2400 bakom sidofacket vid förarstolen. Jag rekommenderar att du, förutom tidigare förslag, även sätter ett utblås i toan. Värt massor regniga dagar när blöta ytterkläder med fördel hängs där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva bort sidofacket vid förarstolen. Där monterar varven värmarna i 260

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry sent svar. Nej, inte det inringade facket, utan sidofacket under gasreglaget. Jag har ett sådant på min från 99. För att enkelt montera värmaren där, måste du även lossa väggen vid foten av midcabin. Därifrån drar du enkelt utblåsen till önskade utrymmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla sea ray ägare.

Jag undrar om någon har bilder på era installationer.

Funderar på att montera en värmare i min 270-98.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tänk på att antal utblås påverkar luftflödet totalt sett och i princip så behövs en starkare modell ju fler utblås man har. Dessutom så blir värmeförlusten genom slanghöljet större ju mindre luftflödet är.

Oavsett så är värmeförlusterna i slangarna stora

Ett tips som inte nog kan upprepas är därföratt montera isloreing utanpå värmeslangen. Hjertman har sån i sitt sortiment i olika storlekar, glasull med aluminumslikande hölje och som träs utanpå den vanliga värmeslangen. Gör underverk och betydligt bättre än "metoden" att sätta en grövre värmeslang utanpå den ordinarie för att behålla värmen vilket b.la tipsas om i Praktiskt Båtägande. En tidskrift som jag visserligen själv gillar men som ofta har lite väl B-mässiga renoveringstips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in på. Storfors Marina hemsida. Där finns bilder på mont av Air Top 2000 i utrymmet under gasreglage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Var drog ni ut avgaserna? Vill helst ha ut dom bak under bryggan men blir då bara ca 200-250 mm till vattenlinje på min båt sea ray 290 sundancer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

(råkade posta samma två ggr)

Redigerad av mrlavin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

stratto, har du bensinmotor i din sea ray 290?

Redigerad av mrlavin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bensinmotor ska du EJ dra avgasrör genom motorrummet, ej heller värmeledningar, eller montera värmaren där. Explosionsrisk. Dieseltank och bränslepump är dock ok vad jag förstått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne då även jag tänkt montera värmare i min Glastron GS249 som inte är helt olik sundancern.

Jag tänkte montera värmaren under gasreglaget. På min båt kommer man dock bara åt det utrymmet underifrån via midcabinen.

Jag har också hört att man inte skall dra avgasslangen genom motorutrymmet. Dock är det ju inte helt tätt in till utrymmet under gasreglaget så det borde egentligen inte bli så stor skillnad. Lite drygt att ha avgasutblåset på sidan av båten då man inte kan köra värmaren om man ligger för nära båten bredvid.

 

Jag har satsat på en Planar 2D dieselvärmare och jagar just nu lite tillbehör för monteringen. Intressant det ni säger ang. utblås på "muggen". Jag hade tänkt skippa det men det kanske är korkat?

Ifs. är det kanske i mesta laget att ha 4 utblås på en 2Kw-värmare?

 

Jag funderar även på var man skall ta in luften till värmaren. Bäst skall vara från utsidan men med risk för att suga in avgaser samt att man måste borra ett 60mm hål i skrovet. Jag lutar åt att sätta det i cockpit under kapellet.

 

Mvh

Peter Z

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmaren sitter på plats styrbord under skarndäck jämte soffan bak. drog ut avgaserna på sidan jämte värmaren mellan två fästen för ex fender så dom inte hänger nära. Agasublåset sitter ganska högt upp men under listen precis ovanför motorumet .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en webasto 2000 st 2kw och har kopplat på befintligt ac/värme - system i båten 80mm slangar 3 st justerbara och ett öppet. Ska också montera 2 justerbara ute under kapellet på 60mm slang nära värmaren. Går ju alltid att stänga dom man inte använder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmaren sitter på plats styrbord under skarndäck jämte soffan bak. drog ut avgaserna på sidan jämte värmaren mellan två fästen för ex fender så dom inte hänger nära. Agasublåset sitter ganska högt upp men under listen precis ovanför motorumet .

 

Har du någon känsla för hur nära du kan ligga andra båtar med värmaren igång?

Jag kommer montera avgasgenomföringen på liknande sätt men är lite orolig för att man inte skall kunna använda värmaren när man ligger bredvid någon.

 

Mvh

Peter Z

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar ofta ligga med bara fenderavstånd mellan kompisars båtar.

Låt säga att fendrar är ca 20cm i diameter. Till det så sitter ofta avgasutblåset bara 25-30cm ovan vattnet.

Med de flesta båtars form så är de smalare längre ner på skrovet, vilket ökar avståndet ännu mera.

 

Kan tänka mig att det rör sig om 30-40cm mellan båtarna vid avgasutblåsets höjd när man ligger med fender emot varandra.

 

När jag kör min värmare (d4) och håller handen utanför avgasutblåset så måste jag komma ganska nära innan jag tycker det blir för varmt.

 

Självklart blir en fender ful och bränd om den sitter precis vid utblåset.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar ofta ligga med bara fenderavstånd mellan kompisars båtar.

Låt säga att fendrar är ca 20cm i diameter. Till det så sitter ofta avgasutblåset bara 25-30cm ovan vattnet.

Med de flesta båtars form så är de smalare längre ner på skrovet, vilket ökar avståndet ännu mera.

 

Kan tänka mig att det rör sig om 30-40cm mellan båtarna vid avgasutblåsets höjd när man ligger med fender emot varandra.

 

När jag kör min värmare (d4) och håller handen utanför avgasutblåset så måste jag komma ganska nära innan jag tycker det blir för varmt.

 

Självklart blir en fender ful och bränd om den sitter precis vid utblåset.

 

Mvh

Micke

 

 

Ok. Det låter ju safe :)

 

Mvh

Peter Z

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

avgas sitter ganska högt på min ville inte dra ner avgasröret i motorumet . kändes inte säkert fick helt enkelt inte plats där med elverk och batteribanken . får väll ha tjocka fendrar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen tråd!

Var tar ni förbränningsluften från?

 

Jag har en 260/275 sundancer och tänkte testa råden om sidofacket bredvid förarstolen. Tilluft tar jag nog från sittbrunnen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen tråd!

Var tar ni förbränningsluften från?

 

Jag har en 260/275 sundancer och tänkte testa råden om sidofacket bredvid förarstolen. Tilluft tar jag nog från sittbrunnen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min suger luft från förvaring under soffan. Ute under kapellet . Har en plan att ta luft från den sidan där motorn suger in luft till motorfläckten men det fungerar bra som det är nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...